Nekromanti Det negativa mot DOD i riotminds regi(no flame)

Arfert

Facit
Re: DoDs popularitet

Hunk said:
DoD sålde bra i början i alla fall.. men frågan är hur det sålde på slutet. Förmodar att boxen inte sålde för att täcka investeringen tillräckligt mycket. En känsla jag har (+ lite snack med besviket butiksfolk). Har inga siffror.
Jag har inga siffror heller, men i alla fall lite känsla :gremsmile:.

DoD6 måste ha sålt bra. Upplagan var förvisso stor, men Traditionbutikerna köpte in horder av ex. Så även om en del var tvungna att reas ut, var detta inte Riots kostnad, utan drabbade i slutändan butikerna.

DoD6 Rev sålde förmodligen sämre. Den släpptes lite efter 00-talets rollspelsboom och Riot sänkte också priset på den efter ett par år (vilket är en tydlig indikator på att man har för många i lager). Efter att priset sänkts sålde den dock slut snabbt.

DoD Trudvang var förmodligen en försäljningsmässig besvikelse. Min butik tog in alldeles för många ex och när Riot ett år efter släppet sänkte priset med 40% hade därmed värdet på boxarna i lagret devalverats kraftigt. Jag skulle tro att Riot hade planerat att hålla det högre priset under längre tid, men när försäljningen inte blev som förväntat tvingades man sänka för att få bättre lageromsättning. Nu är dock samtliga boxar slutsålda, så totalt sett torde det inte ha sålt dåligt, men med det lägre priset var det nog inte särskilt lönsamt för Riot.
Intressant, vad jag ungefär trodde. Den kritik jag hört har gått ut på att det har varit för dominerande TRUDVANG jämfört med namnet Drakar & Demoner på lådan. Och att den synts för lite. Vilket jag kan hålla med om, ur designsynpunkt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Ymir said:
1. Du märkte inte att det var populärt ens när det var ovedersägligen populärt, så det kan helt enkelt vara så att du inte kan se det, du kanske har någon magisk förbannelse kastad på dig. Eller en "blind spot" helt enkelt. Du vill helt enkelt inte att det ska vara populärt, alltså bortser du från allt som indikerar att det skulle vara det.
Fast här ägnade jag ju faktiskt en bra stund åt att använda google för att aktivt leta efter tecken på DoD6s popularitet, yet I found none? Det kan inte bara vara jag som har ett bias, den förklaringen håller inte så långt.

Här är mitt påstående, once more with feeling:

Jag får starkt intrycket att det finns enormt mycket mer material till Eon än till DoD6 på nätet. Har jag fel? Eller är detta en dålig indikator på popularitet, och isåfall varför?
Communityt på Riots forum gjorde ju helt stört ambitiösa grejor. Det senaste är väl kampanjen om Ödesprofetiorna, vars tredje del precis släpptes: här. Och det är inte det första som kommit ur riotcommunityt. På datorn har jag ett annat, rätt massivt äventyr liggandes, också skrivet som ett forumprojekt.

Det är massiva grejor, fulla av illustrationer, färgomslag och schysst layout.

Som forumprojekt är riotfansens verk mer eller mindre oöverträffat i Sverige. Vad jag vet.

Om det är en indikator på popularitet har jag ingen aning om, dock. Som Seter skriver så är det nog rimligt att anta att antalet spelare sjunker om man inte ger ut nytt material, vilket Riotminds inte gör. Tyvärr.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Men som sagt, allas trösklar är olika. Och det är svårt att veta var folks trösklar ligger utan att fråga dem.
Så himla svårt är det väl inte? Man börjar med att utgå från att folk inte vill att man ska säga att man kräks på det de skapar, att man inte säger att de våldtar hobbyn, att man inte anklagar dem för att förstöra varumärket, och så vidare.

Den där gränsen är ju så inarbetad i de flesta av oss att det ibland blir rätt löjligt. Men det är i mina ögon inte alls svårt att lista ut var trösklarna ligger, om man först utgår från att de man pratar med har en låg tröskel för att ta kritik, så kan man höja den allt eftersom.

Att gå på med atombomben och sen vrida ner värmen är sällan en smart taktik.

Så egentligen tycker jag inte att det är svårt alls.

EDIT: som hjälp kan man använda "mormorstestet". Formulera din kritik, och fundera sedan på om du skulle ge den till din mormor om hon gjorde ett spel. Funkar till 99%, förutom för dem som har mormödrar som svär som borstbindare och spöar feminister.

/M

Vitulv

Magnus Seter said:
krank said:
Men som sagt, allas trösklar är olika. Och det är svårt att veta var folks trösklar ligger utan att fråga dem.
Så himla svårt är det väl inte? Man börjar med att utgå från att folk inte vill att man ska säga att man kräks på det de skapar, att man inte säger att de våldtar hobbyn, att man inte anklagar dem för att förstöra varumärket, och så vidare.

Den där gränsen är ju så inarbetad i de flesta av oss att det ibland blir rätt löjligt. Men det är i mina ögon inte alls svårt att lista ut var trösklarna ligger, om man först utgår från att de man pratar med har en låg tröskel för att ta kritik, så kan man höja den allt eftersom.

Att gå på med atombomben och sen vrida ner värmen är sällan en smart taktik.

Så egentligen tycker jag inte att det är svårt alls.

/M
Jag ser inte heller problemet riktigt. Ett minimum av social kompetens räcker för att man inte av misstag ska råka förolämpa folk. Jag brukar tänka så här ungefär; "om jag hade sagt det här på krogen, hade jag då riskerat att få stryk?". Är svaret ja, tja då kanske man ska formulera sig annorlunda.

Botulf

Hero

Ja det finns väldigt mycket publicerat fangjort material till DoD6/DoDT. Jag har en jäkla massa pdf:er med äventyr/kampanjer från Riots hemsida, Medusa Games och ett antal mindre fansidor, ett par fanzines, fangjort regelprogram och har sett massor fanart. Mycket av det är väldigt proffsigt. Medusa Games alster och Logr exempelvis.

Det enda svenska rollspel som kan tävla är Mutant:UA vilket också hade väldigt mycket och väldigt proffigt fanmaterial. Jag vet inte vilket som har mest. Jag gissar på DoD om jag ska se till allt jag lyckats samla till båda spelen (jag har varit ganska notorisk med båda).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Schtajner said:
Ja det finns väldigt mycket publicerat fangjort material till DoD6/DoDT.
Fascinerande! Det betyder att Ymir verkligen har en förbannelse vilande över sig.

/M

Mogger

Hipsteranka

Schtajner said:
Det enda svenska rollspel som kan tävla är Mutant:UA. Jag vet inte vilket som har mest. Jag gissar på DoD om jag ska se till allt jag lyckats samla till båda spelen (jag har varit ganska notorisk med båda).
Det var ganska klent med fan-grejer till MUA, faktiskt. Jag tror att DoD vinner den fajten ganska lätt.

(Jag skrev en dikt till DoD...Jag skrev en trudvangsk dikt en gång som nog hamnade i någon fan-grej) :gremsmile:

daflum

Veteran
Okey tre saker som väcks i mitt huvud när jag läser detta.

1. Sålde verkligen DoD Trudvang så dåligt? jag menar låg det inte länge högt på sfs lista över sålda spel? sedan misstänker jag däremot att Dod äventyrare(den tunna och ganska overpricade expansionsboken som erbjöd mer av allt) inte sålde så bra av just det tidigare nämnda, samma sak tror jag med brädspelet, en intressant sak med brädspelet var att Riot hävdade att det var svårt att kränga rollspel och att Åhlens skall ha i stadgarna att inte ta in rollspelsrelaterade grejer? kommentar?

2. Nu skall jag välja mina ord försiktigt men angående att det här att riot kan fått mer massivt av den svidande kritiken här för att de inte tillhörde kärnan i rollspel.nu så kanske det finns en poäng. Kan den diskussionen som varade i veckan blivit så himla känslig eftersom det var en kritik mot en superforumits skapelse(eller ja inte personliga skapelse men ja ni fattar) nu vill jah inte infektera detta här också men en spekulation kan tror vi kanske kan ta utan att det flammer upp i personangrepp

3. Om Idod kan man säga mycket och jag tror att även det är ett exempel på att riot kanske borde kollat lite bland sina fans innan de släppte bomben idod. De lät folk gissa på vad bomben kunde vara innan, av minst 80 förslag så gissade endast 1 person något liknande det som var bomben? det kan ju förvisso förklara varför de marknadsförde det som revolutionärt eftersom ingen annat något så radikalt? Själv gissade jag på en bomb av böcker samtidigt men man kan inte få allt :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
En stor del av de på rollspel.nu som tror sig ge konstruktiv kritik eller feedback gör egentligen inte det. Och det sättet som är allmänt accepterat att uttrycka sig på här gör att folk undrar vad det är för ett jävla ställe.
Det tråkiga i kråksången är att när kritik framförs på det sättet, så ger man spelskaparen carte blanche på att ignorera kritiken, och till och med ignorera all kritik, ety man alltid kan hävda att den framförs av elaka "haters".

Med andra ord, de som påstår att man "våldtar" något när man gör en ny version av ett rollspel, sabbar för sig själv, eftersom ingen vettig människa lyssnar vidare på vad denne har att säga, men också för alla andra som har kritik, eftersom spelskaparen oftast går in i försvarsläge och distanserar sig från kritikerna för att slippa "våldtäkts"-anklagelser.

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Något som Riotminds verkligen lyckades med var i alla fall sina illustrationer. Flera av dem ligger dessutom ute till försäljning på Seriegalleriet nu (http://www.seriegalleriet.se/main.php?artist=Tapia,%20Alvaro%20-%20Drakar%20och%20Demoner). En del av dem verkar aldrig ha publicerats och är nog avsedda för en aldrig färdigställd uppföljare till Jorges bestiarium. Mycket fina bilder, men jag är lite för snål för att köpa på mig så många som jag skulle vilja och frågan är hur vettigt det är att köpa en massa bilder och sedan gömma undan dem av rädsla för att de ska blekas av solen... :gremsmile:

Sedan tror jag att det är väldigt svårt att i efterhand analysera forna debatter, stridigheter och inlägg. I synnerhet om man själv varit part i målet. Jag tycker inte att det finns någon enkel förklaring till att det blev som det blev eller någon uppenbar skurk som ensam bär ansvaret. Även om man möter omotiverat hat så blir inte situationen bättre för att man försöker svara med samma mynt. Lika lite som man kan begära att en grupp romantiska spelutgivare ska vara superprofessionella kan man begära att en stor och skiftande grupp ideelt arbetande redaktörer och moderatorer ska vara det. Rollspel och rollspelande är kreativa verksamheter och det innebär att mycket känslor är inblandade. Trots alla förnuftiga regler och försök att hantera detta så är jag övertygad om att vilda diskussioner, bashing och sårade känslor är en del av vårt, och många andra, communities. Men det är också vänskap, genuin omtanke och vänlig feedback. Låt oss inte glömma vare sig det ena eller det andra.

Ram

Skev
Magnus är en mycket mycket vis man. Mormorsregeln bör tas med i forumreglerna.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Necross said:
Okej, 'idiotiskt' är kanske lite ... subjektivt? Äh, dags att erkänna: det som gnager mig är de känslor jag har för människor som köper upp gamla varumärken som jag har känslor för (som DoD) och sedan
a.) Min åsikt: Våldtar varumärket
b.) Andras åsikt: Gör sin egen coola grej med varumärket
Fetmarkeringen är min, och illustrerar egentligen alla mina poänger med hela tråden. En stor del av de på rollspel.nu som tror sig ge konstruktiv kritik eller feedback gör egentligen inte det. Och det sättet som är allmänt accepterat att uttrycka sig på här gör att folk undrar vad det är för ett jävla ställe.
Men herregud vad allt ska vara känsligt då hela tiden. Förstör, mördar, våldför sig på, förintar, misshandlar - man får inte ens använda ett målande språk? Och allt ska vara så himla konstruktivt hela tiden, även när man pratar om något som är en del av det förgångna.

Jag gillar över lag inte vad RM gjorde med DoD, även om jag gillar Trudvang som värld, illustrationerna och vissa andra grejer med deras produkter. Och det står jag för - inför mormor, farmor och hela världens förenda krogbesökare. Jag tänker inte slåss på nån krog när jag kommenterar saker på ett nätforum, det är ju fan befängt.

Vitulv

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Necross said:
man får inte ens använda ett målande språk?
Du är väl inte omedveten om hur starkt den överväldigande majoriteten av befolkningen reagerar på just ordet "våldtäkt"?

Särskilt om det används för att beskriva en handling som ligger ljusår från vad en våldtäkt verkligen är?

Men visst, du får ju säga vad du vill. Jag tror dock att du skulle få mer gehör för dina åsikter om du inte använde så värdeladdade ord om vad som i det stora sammanhanget är jämförelsevis triviala saker.

Och spela gärna in på video när du säger till din mormor att hon "våldtar den ädla traditionen av sockerkaksbakande, och jag kräks på allt du gör! Kärring!" nästa gång ni fikar tillsammans. Det vore roligt att se.

/M

Vitulv

Necross said:
Vitulv said:
Necross said:
Okej, 'idiotiskt' är kanske lite ... subjektivt? Äh, dags att erkänna: det som gnager mig är de känslor jag har för människor som köper upp gamla varumärken som jag har känslor för (som DoD) och sedan
a.) Min åsikt: Våldtar varumärket
b.) Andras åsikt: Gör sin egen coola grej med varumärket
Fetmarkeringen är min, och illustrerar egentligen alla mina poänger med hela tråden. En stor del av de på rollspel.nu som tror sig ge konstruktiv kritik eller feedback gör egentligen inte det. Och det sättet som är allmänt accepterat att uttrycka sig på här gör att folk undrar vad det är för ett jävla ställe.
Men herregud vad allt ska vara känsligt då hela tiden. Förstör, mördar, våldför sig på, förintar, misshandlar - man får inte ens använda ett målande språk? Och allt ska vara så himla konstruktivt hela tiden, även när man pratar om något som är en del av det förgångna.

Jag gillar över lag inte vad RM gjorde med DoD, även om jag gillar Trudvang som värld, illustrationerna och vissa andra grejer med deras produkter. Och det står jag för - inför mormor, farmor och hela världens förenda krogbesökare. Jag tänker inte slåss på nån krog när jag kommenterar saker på ett nätforum, det är ju fan befängt.
Jag vet att du anser dig ha rätten att uttrycka dig som du vill, du har förklarat tidigare att du inte bryr dig om folk tar illa vid sig, så det är förstått vid det här laget. Du kan glatt ignorera mina inlägg, jag har ingen som helst förhoppning att du någonsin ska förstå vad jag menar, och jag riktar mig inte längre till dig när jag skriver på rollspel.nu. Jag citerade bara dig för att du belyste min poäng så tydligt.

Kör du din stil, och lycka till.

Necross

Swashbuckler
Han said:
Vitulv said:
Det är nog en extremt korrekt iakttagelse. Jag är helt övertygad om att kritiken hade varit betydligt mer sansad om Riotminds hade varit forumiter.
Hmm..?

/Han som förvisso kan tänka sig att det beror på annat men orkade inte söka reda på Niklas73s trådar
Vad syftar du på här egentligen? Jag läste just igenom den där tråden. Typ 90 % av inläggen lovprisade omslaget, inklusive ett av mina egna (Och jag tycker fortfarande det är skitsnyggt!), men några inlägg om genus dök upp. Var det så farligt?

Eller menar du tvärtom, att Tomas får en massa kärlek, men RM fick en massa ris? (Isf kanske det handlar om hur Tomas bemöter kritiken, dvs oftast ganska ödmjukt, tsf RM alltså)

För övrigt tycker jag det var en bra idé att ta bort icke direkt spelrelaterade trådar från "Senaste inlägg". Det är roligt att prata politik åsånt, men det är kanske inte så bra om det översvämmar forumet.

Och jag tycker moderatorerna här på wrnu gör ett riktigt bra jobb nu för tiden - all heder till dem!

Necross

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Necross said:
man får inte ens använda ett målande språk?
Du är väl inte omedveten om hur starkt den överväldigande majoriteten av befolkningen reagerar på just ordet "våldtäkt"?
Nej, absolut inte, jag håller med om att det är ett starkt ord, och jag erkänner att jag använde det aningen förhastat här. MEN jag känner starkt för vad som hände med DoD, för att det var något som jag ägnade en stor del av min barndom/ungdom åt. Det må vara tragiskt i sig, men så är det. När någon köper upp något jag gillar och förvanskar det till oigenkännerlighet. Ja, jag blir upprörd, tyvärr.

Magnus Seter said:
Och spela gärna in på video när du säger till din mormor att hon "våldtar den ädla traditionen av sockerkaksbakande, och jag kräks på allt du gör! Kärring!" nästa gång ni fikar tillsammans. Det vore roligt att se.
Tyvärr avled min mormor i julas, hon blev 94 år. Hon bakade en utmärkt sockerkaka - men om hon inte gjort det, utan kanske hällt i en näve salt och sen flinat och sagt att hon revolutionerat sockerkaksbranschen samtidigt som hon förstört min barndoms sockerkakefetisch, då hade jag KANSKE dragit till med det där starka ordet.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Jag vet att du anser dig ha rätten att uttrycka dig som du vill, du har förklarat tidigare att du inte bryr dig om folk tar illa vid sig, så det är förstått vid det här laget. Du kan glatt ignorera mina inlägg, jag har ingen som helst förhoppning att du någonsin ska förstå vad jag menar, och jag riktar mig inte längre till dig när jag skriver på rollspel.nu. Jag citerade bara dig för att du belyste min poäng så tydligt.

Kör du din stil, och lycka till.
Ja, jag måste väl göra det, eftersom jag inte har social kompetens nog att förstå annat. Men jag skulle hellre se att vi kunde skriva saker till varandra här. Jag ber om ursäkt till dig och övriga för överordet. Jag kan tänka mig "Besudla varumärket" istället, även om jag åter igen vill poängtera att det handlar om mina känslor för något som jag plöjde ned otroligt mycket fritid i när jag var grabb.

Arfert

Facit
Det krävs inte så många sålda för att toppa listan för rollspel hos SF. Det krävs att man ligger etta på listan minst ett år eller mer för att det signalerar volymer som krävs för en så lyxig låda ska bära sig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad näst högsta hönset tycker

Jag är inte så förtjust i den del av denna diskussion som går ut på att fortsätta basha Riotminds – och som, vill jag påminna, går stick i stäv med ursprungspostarens önskemål.

Däremot gillar jag den del av diskussionen som är självrannsakande och handlar om hur lätt det är att använda alldeles för starka ord om något så trivialt som t.ex. ett spel som inte passar ens personliga smak.

Tänkte bara nämna det i den händelse den här diskussionen fortlöper.