Jag läste endast en del av tråden (första hälften typ), så det kan finnas missuppfattningar från min sida. Min tolkning av situationen är dock som följer:Måns said:Här är tråden. Jag kan efter en genomläsning, nu när jag inte involverad i projektet, inte se RM som speciellt samarbetsvilliga.
När det gäller Svavelvinter finns det en sak som bör tas i åtanke, tycker jag:Måns said:men jag tycker inte att det rättfärdigar deras beteende när det gäller de upphovsrättliga gnabben kring gamla Ä-spels alster.
Jag läste det somMagnus Seter said:Jag läste endast en del av tråden (första hälften typ), så det kan finnas missuppfattningar från min sida. Min tolkning av situationen är dock som följer:Måns said:Här är tråden. Jag kan efter en genomläsning, nu när jag inte involverad i projektet, inte se RM som speciellt samarbetsvilliga.
Ni bad först Riot om en licens på att använda Ereb-material. Efter mycket väntande fick ni ett förslag. Ni svarade på det förslaget med ett motförslag som innehöll en del krav. Riot dissade det, och sen rann allt ut i sanden.
Jag tycker att det känns som att ni gick från att ha detta som en avtalsfråga till att det blev en principfråga, där ni ställde Riot mot väggen och krävde att de antingen skulle erkänna att de inte ägde Ereb Altor, eller bevisa att de gjorde det.
På vägen till det misstänkliggjordes Riot rätt rejält, blev kallade snåla och allmänt dissade.
Om jag hade varit Riot hade jag, efter att ha fått ert motförslag och efter att ha läst de inlägg peterb skrev samt några övriga inlägg, sagt "fan vad ni är krångliga, jag skiter i det här och går och dricker bärs istället."
Med reservation för att ni kanske inte alls ställde krav på dem enligt vad jag har förutsatt efter att ha läst främst peterb:s inlägg. Jag kan alltså ha fel.
Men det är min första tolkning av situationen, utefter den tråden. Utveckla gärna om jag fått nått om den bakre foten.
/M
Problemet bestod i att RM:s krav var orimliga. Bland annat ville de iom avtalet äga allt som skrevs på erebaltor.se. Och med facit i hand vet vi ju att RM inte alls äger allt som någonsin har skrivits till någon form av DoD, och de har alltid, felaktigt, menat att bevisbördan är någon annans. När den väl provades så visade det sig som bekant att Erik Granström äger upphovsrätten till Svavelvinter.Magnus Seter said:Ni bad först Riot om en licens på att använda Ereb-material. Efter mycket väntande fick ni ett förslag. Ni svarade på det förslaget med ett motförslag som innehöll en del krav. Riot dissade det, och sen rann allt ut i sanden.
Det är klart att Granström äger upphovsrätten. Den kan man inte avtala bort.Måns said:När den väl provades så visade det sig som bekant att Erik Granström äger upphovsrätten till Svavelvinter.
Det är intressant, för det betyder att all skit de fått för att inte återpublicera Ereb Altor eller annat tidigare DoD-material helt enkelt troligen inte hade någon som helst grund att stå på.Måns said:Och med facit i hand vet vi ju att RM inte alls äger allt som någonsin har skrivits till någon form av DoD
Det jag sa var att det upphovsrättliga gnabbet inte var bra för hobbyn. Och det tycker jag mig ha belägg för.Magnus Seter said:När det gäller Svavelvinter finns det en sak som bör tas i åtanke, tycker jag:
Vi vet inte om det var bäst för hobbyn att Erik Granström fick Svavelvinter som varumärke. Vi vet bara att det är bäst för Erik Granström att han fick det, och vi kan sätta tillit till att han hanterar det bäst.
Men vi vet inte om Riot hade kunnat göra ännu mer bra saker för hobbyn med det, i och med deras större eknomiska räckvidd. Troligen inte, men jag tycker inte man automatiskt ska sätta likhetstecken mellan "Erik Granström fick varumärket" och "Det var bäst för hobbyn."
Eller med andra ord, vi kan inte sätta likhetstecken mellan "Riot ville äga varumärket" och "Det är dåligt för hobbyn om Riot ägt varumärket."
/M
Det är en sak som jag inte fattar dock. Jag har klämmt på denna ett tag nu och kan inte hålla tillbaka den, förlåt om det blir lite härjigt.Vitulv said:"Haters gonna hate", som det brukar heta. Synd bara att det fanns/finns så många haters på rollspel.nu
Jag misstänker att hela avtalsfrågan för någon eller några få kom att handla om att det skulle vara ett vapen för att bevisa att RM inte ägde rätten till Ereb.Vitulv said:* Jag vet att ägandefrågan är diskutabel, men eftersom ereb valde att kontakta RM för att få licens, så måste de rimligtvis ha erkänt att RM ägde rätten till Ereb Altor. Annars känns hela historien väldigt märklig.
Sorry. Varumärket. RM menade att de ägde Svavelvinter som varumärke. Numera äger Erik varumärket. Väl.Magnus Seter said:Det är klart att Granström äger upphovsrätten. Den kan man inte avtala bort.Måns said:När den väl provades så visade det sig som bekant att Erik Granström äger upphovsrätten till Svavelvinter.
Har jag för mig i alla fall.
Du nämner ett facit i hand. Är det endast Svavelvinter du tänker på, eller har det gjorts flera bedömningar kring Ereb Altor som är relevanta i sammanhanget? Har inte hängt med i de turerna.
/M
Det håller jag med om. Den absolut största boven i det dramat är Äventyrspel/Target Games, som hade dålig koll på avtal för det material de köpte in.Måns said:Det jag sa var att det upphovsrättliga gnabbet inte var bra för hobbyn.
Så verkar det vara ja. Dock så har ju flera författare sagt att det är helt ok om deras alster släpps i någon form på nätet eller liknande. Så det enda som egentligen hindrade dem var att de inte ville.Magnus Seter said:Det är intressant, för det betyder att all skit de fått för att inte återpublicera Ereb Altor eller annat tidigare DoD-material helt enkelt troligen inte hade någon som helst grund att stå på.
Intressant.
/M
För att slå på min egen trumma så är jag en av de författarna.Måns said:Så verkar det vara ja. Dock så har ju flera författare sagt att det är helt ok om deras alster släpps i någon form på nätet eller liknande. Så det enda som egentligen hindrade dem var att de inte ville.
Nja, jag vet inte om jag håller med om att Ä-spel är den största boven, men visst, de verkade ha varit lite slappa på den punkten.Magnus Seter said:Det håller jag med om. Den absolut största boven i det dramat är Äventyrspel/Target Games, som hade dålig koll på avtal för det material de köpte in.
Det ärvde sedan Riot, men ursprunget är Äventyrsspels traditioner med det.
/M
Du ser, det är inte svårt att vara hjälpsam mot vår hobby!Magnus Seter said:För att slå på min egen trumma så är jag en av de författarna.
/M
You're preaching to the choir! Men jag vill ta tillfället i akt och säga att jag själv skulle gjort ganska mycket annorlunda än Riot, om jag hade fått tag på DoD innan dem.Måns said:Du ser, det är inte svårt att vara hjälpsam mot vår hobby!