Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Telash

Swordsman
om man vill mildra kritik genom att framstå som glada amatörer kan man inte samtidigt bete sig som om man är the shit och alla kritiker är okunniga bakåtsträvare.
Jag säger inte att det är helt FEL det du säger, tycker det låter ganska vettigt, i en proffissionell markad. Men det låter föga kul i en hobbyverksamhet.
Där håller jag inte med dig alls.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Seter said:
Nä, varför skulle det göra det? Det är ju det som definierar "att inte ha koll". Att man inte har koll.

Det är som med inkompetens. Är du inkompetent är du inte kompetent att bedöma att du är inkompetent.

(ett generellt "du" alltså, inte specifikt just du)

EDIT: just ja, det är alltså jag som säger att de är mer glada amatörer än härdade publicister. Riot har mig veterligen inte spelat ut det kortet själva.

/Magnus
Jag är fullt medveten om att det finns mängder med saker jag inte har koll på (vinprovning, speedway, Deleuze, m.m.). Även inom de områden där jag anser mig vara mer kunnig än genomsnittet är jag försiktig med att göra uttalanden, eftersom jag är medveten om att det finns folk som har avsevärt bättre koll än jag har. Jag tror Riotmindskillarna har en annan attityd till det här än jag har.

Sedan vet jag inte hur smickrande "de har inte koll på vad de gör" är som försvar. Det ger ju faktisk viss legitimitet åt att Riotminds spel genomgående har kritiserats, även om det hade kunnat ske med en avsevärt vänligare ton än vad det blev.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Telash said:
om man vill mildra kritik genom att framstå som glada amatörer kan man inte samtidigt bete sig som om man är the shit och alla kritiker är okunniga bakåtsträvare.
Jag säger inte att det är helt FEL det du säger, tycker det låter ganska vettigt, i en proffissionell markad. Men det låter föga kul i en hobbyverksamhet.
Jag tycker nog det är en sund inställning att inte kalla sina kritiker "teknofober" så snart de kritiserar ens idéer, oavsett hur professionell man är.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Sedan vet jag inte hur smickrande "de har inte koll på vad de gör" är som försvar. Det ger ju faktisk viss legitimitet åt att Riotminds spel genomgående har kritiserats, även om det hade kunnat ske med en avsevärt vänligare ton än vad det blev.
Sure, jag är inte ute efter att försvara Riot. De är vuxna och klarar sig utan mig. Dock är jag ute efter att förklara Riot, och föra in ytterligare en dimension i diskussionen.

For the record, jag anser att Riots regler hade kunnat vara bättre, språket likaså, men deras kampanjvärld, stämning och känsla för coola grejer är oöverträffad i svensk rollspelshistoria.

/M

Blasphemy

Swashbuckler
For the record, jag anser att Riots regler hade kunnat vara bättre, språket likaså, men deras kampanjvärld, stämning och känsla för coola grejer är oöverträffad i svensk rollspelshistoria.
Amen!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Jag är fullt medveten om att det finns mängder med saker jag inte har koll på (vinprovning, speedway, Deleuze, m.m.). Även inom de områden där jag anser mig vara mer kunnig än genomsnittet är jag försiktig med att göra uttalanden, eftersom jag är medveten om att det finns folk som har avsevärt bättre koll än jag har. Jag tror Riotmindskillarna har en annan attityd till det här än jag har.
Det har de absolut! Det har jag också. Jag uttalar mig ständigt om saker jag inte vet nått om, och ibland får jag betalt för det.

Ibland behövs människor som inte känner till sina begränsningar för att få något gjort. Alla kan inte vara klädsamt kompetenta och självmedvetna hela tiden.

Jag brukar beskriva mitt jobb som att "jag ska gå in först i projekten och göra en massa fel, så att vi kommer igång." Något raljant, förstås, men på det stora hela stämmer det. Nån gång ska man skapa sitt första egna spel, och man har innan dess aldrig gjort det förr, så hur ska man veta om man kan eller inte? Man provar.

Det som var väldigt speciellt i detta fallet var att Riot hade pengar och DoD-licensen.

/M

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker att de, om de läser detta får de ursäkta liknelsen, mer liknande kalvar på grönbete än frustande tjurar, men de behandlades som om de vore ett konglomerat eller medieimperium.
Jag tror detta hade att göra med att de likfullt hade yrkesmässiga kopplingar till ett företag (som för övrigt också verkar ganska impopulärt här på forumet). Folk hade nog svårt att bortse från det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir said:
Jag tror detta hade att göra med att de likfullt hade yrkesmässiga kopplingar till ett företag (som för övrigt också verkar ganska impopulärt här på forumet).
Vilket tänker du på? Theo och Magnus jobbade inte på samma ställe när de startade Riot. Vad Magnus gjorde vet jag inte, och Theo drev Jupiter, ett undersökningsföretag.

Sen gick Theo till Paradox, men det var ju senare.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir said:
Jo, men dessa verkar ha varit i stor minoritet både här och på andra forum, av någon anledning.
Jag tror att de i stor majoritet hängde på Riots forum.

De var ju i alla fall tillräckligt många för att Riots böcker skulle dominera SF-bokhandelns topplistor tillsammans med D&D under många år. Så det kan ju inte har varit typ Kalle, Bengt och Arne och deras avdankade farfar som var de enda som gillade det som gjordes.

/M

Storuggla

Champion
"Så det kan ju inte har varit typ Kalle, Bengt och Arne och deras avdankade farfar som var de enda som gillade det som gjordes."

Deras avdankade farbror spelar mest Pendragon, faktiskt.

Men Magnus har en poäng - det finns en värld av spelare utanför wrnu (på sverok och riots eget forum bland annat) och där var Riot poppis.

Storuggla, vi är kanske rollspelsvärldens svar på gubbarna på balkongen i mupparna

Ymir

Liten kantbaron
Nej, självfallet inte. Men det öppnar likfullt upp för frågan: var Riots forum somehow isolerat från resten av communityn? Var det ett misstag av Riotminds att inte ha forum på tex wrnu?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Seter said:
Det har de absolut! Det har jag också. Jag uttalar mig ständigt om saker jag inte vet nått om, och ibland får jag betalt för det.

Ibland behövs människor som inte känner till sina begränsningar för att få något gjort. Alla kan inte vara klädsamt kompetenta och självmedvetna hela tiden.
Jodå, självklart är det ibland bra när folk har den attityden. Att ha den utan att vara ordentligt hårdhudad och beredd att backa när folk har bättre koll än en själv framstår däremot som jobbigt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir said:
Nej, självfallet inte. Men det öppnar likfullt upp för frågan: var Riots forum somehow isolerat från resten av communityn? Var det ett misstag av Riotminds att inte ha forum på tex wrnu?
Jag tror att det är en kombination av olika saker.

1. Rollspel.nu är inte så representativt för den svenska rollspelshobbyn som vi vill tro.

2. Riot hade många fans som var unga och "nya". För dem var "communityn" helt enkelt Riots forum. Varför gå nån annanstans? Vi gamla stofiler var i alla fall inte anledning att komma hit.

Det var absolut inget misstag för Riot att inte ha forum här. Tvärtom, det var smart och väldigt rätt för dem. Jag skrev för länge sen ett inlägg om det, ska se om jag hittar det.

EDIT: Hittade inte den tråden, men istället en massa om hur mycket det öses skit på Riot, innan de öppnade sitt eget forum.

/M

Mogger

Hipsteranka
Telash said:
Hur kul det är hör inte hit. Riotminds har/hade en produkt, de tog emot mina pengar. Jag har all rätt att framföra negativ kritik. Det går så klart att ha åsikter om det, men personligen blir jag gladare för ärlig kritik, hur svidande den än är, än en miljö där inget ont får sägas om något. Visst, om RM hade varit glada amtörer, sålt sina prylar för 10kr, hjälpt andra spelmakare (och inte själpt som i fallet Svavelvinter och erebaltor.se) och inte kallat alla kritiker för elaka konspiratörer så hade det kanske varit enklare att hålla sig. Men så var det inte. Deras glädje smittade inte av sig. Tvärtom.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Magnus Seter said:
Det finns också argument för att inte skapa med en grupp som referens också.

Om man har en stark egen idé, så finns risken att man urvattnar den om man vänder sig till en större grupp. Den gruppen kommer per automatik föredra säkra och beprövade lösningar, eller lösningar som ligger åt så olika håll att man riskerar att hamna i en mittfåra av "meh".

Fram för mer diktatoriska spelskapare! Skapa spelet, låt publiken bedöma sen om det vart bra eller inte.

/M
Det där vill jag ge ett stort +1

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hans E Magnusson said:
Magnus Seter said:
Det finns också argument för att inte skapa med en grupp som referens också.

Om man har en stark egen idé, så finns risken att man urvattnar den om man vänder sig till en större grupp. Den gruppen kommer per automatik föredra säkra och beprövade lösningar, eller lösningar som ligger åt så olika håll att man riskerar att hamna i en mittfåra av "meh".

Fram för mer diktatoriska spelskapare! Skapa spelet, låt publiken bedöma sen om det vart bra eller inte.

/M
Det där vill jag ge ett stort +1
I Riotminds fall fanns det dock ett stort aber: när publiken på rollspel.nu gjorde sin bedömning slog de för det mesta undan kritiken på ett rätt arrogant vis. Jag tar åter igen upp onlinesatsningen, då denna ligger närmast i minnet. Där försökte Riotminds framhäva sig själva som oerhört mycket mer i förkant och framsynta än alla sina kritiker. Riotminds må ha varit amatörer, men de var i så fall envist ovilliga att erkänna sin amatörism, utan föredrog att utmåla sig själva som mer nyskapande än alla andra. Den sortens uppblåsthet är aldrig sympatisk, och det är inte märkligt att vissa ler i mjugg när den punkteras.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svarte faraonen said:
Riotminds må ha varit amatörer, men de var i så fall envist ovilliga att erkänna sin amatörism, utan föredrog att utmåla sig själva som mer nyskapande än alla andra. Den sortens uppblåsthet är aldrig sympatisk, och det är inte märkligt att vissa ler i mjugg när den punkteras.
Värt att notera är att Riot kände sig nödgade att flytta sitt forum för många år sen.

/M

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Magnus Seter said:
Svarte faraonen said:
Riotminds må ha varit amatörer, men de var i så fall envist ovilliga att erkänna sin amatörism, utan föredrog att utmåla sig själva som mer nyskapande än alla andra. Den sortens uppblåsthet är aldrig sympatisk, och det är inte märkligt att vissa ler i mjugg när den punkteras.
Värt att notera är att Riot kände sig nödgade att flytta sitt forum för många år sen.

/M
Det säger i sig inget. Antingen var kritiken mot dem oresonlig, eller så var de oresonligt känsliga för kritik -- att de flyttade forumet är inte ett argument för endera sidan.

Telash

Swordsman
personligen blir jag gladare för ärlig kritik, hur svidande den än är, än en miljö där inget ont får sägas om något.
Jag har väl aldrig sagt att man ska ge oärlig (lögnaktig) kritik eller för den delen att man inte får säga något ont om något?
Det är lite som det gamla trötta argumentet "jag är inte elak, jag säger bara min åsikt".

Jag tror och hoppas att de flesta kan lägga fram all sin kritik och alla sina åsikter på ett positivt och inspirerande sätt om de bara vill.

Jag vet inget om bråket kring riotmind, jag var inte här då. Om jag ska ge en enda komentar om dem så är det kanske att de skulle behöva vara en smula machokistiska för att ha en anledning att vistas här.

För övrigt pratar jag inte specifikt om riotmind på något sätt utan mer generellt som spelskapare.

Botulf

Hero
Blasphemy said:
Jag skrev till och med denna novell för... herregud!!... 11 år sedan. Nåväl den var just riktad mot DoD6.
Den fick iaf mig att fnissa och skrocka lite grann :gremsmile: . Den är ju även lika giltig mot exempelvis gamla D&D(speciellt dom innan D20)också.