Ditt och datt
Hmm, Mutant sålde ALDRIG så värst bra. Vare sig ettan eller tvåan. Trean drog upp siffrorna, men den enda version som sålde i upplagor som var något sånär imponerande var, chockerande nog för många här, Mutant Chronicles.
Target tjänade pengar på rollspel (eller rättare sagt Drakar och Demoner) under mitten av 80-talet. Efter det tjänade de pengar på sällskapsspel, och efter det på licensiering av koncept och sällskapsspel och figurspel.
Efter 80-talet var alltså rollspel i stort en förlustaffär för dem, och de fortsatte i stort sett bara för att de hade en tradition av att tillverka rollspel, och för att de ville testa lite nya roliga idéer.
För det har de fått ta oändligt mycket skit.
Sedan tror jag inte att en stor del av marknaden avskyr spelen. Det finns högljudda kritiker på forumen och ute i rollspelssverige, men faktum är att jag träffat fler som giller spelen och världarna än jag har träffat folk som avskyr dem.
Target gick omkull för att de inte lyckade sköta den internationella expansionen, med logistik, butiker, lån hit och dit, bokföring och en massa annat som hör ett internationellt företag till. Ungefär samma som drabbade boo.com, fast i mindre skala förstås.
Som en sidokommentar tycker jag att denna tråd bör låsas.
N.