Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Krille

Super Moderator
Laowai said:
Mitt exempel åsido så tycker jag att när diskussioner (typ som de om genus) kommer igång så går de lite för snabbt från "Kunde inte x vara lite mer såhär?" till "Eftersom din x är såhär så är du hemsk. U and yo momma."
Det är något speciellt med genustrådar. Jag har faktiskt svårt att komma på någon genustråd som INTE ballat ut. Fan vet varför, men på grund av det tar jag inte i ämnet med tång, asbestdräkt och polisens bombrobot.

I övrigt är det rätt sällsynt. Jag skulle nog säga att i toppen har kritik av d20-systemet och Storyteller-systemet legat, historiskt sett (och jag är förmodligen största syndaren). Grundprincipen är att ju större del av marknaden man har, desto fler personer är intresserade av produkten, och desto fler personer har kritik att komma med. Därför är det väldigt lätt att just marknadsledande saker som d20, Storyteller och Riotminds-produkter hamnar i skottlinjen för det grova artilleriet. Det är faktiskt inte så mycket märkligare än att Microsoft och Apple får mer och hårdare kritik än Red Hat.

Sen är det så att om en presumptiv rollspelsskapare lovar guld och gröna skogar så kommer det löftet synas i sömmarna, och om skaparen inte levererar så blir kritiken därefter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Det här var det dummaste jag skrivit på ett tag. Varför skrev jag såhär? Föga konstruktivt och inte alls representativt för vad jag tycker. Jag har inget att skylla på egentligen; att jag var/är nervös och pressad inför mitt nya jobb är mitt problem, inte ert.
Det där tycker jag var väldigt snyggt gjort, krank. Bara så att du vet.

Rickard

Urverk speldesign
Krille said:
Det är något speciellt med genustrådar. Jag har faktiskt svårt att komma på någon genustråd som INTE ballat ut. Fan vet varför, men på grund av det tar jag inte i ämnet med tång, asbestdräkt och polisens bombrobot.
Bildgenomgång där vi gick igenom antalet aktiva och passiva män.

/Han som har som policy att inte försöka delta i flamebaits/-wars och genusdebatter skriker normalt sådant

Vitulv

Ymir said:
Jag har ingen aning om vad han har sagt och inte sagt, jag utgick bara från hur det lät på ditt citat.
Jag tycker iofs inte att det lät så. Tycker du inte att du tillskrev min beskrivning av situationen en hel del som egentligen inte fanns där?

Ymir said:
Det var inte menat som ett påhopp, men jag tycker det är lite...svagt...att inte kunna ta kritiken som framförs på det här forumet, i det att jag tycker den brukar vara både vettig och balanserad.
Jag ser liksom inte det svaga i att säga; "jag uppskattar inte hur kritik framförs på det här forumet, och därför känner jag inte riktigt att jag vill göra mig själv till en måltavla" (nu ser det här ut som ett citat, men det är det inte, det är bara en av mina inre, påhittade monologer, och har ingenting med varken Arfert eller Riotminds att göra). Jag ser liksom inte varför man som spelskapare har någon sorts skyldighet att springa gatloppet på rollspel.nu så fort man släppt/ska släppa en produkt (tillskruvat, sure, förlåt mina rent artistiska hyperboler).

Ymir said:
Kanske är den inte det, jag kanske har fel och ett helt tossigt perspektiv på världen, men själv kan jag bara komma på en enda person här som jag själv någonsin känt gett mig orättvis, elak och helt okonstruktiv kritik, och han är väldigt bannad sedan länge.
Du och jag ser nog kritik på olika sätt, kanske. Jag har i alla år arbetat rent professionellt med att ge och ta feedback, men innan jag för förstå gången tilläts utdela kritik till någon blev jag utbildad i hur man gör. Detta för att just kritik och feedback är något rätt känsligt som felaktigt levererad gör mer skada än nytta.

I mina ögon är t.ex den här typen av kritik inte det minsta konstruktiv:

Vitulv said:
Varför, varför, varför behöver man något så urbota idiotiskt för att simulera att jag kastar något på någon? Varför kan man inte bara säga att min STY avgör hur långt jag kan kasta ett kastvapen (STY meter) och mitt FV i färdigheten avgör om jag träffar?

Jag läste igenom regeln fem-sex gånger innan jag överhuvud taget fattade vad de menade och förkastade den därefter som en dålig tankenöt och bannlyste regeln från min hjärna för all evig framtid.

Och det här är sååå typiskt Riotminds. Alltså, helskönt spel. Verkligen. Men rollpersongenereringen är en enda lång pina. Jag spelar inte ens med magikeryrkena/prästyrkena och den spelare som över huvudtaget nämner extrakt får nära nog en snyting för dåligt uppförande. Och varje gång jag skall sitta och förklara stridsgrund/stridskapacitet/vapenteknik/SK-vapen etc. (ja, det behandlar samma sak) så skäms jag nästan. Typ, "vafan är det för jävla spel du leder? Har du betalat för det här?".

Buhuhuuuu, varför ska allt vara så krångligt? Kan vi inte bara få ha roligt?

/Vulf - Jag hatar er!
Skulle någon uttrycka sig på det sättet angående något jag har skapat skulle jag fan slå honom på käften, och inte sätta mig och tycka att "nåja, sådan här kritik ska jag stå ut med, för jag har ju skapat något och är därmed skyldig att leende ta emot kritiken utan att gå i svaromål".

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Det jag frågar mig är på vilket sätt spelet blir bättre av att inte ses av fler under skapandeprocessen, inte huruvida konsumenter/butiker blir positivt överraskade.
krank said:
Jag har mycket svårt för hemlighetsmakeri av just den anledningen; den egocentriska uppfattningen att "jag gör minsann MYCKET bättre spel än ALLA ens kan TÄNKA sig, och det finns INGEN utom jag och några jag känner som kan bidra kreativt till mitt spel". Den är ganska osmaklig.
Det här är min åsikt, så ta det för det ignoranta hat det är :gremwink:

Jag tror att det finns två orsaker till varför man hemlighåller spel som försäljare,

Ett: Att vissa upp en halvfärdig produkt är lite som att vissa upp ett buggigt spel, har man otur så tror helt plötsligt alla att det är buggigt och dåligt och det påverkar försäljningen.

Två: En ovana med mediumet, jag tror inte att de flesta rollspelsmakare som i första hand arbetar för att ge ut ett spel helt enkelt är vana med mediumet.

Och med tanke på vem jag citerar och svarar så tänker jag säga två defensiva saker, ett: Det här är saker jag tror är orsaker, INTE mina åsikter och två: Krank, du sitter i en annan båt och bara för att isberget är uppenbart för dig så kan andra missa det.

Paxen

Veteran
Tycker att Riot gjorde ett bra jobb. Dom försökte att hålla Drakar och Demoner i liv och det ska dom ha cred för. Dom gick sin egna väg och vågade satsa på sina egna system. Tyvärr gick det kanske inte hela vägen. Personligen spelade jag inte någon av Riots DoD versioner särskilt mycket. Jag köpte samtliga böcker, testade men inte mer än så, det passade helt enkelt inte mig. Ser dock ingen anledning att basha folk som satsar stora delar av sin privata tid och resurser på att hålla rollspelshobbyn levande.

Deras onlinetjänst var dock kanske inte det hetaste i rollspelsväg. =D

Att vi ser ytterligare ett svensk spelföretag gå i graven är någon som borde bekymra oss alla.

Ram

Skev
krank said:
Jag har mycket svårt för hemlighetsmakeri av just den anledningen; den egocentriska uppfattningen att "jag gör minsann MYCKET bättre spel än ALLA ens kan TÄNKA sig, och det finns INGEN utom jag och några jag känner som kan bidra kreativt till mitt spel". Den är ganska osmaklig.
Vafan...? Så folk som vill göra sitt spel på egen hand är egocentriska och osmakliga?!

Och kollektivet är alltid bättre på att göra ett spel än individen/den lilla gruppen...?

Jag är inte alls glad över att den gamle krank är tillbaka. Jag gillade den nye krank mycket bättre.

---

Personligen skulle jag aldrig släppa mina alster öppet här. Jag föredrar att skölja dem/utveckla dem med en utvald grupp och sedan låta dem korras och provtryckas av en större icke-utvald grupp (vilket iofs är ett brott mot mitt första uttalande). Jag är av den bestämda uppfattningen att de flesta saker utvecklas bäst av ett fåtal och att man har alla möjligheter att skapa bra produkter på det sättet. Om jag skulle gissa så tror jag att man får bättre produkter så.

Laowai

Hero
Fast i kranks försvar så skrev han i morse ett inlägg med bot och bättring.
Att han sedan tycker att det är bättre att utveckla spel öppet för communityn får han väl ändå tycka?

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det här, så jag låter kritiken riktad mot Riotminds tala för sig själv (spoilered for sheer size):
Till att börja med: Väldigt rolig sammanställning. När de här diskussionerna dök upp mötte jag alltid dem med väldigt stort ointresse. Riotminds produkter har inte varit något för mig, end of story. Med den distansen kan jag inte låta bli att roas åt Ymirs alla omskrivningar av sin indignation.

Jag köper att den attityden varit en smula oresonlig, för att uttrycka det milt, men jag undrar lite hur du kan mena att den är representativ. Du har trots allt högst medvetet valt den mest rabiata skribenten, och i mina ögon kan det inte vara annat än att beskriva en ytterlighet, inte mittenfåran.

----

Beträffande vad jag faktiskt uppfattat av Riotminds närvaro här på wrnu, så ligger det nära vad Han visat på. Jag minns en ganska småaktig reaktion av Theo på en recension av en av deras produkter som publicerades här, och jag tror det var kalcidis som skrev den (han skrev ganska många, så jag har svårt att svara på vilken). Har överhuvudtaget svårt att minnas att jag läst något inlägg av Theo här där han inte varit snarstucken på något vis, men det beror säkerligen på att dessa helt enkelt inte har stuckit ut för mig och för att jag aldrig frekventerat Drakar och Demoner-forumet.

Det är mina små intryck.

Ram

Skev
Woups... Ok, jag får be om ursäkt för att jag (i vanlig ordning) inte läste allt i tråden utan stissade iväg på en enskild post. Mitt enda odugliga försvar är att jag jobbar och bara kollar till lite kort då och då...

Mogger

Hipsteranka
Det var samma på mutant.nu. Vi var inte så snälla mot Riot där heller. Det förekom inte några fullt så dryga inlägg som de Vitulv länkar till här, men vi sågade det mesta med sann skadeglädje. Så det här var inte unikt för wrnu.

Men saken är den att Riot inte slängde ur sig några speciellt bra grejer och de betedde sig oerhört märkligt på nätet. Det fanns liksom inget annat att göra än att retas med dem. Visst, omoget och fånigt, men så var det.

Jag gissar att det var exakt samma på wrnu.

Rickard

Urverk speldesign
Bunny said:
Har överhuvudtaget svårt att minnas att jag läst något inlägg av Theo här där han inte varit snarstucken på något vis, men det beror säkerligen på att dessa helt enkelt inte har stuckit ut för mig och för att jag aldrig frekventerat Drakar och Demoner-forumet
När jag gjorde en snabb sökning efter min tråd på DoD-forumet så snubblade jag över följande två inlägg som visade på en trevlig ton. Grejen är att så fort det kom fram kritik så blev det rätt irrationella svar.

Notera dock att det här gällde enbart Theo. Brunalven höll en trevlig ton och svarade alltid sakligt på kritik och jag har hört att Fredrik Malmberg ska vara trevlig, så att belamra hela Riotminds bara för att VD:n inte kan ta kritik är lite snett.

/Han som kommer ihåg wrnu vs Riotmindsforumet-stämningen som ibland rådde

Vitulv

Måns said:
Men saken är den att Riot inte slängde ur sig några speciellt bra grejer och de betedde sig oerhört märkligt på nätet.
Fast nu säger du det här som om det vore någon sorts fakta. Det är det ju såklart inte, lika lite som t.ex den här recensionen.

Utöver recensenten så kan vi ju dessutom konstatera att det fanns en väldig massa rollspelare i Sverige som gillade Riotminds skarpt.

Bunny

Crazy like a fool
Han said:
[...] så att belamra hela Riotminds bara för att VD:n inte kan ta kritik är lite snett.
Det håller jag med om. Men Theo utgjorde väl 50% av kakan?

Mogger

Hipsteranka
Som vanligt uttrycker jag alltså åsikter, i det här fallet de jag hade och de som var rådande hos en klick på mutant.nu vid den aktuella tidpunkten.

Vitulv

Måns said:
Som vanligt uttrycker jag alltså åsikter, i det här fallet de jag hade och de som var rådande hos en klick på mutant.nu vid den aktuella tidpunkten.
Ah, jag reagerade på uttrycket "Men saken är den", och tolkade det som "följande är fakta:", typ.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
det smartaste är att ignorera det och lägga sitt bemötande av kunderna på en genomgående positiv nivå.
För länge sedan när Tony var en liten pojke köpte han en bok om att programmera grafik, som han sedan gav en stjärna på Amazon för att han tyckte den var dålig.

Det tog fem dagar. Efter fem dar så damp det ner ett email i min dåvarande inbox från författaren där denna frågade vad jag ogillade med boken och hur han kunde göra den bättre.

DET är classy.

Mogger

Hipsteranka
Mer som i "vi ansåg oss ha rätt att retas för att vi tyckte att..."
Sorry, var otydlig.

Necross

Swashbuckler
Ymir said:
ok, fair enough, jag skulle skrivit "hur det lät på hur du beskrev det".
Det var faktiskt Justin Achilli i egen hög person som i slutet på 90-talet lärde mig att vara väldigt, väldigt försiktig med vad man sätter inom citationstecken när man skriver på internetforum. Och det har jag försökt hålla mig till, med hyfsad framgång, oavsett att man tycket det lät si eller så. Citat blir bäst som citat. Bara ett tips.

chrull

Stockholm Kartell
Ymir said:
"Buhu, jag gillar inte vad ni tycker om mitt rollspelsmaterial, så nu ska jag STRAFFA ER genom att lämna forumet/inte posta några previews mer!!"
Jag vill påminna Ymir om detta:

Ymir said:
Sen vill jag dock påpekat att en hel del av citaten från mig är dryga och raljerande på ett sätt jag skulle försökt undvika idag; jag har utvecklats som människa, förhoppningsvis (jag menar, jag spelar D&D nu; who would have thought?). Så jag tar avstånd från dem, if I may, de är trots allt väldigt gamla.