Re: Pionjärer
<I>Kheletaar är ju mer än bara generisk "low fantasy"...
Som till exempel?</I>
Ska infogas att Low Fantasy i rollspel i huvudsak är ett 90-talsfenomen; första gången termen hördes i Sverige var mig veterligt när Anders Blixt kallade Khelataar för det i en artikel i Rubicon... på vilken Targets Johan Anglemark skrev en insändare där han hävdade att det inte <I>finns</I> nån genre som heter så - fantasy som inte var "vanlig" fantasy var antingen High eller Heroic, enligt honom - så termen "generisk low fantasy" hade nog mest fått folk att stirra oförstående på en 1990.
Angående spel som är designade runt sin värld så kom det väl rätt många "fjärde generationens rollspel" just kring den tiden, och nog <I>tycker</I> jag väl att West End's Star Wars var ett? Det klart mest utpräglade var GW:s Judge Dredd RPG; det hade varit komplett omöjligt att försöka använda det till någon som helst annan spelvärld än Mega-City One.
Khelataar:
<I>För mig känns Khelataar mer som ett resultat av evolution snarare än revolution. Man har byggt vidare på sådant som redan funnits i högre grad än man kommit med något verkligt nytt.</I>
Nog mer en följd av att konstruktörerna hade svårt att slita sig från sina invanda klichéer - spelar man Khelataar efter hur världen beskrivs så är man ganska långt borta från köret med kringresande äventyrare som fajtar monster och bad guys. Tyvärr ger spelet rätt lite guidelines om vad man kan ta sig för istället.
Tolkien:
<I>(Jag har någon slags vag föreställning om att han var den förste som hittade på en sagovärld som var helt skild från vår vanliga värld. Jag har ju förstås inte läst så mycket tidig fantasy, men jag har fått för mig att det, som i Narnia-böckerna, ofta handlar om att sagovärlden är ett slags bihang till vår vanliga värld som man kan ta sig till på något klurigt sätt.</I>
Var <I>det</I> så himla innovativt..? Jodå, de flesta såna ställen är i historier som börjar med att folk reser dit från vår vanliga värld, men i ett rollspel kan man väl köra med infödingskaraktärer ändå?
Förresten, Hyperborea kanske inte riktigt räknas som "sagovärld" men Conan var ju född och uppväxt där...
--
Åke