Nekromanti Det ljuva åttiotalet

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ditt och datt

Sedan tror jag inte att en stor del av marknaden avskyr spelen. Det finns högljudda kritiker på forumen och ute i rollspelssverige, men faktum är att jag träffat fler som giller spelen och världarna än jag har träffat folk som avskyr dem.

Min erfarenhet är den omvända, men jag kanske bara umgås med högljudda kritiker ;)

Som en sidokommentar tycker jag att denna tråd bör låsas.

Någon aning om varför du tycker det?
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
För att detta är ett DoD-forum (NT)

Som svar på din sista fråga.

N.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Relevant för Targets marknadsstyrning

Hela Mutanttråden är någorlunda relevant när man pratar om vad Target (DoDs skapare) gjorde för fel. Var de för marknadsstyrda, missbedömde de marknaden osv.
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Kanske ett Target-forum är på sin plats?

Eller kanske rollspelsforumet?

Fast det är klart, det är ju bättre att det finns aktivitet här än nån annanstans.

N.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Mutant

Nej, det gör de inte. Uppdrag i Mos Mosel inträffar i samma tidsperiod som Mutant 2-supplementen.

Jag tror det är mig Rosen tänker på när han menar att folk tyckte Mutant 2 var en förvanskning; betyder inte att det som skrevs var dåligt, men det är ganska tydligt att Anders Blixt och Petersen har lite olika smak, samt att man fösökte göra Mutant 2 till ett "mognare" spel (mer infor om länder, etc).

I det ursprungliga Mutant var en stor inspirationskälla (enligt Michael Petersen) den i Sverige relativt okända serien Kamandi, som gick i någon tidning i början av 70-talet som bi-serie eller så. Den utspelades i en mysko dystopisk framtid där djur blivit humanoida och intelligenta (men bevarade klicheer från nuvarande kulturer - så vi hade engelska hundar, preussiska gorillor, ryska björnar etc) medan människorna förvildats a la Apornas Planet.

Kamandi var seriens huvudperson, en människa som var intelligent som vi. Hans "husse", ett lejon, var en av de andra hjältarna. Seriens värld var också i övrigt så laddad med konstigheter att det är förståeligt att ingen undrade särskilt länge över att lejonet hade ett husdjur som kunde tala som folk...

Som sagt, den värld som skildrades i Mutant 2 skiljde sg EMU ganska mycket från det som antyddes i senare produkter, men det fanns aldrig någon klar produktlinje för hur Mutant-världen egentligen var - Äventyrsspel slängde in allt som inte var fantasy här.

Erik, som tror Åke känner igen honom som mer känd under en annan pseudonym här på forumet...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Mutant

Hm. Jag tycker nog att det finns en skillnad mellan den (mycket skissartade) värld som beskrivs i bakgrundskapitlet i Mutants grundregler och den som framkommer senare, men skiljelinjen går nog inte mellan Mutant och Mutant 2, om det ens finns någon skarp linje.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Mutant

1, De släppte inte "dynga". De släppte saker som gillas av andra än dig.
2, Man kan knappast _bli rik_ på att ge ut rollspel, men vill man _fortsätta_ att ge ut rollspel bör man tjäna _några_ pengar. Jämför med de flesta egna småföretag; de jag känner som har sådana jobbar av en mängd olika skäl, men ingen tror han ska "bli rik". Men ALLA måste sköta sitt företag så att de tjänar tillräckligt med pengar så att de kan FORTSÄTTA att sköta företaget. Att folk sätter likhetstecken mellan "girig svinjävel som vill bli rik" och "någon som vill få ett företag att gå ihop ekonomiskt, vilket kräver vinster" blir jag fortfarande inte klok på.

Med detta sagt är det nödvändigtvis inte det BÄSTA Äventyrsspel kunde ha gjort att ge ut andra grejor - de kan ha gjort en ekonomisk felsatsning - men att fortsätta att underhålla någon sorts "dolkstötslegend" om hur de sveeeeek oss staaaackars Mutant-fans är inte hälsosam nostalgi, det är ren idioti.

Erik, Mutant-fan som är <expletive deleted> TRÖTT på alla yber-nostalgiska gnällspikar
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Do not underestimate the power of nostalgia

Det riktigt _störande_ med nostalgin är när folk inte INSER att de är nostalgiska. När någon som hade jättekul med att spela EDD (som jag) främst tack vare att
A, de hade ett jättebra spelgäng
B, de hade mycket socialt utrymme (tid, plats, pengar) att spela hävdar att EDD är _bättre_ än det nya spelet X "för det är inte lika roligt som EDD". Eller tror att om rollspelsskaparna gjorde spel som såg precis ut som EDD (fast förstås med deras speciella husregler) så skulle rollspelandet nå en topp av hyperkvalitet (igen).
Vad de behöver är en tidsmaskin ("Peggy Sue got to be the DM"?*) eller någon sorts mentalt Viagra och en koll hos nummerregistret efter sina gamla kompisar.

Erik
*Den som fattar den populärkulturella hänvisningen och hittar mig på BSK blir bjuden på en JoltCola.
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Mutant

Kolla årtalen (10X PT). Thorulf Skarprättare är kejsare över Pyrisamfundet i bägge. (Mycket av infon finns i Uppdrag Mos Mosel) Skillnaden mellan "världarna" beror på skillnader i stil hos kreatörerna, som sin tur beror dels på personlighet, dels på ändrade planer från Äventyrsspel vad spelet gick ut på.

Som sagt, det innebär inte att Mutant 2 är ett _sämre_ spel, men man kunde behållit stilen och ändå infört många av de förbättringar som kom med det spelet. Mutant var mitt första spel, så jag har en nostalgisk attityd till det, men jag låter den inte förblinda mitt omdöme totalt. Jag försöker se vad de vad jag gillade som kan gå att rädda, och en del var just det suggestiva intryck den första, korta, världsbeskrivningen gav mig, som var mer "barbarisk" och samtidigt mer civiliserad (vart tog ångloken vägen?) än den i Mutant 2.

En intressant iakttagelse: De namn som finns med i Mutant och äventyren till det är i stor utsträckning utspejsade namn som inget har att göra med vår tids (Danmark = Ulvriket?). I Mutant 2, däremot, presenteras en större karta och många korta landsbeskrivningar mer eller mindre övertagna från vår värld. Ju längre bort från Pyrisamfundet man kommer, desto mer lika är de dagens! (Pori = Björneborg heter likadant som idag precis som Finland, Ume=Umeå i Norrland har ett vagt förvrängt namn, Hindenburg = påhitt)

Erik
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: Mutant

Ok....Läs det jag skriver!!!!!

DOM SA ATT DOM SKULLE FORTSÄTTA ATT SLÄPPA PRODUKTER TILL MUTANT 2!!!!

Jag gnäller INTE, jag skriver bara det jag vet.....och lovar man en sak så ska man fan hålla det också!!!

"De släppte inte "dynga". De släppte saker som gillas av andra än dig

För att tjäna enorma pengar ja.....Dom gör det inte för att vara snälla mot dig och mig, eller hur??

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Mutant

"Jag försöker se vad de vad jag gillade som kan gå att rädda, och en del var just det suggestiva intryck den första, korta, världsbeskrivningen gav mig, som var mer "barbarisk" och samtidigt mer civiliserad (vart tog ångloken vägen?) än den i Mutant 2."

Det var den skillnaden jag menade snarare än en skillnad i årtal.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Och allt vad det innebar [OT]

med spelen (både rollspelen(spelade dock ej på 80 talet.) och de vanliga.) musik, lagom kassa filmer mm.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Och allt vad det innebar [OT]

Varför återuppliva en tråd som är två år gammal bara för att lägga till en enda mening?
 
Top