Nekromanti Det ljuva åttiotalet

Discordian

Swordsman
Re: Pionjärer

Kult var nog nyskapande, eller låg åtminstone i frontlinjen, eftersom det rörde sig om ett skräckspel inspirerat av modern populärkultur med en genomtänkt världsbild. Blandningen av modern storstadsskräck och en gnosticisminspirerad världsbild var väl också ett nytt grepp, i någon mening. Eller?

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Vindhand

Myrmidon

Mutant? Basic roleplaying + Gamma World i Skandinavien. I och med att världen utvecklades blev det betydligt mer "eget" - lite renässans/industrialisering i postapokalyptisk miljö.

Just precis. Det är världen jag menar är det "pionjäriska". Jag har aldrig sett en liknande värld vare sig förr eller senare. Har inte sett gamma world dock så jag kan ha fel.

Khelataar har också en del fräscha grepp, men det känns inte heller som något pionjärarbete.

Öh? low fantasy i järnåldersmiljö? Var har du sett det tidigare?

Jag tror att problemet ligger i dina krav än i rollspelen :)

Discordian

Swordsman

"Det är världen jag menar är det "pionjäriska". Jag har aldrig sett en liknande värld vare sig förr eller senare."

Jag tycker inte riktigt att det räcker att en värld är olik det som finns innan för att den ska vara nyskapande. :)

"Har inte sett gamma world dock så jag kan ha fel."

Mycket av grundidéerna i Mutant (små samhällen efter Stora Kriget, mutanter, konstiga muterade varelser, Förbjudna Zoner) finns där, och en hel del av mutationerna och monstren i Mutant är direkt stulna därifrån.

"low fantasy i järnåldersmiljö? Var har du sett det tidigare?"

Räcker det att göra en ny kombination av bakgrunder för att kallas "pionjär"? I så fall finns det multum med pionjärer, och väldigt många rollspel som gjort pionjärinsatser.

"Jag tror att problemet ligger i dina krav än i rollspelen :)"

Det kanske kan stämma. :)

"Hellre kul i kaos

Rosen

Myrmidon

<I>Jag tycker inte riktigt att det räcker att en värld är olik det som finns innan för att den ska vara nyskapande. :)
Räcker det att göra en ny kombination av bakgrunder för att kallas "pionjär"?</I>

Så, um, vad slags spel tycker du <I>har</I> varit nyskapande i så fall? Såna som har introducerat helt nya sorters tärningar..?

--
Åke

Vindhand

Myrmidon
Tomma denotationsmängder

Mycket av grundidéerna i Mutant (små samhällen efter Stora Kriget, mutanter, konstiga muterade varelser, Förbjudna Zoner) finns där, och en hel del av mutationerna och monstren i Mutant är direkt stulna därifrån.

Samma saker återfinns i otaliga sf-romaner mm...

Räcker det att göra en ny kombination av bakgrunder för att kallas "pionjär"? I så fall finns det multum med pionjärer, och väldigt många rollspel som gjort pionjärinsatser.

Ja? är det ett problem? Bör inte nyskapande just betyda att man skapat något nytt vars like inte funnits tidigare? Det blir naturligtvis en fråga om gradskillnader men nästan allt folk skapar hämtar inspiration någonstans ifrån.

Nämn ett spel Du tycker är nyskapande. (engelska/svenska whatever).

Discordian

Swordsman

Pionjärrollspel, med reservationer för mina begränsade kunskaper om vad som egentligen var först med olika saker:

* Dungeons & Dragons - först av alla (eller om det nu var Chainmail eller hur det nu var)
* GURPS - (någorlunda) världsoberoende regelsystem med utbyggnader åt olika håll, både vad gäller regler, specifika världsbakgrunder och allmän bakgrund. (Det finns andra spel som kanske varit tidigare med mer generella regler, men inget som jag känner till kommer ens i närheten av att vara lika vidsträckt.)
* TWERPS - så vitt jag vet det första rollspelet som riktade in sig på att vara riktigt jämrarns enkelt i stället för realistiskt
* Vampire: The Masquerade - det första (återigen så vitt jag vet) genomdesignade spelet, där såväl reglerna som själva den fysiska boken är fokuserade på världen
* MERP - så vitt jag vet den första gången en tidigare existerande värld publicerades i rollspelsformat
* Hârnmaster - ett försök att göra en riktigt realistisk och genomarbetat fantasyvärld (skapad av vad som måste vara rollspelsbranschens mest analretentiva spelkonstruktörer - när man i en landsmodul räknar upp varenda liten jämrarns by med befolkning och liknande har man nog nått gränsen för petighet)

Bara för att vara extra tydlig så baseras det här alltså på mina egna kunskaper och erfarenheter. Om kriterierna appliceras objektivt på rollspelsbranschen som helhet finns det säkert stora fel och luckor, men dessa spel är några som jag personligen anser vara pionjäristiska (eller hur man nu ska avleda ett adjektiv ur "pionjär"). Kasta gärna fram era egna pionjärsförslag! :)

"Hellre kul i kaos

Krille

Super Moderator

" Vampire: The Masquerade - det första (återigen så vitt jag vet) genomdesignade spelet, där såväl reglerna som själva den fysiska boken är fokuserade på världen
* MERP - så vitt jag vet den första gången en tidigare existerande värld publicerades i rollspelsformat"

Jag undrar om inte Call of Cthulhu var tidigare på båda punkterna. CoC bygger ju trots allt på H P Lovecrafts Cthulhu-berättelser, och det är (trots att det är en Basic Roleplaying i grunden) en verkligt genomdesignad produkt redan från början.

Andra nyskapande spel som jag också skulle vilja lägga till i listan:

* Traveller: färdigheter och science fiction. Ett stort steg bort från D&D, och tidigt var det också.

* Ars Magica: införde många nya grepp om hur spelgrupper och rollpersoner ska hanteras och var väl det första storytelling-rollspelet (möjligen med undantag av Call of Cthulhu, som har haft mer idéer om storytelling utan att säga sig vara ett storytellingrollspel).

* Basic Roleplaying: Egentligen inget rollspel, men regelsystemet har legat till grund till så oerhört mycket att det måste nämnas vara därför. Drakar&Demoner, Mutant, Runequest, Call of Cthulhu, Elfquest, Stormbringer, Elric!, Pendragon, och många, många mer har sin bas i detta lilla regelsystem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Discordian

Swordsman

"Jag undrar om inte Call of Cthulhu var tidigare på båda punkterna. CoC bygger ju trots allt på H P Lovecrafts Cthulhu-berättelser, och det är (trots att det är en Basic Roleplaying i grunden) en verkligt genomdesignad produkt redan från början."

Hm, det är mycket möjligt. Jag äger inte själv CoC. :)

" Traveller: färdigheter och science fiction. Ett stort steg bort från D&D, och tidigt var det också."

Helt sant. Jag har spelat Traveller nån gång för väldigt länge sedan, och vet att det är ett av de allra första spelen, men jag visste inte att det var först med färdigheter - det är definitivt värt pionjärsstatus. Ars Magicas innovationer likaså.

Basic Roleplaying vet jag inte riktigt... Det innovativa skulle möjligen vara att man använde samma system (med mindre modifikationer) till en mängd olika bakgrunder, vilket ju är en viktig poäng.

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon

* Vampire: The Masquerade - det första (återigen så vitt jag vet) genomdesignade spelet, där såväl reglerna som själva den fysiska boken är fokuserade på världen

Star Wars t.ex var långt tidigare och hade en närmare knytning mellan regler och värld. Det mest nyskapande med V:TM är IMO hypen kring det och den officiella elitismen mot alla andra rollspel.

* MERP - så vitt jag vet den första gången en tidigare existerande värld publicerades i rollspelsformat

Är det nyskapande? "Vi är först med att härmas" :)

Med alla dessa exempel förstår jag inte vad som får dig att underkänna det nyskapande i Mutant (2)s värld, eller Kheletaar som siktade på en helt annan stämning än alla tidigare rollspel.

Kult är f.ö ytterligare ett exempel på nyskapande spel i sverige. Även om jag personligen ogillar spelet har det en väldigt annorlunda och nyskapande kosmologi.

Vindhand

Myrmidon
Re: Mutant

Se till att det är orginalet av mutant (1984) eller Mutant 2. Det gavs ut en ny utgåva efter ett tag som var lika stor våldtäckt på Mutant som Chronopia var på DoD... IMNSHO :)

Discordian

Swordsman

"Star Wars t.ex var långt tidigare och hade en närmare knytning mellan regler och värld. Det mest nyskapande med V:TM är IMO hypen kring det och den officiella elitismen mot alla andra rollspel."

Jag har bara den svenska utgåvan av Star Wars, och det är framställt som ett rätt ordinärt rollspel där, tycker jag. Jag tycker inte att allt med V:tM är bra - långt därifrån - men det var ändå nytt på något sätt. Kanske för att det i någon mån lyckades bryta sig ur rollspelsgettot och nå även goth-subkulturen. Det är pretentiöst och elitistiskt, absolut, men man behöver inte vara trevlig för att göra något nytt. :)

"Med alla dessa exempel förstår jag inte vad som får dig att underkänna det nyskapande i Mutant (2)s värld, eller Kheletaar som siktade på en helt annan stämning än alla tidigare rollspel."

Jag tycker inte att Mutant (2) är speciellt nytt helt enkelt. Man tog Gamma World i Sverige med Basic Roleplaying-regler. Att kombinera olika element kan vara nyskapande, men det behöver inte vara det. Mutant 2 är ett väldigt bra spel, men det är enligt min mening ingen pionjärinsats.

Khelataar... tja, jag vet inte. Low fantasy var väl knappast något nytt?

Kult ligger betydligt bättre till för att få en nyskapandestämpel. Det är möjligt att jag är lite hemmablind vad gäller just Kult...

"Hellre kul i kaos

Warduke

Warrior

Pionjärer enligt Warduke:

Dungeons & Dragons: Första rollspelet. Chainmail, dess föregångare får sägas vara den felande länken mellan tabletop-stridsspel och rollspel.

Amber: Tärningslöst rollspel vilket gör att många anser att det är en styggelse på vår jord. :)

Vilket det första storytelling spelet nu än var: När fokuset sker på att skapa en story i nuet istället för att låta story vara en bakgrund bara till det som rollpersonerna kommer att göra. Jag skulle nog gissa på att detta trots allt var D&D, även om inte regelböckerna tar upp det.

Genrepionjärerna: Vissa vill ju tycka att man är pionjär för att man är först i varje genre och om det är så finns det många pionjärer. (sen beror det också på hur många genrer man tycker att det finns).

Daniel Schenström

Vindhand

Myrmidon

Jag har bara den svenska utgåvan av Star Wars, och det är framställt som ett rätt ordinärt rollspel där, tycker jag. Jag tycker inte att allt med V:tM är bra - långt därifrån - men det var ändå nytt på något sätt. Kanske för att det i någon mån lyckades bryta sig ur rollspelsgettot och nå även goth-subkulturen. Det är pretentiöst och elitistiskt, absolut, men man behöver inte vara trevlig för att göra något nytt. :gremsmile:

Men vad är nytt med V:TM förutom den pretentiösa och elitistiska tonen? Är det en pionjärinsats bara för att det lyckades nå en bred marknad?
Man behöver inte vara nyskapande bara för att man är populär. D&D3 är populärt och det är föga nyskapande.

Star Wars var däremot rätt nytt med sina cineastiska strider och regler som verkligen stödjer den känsla av heroisk rymdopera som finns i filmerna.

Khelataar... tja, jag vet inte. Low fantasy var väl knappast något nytt?

Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"...

Discordian

Swordsman

"Men vad är nytt med V:TM förutom den pretentiösa och elitistiska tonen? Är det en pionjärinsats bara för att det lyckades nå en bred marknad?"

Bara och bara... Jag tycker att det kan vara ett kriterium. Jag tycker personligen att V:tM var ett nytt grepp på något sätt, även om jag har svårt att formulera den känslan exakt i ord.

"Man behöver inte vara nyskapande bara för att man är populär. D&D3 är populärt och det är föga nyskapande."

Nej, naturligtvis inte. Men en pionjärinsats behöver enligt min mening inte nödvändigtvis vara nyskapande. Att vara nyskapande är en sorts pionjärinsats, men man kan vara pionjär även på andra sätt, till exempel genom att hitta en ny publik.

"Star Wars var däremot rätt nytt med sina cineastiska strider och regler som verkligen stödjer den känsla av heroisk rymdopera som finns i filmerna."

Det är möjligt; jag är ingen expert på SW-rollspelet. (Som sagt så var det ju mina personliga pionjäråsikter och inte några objektiva bedömningar.)

"Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"... "

Som till exempel?

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon

Jag tycker personligen att V:tM var ett nytt grepp på något sätt, även om jag har svårt att formulera den känslan exakt i ord.

:)

Nej, naturligtvis inte. Men en pionjärinsats behöver enligt min mening inte nödvändigtvis vara nyskapande. Att vara nyskapande är en sorts pionjärinsats, men man kan vara pionjär även på andra sätt, till exempel genom att hitta en ny publik.

Jag håller med om att V:TM var pionjärer i denna bemärkelse.

"Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"... "

Som till exempel?

Som att det är en väldigt genomtänkt värld satt i en teknologisk nivå som är väldigt ovanlig för rollspel, med välutvecklade religioner, kulturer, landområden osv. Att förkasta det som "är, bara low fantasy" är som att förkasta spelljammer som "bara high-fantasy".

Discordian

Swordsman

""Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"... "

Som till exempel?

Som att det är en väldigt genomtänkt värld satt i en teknologisk nivå som är väldigt ovanlig för rollspel, med välutvecklade religioner, kulturer, landområden osv. Att förkasta det som "är, bara low fantasy" är som att förkasta spelljammer som "bara high-fantasy"."

Det enda som är nytt med det är väl möjligen järnåldersteknologin. Vad gäller välutvecklad bakgrund ligger nog Hârn snäppet före, skulle jag tro. Men jag är ju förstås inte så insatt i Khelataars alla detaljer... kanske får gräva fram det och läsa på lite. :)

För mig känns Khelataar mer som ett resultat av evolution snarare än revolution. Man har byggt vidare på sådant som redan funnits i högre grad än man kommit med något verkligt nytt. Men så har jag förstås lite svårare att acceptera en värld som en pionjärinsats, även om den är nyskapande, eftersom det trots allt finns en rätt lång litterär tradition inom både sf och fantasy med diverse olika miljöer att hämta inspiration ifrån. Därför tycker jag att det är en större pionjärinsats att hitta på något nytt som är specifikt för just rollspel - nya världar (i den bemärkelsen) har folk hittat på åtminstone sedan Tolkien. (Jag har någon slags vag föreställning om att han var den förste som hittade på en sagovärld som var helt skild från vår vanliga värld. Jag har ju förstås inte läst så mycket tidig fantasy, men jag har fått för mig att det, som i Narnia-böckerna, ofta handlar om att sagovärlden är ett slags bihang till vår vanliga värld som man kan ta sig till på något klurigt sätt. (Det är ju fortfarande rätt vanligt förstås.))

"Hellre kul i kaos