Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Anarchclown

Swashbuckler
Justin är en konstig variant av fullkomligt briljant och vansinnigt respektlös. Rätt ofta klämmer han ur sig smarta saker som det där. Bara för att sedan två poster senare skriva att alla Gothic vampires are silly till sina fans bestående av svartklädda gotare uppväxta på Bram Stokers och Interview with a vampire. (Notera att jag inte satte det inom citationstecken då det var taget ur minnet).

DVS han är ett typexempel på just designers som gör konstiga uttalanden. Till hans försvar ska man dock säga att han inte har blivit arg eller gått och gömt sig när folk kritiserat honom vad jag vet.

P.S.: Justin Achilli var chefsdesigner för Vampire: The Masquerade och om jag inte minns fel för nya World of Darkness också om någon undrade vem vi talar om.

Rickard

Urverk speldesign
chrull said:
Ymir said:
"Buhu, jag gillar inte vad ni tycker om mitt rollspelsmaterial, så nu ska jag STRAFFA ER genom att lämna forumet/inte posta några previews mer!!"
Jag vill påminna Ymir om detta:

Ymir said:
Sen vill jag dock påpekat att en hel del av citaten från mig är dryga och raljerande på ett sätt jag skulle försökt undvika idag; jag har utvecklats som människa, förhoppningsvis (jag menar, jag spelar D&D nu; who would have thought?). Så jag tar avstånd från dem, if I may, de är trots allt väldigt gamla.
/Han som flinande tänkte samma sak

Ymir

Liten kantbaron
Utöver recensenten så kan vi ju dessutom konstatera att det fanns en väldig massa rollspelare i Sverige som gillade Riotminds skarpt.
Jo, men dessa verkar ha varit i stor minoritet både här och på andra forum, av någon anledning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Om jag skulle gissa så tror jag att man får bättre produkter så.
Det är där vi verkligen inte håller med varandra. Saker som skrivs och utvecklas i ett litet utvalt gäng får sällan någon ordentlig kritik gjord; idérymden blir väldigt lätt ganska inavlad (i brist på bättre ord). Visar man för en större publik får man mer input. Och det går faktiskt ypperligt att bortse från input man inte tycker verkar relevant.

Ju färre man visat spelet för innan, och ju färre man pratat speldesign med, desto större risk att man återuppfinner hjul. På ett dåligt sätt. Att diskutera med andra är tillsammans med att läsa en massa av andra spel, och att spela så många spel man kan, är jag övertygad om underlättar för skapandet av ett så bra spel som möjligt. Det är tråkigt att ramla ner i samma gropar andra redan ramlat ner i; och att diskutera med andra gör att man dels får hjälp att se gropar och dels får möjlighet att ta del av andras lösningar på problemen.

Och ju större krets, desto större chans att personerna ser sånt man inte ser själv.

Du kanske är allsmäktig, och redan känner till alla gropar man riskerar att trilla i. Den lilla krets kanske består av ett statistiskt urval från olika grupper av människor du inte känner så väl... det vet jag inte. Men den lilla kompisgruppen tycker jag är det näst minst kreativa, efter att göra allt själv utan att visa/prata med någon alls.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Utöver recensenten så kan vi ju dessutom konstatera att det fanns en väldig massa rollspelare i Sverige som gillade Riotminds skarpt.
Jo, men dessa verkar ha varit i stor minoritet både här och på andra forum, av någon anledning.
Kanske, som tidigare nämnts, för att Riotminds hade ett eget forum, vilket rimligtvis lockade de flesta av fansen.
För övrigt är jag inte säker på att de var i minoritet på rollspel.nu. De lät inte mest, granted, men ser man till antalet användare vs. de användare som aktivt skriver inlägg här så säger det inte så mycket.

Jag förstår att de inte skrev så mycket här, eftersom jag själv mimns hur illa berörd jag blev av din, och några andras, hatkampanj mot spelet. Det var i ärlighetens namn skitjobbigt. Det kändes som att man fick trådar bombarderade av galla så fort man ville diskutera DoD6, som då var mitt favoritspel. Jag tror inte att det var ert syfte, men det var den effekt ni fick.

Det var lite som att försöka diskutera d20 när Troberg var i farten.

Vitulv

krank said:
Ram said:
Om jag skulle gissa så tror jag att man får bättre produkter så.
Det är där vi verkligen inte håller med varandra. Saker som skrivs och utvecklas i ett litet utvalt gäng får sällan någon ordentlig kritik gjord; idérymden blir väldigt lätt ganska inavlad (i brist på bättre ord). Visar man för en större publik får man mer input. Och det går faktiskt ypperligt att bortse från input man inte tycker verkar relevant.

Ju färre man visat spelet för innan, och ju färre man pratat speldesign med, desto större risk att man återuppfinner hjul. På ett dåligt sätt. Att diskutera med andra är tillsammans med att läsa en massa av andra spel, och att spela så många spel man kan, är jag övertygad om underlättar för skapandet av ett så bra spel som möjligt. Det är tråkigt att ramla ner i samma gropar andra redan ramlat ner i; och att diskutera med andra gör att man dels får hjälp att se gropar och dels får möjlighet att ta del av andras lösningar på problemen.

Och ju större krets, desto större chans att personerna ser sånt man inte ser själv.

Du kanske är allsmäktig, och redan känner till alla gropar man riskerar att trilla i. Den lilla krets kanske består av ett statistiskt urval från olika grupper av människor du inte känner så väl... det vet jag inte. Men den lilla kompisgruppen tycker jag är det näst minst kreativa, efter att göra allt själv utan att visa/prata med någon alls.
Jag håller med krank här, och tror absolut att input från många människor är av godo. Problemet är om forumet inte kan erbjuda ett klimat man trivs i, för då hjälper ingen input i världen.

Och jag vet att flera av er tycker att rollspel.nu har ett jättefint klimat - bra för er! För de som däremot inte tycker det så är inte vårt forum en lämplig plattform att utgå från i sitt spelskapande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Och jag vet att flera av er tycker att rollspel.nu har ett jättefint klimat - bra för er! För de som däremot inte tycker det så är inte vårt forum en lämplig plattform att utgå från i sitt spelskapande.
Absolut! Det är absolut inte så att jag tycker att alla måste stöta och blöta just här med mig. Så stort ego har jag (tro't eller ej) inte.

kefka

Hero
Vitulv said:
Jag håller med krank här, och tror absolut att input från många människor är av godo. Problemet är om forumet inte kan erbjuda ett klimat man trivs i, för då hjälper ingen input i världen.
Bra skrivet,jag tror att ofta är debatt klimatet kan vara mer avgörande än själva àsiktsinnehàllet för hur argument tas emot. Med det menar jag att hàrd kritik ofta fàr motsatt effekt dà det är mänskligt att direkt resa ragg och gà iförsvarsställning. Det är iofs en smaksak om man föredrar en rakare hàrdare kommunikation eller en mjukare mer försiktigare. Men stilen i allmänhet här pà rollspel.nu tycker jag drar àt den hàrdare.

Jag uppskattar verkligen när folk är postar sina ideer mà de vara om världsbyggande, kampanjer, spelledande eller regelklur. Inte för att jag känner att jag kan bidra till sàdana diskussioner, utan för att dà kan jag plagiera och använda det själv när jag spelar :gremsmile:. Jag tror det finns mànga som likt jag drar nytta i det tysta av det som skrivs pà det här forumet. Kanske fler tack sà mycket för inspirationen inlägg hade varit bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det finns också argument för att inte skapa med en grupp som referens också.

Om man har en stark egen idé, så finns risken att man urvattnar den om man vänder sig till en större grupp. Den gruppen kommer per automatik föredra säkra och beprövade lösningar, eller lösningar som ligger åt så olika håll att man riskerar att hamna i en mittfåra av "meh".

Fram för mer diktatoriska spelskapare! Skapa spelet, låt publiken bedöma sen om det vart bra eller inte.

/M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror att det finns olika kulturer kring spelmakande. På rollspel.nu är spelmakandet rätt avmystifierat -- var och varannan användare har skrivit ett eget rollspel, och vissa har rent utav givit ut dem. Det finns inte mycket inneboende respekt i att vara en spelmakare, oavsett om man släpper en flådig fyrfärgsbox eller en skraltigt layoutad pdf-fil. Lägg därtill det tidigare nämnda med Riotminds förmåga att lova stort och hålla tunt när det gällde "innovativa" lösningar som rätt ofta inte var något nytt under solen, så fick man intrycket att de förväntade sig att folk skulle vara mer impade än de blev, inte att spelen skulle bli sönderplockade och detaljgranskade.

Blasphemy

Swashbuckler
Själv var jag något av en DoD6 basher när det kom. Jag hade sett fram väldigt mot det spelet och blev gravt besviken på många sätt. Jag hade mycket svårt för alla restriktioner som fanns inbakade i spelet och tyckte de hade tagit ett koncept som var fritt och öppet för det mesta och satt in massa med hinder.

Jag skrev till och med denna novell för... herregud!!... 11 år sedan. Nåväl den var just riktad mot DoD6.

Dock så kan inte Riotminds heller ha varit nöjd med DoD6:an då allt jag klagade på faktiskt ändrades efter hand så jag kan trösta mig med det.

Hur som helst. Mycket av kritiken mot Riot tror jag kommer från det som sagts innan i denna tråd - alltså att de utlovade en sak som de sade skulle vara "jättebra" och "nyskapande" och sedan blev det blodpudding och lingonsylt av alltihopa.

Sedan tycker jag också att mycket av regelbitarna kändes ogenomtänkta. det var som att de kom på en regel, skrev den, men speltestade den aldrig och upptäckte således aldrig buggarna. När man sedan påpekade buggarna så var det sällan någon typ av ödmjuk förklaring eller att det var konstigt utan att "det skulle vara så".

Visst... det kan bli lite mycket wrnu-onani ibland (alltså att saker skall köras igenom regelmakarforumet) men ett bra regelsystem är ett bra regelsystem. Så hade de inte använt wrnu så borde de i alla fall ha använt sig av speltestare och testgrupper som kom med kritik och nya idéer. Likadant var det med världen. Visst är det mycket mer saga än försök till realism men ibland blir det verkligen krävande att försöka förklara saker som gigantiska avstånd och hur saker hänger samman.

Så ja... det kändes som att Riot inte lyssnade... ens på de bra sakerna.

Däremot har jag aldrig haft något problem med deras "styltiga språk" som vissa vill kalla det. Likaså inte korrekturproblem då jag har en hjärna som automatiskt förbiser sådana saker på gott och ont.

Jag tycker de använt den fornnordiska mytologin på ett inspirerande sätt och Trudvang är enligt mig en av de bästa fantasyvärldar som gjorts någonsin och har spelat massor i den.

Jag tycker det är synd och skam att Riot har lagt ned... hoppas att trudvang på ett eller annat sätt återuppstår igen.

Vitulv

Svarte faraonen said:
Jag tror att det finns olika kulturer kring spelmakande. På rollspel.nu är spelmakandet rätt avmystifierat -- var och varannan användare har skrivit ett eget rollspel, och vissa har rent utav givit ut dem. Det finns inte mycket inneboende respekt i att vara en spelmakare, oavsett om man släpper en flådig fyrfärgsbox eller en skraltigt layoutad pdf-fil. Lägg därtill det tidigare nämnda med Riotminds förmåga att lova stort och hålla tunt när det gällde "innovativa" lösningar som rätt ofta inte var något nytt under solen, så fick man intrycket att de förväntade sig att folk skulle vara mer impade än de blev, inte att spelen skulle bli sönderplockade och detaljgranskade.
Jag är inte helt säker på om ditt inlägg är ett svar till mitt, eller bara allmän reflektion kring trådstarten, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
så fick man intrycket att de förväntade sig att folk skulle vara mer impade än de blev, inte att spelen skulle bli sönderplockade och detaljgranskade.
Nä, de var faktiskt, hur konstigt det än låter, alltid nöjda och uppspelta för att de tyckte att de hade gjort jävligt coola grejor, och hoppades att alla andra skulle tycka det också.

Inte så mycket för att de ville imponera, utan för att de var nöjda med det de gjorde, och tyckte att det var coolt. De är "gamers" ut i fingerspetsarna med allt vad det innebär.

Den stora misspassningen mellan Riot och rollspel.nu var att flera här tror/trodde att Riot var ett företag, och företag kan man ju skriva vad fan som helst om, och glömde/insåg inte/ignorerade att det var två killar som älskade spel som lyckats komma över Drakar och Demoner av en slump.

Jag tycker att de, om de läser detta får de ursäkta liknelsen, mer liknande kalvar på grönbete än frustande tjurar, men de behandlades som om de vore ett konglomerat eller medieimperium.

/M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är också en kille som gillar spel, utan några ytterligare kvalifikationer. Likafullt skulle jag inte förvänta mig att något jag tycker är coolt skulle uppskattas av alla -- särskilt inte om jag skrivit det utan att hålla koll på rådande trender i spelbranschen. Det känns rätt naivt, på något vis, och den sortens naiva entusiasm har lätt att surna till betänkligt när den kommer i kontakt med en mängd petiga amatörkritiker. Det känns väldigt Fantasy Heartbreaker.

Telash

Swordsman
Och då hamnar man till slut i frågan, vad är viktigast? Att släppa ett spel som passar de "petiga amatörkritikerna" eller göra ett spel man själv tycker är kul att göra?

Ibland kan det sluta i: släppa ett spel man själv älskar, eller bli så nedslagen att man väljer att inte släppa något alls.

Med kontinuum valde jag till slut: släpp i befintligt skick och sedan blunda och hålla för öronen för all kritik.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Exakt.

Men det är inte brottsligt att vara naiv och inte ha koll. Det är inte ens klandervärt.

De ville ha kul och göra spel, de hade inte så bra koll, alltså korsfästes de. Det tycker jag är orimligt.

/Magnus

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Seter said:
Svarte faraonen said:
Exakt.

Men det är inte brottsligt att vara naiv och inte ha koll. Det är inte ens klandervärt.

De ville ha kul och göra spel, de hade inte så bra koll, alltså korsfästes de. Det tycker jag är orimligt.

/Magnus
Jag tycker inte att Riotminds inlägg andades någon större medvetenhet om den egna bristen på koll. Se till exempel på lanseringen av deras internetsatsning -- där tycktes naiviteten bli till ett arrogant avfärdande av "teknofober". Man kan inte äta kakan och ha den kvar -- om man vill mildra kritik genom att framstå som glada amatörer kan man inte samtidigt bete sig som om man är the shit och alla kritiker är okunniga bakåtsträvare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Jag tycker inte att Riotminds inlägg andades någon större medvetenhet om den egna bristen på koll.
Nä, varför skulle det göra det? Det är ju det som definierar "att inte ha koll". Att man inte har koll.

Det är som med inkompetens. Är du inkompetent är du inte kompetent att bedöma att du är inkompetent.

(ett generellt "du" alltså, inte specifikt just du)

EDIT: just ja, det är alltså jag som säger att de är mer glada amatörer än härdade publicister. Riot har mig veterligen inte spelat ut det kortet själva.

/Magnus