Nekromanti Det ljuva åttiotalet

Rosen

Myrmidon
Re: Mutant

<I>Jag vet att det är Mutant 2 och inte nya mutant eller chronoicles,</I>

Ska påpekas att jag känner folk som tycker att Mutant 2 var en förvanskning av det <I>första</I> Mutant också - framförallt att alla olika varelser i Pyrisamfundet plötsligt levde hullerombuller á la Disney istf i separata enklaver.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Pionjärer

<I>Jag undrar om inte Call of Cthulhu var tidigare på båda punkterna. CoC bygger ju trots allt på H P Lovecrafts Cthulhu-berättelser,</I>

Ska man vara definitionsnoga så var väl det första spelet med en förlaga det urgamla 'Empire of the Petal Throne', baserat på M.A.R. Bakers två romaner om världen Tékumel (som fö är <I>ofantligt</I> annorlunda från all standardfantasy)... men visst, de var aldrig några försäljningssuccéer och det blev nog spelet som sålde böckerna snarare än tvärtom.

--
Åke

Nathan

Schattenmeister
Nostalgi

Tja, nostalgin fanns på 80-talet också, fast då längtade folk tillbaks till 70-talets rollspel.

N.

Rosen

Myrmidon

<I>Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"...
Som till exempel?</I>

Ska infogas att Low Fantasy i rollspel i huvudsak är ett 90-talsfenomen; första gången termen hördes i Sverige var mig veterligt när Anders Blixt kallade Khelataar för det i en artikel i Rubicon... på vilken Targets Johan Anglemark skrev en insändare där han hävdade att det inte <I>finns</I> nån genre som heter så - fantasy som inte var "vanlig" fantasy var antingen High eller Heroic, enligt honom - så termen "generisk low fantasy" hade nog mest fått folk att stirra oförstående på en 1990.

Angående spel som är designade runt sin värld så kom det väl rätt många "fjärde generationens rollspel" just kring den tiden, och nog <I>tycker</I> jag väl att West End's Star Wars var ett? Det klart mest utpräglade var GW:s Judge Dredd RPG; det hade varit komplett omöjligt att försöka använda det till någon som helst annan spelvärld än Mega-City One.

Khelataar:
<I>För mig känns Khelataar mer som ett resultat av evolution snarare än revolution. Man har byggt vidare på sådant som redan funnits i högre grad än man kommit med något verkligt nytt.</I>

Nog mer en följd av att konstruktörerna hade svårt att slita sig från sina invanda klichéer - spelar man Khelataar efter hur världen beskrivs så är man ganska långt borta från köret med kringresande äventyrare som fajtar monster och bad guys. Tyvärr ger spelet rätt lite guidelines om vad man kan ta sig för istället.

Tolkien:
<I>(Jag har någon slags vag föreställning om att han var den förste som hittade på en sagovärld som var helt skild från vår vanliga värld. Jag har ju förstås inte läst så mycket tidig fantasy, men jag har fått för mig att det, som i Narnia-böckerna, ofta handlar om att sagovärlden är ett slags bihang till vår vanliga värld som man kan ta sig till på något klurigt sätt.</I>

Var <I>det</I> så himla innovativt..? Jodå, de flesta såna ställen är i historier som börjar med att folk reser dit från vår vanliga värld, men i ett rollspel kan man väl köra med infödingskaraktärer ändå?
Förresten, Hyperborea kanske inte riktigt räknas som "sagovärld" men Conan var ju född och uppväxt där...

--
Åke

Don Kennetho

Warrior

Hyperborea är ingen värld utan (i Conanhistorierna, alltså) ett land som fanns under den Hyboriska eran som är en tidsperiod i vår egen värld under vilken Conan levde och verkade.

Don Kennetho

Discordian

Swordsman

Jag kanske har missbedömt Khelataar trots allt. Jag har ju inte sådär jättebra koll på det. :-/

"Tolkien:
(Jag har någon slags vag föreställning om att han var den förste som hittade på en sagovärld som var helt skild från vår vanliga värld. Jag har ju förstås inte läst så mycket tidig fantasy, men jag har fått för mig att det, som i Narnia-böckerna, ofta handlar om att sagovärlden är ett slags bihang till vår vanliga värld som man kan ta sig till på något klurigt sätt.

Var det så himla innovativt..? Jodå, de flesta såna ställen är i historier som börjar med att folk reser dit från vår vanliga värld, men i ett rollspel kan man väl köra med infödingskaraktärer ändå?"

Ähum, jo, du har förstås helt rätt. Jag var nog lite trött när jag skrev det där... Jag tar tillbaka allt och påstår motsatsen! :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Discordian

Swordsman

Mutant och Mutant 2 utspelar sig väl i lite olika tidsperioder. Jag kommer inte ihåg exakt vilka beteckningar som används i Mutant 2, men det är typ "tidig upptäckarålder" resp. "sen upptäckarålder" eller nåt sånt.

"Hellre kul i kaos

Rosen

Myrmidon

<I>Hyperborea är ingen värld utan (i Conanhistorierna, alltså) ett land som fanns under den Hyboriska eran som är en tidsperiod i vår egen värld under vilken Conan levde och verkade.</I>

Det var Middle-Earth också; kopplingen är mer vag än i Howards historier, men Tolkien hänvisade ofta till den Fjärde Åldern som det som så småningom ledde fram till "vår" värld.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

<I>Jag kanske har missbedömt Khelataar trots allt.</I>

Inte säkert; det är rätt stor skillnad på konstruktörernas intentioner och det spel de gjorde i slutänden - världen är beskriven rätt ok, men när det gällde att göra fungerande scenarier i den kom de aldrig riktigt loss från gamla genre conventions. Man får ha lite selektiv syn när man läser det.

--
Åke

NecTech

Swordsman

Nja...Inte riktigt.

Det är väl bara äventyren man kan sätta i dom olika tidsåldrarna.

Reptilmännens klor - Tidig Upptäcksålder
Alla andra - Sen upptäcksålder
Dina äventyr - Välj själv

Men det är sant att man får känslan av det när man läster Mutant och senare jämför det med Mutant 2. Samma känsla får man ju när man läser DoD och DoD Expert. Stenålder respektive Medeltid, typ /images/icons/tongue.gif

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

NecTech

Swordsman

Så jävla dåligt var väl inte Mutant 2090???
Det är ju ett snabbt, enkelt actionfyllt cyberpunkrollspel. Det ända cyberpunkrollspelet som gjorts i Svergie.
Jag menar, det var ju ett helt annat rollspel. Det gå ju inte jämföra de båda.....

Mutant 2090 var/är ju Cyberpunk, medan Mutant/Mutant 2 var/är efter "katastrofen" rollspel.

Så.....Ähhhh....Skit samma....*grumhhhhppfff*

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Vindhand

Myrmidon

Så jävla dåligt var väl inte Mutant 2090???

Jag tycker det... Vem vet, kanske hade jag tyckt det varit ett OK spel om det hade hetat något annat än Mutant men som det är ser jag hela spelet som en besvikelse.
Cyberpunk är inte riktigt min favoritgenre så jag tror inte det.

Jag menar, det var ju ett helt annat rollspel. Det gå ju inte jämföra de båda.....

Det är ju det som är så dumt. Varför byta spelvärld helt och hållet samtidigt som man behåller namnet? Om man vill lansera ett helt annat rollspel, varför inte lansera det som ett _nytt_ rollspel snarare än att mutera (sic!) ett existerande.

Hur glada tror du folk hade blivit om Kult lanserats som "Call of Chtulhu 2"?

Johan K

Gammal & dryg
Nja, jag tycker allt att de håller fortfarande. Nämn något som är i stil med det som gjordes på 80-talet ??

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Azagthoth

Myrmidon
Nämn något som är i stil med det som gjordes på 80-talet ??

Förmodar att du är ute efter någonting som är lika bra som de prylar som kom på 80-talet. Tror faktiskt ingen vill göra saker i samma stil som 80-talet...

Hur som helst, nog kan väldigt mycket av dagens rollspel mäta sig. Håller med om att Svavelvinter-serien är bra, men det har kommit en hel del dåliga saker också. Till exempel Monturerna och Torshem ligger ganska lågt i jämförelse med de produkter som kommer idag. Så visst gjordes det bra saker, men långt ifrån alla var bra. Än färre är bra i dagsläget (som någon mycket riktigt påpekade).

/Azagthoth

Discordian

Swordsman

Du har åtminstone delvis rätt, men jag vill nog påstå att även reglerna i sig framhäver olika beskrivningar av världen, bland annat vad gäller vilka färdigheter som finns och liknande. (Sedan finns ju den i mitt tycke helt horribla tabellen för "Teknisk nivå" i tvåan... *ryyys*)

"Hellre kul i kaos

Discordian

Swordsman

Är inte NeoTech cyberpunk? Det hade jag för mig, men jag kanske är förvirrad (som vanligt).

/Discordian, alias Förvirror

"Hellre kul i kaos