Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

chrull

Stockholm Kartell
Ram said:
Det är en sak som jag inte fattar dock. Jag har klämmt på denna ett tag nu och kan inte hålla tillbaka den, förlåt om det blir lite härjigt.

Varför i helvete skäms inte folk!?

Varför skäms inte de som jagat bort ett av få svenska spelföretag på den tiden från siten? Är folk så djävla full of themself att de ser sin egen "seger" som så grymt viktig att de inte ser att det drabbar andra?

Varför skäms inte redaktionen? Att detta läts ske?

Detta är rollspel.nus styrka och svaghet i ett; det finns så förbannat många jagstarka individer som är så säkra på sina åsikter och som hårt hävdar sin rättighet att uttala sig att de inte tar sig tiden att fundera över om de faktiskt BORDE göra det.

Mamma säger "om du inte kan säga någontig snällt...". Jag tycker nog inte att mamma har fel.
Redaktionen är helt utbytt sen dess tror jag.
Folk minns heller inte vad de skrev.
Eller så kanske de helst skäms i tystnad?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Varför i helvete skäms inte folk!?
Skam är kontraproduktivt.

Däremot kan jag konstatera att jag tycker att det är synd att spelskapare tagit illa vid sig, även om jag rent subjektivt kan tycka att de överreagerat många gånger. Men det är jag det, och jag kan givetvis inte bestämma var nån annans gränser ska gå, eller påstå att andra borde ha samma gränser som mig.

Jag kan ärligt säga att JAG hoppas, för mina egna spels del, att folk säger åt mig att jag skriver skit, om de tycker det. Problemet är att det JAG gärna hör, för andra känns som en kränkning. Och då har vi dissonans; vi kan inte ta bort den raka/elaka/ärliga kritiken för då får jag inte det jag vill ha, men vi kan heller inte behålla den, för då finns det andra som tar illa vid sig.

Det rimliga vore såklart om alla forumiter kunde ha ett mentalt register över alla andra spelskapande forumiter, där man noterad vilka preferenser personerna ifråga har vad gäller kritik; nivå och typ etc.

Jag har ett begränsat sådant; jag vet att vissa spelskapare tar illa vid sig om man kommenterar genus i just deras bilder; därför försöker jag undvika det.

Däremot kastar jag helt klart det registret eller iaf den hänsyn jag tar till det ut genom fönstret när det gäller spelskapare som inte delar den här respekttanken. Jag delar inte Riots åsikt om att vi bör hålla varandra om ryggen oavsett vilket (vilket mest verkar gälla de själva, but I digress...). Jag tycker någonstans att man visserligen kan tro gott om människor och ge dem respekt, men någonstans tycker jag också att man förverkat sitt förråd av god karma.

Och ja, jag är fortfarande tjurig för att den sakliga kritik jag och t.ex Magnus Edlund riktat mot Drakar Online-projektet kallas "bakåtsträvande". Fruktansvärt larvigt.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Ereb: "Vi vill ha det här gratis av er!"
RM: "okej, det får ni inte, men vi kanske kan fixa ett avtal om användande?"
Ereb: "ni ställer orimliga krav, här är våra krav"
RM: "okej, vi tycker att era krav också är orimliga"
Ereb: "..."
RM: "..."
Nu till en som var inblandad bakom kulisserna.

Ereb: "Vi vill ha det här gratis av er."
RM: "Visst, men allt ni skriver kommer att tillhöra oss och vi kan säga upp avtalet när som helst."
Ereb: "Eh, vad hände egentligen?"
RM: "Vi äger allting."
Orginalskaparna: "Det gör ni inte alls. Vi sålde bara rättigheterna för en tryckning."
Ereb: "Då skiter vi i det här och istället för att ta material och spara tid så omformulerar vi materialet."

/Han som gillar att ErebAltor.se inte behöver bry sig om varumärkeslagen, då den inte inbegriper privatpersoner

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Giladi said:
Kan det också vara så att Riot inte tillhörde den "inre cirkeln" på rollspel.nu och fick utstå med mer kritik än vad dom egentligen förtjänade?
Det är nog en extremt korrekt iakttagelse. Jag är helt övertygad om att kritiken hade varit betydligt mer sansad om Riotminds hade varit forumiter.

Vilket, ärligt talat, gör att jag känner en viss avsmak.

Arfert

Facit
Vitulv said:
Giladi said:
Kan det också vara så att Riot inte tillhörde den "inre cirkeln" på rollspel.nu och fick utstå med mer kritik än vad dom egentligen förtjänade?
Det är nog en extremt korrekt iakttagelse. Jag är helt övertygad om att kritiken hade varit betydligt mer sansad om Riotminds hade varit forumiter.
Delar den analysen, av egen erfarenhet. Men det är en ny redaktion nuförtiden, så inget ont om dem.

Ymir

Liten kantbaron
Re: DoDs popularitet

Visst har du rätt i det här, men samtidigt kan jag undra:

om DoD6 är så populärt, vad hände? Är det inte populärt längre? Varför, isåfall? Är det populärt fortfarande? Varför märks det då inte?

Och med 'märks' menar jag:

Till Eon finns fyra wikis med sammantaget över tusen artiklar, en uppsjö av ambitiösa hemsidor med material, en artikel i nästan varenda Fenix, etc. (Visst det senare är inte tvunget en meningsfull observation i sig, för det har Western med, och ingen spelar Western, men se det i kombination med allt det andra). Det är klart, jag spelar ju och skriver till Eon, så det är klart jag har mer koll på vad som finns där, men vid en snagg googling på DoD6/Trudvang hittar jag en enda wiki, som dels verkar ha mycket lite material, och dels verkar helt övergiven. Och inte hittar jag några stora hemsidor med material heller (peka mig gärna till någon), medan det fanns massor av sådana till tex DoD Chronopia.

Att DoD6 sålde bra är ovedersägligt. Men spelas det? Var är isåfall tecknen på det, för jag kan inte hitta dem?

Eksem

Champion
Hade de varit amatörer och forumiter hade de snarast varit fullständigt ignorerade. Vilket är värre, men det vanliga ödet i en hobby där det går fem spel per spelare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Ymir said:
om DoD6 är så populärt, vad hände? Är det inte populärt längre? Varför, isåfall? Är det populärt fortfarande? Varför märks det då inte?
Två saker:

1. Du märkte inte att det var populärt ens när det var ovedersägligen populärt, så det kan helt enkelt vara så att du inte kan se det, du kanske har någon magisk förbannelse kastad på dig. Eller en "blind spot" helt enkelt. Du vill helt enkelt inte att det ska vara populärt, alltså bortser du från allt som indikerar att det skulle vara det.

2. Vi rollspelare har en tendens att överge spel som inte ges ut eller utvecklas aktivt.

Jag tror på en kombination av ovanstående två punkter.

/M

Vitulv

krank said:
Jag kan ärligt säga att JAG hoppas, för mina egna spels del, att folk säger åt mig att jag skriver skit, om de tycker det. Problemet är att det JAG gärna hör, för andra känns som en kränkning. Och då har vi dissonans; vi kan inte ta bort den raka/elaka/ärliga kritiken för då får jag inte det jag vill ha, men vi kan heller inte behålla den, för då finns det andra som tar illa vid sig.
Jag förstår helt och hållet att du vill ha kritik, det tror jag de flesta som skapar vill, på ett eller annat sätt, men om kritiken såg ut så här:

"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar krank tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker han är usel, fånig, inkompetent, och att jag hatar hans produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick honom att sluta producera rollspel överhuvudtaget."

Är det här verkligen något du skulle känna att; "shit, fan vilken värdefull kritik jag fått! Det här ska jag verkligen att och göra något av!"?

Arfert

Facit

DoD sålde bra i början i alla fall.. men frågan är hur det sålde på slutet. Förmodar att boxen inte sålde för att täcka investeringen tillräckligt mycket. En känsla jag har (+ lite snack med besviket butiksfolk). Har inga siffror.

Paxen

Veteran

Men har inte Eon funnits längre än vad DoD6+?

Dessutom lanserades Eon under en period i sverige (vill jag minnas) då det var sparsamt med svenska fantasyrollspel. Det är väl kanske därför spelet fick mer genomslag.

Men Riots egena DoD forum var ju väldigt aktivt och mycket bra skrevs av dess medlemmar.

Ymir

Liten kantbaron

1. Du märkte inte att det var populärt ens när det var ovedersägligen populärt, så det kan helt enkelt vara så att du inte kan se det, du kanske har någon magisk förbannelse kastad på dig. Eller en "blind spot" helt enkelt. Du vill helt enkelt inte att det ska vara populärt, alltså bortser du från allt som indikerar att det skulle vara det.
Fast här ägnade jag ju faktiskt en bra stund åt att använda google för att aktivt leta efter tecken på DoD6s popularitet, yet I found none? Det kan inte bara vara jag som har ett bias, den förklaringen håller inte så långt.

Här är mitt påstående, once more with feeling:

Jag får starkt intrycket att det finns enormt mycket mer material till Eon än till DoD6 på nätet. Har jag fel? Eller är detta en dålig indikator på popularitet, och isåfall varför?

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Necross said:
Självklart är det idiotiskt att köpa ett älskat varumärke, lova revolutionerande uppfräschning och sedan leverera något som jättemånga blir besvikna på. Men tydligen har man ju ändå haft en stor skara anhängare.
Ja, så det kan ju inte ha varit så "självklart idiotiskt". Jag vill minnas att de toppade försäljningslistorna med flertalet av deras tryckta produkter. Krank kommer säkert påpeka att framgång =/= kvalitet, och det stämmer, men att de gjorde något de tyckte om, och dessutom sålde jävligt bra. Tja, det hade i varje fall jag varit rätt nöjd med. Och det har jag svårt att se som idiotiskt.
Okej, 'idiotiskt' är kanske lite ... subjektivt? Äh, dags att erkänna: det som gnager mig är de känslor jag har för människor som köper upp gamla varumärken som jag har känslor för (som DoD) och sedan
a.) Min åsikt: Våldtar varumärket
b.) Andras åsikt: Gör sin egen coola grej med varumärket

Men förutom det: Om nu RM betett sig på det sätt som jag förstått av den här tråden, de verkar ju ha skitit i fullkomligt vettiga åsikter, som t ex att korra sina produkter, ja då må det ha sålt bra - men hur hade det egentligen sålt om man lyssnat på åsikterna? Kanske ännu bättre?!

Men som sagt bör det där med kritik behandlas från fall till fall.

Rickard

Urverk speldesign

Ymir said:
Fast här ägnade jag ju faktiskt en bra stund åt att använda google för att aktivt leta efter tecken på DoD6s popularitet, yet I found none? Det kan inte bara vara jag som har ett bias, den förklaringen håller inte så långt.
Jag har inte spelat DoD6+ sisådär jättemycket och ändå vet jag namn som Medusa Games, Hlogr och att det finns en karaktärsgenerator till spelet.

/Han som håller med Seter

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Ymir said:
Fast här ägnade jag ju faktiskt en bra stund åt att använda google för att aktivt leta efter tecken på DoD6s popularitet, yet I found none?
Förbannelsen, du vet. Bara om du pussas av en groda med guldlockigt hår bryts den och du får ta del av det enorma hav av material till DoD6 som finns på nätet!

Allvarligt, jag har ingen koll. Jag har gjort lite, Medusa Games gjorde väl en hel del äventyr. Men förutom det vet jag inte.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Necross said:
Men förutom det: Om nu RM betett sig på det sätt som jag förstått av den här tråden, de verkar ju ha skitit i fullkomligt vettiga åsikter, som t ex att korra sina produkter, ja då må det ha sålt bra - men hur hade det egentligen sålt om man lyssnat på åsikterna? Kanske ännu bättre?!
Nä, konsumenterna bryr sig inte så mycket om det, trot eller ej.

EDIT: alltså, när de ska spendera sina pengar. När de ska diskutera dem, då spelar de roll, men inte vid inköpssituationen.

/M

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Hmm..?

/Han som förvisso kan tänka sig att det beror på annat men orkade inte söka reda på Niklas73s trådar

Hunk

Hero

DoD sålde bra i början i alla fall.. men frågan är hur det sålde på slutet. Förmodar att boxen inte sålde för att täcka investeringen tillräckligt mycket. En känsla jag har (+ lite snack med besviket butiksfolk). Har inga siffror.
Jag har inga siffror heller, men i alla fall lite känsla :gremsmile:.

DoD6 måste ha sålt bra. Upplagan var förvisso stor, men Traditionbutikerna köpte in horder av ex. Så även om en del var tvungna att reas ut, var detta inte Riots kostnad, utan drabbade i slutändan butikerna.

DoD6 Rev sålde förmodligen sämre. Den släpptes lite efter 00-talets rollspelsboom och Riot sänkte också priset på den efter ett par år (vilket är en tydlig indikator på att man har för många i lager). Efter att priset sänkts sålde den dock slut snabbt.

DoD Trudvang var förmodligen en försäljningsmässig besvikelse. Min butik tog in alldeles för många ex och när Riot ett år efter släppet sänkte priset med 40% hade därmed värdet på boxarna i lagret devalverats kraftigt. Jag skulle tro att Riot hade planerat att hålla det högre priset under längre tid, men när försäljningen inte blev som förväntat tvingades man sänka för att få bättre lageromsättning. Nu är dock samtliga boxar slutsålda, så totalt sett torde det inte ha sålt dåligt, men med det lägre priset var det nog inte särskilt lönsamt för Riot.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Jag förstår helt och hållet att du vill ha kritik, det tror jag de flesta som skapar vill, på ett eller annat sätt, men om kritiken såg ut så här:

"Tjaaa...det beror ju alldeles på. Jag menar, när jag kritiserar krank tex, så kan det ju rent teoretiskt ha att göra med att jag tycker han är usel, fånig, inkompetent, och att jag hatar hans produkter. I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick honom att sluta producera rollspel överhuvudtaget."

Är det här verkligen något du skulle känna att; "shit, fan vilken värdefull kritik jag fått! Det här ska jag verkligen att och göra något av!"?

Heh. Hur många av Riots kritiker ligger på den nivån?

Nåja, jag skulle nog mest rycka på axlarna och räkna med att det höga tak som medgav ovanstående kritik också gav upphov till saker jag kunde använda. Också.

Jag har liksom lite svårt att ta sånt där på allvar. Det är ungefär på samma nivå som om nån skulle kalla mig för en bajsätande nekrofil. Det får man gärna göra; jag skiter i vilket - det är liksom på en sån löjeväckande nivå.

Om man ska få mig upprörd behöver man såklart säga något som passar in på något som delvis stämmer, men som jag ogärna erkänner för mig själv. Eller som jag misstänker stämmer, men ogärna erkänner. Annan namecalling är liksom bara trams. Lite som att bli kallad negerälskare av en nazist; bara det faktum att vederbörande använder den förolämpningen är i sig ett riktmärke på hur mycket notis jag bör ta om personen.

Men som sagt, allas trösklar är olika. Och det är svårt att veta var folks trösklar ligger utan att fråga dem.

Vitulv

Necross said:
Okej, 'idiotiskt' är kanske lite ... subjektivt? Äh, dags att erkänna: det som gnager mig är de känslor jag har för människor som köper upp gamla varumärken som jag har känslor för (som DoD) och sedan
a.) Min åsikt: Våldtar varumärket
b.) Andras åsikt: Gör sin egen coola grej med varumärket
Fetmarkeringen är min, och illustrerar egentligen alla mina poänger med hela tråden. En stor del av de på rollspel.nu som tror sig ge konstruktiv kritik eller feedback gör egentligen inte det. Och det sättet som är allmänt accepterat att uttrycka sig på här gör att folk undrar vad det är för ett jävla ställe.

Det är inte unikt på rollspel.nu, man hittar samma jargong på Blizards forum (omg bliz destroying teh game!!!111 im cancel account!"!!!), men vi lockas ibland att tro att det är annorlunda hos oss.

Pro tip: det är det inte.