Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att personer ur redaktionen kallade Riotminds-folket för uppblåsta? Vilka var det som var redaktion då egentligen?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,073
chrull said:
Eksem said:
Nu hade de väl iofs lagt ned hela sin produktlinje innan chefredaktören kallade personen i fråga för uppblåst (och var chefredaktör)?
Absolut, men liknande saker hände då också.
Ja, nuvarande redaktion är en produkt av de tidigare, precis som vi alla är en produkt av tidigare års forumsklimat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är väl ändå lite märkligt att relatera händelser som ägde rum för typ 10 år sedan till ett uttalande som gjordes igår?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Eksem said:
Att personer ur redaktionen kallade Riotminds-folket för uppblåsta? Vilka var det som var redaktion då egentligen?
Jag har för mig att Ymir iaf var moderator? Och vad han sagt om RM vet vi ju sen tidigare i tråden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
Måns said:
RM brukar ju ofta tycka att de inte får tillräckligt med stöd från hobbyn
Riot och Paradox har varit väldigt engagerade i att hjälpa till att få Fenix att rulla, genom att se till att det fanns mycket officiellt material och genom att annonsera.

Och Fenix är det bästa vi har i hobbyn, tycker jag.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
solvebring said:
Vad jag däremot kan klaga på är just det som andra sagt, att de inte brydde sig så mycket om marknaden och vad folk tyckte
Henry Ford sa nått om det ...

"If I’d have asked my customers what they wanted, they would have told me ‘A faster horse."

Om Riot hade frågat "marknaden" hade de sagt "Ereb Altor" och "Drakar och Demoner v4". Och "om ni ändrar nått ska ni dö!".

Då kanske vi inte fått vandra i Trudvangs skogar. Och Vinterskogens Hemlighet hade inte skrivits för Ereb, det garanterar jag.

Så det är både plus och minus med att fråga "marknaden".

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
Måns said:
Det är fullt möjligt. Jag pratar bara om två specifika situationer.
Du drog en ganska generell slutsats från de två situationerna, så jag ville visa på ett exempel på motsatsen.

/M
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Seter said:
solvebring said:
Vad jag däremot kan klaga på är just det som andra sagt, att de inte brydde sig så mycket om marknaden och vad folk tyckte
Henry Ford sa nått om det ...

"If I’d have asked my customers what they wanted, they would have told me ‘A faster horse."

Om Riot hade frågat "marknaden" hade de sagt "Ereb Altor" och "Drakar och Demoner v4". Och "om ni ändrar nått ska ni dö!".

Då kanske vi inte fått vandra i Trudvangs skogar. Och Vinterskogens Hemlighet hade inte skrivits för Ereb, det garanterar jag.

Så det är både plus och minus med att fråga "marknaden".

/M
Bra poäng, Magnus. Det var det jag menade med:
solvebring said:
De körde sitt race helt enkelt. Vilket kan ses som både bra och dåligt beroende på hur man ser det. Å ena sidan är det faktiskt rätt gött att se en spelmakare som gör sitt, det han tror på, utan att bry sig så mycket. Det finns trots allt spelmakare med dåligt självförtroende som tillslut tappar sitt designmål för att alla ska få som de vill. Å andra sidan har vi Drakar & Demoner, ett folkligt rollspel, vilket ställer lite mer krav på lyhördhet - vilken inte fanns där, och i det fallet håller det sämre.
Jag lyckades dock inte forma tanken lika precist som du.

Kort sagt: Ja, det finns både för och nackdelar. Å ena sidan blir det lättare för spelmakaren att skapa det som är tänkt. Man får inte heller tre ton fria regler och en massa osäkert snack om "gör vad ni vill med spelet, för jag vet knappt själv vad jag vill". Dock kan man alltid kompromissa och lyssna på den kritik som är relevant för ens ramar. Till exempel så tror jag att Götterdämmerung (som jag inte spelat själv), som så ofta kritiseras, kanske kunde ha blivit bättre med fler inblickar och lite mer respons utifrån, innan spelet släpptes. Liväl hade onlinetjänsten säkert kunnat rocka om man gjort en fet undersökning kring vad som saknas å användarnas vägnar, för att göra tjänsten så effektiv som möjligt.

... Men ja, det är svårt. Det finns alltid en risk för att det blir för mycket eller för lite av ena parten. Jag tror dock på att höra efter och sedan kompromissa med det man gillar. Input är bra för att skapa en bra produkt både utifrån sin egen design och något som även kan gillas av andra. Rollspel är ju mycket så - man vill skapa något man själv gillar men samtidigt ge andra något de kan gilla. Då behövs lite tvåvägskommunikation, tror jag.

Edit: Och ja, självkalrt bör man hålla sin egen idé främst, för annars går vi bara tillbaka till det gamla. Med man kan ju lyssna för det.

Trudvang behövdes, och förövrigt älskar jag ditt Vinterskogens hemlighet. Jag tycker det är bland de gemytligaste scenarion jag någonsin haft att göra med. Mycket stämningsfullt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Att döma av den här genomgången känns deras onlinesatsning väldigt mycket som "a faster horse" när folk redan har bilar.
Visst, för alla som inte lyssnat på marknaden och lyckats finns säkert miljoner som inte lyssnat på marknaden och sedan misslyckats. Och tvärtom.

När Microsoft släppte Zune, valde de att en av färgerna skulle vara brunt.

Brunt.

På grund av vad fokusgrupperna sa att de gillade för färger. Den färgen blev ingen succé (ens med Zune-mått mätt).

Det finns helt enkelt ingen sanning i detta. Apple använder inte fokusgrupper och det går ganska bra för dem. Microsoft använder fokusgrupper och det har väl gått ganska bra för dem också.

Och generellt tror jag att öppna speltest, så som Paizo och Mongoose haft, och som WotC tänker ha med det nya minis-spelet, är det bra sätt att testa olika koncept.

Själv skulle jag, om jag gjorde ett spel idag, välja bort rollspel.nu och allt vad fokusgrupper heter, och fråga mig själv och mina kompisar vad som är kul och bra.

Jag kanske ändrar mig om det imorgon.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Var inte du också admin i samma veva?
I alla fall jag var då moderator, och skrev för Riot. Det kändes lite kluvet vill jag erkänna.

Frustrerande är kanske ett bättre ord.

/M
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Svarte faraonen said:
chrull said:
Eksem said:
Att personer ur redaktionen kallade Riotminds-folket för uppblåsta? Vilka var det som var redaktion då egentligen?
Jag har för mig att Ymir iaf var moderator? Och vad han sagt om RM vet vi ju sen tidigare i tråden.
Var inte du också admin i samma veva?
Det bör jag ha varit. Kommer inte ihåg exakt när saker hände och vem vilka som var vad just då.
Ville du komma något med det eller frågade du bara?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,950
Location
Värnhem, Malmö
Så vitt jag minns var det redan när Riotminds först kom med nyheten om tjänsten som vissa personer (t.ex. krank) yttrade farhågor om att de inte hade koll på vilka möjligheter som stod till buds för en onlinetjänst, utan byggde något hopplöst omodernt. Visst, det är OK att inte lyssna på marknaden. Men när folk kommer med sakkunnig kritik och de snäses av som teknofober -- då tycker jag inte det är konstigt att Riotminds får dåligt anseende.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,950
Location
Värnhem, Malmö
chrull said:
Det bör jag ha varit. Kommer inte ihåg exakt när saker hände och vem vilka som var vad just då.
Ville du komma något med det eller frågade du bara?
Att det är svårt att dra den dåvarande redaktionen över en kam, eftersom vitt skilda åsikter och attityder uppenbarligen var representerade?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,813
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Så vitt jag minns var det redan när Riotminds först kom med nyheten om tjänsten som vissa personer (t.ex. krank)
Ja, jag undrar varför Riot inte lyssnade på krank av alla människor? Han har ju alltid haft tumme med Riot-gänget, och gett bra och konstruktiv kritik, så varför de nu plötsligt skulle strunta i det, det låter ju befängt?

Eller kanske helt logiskt.

/M
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Seter said:
Själv skulle jag, om jag gjorde ett spel idag, välja bort rollspel.nu och allt vad fokusgrupper heter, och fråga mig själv och mina kompisar vad som är kul och bra.
Det är det jag menar - varför inte göra både och, och sedan välja det bästa från båda hållen?

Det är bättre att välja från flera alternativ än att bara köra, för då kan man ju inte veta vad man går miste om.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Seter said:
Svarte faraonen said:
Så vitt jag minns var det redan när Riotminds först kom med nyheten om tjänsten som vissa personer (t.ex. krank)
Ja, jag undrar varför Riot inte lyssnade på krank av alla människor? Han har ju alltid haft tumme med Riot-gänget, och gett bra och konstruktiv kritik, så varför de nu plötsligt skulle strunta i det, det låter ju befängt?

Eller kanske helt logiskt.

/M
Det där med just krank hör väl kanske inte till saken. Men att han var en av flera gör det. Jag har hört många RM-spelare som kritiserat flera olika delar av sidan. Nu vet jag ju dock inte hurpass man framförde det till RM - det är också en viktig del av det hela. Men vad säkert är, är att många framförde klagomål kring olika funktioner och avsaknaden av andra funktioner.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Hans E Magnusson said:
Magnus Seter said:
Det finns också argument för att inte skapa med en grupp som referens också.

Om man har en stark egen idé, så finns risken att man urvattnar den om man vänder sig till en större grupp. Den gruppen kommer per automatik föredra säkra och beprövade lösningar, eller lösningar som ligger åt så olika håll att man riskerar att hamna i en mittfåra av "meh".

Fram för mer diktatoriska spelskapare! Skapa spelet, låt publiken bedöma sen om det vart bra eller inte.

/M
Det där vill jag ge ett stort +1
Jag skulle säga att det där är från fall till fall.

White Wolfs kortspel Vampire som jag spelar hade ena sina expansioner ute på en ganska omfattande speltestning - men sedan sket konstruktören fullständigt i den kritik som kom från speltestarna. Och vips hade man producerat den sämsta expansionen till spelet.

Men om några killar på hyfsat ideell bas pular ihop ett trad-rollspel och ger ut utan att bry sig om alla som vill förändra spelet si eller så känns som en annan grej. Jag är dock inte tillräckligt påläst i fallet DoD. Självklart är det idiotiskt att köpa ett älskat varumärke, lova revolutionerande uppfräschning och sedan leverera något som jättemånga blir besvikna på. Men tydligen har man ju ändå haft en stor skara anhängare.
 
Top