Varulv Det Dolda Ger Kaos R3

Brynolf

Orange
Yes, det var jag som bjöd in mig i mitt spartanska hem. Hade jag gjort det om jag vore ulv, tror du?
Över huvud taget har jag väl gjort rätt mycket dumma grejer om jag hade varit ulv. Bjudit in siare, outat först av alla, you name it. Har jag lirat bra ulvspel tycker ni? Jag är ju ändå skapligt haj på den här typen av lir, vill jag påstå.

Brynolf

Orange
Kallt, tomt och ingen mat. Så ogästvänligt är väl rätt ord?
Men du, står det uttryckligen att jag är en människoätande best, eller bara att jag inte är så intresserad av inredning? Nu tycker jag alla springer som yra höns baserat på en rätt vag åsikt om min feng shui här.

Och mat fanns det ju hos mig förra rundan. Om inte Anth är en hårig fan med en annan syn på vad mat är än vi andra. Eller det kanske var han som tömde mitt skafferi. Tolkningsmöjligheterna är oändliga.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Men du, står det uttryckligen att jag är en människoätande best, eller bara att jag inte är så intresserad av inredning? Nu tycker jag alla springer som yra höns baserat på en rätt vag åsikt om min feng shui här.

Och mat fanns det ju hos mig förra rundan. Om inte Anth är en hårig fan med en annan syn på vad mat är än vi andra. Eller det kanske var han som tömde mitt skafferi. Tolkningsmöjligheterna är oändliga.
Det står att jag är rädd för någon som inte kan vara mänsklig utifrån hur bostaden ser ut. Rädd för vad en som inte är mänsklig kan göra med mig om jag går in i sovrummet.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Det står att jag är rädd för någon som inte kan vara mänsklig utifrån hur bostaden ser ut. Rädd för vad en som inte är mänsklig kan göra med mig om jag går in i sovrummet.
Men varför var du rädd för att gå in i Sidds sovrum då?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Nu kommer jag, på riktigt, få svårt att svara fram till 16:00 ungefär. Kommer kika in på rasten om jag har möjlighet, så tagga om det är någon fråga som berör mig.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag håller med om att det är något skumt med svaren Isaac får på sina sianden som spelar in i spelmkeaniken på något sätt. Fjodde måste ha blivit mördad för att scumen har någon information som vi i byn inte hade, så ulvarna mördade honom för att kunna gömma sig. Med tanke på hur mycket BM ljög drar jag slutsatsen att hon var ulv och involverad i den plotten.

Jag tror vi måste förstå hur spelet fungerar bättre, för nu famlar vi runt i mörkret alldeles för mycket och då är det för enkelt för scum att styra spelet. Kan alla ta ett steg tillbaka och fokusera på varför händelseförloppen blivit som de blivit? Varför röstades inte Octa ut? Varför mördades inte två i R1? Vilken fraktion tillhörde Vimes? Finns det röstmanipulation?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Jag ber om ursäkt för min ton igår. Det är dumt att bli grinig över något man håller på med för skojs skull.

Saker jag håller som sanningar i spelet:
1: Vimes var scum
2: D3F är i spel
(3: Fjodde var bybo)

Har vi någon mer hård info att gå på? Eftersom vi inte har färg på övriga är det inte så mycket idé att lägga energi på att analysera alla scenarion om de var/inte var scum. Även nattmördade kan blivit nattmördade av annan scumfraktion.

Det är kanske matchboll nu. Eftersom vi inte får färg på utröstade så är det riskfritt att claima ett rödsiande som ulv. Jag vet inte om @Sömniga Isaac skulle ha tänkt på det själv, men han kan ju ha en Vimes i sin ringhörna. Att han backar och öppet börjar tvivla på sin förmåga efter att jag uppmärksammar det tycker jag också är ett tecken på samma sak.

Det verkar som den Octa är måltavlan för pöbelvåldet, men i sista sekund ropar någon, ingen uppfattar vem, ”Nej, det är Vimes!! Vimes är satan själv i förklädnad!”
Pöbeln i sin frenesi vänder sin ilska mot Vimes
Det här citatet tycker jag är en supertydlig indikation på att Octa skulle röstas ut men en förmåga användes. Om det var så att utröstningen slumpas vid oavgjort som Octa hade som teori så hade det ju varit ett vanligt röstresultat och inte ”någon som ropat”. Att Stradh stoppar spelbar info i flufftexten vet vi från samma runda.

Octa var den mest högljudda förespråkaren för att hitta någon annan att rösta ut än BM förra rundan, trots att hon i bästa fall faktiskt ljög. Jag och alla andra som upptäckte oegentligheter i hennes story hade helt rätt.

Om vi hade haft färg på liken så hade det gått att gissa vilka ulvkonstellationer som fanns, men nu är det rätt mycket en crapshoot. Jag hoppas att Sidd var parulv med Octa. Octa har kört hårt på identisk-formulering-spåret för att visa att han och Sidd är gröna och andra röda, Sidd röstade inte på Octa i R1 och de gjorde en gemensam ansträngning för att få över drevet mot mig istället för BM i slutet av R2.

Röst: @Octagonal

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Så nattmorden:
Ulvarna R1 mördar Fjodde - pekar på att åtminstone ulvarna visste något som byn inte visste, alternativt att de hade förhandsinformation om hur fjoddes förmåga fungerade och beslutade sig för att mörda honom så fort han sa vem han var. Finns det någon som helst annan anledning till att mörd afjodde R1? Fjodde hade väl heller ingen förmåga som gjorde att han begav sig ut på nattenn? Kan vara en signal på att ickeexponering inte är ett skydd, utan är en mekanik till för byn för att luska fram scum.
Ulvarna R2 mördar Sidd - eftersom både jag och Isaac fått "neutrala" sianden mot Sidd var han rimligtvis bybo. Var han något på spåren, eller signalerar hans mord något? Vem skulle vilja mörda Sidd? Vem skulle det peka på att Sidd dog?
DTF R1 mördar ingen - såantingen har de inte nattmord varje runda, de avstod nattmord första, eller så kan dtf bara mörda ulvar. Eller fjärde anledning till att de inte fick igenom ett nattmord (som exv att BM inte ljög (till slut) om skydd från nattmord och dtf siktade på henne).
DTF R2 mördar Basse - om dtf bara kan mörda ulvar så betyder det att Basse var ulv. Jag och en del andra hade Basse en bra bit in i rödlistan, så det är ju inte orimligt att Basse var scum. Det betyder också att det finns en annan ulv som mördade Sidd (eller kan mord ske simultant? Låter orimligt i sig själv, någon sorts prioordning måste ju finnas och en mördad spelare borde inte själv kunna utföra mord).

Av de som åkt ut vet vi följande:
Fjodd3 - skum vetenskapsman (?) Som undersökte monster. Konstaterade att Vimes inte var mänsklig. Kan det vara så att fjodd3 var doktor frankenstein, så dtf är frankensteins monster? Det passar väl okej med att jag hittar dtf baserat på lukt, och i så fall ar ju Vimes ulv. Annars mer troligt är väl att fjodd3 bara var bybo som undersökte liken. Att han mördades pekar mot att scum har mer info i situationen än vad vi har (och därmed mer regelförståelse och mindre famling i mörkret). Mördad av en ulv.
Vimes - inte mänsklig. Röstades ut trots inte ledande drev, vilket pekar på att den scumfraktionen som Vimes inte tillhörde gjorde något fuffens med rösterna (?). Kan finnas något i röstlängden som pekar på samhörighet, eftersom de troligtvis blev ganska tagna på sängen där.
BM - inget känt om fraktionstillhörighet, men spelet med många lögner känns långt ifrån byboigt. Ville av någon anledning se ut som att ha räddat Octa, varför? Var bm scum måste det väl ha varit en skenmanöver för att ge octa rödskimmer? Men samtidigt får vi ju ingen bekräftelse på det så allt där är ju bara en gigantisk vinbägare. Det 3nda som talar för att hon till slut talade sanning om sin förmåga är att inget mord skedde från dtf R1. Hennes siarförmåga användes dessutom inte (!) Så spontant känns det som att hon ljög om det mesta, för att hon tillhörde en scumfraktion och de har haft en plan in motion.
Sidd - sått i buskarna utanför impe och kollade på när impe sov. Har blivit inspekterade av både mig och Isaac utan att finna misstankar. Sidd var rimligtvis bybo och blev då mördad för att han skulle varit odiskutabelt grön denna rundan. Ska kolla noggrannare om hans R2 pekar mot någon specifik spelar3 i övrigt. Mördad av en ulv.
Basse - blev dtf-mördad, hade förmåga som vitt skilde sig från oss andra (inget som hjälpte byn alls, ens med randomfluff). Sidd hade en solid spaning om att Basse var scum, och den håller framgent. Hade gott om tid för att hitta på ett alibi som är svårkontrollerat. Det betyder ju att Basse var ulv i så fall.

Av de fem som åkt ut finns det en hög sannolikhet att fler än hälften varit scum. Det tyder på att det antingen finns mycket scum (3-3-5 ratio från start) eller att en scumfraktion är ute (ulvarna). Om dtf bara kan mörda ulvar kan det alltså innebära inga fler nattmord (om inte Impe drar fram kniven).

Octagonal

Swashbuckler
Jag var ju övertygad om att BM ljög, så jag trodde inte hon kunde väkta sig själv. Det var aldrig en issue.
Precis det som är min poäng, att du visste vilket du inte kunde göra om du inte vet mer än vad du påstår.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Varför mördades Sidd?

• Sidd avslutade rundan med att anklaga Hägern, så vinbägare i mordet är att Häger ser skyldigare ut om Sidd mördas.
  • Hade samma förmåga som Octa, så kan vara kopplat till att scum inte vill att nattrörelser ska synas.
  • Sidd försvarade BM, som i mitt huvud har gjort en 4D-plan för att framstå som ingen färg alls nu efter utröstning. BM ser grönare ut ifall Sidd blir mördad, vilket i sin tur exv gör att Octa ser grönare ut.
  • Sidd trodde inte på dtf, finns det någon koppling där med att han uppenbarligen blev mördad av en ulv?

Octagonal

Swashbuckler
Om vi hade haft färg på liken så hade det gått att gissa vilka ulvkonstellationer som fanns, men nu är det rätt mycket en crapshoot. Jag hoppas att Sidd var parulv med Octa. Octa har kört hårt på identisk-formulering-spåret för att visa att han och Sidd är gröna och andra röda, Sidd röstade inte på Octa i R1 och de gjorde en gemensam ansträngning för att få över drevet mot mig istället för BM i slutet av R2.

Röst: @Octagonal
Så hela din teori bygger på att Sidd är ulv och eftersom att Sidd var ulv måste också jag vara ulv…
Det håller inte✌
Sidd blev ju nattmördad så ett otroligt långskott.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jaja vafan jag kan väll outa jag med. Förstår ännu inte riktigt innebörden av min förmåga ska sägas och gissar att mer kommer avslöjas senare rundor av SL och när fler outar.

Jag kan bevaka ev spelares hem och se om denna lämnar eller kommer tillbaka under natten. Vad nu det betyder kan man ju fundera på.
Eftersom vi har så lite tid på oss outade jag nu. Dock tror jag flera av oss har samma förmåga då vi är såpass många spelare. Därav blir det enkelt för ulvarna att gömma sig bakom andras förmågor där de inte behöver hitta på egna. Jag föreslår därför att resten av er outar samtidigt på givet klockslag för att hindra detta. Är det genomförbart? Alla outar prick 16:00 och den som inte följer ses som röd. Hur låter det?
En sak som dök upp medan jag grävde på Sidd.
@Octagonal varför propsade du för att andra skulle outa senare, men i samma inlägg outar du själv direkt? Speciellt när du tror att många har samma förmåga och är orolig för att ulvarna ska kopiera andras. Tycker det ser rätt mycket ut som att ulv-Octa kommit på ett smart alibi och vill få ut det asap, men samtidigt hålla resten av byn borta för att en ulvpolare ska komma på alibi med. Din intention och din egna handling stämmer liksom inte överens här, och jag ser ingen byborationalitet till att du skulle göra så.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Så hela din teori bygger på att Sidd är ulv och eftersom att Sidd var ulv måste också jag vara ulv…
Det håller inte✌
Sidd blev ju nattmördad så ett otroligt långskott.
Nej. ”Hela min teori” bygger inte på att Sidd var ulv. Det är en tanke. Jag hade glömt/missat att han var siad av två separata spelare, så då är den teorin svagare.

Min teori tycker jag att jag redogjorde för. Du blev räddad av en förmågeanvändning. Du ville att vi skulle släppa att BM blev påkommen mitt i flera lögner (och de var ju lögner. Du undviker verkligen alla diskussioner om BM idag).

Att du ignorerar den delen av min post är talande.

Brynolf

Orange
Precis det som är min poäng, att du visste vilket du inte kunde göra om du inte vet mer än vad du påstår.
Du kan ju inte komma och säga att du tyckte att BMs förmåga var rimlig? Den var ju en stor anledning till att hon åkte ut. Att du alls försökte försvara den visar ju att du visste sanningen till varför du inte hängdes i R1, men försökte få byn att tro på BMs lögn istället.