Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Necross said:
Självklart är det idiotiskt att köpa ett älskat varumärke, lova revolutionerande uppfräschning och sedan leverera något som jättemånga blir besvikna på. Men tydligen har man ju ändå haft en stor skara anhängare.
Ja, så det kan ju inte ha varit så "självklart idiotiskt". Jag vill minnas att de toppade försäljningslistorna med flertalet av deras tryckta produkter. Krank kommer säkert påpeka att framgång =/= kvalitet, och det stämmer, men att de gjorde något de tyckte om, och dessutom sålde jävligt bra. Tja, det hade i varje fall jag varit rätt nöjd med. Och det har jag svårt att se som idiotiskt.

Mogger

Hipsteranka
Måns said:
I fallet erebaltor.se så minns jag inte riktigt hur det var men vi ville använda namnet Ereb och liknanade och en och annan gammal text, men fick tvärnej från RM. Allt finns på forumet. Ska kolla upp exakt vad det handlade om.
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic....nds&start=0

Här är tråden. Jag kan efter en genomläsning, nu när jag inte involverad i projektet, inte se RM som speciellt samarbetsvilliga.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
Necross said:
Självklart är det idiotiskt att köpa ett älskat varumärke, lova revolutionerande uppfräschning och sedan leverera något som jättemånga blir besvikna på. Men tydligen har man ju ändå haft en stor skara anhängare.
Ja, så det kan ju inte ha varit så "självklart idiotiskt". Jag vill minnas att de toppade försäljningslistorna med flertalet av deras tryckta produkter. Krank kommer säkert påpeka att framgång =/= kvalitet, och det stämmer, men att de gjorde något de tyckte om, och dessutom sålde jävligt bra. Tja, det hade i varje fall jag varit rätt nöjd med. Och det har jag svårt att se som idiotiskt.
Det är ju också det att det är svårt att bedöma en väsentlig skillnad mellan dem som gillade det och de som blev besvikna. Varför skulle de som blev besvikna på spelet vara de som har rätt om produkten, kontra de som var nöjda med den? ... Syftar på Necross uttalande nu, alltså.

Riotminds gjorde ett bra jobb och deras Drakar & Demoner var bra. Det föll dock på slutet genom brist på ny input - tror jag. Men att kalla dem idiotiska är väl rätt så orättvist i all bemärkelse. Att säga att de hade bristande professionalitet i vissa avseenden är en sak, och att de skulle vara idioter som köpte varumärket och kastade det i sjön är bara taskigt. Trudvang var knappast ett bottennapp. Reglerna var för övrigt inte dåliga de heller - bara det att de kunnat vara nyare och fräschare gentemot de gamla än de var.

Om en produkt är bra/dålig eller idiotisk är relativt och beror på dem man frågar. Men och som du säger här, Vitulv, gick det bra för dem och Trudvang blev framgångsrikt - att det inte älskades av alla är väl bara såsom verkligheten är. Det var väl först mot slutet, pga. brist på lyhördhet, tid och ork som det gick åt skogen. För till saken hör, förutom att de körde sitt race i blindo, att de också fick allt mindre tid och lust för projektet- vad det verkar. Jag minns till exempel den väsentliga skillnaden på produktivitet från det att Magnus skrev på deras blogg att han fått jobb och var tvungen att dra ned på rollspelandet.

Åter en gång - vi kan klaga på deras professionella ambition och deras spelprodukter i sig, men att klaga på dem som personer är väl jävligt ovidkommande och något som de flesta av oss inte bör säga något om. Jag tycker därmed inte att de är idioter eller att vi kan kalla dem det utifrån en liten del av spelproduktionen.

... Så om jag förstår Necross rätt så har de alltså kallats för idioter pga vissa delar av sina val kring produktionen?
Då tycker jag att vi bör kalla väldigt många människor för idioter om vi ska utgå från det. :gremwink:

Edit: Den här diskussionen har vi haft förr, och om vi ska vara sådana så kommer det ju vara så att de som spelade DoD82 att den som kom regiserade 84:an är en idiot, liksom den som spelade 84:an tycker att regin bakom EDD är idioter, osv.

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Måns said:
RM brukar ju ofta tycka att de inte får tillräckligt med stöd från hobbyn
Riot och Paradox har varit väldigt engagerade i att hjälpa till att få Fenix att rulla, genom att se till att det fanns mycket officiellt material och genom att annonsera.

Och Fenix är det bästa vi har i hobbyn, tycker jag.

/M
Jag förstår din ståndpunkt, men jag menade att direkt hjälpa andra spelmakare. Det är så klart skitbra att de alltid såg till att Fenix hade grejer att trycka och indirekt är det så klart bra för hobbyn, men jag tycker inte att det rättfärdigar deras beteende när det gäller de upphovsrättliga gnabben kring gamla Ä-spels alster.

Jag kan så klart inte garantera att de aldrig har varit hjälpsamma mot någon spelkonstruktör någon gång så betrakta min generella slutsats som den olyckliga formulering det faktiskt var. Jag menade inte att påstå något sådant. Mer ett "som bäddar får man ligga"-konstaterande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Ja, jag undrar varför Riot inte lyssnade på krank av alla människor? Han har ju alltid haft tumme med Riot-gänget, och gett bra och konstruktiv kritik, så varför de nu plötsligt skulle strunta i det, det låter ju befängt?

Eller kanske helt logiskt.

/M
Jag skiter rätt hårt i om de lyssnar på mig.

Däremot känns det lite fjantigt när de avfärdar ALL kritik mot tjänsten med att motståndarna är "teknikfientliga".

Vitulv

solvebring said:
Det är ju också det att det är svårt att bedöma en väsentlig skillnad mellan dem som gillade det och de som blev besvikna. Varför skulle de som blev besvikna på spelet vara de som har rätt om produkten, kontra de som var nöjda med den?
Jepp. "Haters gonna hate", som det brukar heta. Synd bara att det fanns/finns så många haters på rollspel.nu :gremfrown:

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Det är ju också det att det är svårt att bedöma en väsentlig skillnad mellan dem som gillade det och de som blev besvikna. Varför skulle de som blev besvikna på spelet vara de som har rätt om produkten, kontra de som var nöjda med den?
Jepp. "Haters gonna hate", som det brukar heta. Synd bara att det fanns/finns så många haters på rollspel.nu :gremfrown:
Tja, och där är väl egentligen svaret på tråden? Det är fler här som ogillar Riotminds verk än de som gillar det...?

chrull

Stockholm Kartell
solvebring said:
Vitulv said:
solvebring said:
Tja, och där är väl egentligen svaret på tråden? Det är fler här som ogillar Riotminds verk än de som gillar det...?
Eller har vi med den högljudda minoriteten att göra?

Vitulv

solvebring said:
Där tror jag iofs att du har fel. Hat tenderar att låta och synas mer än gillade. Det var en samling högljudda forumiter som medvetet (eller möjligtvis omedvetet) skapade en stämning av hat på rollspel.nu, och aktivt gjorde det svårare för fansen till spelet att kunna föra diskussioner kring det.

Jag tror nog att en hel del forumiter gillade Riots DoD, men kände att det här inte var en lämplig plats att yttra sådant på (då trådarna snabbt bombades av hat) och istället drog vidare, eller helt enkelt tystnade.

Våra haters lyckades rätt bra med vad de ville åstadkomma. Jag hoppas att de känner sig nöjda.

krank

Vitulv said:
Jag var inte på väg att påpeka något sådant alls (och hade dessutom varit nördig nog att skriva != om jag nu varit det.

Men; det är självklart kul att Riotminds tilltalade många. De sålde bra, trots att folk hade läst grundregelböckerna - för mig är det inget nytt; det är rätt sällan jag är representativ och att mina åsikter i frågan inte delas av större delen av rollspelssverige är verkligen inget jag grumsar om. Vi har alla olika smak, liksom; prioriterar olika saker.

Däremot reserverar jag såklart rätten att ha en personlig åsikt om spelen. Och jag tycker dessutom mig ha rätten att tycka att Riotminds agerat en smula suboptimalt när de fått kritik, konstruktiv eller icke konstruktiv. Jag är skitglad över att de sålt bra och att väldigt många börjat spela rollspel pga deras produkter, men jag tycker inte att man automatiskt förtjänar att behandlas som rocktjärna för att man byggt och släppt ett rollspel. Även om det säljer bra. Jag tycker gott man kan kosta på sig att inte förolämpa sina kritiker, om man nu lyckas så bra och har en produkt man tror på. Har man bra självkänsla och självförtroende blir man inte toksyrak varje gång nån inte gillar vad man gör.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Där tror jag iofs att du har fel. Hat tenderar att låta och synas mer än gillade. Det var en samling högljudda forumiter som medvetet (eller möjligtvis omedvetet) skapade en stämning av hat på rollspel.nu, och aktivt gjorde det svårare för fansen till spelet att kunna föra diskussioner kring det.

Jag tror nog att en hel del forumiter gillade Riots DoD, men kände att det här inte var en lämplig plats att yttra sådant på (då trådarna snabbt bombades av hat) och istället drog vidare, eller helt enkelt tystnade.
Ah, jo, det låter mer vettigt, ja - att de som ogillar alltid hörs mer, så därför verkar det negativa mot DoD i RM's regi vara mycket större än det är. Det kan nog ligag något riktigt träffande i det faktiskt.

solvebring

Superhero
Om någon förresten undrar vad tusan jag försökt poängtera i flera inlägg hittills så är det det att ajg vill skilja på spelprodukten, företagsamheten och privatpersonerna...

Vet att jag är oklar och breder ut mig mycket.

Mogger

Hipsteranka
Vitulv said:
Våra haters lyckades rätt bra med vad de ville åstadkomma. Jag hoppas att de känner sig nöjda.
Är inte det att förenkla situationen oerhört. Är all kritik plötsligt hat? Det förkom väl i huvudsak sansad kritik antar jag?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns said:
Är inte det att förenkla situationen oerhört. Är all kritik plötsligt hat? Det förkom väl i huvudsak sansad kritik antar jag?
Det var väl inte vad han skrev? Jag förutsätter att »haters« inte inkluderar de sansade kritikerna.

Mogger

Hipsteranka
Vän av ordning said:
Det var väl inte vad han skrev? Jag förutsätter att »haters« inte inkluderar de sansade kritikerna.
Nej, inte där, men här låter det så:

Vitulv said:
solvebring said:
Besviken = hater?

Vitulv

Vän av ordning said:
Måns said:
Då förutsatte du alldeles rätt. Det är gigantisk skillnad mellan kritik och hat. Jag tänker dock inte peka på vem jag anser har spytt hat och vem som har kommit med mer sansad kritik - det gynnar inte den här diskussionen. Alls.

Eksem

Champion
Vitulv said:
solvebring said:
Vad åstakom "de" menar du? Riot hade ju typ 10 års framgångsrikt publicerande av Sveriges antagligen populäraste rollspelslinje, en produktlinje till, samt kringprodukter och där även ett brädspel?

krank

Eksem said:
Vad åstakom "de" menar du? Riot hade ju typ 10 års framgångsrikt publicerande av Sveriges antagligen populäraste rollspelslinje, en produktlinje till, samt kringprodukter och där även ett brädspel?
Min gissning:

Att Riotminds drog från forumet.

Själv tror jag inte att det var enbart de oresonliga, orimliga, hatarna som "drev bort" Riot. Jag upplever det som att Riot visat lika stora svårigheter att hantera vanlig sund skepsis, normal konstruktiv kritik och, tja, allt som inte är ren dyrkan egentligen.

Vitulv

krank said:
...men jag tycker inte att man automatiskt förtjänar att behandlas som rocktjärna för att man byggt och släppt ett rollspel.
Självklart. Man förtjänar att behandlas med hyfs och respekt, precis som alla andra människor förtjänar.

krank said:
Jag tycker gott man kan kosta på sig att inte förolämpa sina kritiker, om man nu lyckas så bra och har en produkt man tror på.
Absolut, om kritiken framförs på ett någorlunda sansat sätt. Om någon bara spyr över en, och dessutom lyckas förolämpa/såra medan den gör det, då ser jag inte det som någon sorts skyldighet att vara trevlig tillbaka.

Jag är helt övertygad om att båda sidor har felat i det här fallet, men jag går verkligen inte med på att man ska få tåla förolämpningar och skit bara för att man släppt en produkt. Jag köper inte det. Och jag köper inte att man maskerar rena jävla förolämpningar med "meh, jag är ju bara ärlig".

Vitulv

Eksem said:
Vitulv said:
solvebring said:
De lyckades med att döda stor del av diskussionen om Riots DoD, och se till att det officiella forumet flyttades härifrån, så att de slapp läsa inlägg av folk som gillade spelet.

Det är min uppfattning, men självklart ingen mätbar sanning. Ta det för vad det är.