Re: Pionjärer
Pionjärrollspel, med reservationer för mina begränsade kunskaper om vad som egentligen var först med olika saker:
* Dungeons & Dragons - först av alla (eller om det nu var Chainmail eller hur det nu var)
* GURPS - (någorlunda) världsoberoende regelsystem med utbyggnader åt olika håll, både vad gäller regler, specifika världsbakgrunder och allmän bakgrund. (Det finns andra spel som kanske varit tidigare med mer generella regler, men inget som jag känner till kommer ens i närheten av att vara lika vidsträckt.)
* TWERPS - så vitt jag vet det första rollspelet som riktade in sig på att vara riktigt jämrarns enkelt i stället för realistiskt
* Vampire: The Masquerade - det första (återigen så vitt jag vet) genomdesignade spelet, där såväl reglerna som själva den fysiska boken är fokuserade på världen
* MERP - så vitt jag vet den första gången en tidigare existerande värld publicerades i rollspelsformat
* Hârnmaster - ett försök att göra en riktigt realistisk och genomarbetat fantasyvärld (skapad av vad som måste vara rollspelsbranschens mest analretentiva spelkonstruktörer - när man i en landsmodul räknar upp varenda liten jämrarns by med befolkning och liknande har man nog nått gränsen för petighet)
Bara för att vara extra tydlig så baseras det här alltså på mina egna kunskaper och erfarenheter. Om kriterierna appliceras objektivt på rollspelsbranschen som helhet finns det säkert stora fel och luckor, men dessa spel är några som jag personligen anser vara pionjäristiska (eller hur man nu ska avleda ett adjektiv ur "pionjär"). Kasta gärna fram era egna pionjärsförslag!
"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli