Varulv Det Dolda Ger Kaos R3

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Tidlinje förmågeoutning:
Inne i spel när outning börjar:
@Sidd - outar inte förmåga, men nämner exponering, trolig bybo
@Hägerstrand - outar förmåga
@Sömniga Isaac - outar för mycket förmåga
@Anthrox - outar inte förmåga utan väntar till 16.00
@Brynolf - outar förmåga först
@Octagonal - outar förmåga
@Impetigo - outar förmåga

Saknas i spel:
@Big Mama - trolig scum, ljuger om allt
@fjodorsenuba - trolig bybo, udda förmåga
@Basenanji - trolig ulv, förmågan skiljer sig markant från oss andra, dtf-mördad
@Vimes - bekräftad scum, pushar för senare outning, och kommer själv med bullshitförmåga. Vimes #93 försöker skjuta hål på min lågflygarteori i R1 som byggde på att Sidd, Impe, Häger och Octa skrev en handfull poster och sen checkade ut till rundans slut.

11.30 är fem spelare för outning.
11.33 nämner Sidd exponering (här kan ulvar börjar spåna på alibi).
11.40 outar brynolf siare, med insikten att vi har 11-timmars runda. Pingpong Häger, inser att Häger badar pingpong Impe.
11.44 outar Isaac, och råkar avslöja alldeles för mycket (här kan ulvarna få bra/träffsäkra alibin).
11.50 outar Häger att han är en stalker, pingpong Impe.
12.09 outar Impe nattmord, med klausulen om exponering, pingpong octa.
12.28 är Octa inne och beklagar sig över snabboutandet, trots att vi varit halva fältet som varit för idén.
12.38 outar Octa ändå förmåga (tio minuter är tid nog att komma på ett alibi), och argumenterar i samma post för att vi borde outa samtidigt senare. Trots att han även uttrycker rädsla för att ulvarna ska kopiera andras svar på provet.
Så när Octa föreslår något han själv inte behöver ha i åtanke har hälften av fältet redan outat, och av kvarvarande sex är minst tre troligt scum nu med facit handen. Inte jättelångsökt då att Octa ville stalla outningen för att ulvpolare skulle hitta på alibi.
12.57 BM in i spel och skriver att hon ska posta förmåga 16.00, trots att hon vet att hon inte fått någon förmåga. Superskumt.
13.28 Vimes anländer lagom till att Octa försvinner.
13.56 Vimes pushar för outning 16.00. Scum vill inte pingpongouta? "Missar" för övrigt hela diskussionen verkar det som, och ser bara Impes outning?
14.38 Basse anländer och skuggboxas med Vimes.
15.38 är Basse med "lite mer" (blev han instruerad att hålla sig borta från tråden?) och outar förmåga. Ignorerar fullständigt idén om att outa 16.00 och outar förmåga som skiljer sig från alla andras.
16.00 BM, Vimes, Anthrox, Häger postar förmågor. Sidd och Fjodde saknas fortfarande. BM uppdagar sin "miss".
17.01 Fjodde kommer in och outar förmåga.
19.59 BM outar en av sina förmågor, och ser ctrlc+v ut.
20.51 outar till slut Sidd sin förmåga som siste person.

Octagonal

Swashbuckler
Att väkta mot hängning har jag aldrig varit med om, och att kunna använda det på sig själv också är så spelomvälvande att det bara inte finns. Jag tycker det är betydligt skummare att inte inse detta.
Det var den ända förklaringen till att jag överlevde. De flesta i byn köpte den inklusive mig själv. Dock inte du och Hägern.
Han hon sågs som röd var ju snarare för att det är sjukt ulvigt att använda en sådan förmåga och göra det mot byns vilja.

Brynolf

Orange
Det var den ända förklaringen till att jag överlevde. De flesta i byn köpte den inklusive mig själv. Dock inte du och Hägern.
Han hon sågs som röd var ju snarare för att det är sjukt ulvigt att använda en sådan förmåga och göra det mot byns vilja.
Jag, häger, impe och anth var skeptiska mot BM från ett tidigt stadium om jag minns rätt. Kolla!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Alltså, kan ni tre sluta tjafsa med varandra och hjälpa till att gräva istället? Vi vet liksom inte ens hur spelet går till, så att slösa energi på sånt där ger ju ingentign till byn.

Brynolf

Orange
Jag kan ha haft det i realms of possibilities först, men ju mer skumt som grävdes upp på BM, desto mer klart stod det att förmågan inte kunde stämma.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Inte min mening att ignorera, jag tror jag snarare bemöter dig på de punkter jag inte håller med dig om. Har du frågor så svarar jag.
Det här hade funkat som förklaring om du inte alldeles nyss påstått att ”hela mitt case är att Sidd var ulv” som svar på ett inlägg där 75% av texten förklarade hur jag misstänkte dig pga din syn på BM och resultatet av omröst.

Men jag släpper det här nu och uppmanar @Anthrox @Sömniga Isaac och @Impetigo att läsa Octas svar idag och bedöma själva om han argumenterar ärligt.

Octagonal

Swashbuckler
12.28 är Octa inne och beklagar sig över snabboutandet, trots att vi varit halva fältet som varit för idén.
12.38 outar Octa ändå förmåga (tio minuter är tid nog att komma på ett alibi), och argumenterar i samma post för att vi borde outa samtidigt senare. Trots att han även uttrycker rädsla för att ulvarna ska kopiera andras svar på provet.
Så när Octa föreslår något han själv inte behöver ha i åtanke har hälften av fältet redan outat, och av kvarvarande sex är minst tre troligt scum nu med facit handen. Inte jättelångsökt då att Octa ville stalla outningen för att ulvpolare skulle hitta på alibi.
Sjukt snajdigt av mig att lyckas komma på det där alibit så snabbt och att det hade turen att stämma tillräckligt bra med Sidd för att denne skulle lita på mig. Trots att inte Sidd hade gått ut med sin förmåga. Jag var alltså först ut av oss två.
Varför skulle jag behöva stalla när folk inte ens var inne i spel. Och om jag lyckades komma på en på tio minuter borde jag ju kunna komma på en till på tio minuter och ge min ulv-polare. Anthrox det går inte ihop.

Så du tror jag ljuger om att ha varit upptagen och därför outade när jag gjorde?

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Sjukt snajdigt av mig att lyckas komma på det där alibit så snabbt och att det hade turen att stämma tillräckligt bra med Sidd för att denne skulle lita på mig. Trots att inte Sidd hade gått ut med sin förmåga. Jag var alltså först ut av oss två.
Varför skulle jag behöva stalla när folk inte ens var inne i spel. Och om jag lyckades komma på en på tio minuter borde jag ju kunna komma på en till på tio minuter och ge min ulv-polare. Anthrox det går inte ihop.

Så du tror jag ljuger om att ha varit upptagen och därför outade när jag gjorde?
  1. Flera outningar som redan skett hintade om hur mekaniken fungerade, så det är inte orimligt att en ulv kommer på ett alibi som stämmer överens med verkligheten. Så vitt jag minns sa varken du eller sidd ordagrant hur era förmågor fungerade, så att de är snarlika kan ha blivit exakt lika över tid. Ska kolla interaktionen där.
  2. Mtp vilka som outat snarlika förmågor känns det mer troligt att de snarlika förmågorna är alibin, än att de liknande men som skiljer sig är det. Om bm (trolig scum), sidd (trolig bybo) och du har likadana förmågor säger ju uteslutningen då att även du är scum.
  3. Jag skrev varför. Av de 4 som inte var inne i spel då är 3 troligt scum. Så att skjuta på outningen skulle ge scum mer tid att komma på alibi.
  4. Att komma på en sak snabbt är inte ens nästan samma sak som att komma på två saker snabbt. Den logiken funkar inte.
  5. Nej, jag misstänker att du kan ha ljugit för att ge mer spelutrymme åt ditt ulvlag.

Octagonal

Swashbuckler
Mtp vilka som outat snarlika förmågor känns det mer troligt att de snarlika förmågorna är alibin, än att de liknande men som skiljer sig är det. Om bm (trolig scum), sidd (trolig bybo) och du har likadana förmågor säger ju uteslutningen då att även du är scum.
Jag och Sidd använder oss av samma ord till o med vilket är svårt att sätta på slump.

Att BM skulle ha samma förmåga har jag helt missat om det nu srämmer.

Det jag vet är att Hägern påstår sig ha samma förmåga men annan formulering än mig och Sidd.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Härligt att hugga en ulv i r1!

Fjodors död känns oroande. Betyder detta att vi nu inte kommer få färgen på folk vi röstar ut? Känns som en riktigt jobbig grej potentiellt.

Oväntat att Fjodor rök känns det som, han låg antagligen ganska illa till för att ryka i r2 annars så ulvarna verkar veta nåt som vi inte vet om detta med Fjodors förmåga.

Det märkligaste är dock att Vimes rök i stäket för Octa.

1. Octa och Vimes var båda ulvar och ulvarna fixade röstningen av oklar anledning. För att gröna Octa? Varför inte bara låta Octa ryka och ha kvar Vimes i spel i så fall? Jag har svårt att få ihop det.

2. Någon bybo har a) förmåga att ändra röstning och b) tillräcklig smartmess eller tur att se att Vimes är rödare än Octa. I så fall torsedet ju vara någon på Vimesdrevet iom att man annars bara kunnat flytta sin röst dit för samma effekt som ”häxrösten”. Långsökt tänker jag.

3. D3f som har förmåga att påverka röstningen och som räddar sin Octa genom att få ut Vimes i stället. Då borde det ju på samma sätt vara någon på vimesdrevet iom att man annars kunnat flytta sin röst dit helt enkelt för samma effekt.

Det skrevs om vampyrer som sen retconnades om jag fattaderätt. Det kan vara vår d3f (den tredje fraktuonen som varken är ulvar eller bybor). Sen varju rösten ”häxtematisk” och inte vampytematisk så det stämmer ju inte. D3f med häxjägare?

Antagligen då någon på vimeståget som har en roll som en karbonkopia av någon annans eller nån konstig roll. Jag vet att Octa stämmer in på det signalementet (”jag har exakt samma” sa han efter jagvtror det var isaacs fullständiga outning, finns bågra andra exempel på exakt samma roll? Ni som har liknande får gärna jämföra eera detaljer). Sen betedde sig Octa som en häxjägare i hela r1 så fet stämmer ju också in på profilen.

Andra tankar om röstfifflet? Finns nån annan rinlig förklaring än d3f?

Röst: @Octagonal (jag tror han är d3f)

Jag stannade hemma i natt. Tar för lvrigt tacksamt emot förslag på vem jag ska eventuellt nattmörda men kommer använda förmågan konservativt.
Impe hade en bra analys om röstfifflet som är värd att dra ett varv till nu när vi vet att det finns dtf. Den pekar på att någon i vimes-drevet är dtf (sidd, jag, Häger, octa), eftersom en röstflytt hade annars gett samma resultat som fiffel.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Impe hade en bra analys om röstfifflet som är värd att dra ett varv till nu när vi vet att det finns dtf. Den pekar på att någon i vimes-drevet är dtf (sidd, jag, Häger, octa), eftersom en röstflytt hade annars gett samma resultat som fiffel.
Går väl iofs också argumentera för att bm, Basse, fjodde kan varit involverade och fifflat för att inte avslöja signaler.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
DELTAGARE

Sidd - Bevakare
Basenanji - Miller, sömngångare
Hägerstrand - Stalker
Sömniga Isaac - Snokare
Anthrox - Sniffare
Vimes - Väktare
Brynolf - Heminredningsexpert (hette förmågan något?)
Big Mama - Snokare2
Octagonal - Bevakare2
Impetigo - Nattmord
fjodorsenuba - Dödsinformation

Finns ju en del saker som bryter mot mönster här. Basse, Vimes och Impe uppgav förmågor som inte ger information (ergo, förmågor som inte gynnar byn vid den här nivån av dolt spel). Basse uppgav en förmåga som inte ens är positiv för byn. Vi har två par som uppgett samma förmåga, där Sidd sa ledord först och Octa bekräftade, samt Big Mama sa ledord först och Isaac bekräftade.
Om jag har rätt med att BM och Basse var ulvar (samt att Vimes är bekräftad röd) kan vi utgå ifrån att det är 1-3 scum kvar i spel beroende på ratio. Det är alltså minst 3 bybor kvar i spel. Då är dessutom Impes förmåga den kvar i spel som avviker mest, samt att ulv-BM bekräftar att den upprepade rollen är alibiroll för scum (vilket medför att även Octas roll är alibiroll, eftersom Sidd troligtvis är grön). Den är alltså inte påhittad, utan de har i pm fått en kopia av en byboroll (vilket i sig kan förklara en hel del av Octas skummare spel).
Det medför att av 1-3 scum kvar i spel borde de vara från gruppen Octagonal, Brynolf och Impetigo.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Kul det här med varulvsspel förresten, en ensam Anthrox sitter och spelar med sig själv, och hoppas att rösterna i huvudet ska agera bollplank till alla idéer och gräv.

Octagonal

Swashbuckler
DELTAGARE

Sidd - Bevakare
Basenanji - Miller, sömngångare
Hägerstrand - Stalker
Sömniga Isaac - Snokare
Anthrox - Sniffare
Vimes - Väktare
Brynolf - Heminredningsexpert (hette förmågan något?)
Big Mama - Snokare2
Octagonal - Bevakare2
Impetigo - Nattmord
fjodorsenuba - Dödsinformation

Finns ju en del saker som bryter mot mönster här. Basse, Vimes och Impe uppgav förmågor som inte ger information (ergo, förmågor som inte gynnar byn vid den här nivån av dolt spel). Basse uppgav en förmåga som inte ens är positiv för byn. Vi har två par som uppgett samma förmåga, där Sidd sa ledord först och Octa bekräftade, samt Big Mama sa ledord först och Isaac bekräftade.
Om jag har rätt med att BM och Basse var ulvar (samt att Vimes är bekräftad röd) kan vi utgå ifrån att det är 1-3 scum kvar i spel beroende på ratio. Det är alltså minst 3 bybor kvar i spel. Då är dessutom Impes förmåga den kvar i spel som avviker mest, samt att ulv-BM bekräftar att den upprepade rollen är alibiroll för scum (vilket medför att även Octas roll är alibiroll, eftersom Sidd troligtvis är grön). Den är alltså inte påhittad, utan de har i pm fått en kopia av en byboroll (vilket i sig kan förklara en hel del av Octas skummare spel).
Det medför att av 1-3 scum kvar i spel borde de vara från gruppen Octagonal, Brynolf och Impetigo.
Bra sammanställning fast med ett fel. I praktiken är fortfarande Hägerstrands förmåga samma som min och Sidd.

Jag tror både Sömnige S och Big mama är goda där hon klantade till det rejält.

Sedan har vi mig och Sidd som är gröna med Hägerstrand som en tredje bevakare.
Vi kommer inte runt att Hägerns förmåga i praktiken är samma men formulerad annorlunda.