Nekromanti Det ljuva åttiotalet

Don Kennetho

Warrior
Re: Pionjärer

Javisst, det har jag väl inte sagt emot? Det lät bara som att du tyckte att Howard var mer nyskapande än Tolkien på punkten att göra en ny värld skild ifrån vår, när i min mening ingen av dem gjorde det.

Don Kennetho

NecTech

Swordsman
Re: Mutant

"Det är ju det som är så dumt. Varför byta spelvärld helt och hållet samtidigt som man behåller namnet? Om man vill lansera ett helt annat rollspel, varför inte lansera det som ett _nytt_ rollspel snarare än att mutera (sic!) ett existerande"

Där håller jag med dig fullständigt. Inte nog med det...Det är så otroligt förvirrande ibland när man diskuterar mutant..."Vilket mutant menar du??? Jaha....High Tech Mutant, det där med cybernetik??...Jasså....Inte det....det där med muterade Djur i 1800-tals miljö???......inte det heller!!!!...Vilket menar du då???....Jasså.....Det där Mutant med brödraskapet och feta rustningar...Jaja..ok

Dessutom tycker jag att Target svek oss Mutant 2 spelare när dom släppte Mutant 2090....Dom lovade faktisk att supporta Mutant 2 även i framtiden.....
Men eftersom Cyberpunk blev något av en fluga i början av 90-talet så sket dom i det..."Vem är intresserad av Mutant 2...*Fnys**

Dåligt!!
Så går det när marknaden får styra...../images/icons/mad.gif

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Discordian

Swordsman

"Så går det när marknaden får styra."

Men alltså hallå va... Vad tycker du att de skulle göra? Fortsätta ge ut saker till Mutant 2 vare sig de sålde eller ej och gå i konkurs? Ett företag -måste- låta marknaden styra, det är liksom hela poängen med företag (i någon mening). Hade Target varit ett statligt verk (Rollspelsmyndigheten?) hade det varit en annan sak.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Vindhand

Myrmidon
Marknaden

Med tanke på att det gick omkull kanske deras affärsval var de bästa. Jag säger inte att de hade överlevt med bättre produkter men jag tror att deras chanser hade varit större. Hur välanpassade till manrknaden kan egentligen DoD5 och M3 varit med tanke på hur stor del av marknaden (oss) som avskyr dem?

Discordian

Swordsman
Re: Marknaden

Jag skulle tro att Mutant 2-prylarna inte sålde så värst bra eftersom de slutade med dem, så det skulle nog ha hjälpt föga. Chronopia -kunde- ha gått bra utrikes kanske, där vi gamla inbitna DoDofiler inte kunde racka ner på det lika mycket. :)

Jag vet inte vad som gjorde att Target gick omkull, men jag tvivlar på att det var Nya Mutant.

"Hellre kul i kaos

Vindhand

Myrmidon

Jag skulle tro att Mutant 2-prylarna inte sålde så värst bra eftersom de slutade med dem,

Det tror jag också, även om du nog inte menar det på det vis du skrivit :)

Chronopia -kunde- ha gått bra utrikes kanske, där vi gamla inbitna DoDofiler inte kunde racka ner på det lika mycket. :gremsmile:

I konkurrans med det (mycket bättre) Shadowrun? Ingen chans.

Det kan ju knappast vara att "låta marknaden styra" att satsa på något som kanske kan fungera internationellt men som säkerligen sågar den marknad man är etablerad på. Det vore som om Apple skulle lägga med Mac och börja skriva en Office-klon istället.

Jag vet inte vad som gjorde att Target gick omkull, men jag tvivlar på att det var Nya Mutant.

Kanske inte enbart, men det kan inte vara bra att träna upp sina kunder på att betrakta allt nytt med yttersta misstänksamhet.
Det som dödade dem var snarare det faktum att de lade ned båda sina större produktlinjer, ersatte dem med något helt annat och generellt sänkte kvaliteten på alla sina produkter. Det sista är iofs något av en spinoff... det är svårt att skriva ett bra supplement baserat på en usel produkt. Detta är bara min gissning. Det är svårt att sia om vad som kunnat hända om de agerat annorlunda.

Discordian

Swordsman

"I konkurrans med det (mycket bättre) Shadowrun? Ingen chans."

Shadowrun och Chronopia tillhör väl ändå inte riktigt samma genre? Eller har jag helt missuppfattat Chronopia?

Jag tror inte att Target trodde att Chronopia skulle floppa (om det nu var det det gjorde - jag har ju inga försäljningssiffror).

"Hellre kul i kaos

NecTech

Swordsman

"Vad tycker du att de skulle göra? Fortsätta ge ut saker till Mutant 2 vare sig de sålde eller ej och gå i konkurs?"

Så enkelt var det ju inte......Det fanns fortfarande ett stort intresse för Mutant 2...Se bara nu...Nästan alla har ju bara gott att säga om det. Grejen var väl att det börja dyka upp en ny generation rollspelare på 90-talet...Och dom ville ha feta vapen, stora rustningar och massor med high tech utrustning redan från början...Vilket inte går i Mutant 2.

"Hade Target varit ett statligt verk (Rollspelsmyndigheten?) hade det varit en annan sak."

Precis.../images/icons/wink.gif...Alltså.....Mer statliga myndigheter åt folket/images/icons/crazy.gif

Mvh
Necrotech
www.endarker.net[/i]

Discordian

Swordsman

""Vad tycker du att de skulle göra? Fortsätta ge ut saker till Mutant 2 vare sig de sålde eller ej och gå i konkurs?"

Så enkelt var det ju inte......Det fanns fortfarande ett stort intresse för Mutant 2...Se bara nu...Nästan alla har ju bara gott att säga om det."

Det är dock inte detsamma som att det sålde tillräckligt bra då för att det skulle vara värt att fortsätta ge ut.

"Hellre kul i kaos

NecTech

Swordsman

Iofs sant.....Men se bara nu....Nu har dom inget att sälja alls (av värde iaf). Så frågan är den....Ska man bara följa vad som är trendigt och inne (Alltså inom rollspelsvärlden) eller ska man sattsa på den man tycker själv är bra???
Jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle bli slav under marknanden...
Exempel. Jag spelar i två band på min fritid (Ett <A HREF="http://www.mp3.com/junkpile/">synth</A> och ett <A HREF="http://www.mp3.com/endarker/">black metal</A> band)och jag tror knappast att jag skulle skapa musik är inne bara för att sälja mer......Jag gör den musik jag tycker är bra...Gillar några andra den..Visst, skit kul!!....Gör dom det inte....Dra åt helvete då...Man måste tro på det man gör....

Grejen är iaf den att jag fortfarande tycker att det är dåligt att man lovar något och sen inte håller det....

Hmmm...Undra om inte Riotminds skulle köpa upp rättigheterna till Mutant 2 också :gremsmile:

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A> <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by NecTech on 2000-09-26 13:54.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon

Shadowrun och Chronopia tillhör väl ändå inte riktigt samma genre?

Svårt att säga. Jag kommer inte på något bra genrenamn som beskriver någon av dem. Det är litet samma sak ur olika synvinklar. Shadowrun är ett högteknologiskt samhälle som fått en massa fantasy. Chronopia är ett fantasysamhälle som fått en massa högteknologi. :)

Rosen

Myrmidon

<I>Shadowrun är ett högteknologiskt samhälle som fått en massa fantasy. Chronopia är ett fantasysamhälle som fått en massa högteknologi. :)</I>

Chronopia <I>är</I> cyberpunk i fantasymiljö - en jättestad, enormt mäktiga handelshus som styr allt, en blandad kompott street trash som man aldrig vet vilka de egentligen jobbar för, utbredd Style over Substance-filosofi bland folket...

--
Åke

NecTech

Swordsman

"Det är litet samma sak ur olika synvinklar. Shadowrun är ett högteknologiskt samhälle som fått en massa fantasy"

Är det inte så att männskligheten drabbats av någon mystisk sjukdom/pest som får människor att börja förendras, med tiden (flera generationer) så har det skapats konstiga raser så som Dvärgar, Alver och Troll.

Det är vad jag hört.....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>

Discordian

Swordsman

Det finns en viss skillnad mellan vad man gör på fritiden och vad man gör i sitt yrke. Vill man jobba med att göra spel är man tyvärr tvungen att försöka göra sånt som säljer. Har man tur så kan man dessutom göra sånt man själv skulle vilja köpa, men det kan man inte ta för givet. Då får man välja - ta ett vanligt kneg och göra såna spel som man helst skulle vilja, och inte tjäna något på det (antagligen gå med förlust), eller åtminstone delvis göra mer komersiella produkter.

"Undra om inte Riotminds skulle köpa upp rättigheterna till Mutant 2 också :)"

Jag vill nog se vad de gjort med DoD innan jag börjar önska mig något sådant. ;)

"Hellre kul i kaos

kragghack

Warrior

Inte helt rätt, vanliga människor förändrades helt plötsligt samtidigt som barn föddes som alver, dvärgar och troll. Finns en härlig bild där en människa omvandlas till troll på en hållplats.

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Rosen

Myrmidon

<I>Jag spelar i två band på min fritid (Ett synth och ett black metal band)och jag tror knappast att jag skulle skapa musik är inne bara för att sälja mer......Jag gör den musik jag tycker är bra...</I>

"På din fritid", skrev du. Du lever alltså inte på din musik? Du är inte beroende av intäkter från dina band för att få mat och tak över huvudet?  I så fall är det bara en hobby och går inte att jämföra i sammanhanget; när Targets styrelse och personal beslutade om Mutants framtida inriktning så satt de på jobbet.  Men det fanns säkert flera av dem som lirade i nåt band på fritiden...

--
Åke

Discordian

Swordsman

Ungefär, men inte riktigt. I och med att världen går in i en ny tidsålder år 2015 (eller nånstans där i krokarna) återkommer magin och sagoväsendena till världen. Vissa människor förvandlas till orker, troll, alver och dvärgar. Om jag minns rätt så är spelvärlden placerad typ 2040 eller något liknande, så att den första generationen som fötts som de nya raserna nyligen blivit vuxna. (Tja, för orkerna och trollen är det väl generation två kanske... Jag har för mig att de är rätt kortlivade.)

Förutom fantasyinslagen är det en normal cyberpunkvärld - mäktiga storföretag, cyberpryttlar, koolt sajberspejsdatanät och så vidare.

"Hellre kul i kaos

NecTech

Swordsman

Ok....Visst....Sant...Jag lever inte på det. Därför att jag kan inte. Folk är inte så intresserade av den sortens musik (eller så kanske dom tycker att den suger/images/icons/crazy.gif) som jag lirar...Men jag skulle ju kunna börja spela en massa dynga bara för att tjäna mer pengar på det, eller hur....
Dessutom..Vem börjar producera rollspel för att tjäna pengar???? Speciellt i Sverige???

Hur som helst...Att dom fortfarande svek oss Mutant 2 spelare är ett faktum.....Hade dom sagt -vi kommer inte fortsättningsvis att släppa fler produkter till Muatant 2 pga dåliga försäljningssiffror Så skulle det vara en helt annan sak....

Nathan

Schattenmeister
Ditt och datt

Hmm, Mutant sålde ALDRIG så värst bra. Vare sig ettan eller tvåan. Trean drog upp siffrorna, men den enda version som sålde i upplagor som var något sånär imponerande var, chockerande nog för många här, Mutant Chronicles.

Target tjänade pengar på rollspel (eller rättare sagt Drakar och Demoner) under mitten av 80-talet. Efter det tjänade de pengar på sällskapsspel, och efter det på licensiering av koncept och sällskapsspel och figurspel.

Efter 80-talet var alltså rollspel i stort en förlustaffär för dem, och de fortsatte i stort sett bara för att de hade en tradition av att tillverka rollspel, och för att de ville testa lite nya roliga idéer.

För det har de fått ta oändligt mycket skit.

Sedan tror jag inte att en stor del av marknaden avskyr spelen. Det finns högljudda kritiker på forumen och ute i rollspelssverige, men faktum är att jag träffat fler som giller spelen och världarna än jag har träffat folk som avskyr dem.

Target gick omkull för att de inte lyckade sköta den internationella expansionen, med logistik, butiker, lån hit och dit, bokföring och en massa annat som hör ett internationellt företag till. Ungefär samma som drabbade boo.com, fast i mindre skala förstås.

Som en sidokommentar tycker jag att denna tråd bör låsas.

N.