Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Det säger i sig inget.
Jag tycker att det gör det. Theo och Magnus har helt enkelt reagerat på det tonfall de möttes av när de lanserade Drakar och Demoner v6, och anpassat sig och sitt sätt att föra samtalet till det väldigt hårda klimat som råder på Internet.

Som man bäddar får man ligga. Och det gäller såväl Riot som rollspel.nu.

Som man frågar får man svar, heter det också.

Så jag tycker att det har varit en gradvis process, och det är värt att ta med när man försöker sammanfatta läget idag.

/Magnus

Ram

Skev
Jag skrev det men tog bort det...

/Ram - som undrar hur man scrollar i ett textblock på en ipad och skall googla det sedan.

Mogger

Hipsteranka
Ok, jag tolkade ditt "kul" som att du bara ville höra positiv kritik eller ingen alls. Givetvis håller jag med dig om att det ligger i allas intresse att framföra all kritik i så god ton som möjligt, och även svaren på kritiken.

Ram

Skev
krank said:
Det är där vi verkligen inte håller med varandra. Saker som skrivs och utvecklas i ett litet utvalt gäng får sällan någon ordentlig kritik gjord; idérymden blir väldigt lätt ganska inavlad (i brist på bättre ord). Visar man för en större publik får man mer input. Och det går faktiskt ypperligt att bortse från input man inte tycker verkar relevant.
Ja, men det som drabbas är den egna visionen. Det är mycket svårare att hålla fast vid en vision om man får alltför mycket information, alltför mycket input. Kollektivet kommer troligen att dra mot en sorts medelpunkt. Jag tycker att det är svårare att hålla visionen intakt om jag får för mycket input och föredrar att diskutera de delar som jag inte är övertygad om hur jag vill ha dem.

krank said:
Ju färre man visat spelet för innan, och ju färre man pratat speldesign med, desto större risk att man återuppfinner hjul. På ett dåligt sätt. Att diskutera med andra är tillsammans med att läsa en massa av andra spel, och att spela så många spel man kan, är jag övertygad om underlättar för skapandet av ett så bra spel som möjligt. Det är tråkigt att ramla ner i samma gropar andra redan ramlat ner i; och att diskutera med andra gör att man dels får hjälp att se gropar och dels får möjlighet att ta del av andras lösningar på problemen.

Och ju större krets, desto större chans att personerna ser sånt man inte ser själv.
Jag håller med. Jag skall nog klargöra en sak; Jag tycker att det är jättebra att diskutera mekaniker, detaljer och subset här. Jag skulle också använda korrare och speltestare här och det finns massor med folk här som är kvalificerade (mycket väl kvalificerade) att ingå i kärngruppen också.

krank said:
Du kanske är allsmäktig, och redan känner till alla gropar man riskerar att trilla i. Den lilla krets kanske består av ett statistiskt urval från olika grupper av människor du inte känner så väl... det vet jag inte. Men den lilla kompisgruppen tycker jag är det näst minst kreativa, efter att göra allt själv utan att visa/prata med någon alls.
Jag är erfaren nog att undvika de flesta gropar och med hjälp av kompetenta bollplank (egentligen medkontruktörer skulle jag vilja hävda) och korrare/speltestare så bör man kunna reda ut de flesta fallgropar. Därtill så är jag inte så förtvivlat bekymrad över gropar. Mitt fokus ligger nog egentligen på att skapa settings och världar och då är det viktigare att värna om visionen än att garantera att det inte finns ett optningsalternativ som alltid är lite bättre än alla de andra i regelsystemet.

Summa summarum så är forumet en fantastisk resurs och man skall använda det på det sätt som det passar en bäst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Ja, men det som drabbas är den egna visionen. Det är mycket svårare att hålla fast vid en vision om man får alltför mycket information, alltför mycket input. Kollektivet kommer troligen att dra mot en sorts medelpunkt. Jag tycker att det är svårare att hålla visionen intakt om jag får för mycket input och föredrar att diskutera de delar som jag inte är övertygad om hur jag vill ha dem.
Det har jag helt klart inte upplevt vare sig vad gäller spelvärld eller vision; tvärtom tycker jag att folk (numera iaf) brukar vara ganska bra på att fatta vad man är ute efter och komma med bra förslag därefter.

Menmen; det är din upplevelse. För mig blir inte mitt spel sämre av att min vision förändras genom att jag får nya, bättre idéer när andra kommer med förslag. Och om jag inte får bättre förslag, varför skulle jag då använda dem? Forumet är en källa till idéer, inte tvång =)

Ram

Skev
krank said:
Det har jag helt klart inte upplevt vare sig vad gäller spelvärld eller vision; tvärtom tycker jag att folk (numera iaf) brukar vara ganska bra på att fatta vad man är ute efter och komma med bra förslag därefter.

Menmen; det är din upplevelse. För mig blir inte mitt spel sämre av att min vision förändras genom att jag får nya, bättre idéer när andra kommer med förslag. Och om jag inte får bättre förslag, varför skulle jag då använda dem? Forumet är en källa till idéer, inte tvång =)
Så du är helt säker på att du har fått en bättre vision? Att det inte bara flyttat lite mer in i någon sorts huvudfåra? :gremwink:

Vi klyver hår igen, krank. Jag är glad att du får ut det du vill ha av att använda forumet som du gör.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Upplever feedback:en jag får som oftast ganska liten, själv. :gremwink:

... Måste skriva mindre i mina startinlägg...

Blasphemy

Swashbuckler
Skrivet av: Blasphemy

Jag skrev till och med denna novell för... herregud!!... 11 år sedan. Nåväl den var just riktad mot DoD6.

Den fick iaf mig att fnissa och skrocka lite grann smile . Den är ju även lika giltig mot exempelvis gamla D&D(speciellt dom innan D20)också.
Jo... jag var rätt så D&D fientlig också på den tiden :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
Svarte faraonen said:
Den sortens uppblåsthet är aldrig sympatisk, och det är inte märkligt att vissa ler i mjugg när den punkteras.
Jag skulle inte heller vilja ha mitt officiella forum på en site där chefredaktören kallar en för uppblåst.

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter said:
1. Rollspel.nu är inte så representativt för den svenska rollspelshobbyn som vi vill tro.
Det här borde alla veteraner på rollspel.nu läsa fem gånger nu, och sen borde de läsa det en gång innan de postar något alls om hobbyn i stort i minst ett års tid fram över.

Eksem

Champion
Nu hade de väl iofs lagt ned hela sin produktlinje innan chefredaktören kallade personen i fråga för uppblåst (och var chefredaktör)?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
chrull said:
Svarte faraonen said:
Den sortens uppblåsthet är aldrig sympatisk, och det är inte märkligt att vissa ler i mjugg när den punkteras.
Jag skulle inte heller vilja ha mitt officiella forum på en site där chefredaktören kallar en för uppblåst.
Jag säger inget hur Riot-killarna är som privatpersoner. Däremot tycker jag att deras sätt att sköta kundkontakten genomgående var arrogant -- särskilt för några som uppenbarligen var rätt mycket av glada amatörer. Jag har svårt att hitta någon mer smickrande synonym för att brösta upp sig när man egentligen inte har så bra koll.

Mogger

Hipsteranka
Och vad jag minns av RM:s egna forum var det ofta ganska hätskt i de egna leden med, och RM:s attityd var ungefär densamma där. Så jag tror inte att det var så mycket just wrnu, utan snarare så att RM:s attityd stack i ögonen på många, speciellt i kombination med en produktlinje som bytte grundregler 3 ggr (eller vad det nu var).

Så, oavsett var RM drog fram var set vissa som blev uppretade. Jag tror inte att det var en slump.

solvebring

Superhero
Jag tycker om Riotminds Drakar & Demoner-produkter, med undantag för online-tjänsten som jag aldrig testade. Den verkade väldigt obalanserad och ineffektiv efter allt man hört. Att ha ett webverktyg utan att använda fördelarna för den typen av projekt imponerar föga.

Nå, jag gillar deras DoD-produkter. De var klart dugliga. Inte sämre än något annat DoD och kampanjvärlden Trudvang var ypperligt inspirerande.

I övrigt har jag god erfarenhet av kontakt från Anders och Magnus håll. Theo snackade jag inte annat med än på deras forum.

Förövrigt var de tillmötesgående att stödja projekt som MedusaGames och mitt eget Eldkvast. De hjälpte till med input, länkar och dylika.

Kort sagt klagar jag inte på rollspelsprodukterna. De var inte sämre än så många andra svenska produkter. Kanske var de inte de bästa författarna men det är som det är med den svenska marknaden. Jag klagar heller inte över dem som personer för jag kände dem inte, men erfor god kontakt och respons.

Vad jag däremot kan klaga på är just det som andra sagt, att de inte brydde sig så mycket om marknaden och vad folk tyckte - vad det verkar. De brast på att se sig omkring och lyssna på andra. Hade de en idé körde de på den utan att bry sig så mycket om fansens åsikter. De körde sitt race helt enkelt. Vilket kan ses som både bra och dåligt beroende på hur man ser det. Å ena sidan är det faktiskt rätt gött att se en spelmakare som gör sitt, det han tror på, utan att bry sig så mycket. Det finns trots allt spelmakare med dåligt självförtroende som tillslut tappar sitt designmål för att alla ska få som de vill. Å andra sidan har vi Drakar & Demoner, ett folkligt rollspel, vilket ställer lite mer krav på lyhördhet - vilken inte fanns där, och i det fallet håller det sämre.

Förövrigt tycker jag att man kan diskutera deras produkter likväl som deras professionella ambitioner, men inte deras personligheter - utan att känna dem väl.

hakanlo

Hero
Måns said:
(och inte själpt som i fallet Svavelvinter och erebaltor.se)
Hm. Kan du (eller någon annan) ge en kort sammanfattning av denna del av historien, för en nyfiken som inte vet? Vari låg stjälpandet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
chrull said:
Svarte faraonen said:
Mycket god poäng.

chrull

Stockholm Kartell
Eksem said:
Nu hade de väl iofs lagt ned hela sin produktlinje innan chefredaktören kallade personen i fråga för uppblåst (och var chefredaktör)?
Absolut, men liknande saker hände då också.

Mogger

Hipsteranka
RM brukar ju ofta tycka att de inte får tillräckligt med stöd från hobbyn, men själva är de inte intresserade av att stödja andra. Svavelvinter redogjorde Erik för tidigare. RM hävdade att de ägde Svavelvinter, och saken var tvungen att redas ut juridiskt, något som alltså kostade Erik några tusen.

I fallet erebaltor.se så minns jag inte riktigt hur det var men vi ville använda namnet Ereb och liknanade och en och annan gammal text, men fick tvärnej från RM. Allt finns på forumet. Ska kolla upp exakt vad det handlade om.