Jag tycker om Riotminds Drakar & Demoner-produkter, med undantag för online-tjänsten som jag aldrig testade. Den verkade väldigt obalanserad och ineffektiv efter allt man hört. Att ha ett webverktyg utan att använda fördelarna för den typen av projekt imponerar föga.
Nå, jag gillar deras DoD-produkter. De var klart dugliga. Inte sämre än något annat DoD och kampanjvärlden Trudvang var ypperligt inspirerande.
I övrigt har jag god erfarenhet av kontakt från Anders och Magnus håll. Theo snackade jag inte annat med än på deras forum.
Förövrigt var de tillmötesgående att stödja projekt som MedusaGames och mitt eget Eldkvast. De hjälpte till med input, länkar och dylika.
Kort sagt klagar jag inte på rollspelsprodukterna. De var inte sämre än så många andra svenska produkter. Kanske var de inte de bästa författarna men det är som det är med den svenska marknaden. Jag klagar heller inte över dem som personer för jag kände dem inte, men erfor god kontakt och respons.
Vad jag däremot kan klaga på är just det som andra sagt, att de inte brydde sig så mycket om marknaden och vad folk tyckte - vad det verkar. De brast på att se sig omkring och lyssna på andra. Hade de en idé körde de på den utan att bry sig så mycket om fansens åsikter. De körde sitt race helt enkelt. Vilket kan ses som både bra och dåligt beroende på hur man ser det. Å ena sidan är det faktiskt rätt gött att se en spelmakare som gör sitt, det han tror på, utan att bry sig så mycket. Det finns trots allt spelmakare med dåligt självförtroende som tillslut tappar sitt designmål för att alla ska få som de vill. Å andra sidan har vi Drakar & Demoner, ett folkligt rollspel, vilket ställer lite mer krav på lyhördhet - vilken inte fanns där, och i det fallet håller det sämre.
Förövrigt tycker jag att man kan diskutera deras produkter likväl som deras professionella ambitioner, men inte deras personligheter - utan att känna dem väl.