Vitulv said:
Necross said:
Självklart är det idiotiskt att köpa ett älskat varumärke, lova revolutionerande uppfräschning och sedan leverera något som jättemånga blir besvikna på. Men tydligen har man ju ändå haft en stor skara anhängare.
Ja, så det kan ju inte ha varit så "självklart idiotiskt". Jag vill minnas att de toppade försäljningslistorna med flertalet av deras tryckta produkter. Krank kommer säkert påpeka att framgång =/= kvalitet, och det stämmer, men att de gjorde något
de tyckte om, och dessutom sålde jävligt bra. Tja, det hade i varje fall jag varit rätt nöjd med. Och det har jag svårt att se som idiotiskt.
Det är ju också det att det är svårt att bedöma en väsentlig skillnad mellan dem som gillade det och de som blev besvikna. Varför skulle de som blev besvikna på spelet vara de som har rätt om produkten, kontra de som var nöjda med den? ... Syftar på
Necross uttalande nu, alltså.
Riotminds gjorde ett bra jobb och deras Drakar & Demoner var bra. Det föll dock på slutet genom brist på ny input - tror jag. Men att kalla dem idiotiska är väl rätt så orättvist i all bemärkelse. Att säga att de hade bristande professionalitet i vissa avseenden är en sak, och att de skulle vara idioter som köpte varumärket och kastade det i sjön är bara taskigt. Trudvang var knappast ett bottennapp. Reglerna var för övrigt inte dåliga de heller - bara det att de kunnat vara nyare och fräschare gentemot de gamla än de var.
Om en produkt är bra/dålig eller idiotisk är relativt och beror på dem man frågar. Men och som du säger här,
Vitulv, gick det bra för dem och Trudvang blev framgångsrikt - att det inte älskades av alla är väl bara såsom verkligheten är. Det var väl först mot slutet, pga. brist på lyhördhet, tid och ork som det gick åt skogen. För till saken hör, förutom att de körde sitt race i blindo, att de också fick allt mindre tid och lust för projektet- vad det verkar. Jag minns till exempel den väsentliga skillnaden på produktivitet från det att Magnus skrev på deras blogg att han fått jobb och var tvungen att dra ned på rollspelandet.
Åter en gång - vi kan klaga på deras professionella ambition och deras spelprodukter i sig, men att klaga på dem som personer är väl jävligt ovidkommande och något som de flesta av oss inte bör säga något om. Jag tycker därmed inte att de är idioter eller att vi kan kalla dem det utifrån en liten del av spelproduktionen.
... Så om jag förstår
Necross rätt så har de alltså kallats för idioter pga vissa delar av sina val kring produktionen?
Då tycker jag att vi bör kalla väldigt många människor för idioter om vi ska utgå från det.
Edit: Den här diskussionen har vi haft förr, och om vi ska vara sådana så kommer det ju vara så att de som spelade DoD82 att den som kom regiserade 84:an är en idiot, liksom den som spelade 84:an tycker att regin bakom EDD är idioter, osv.