Re: DoDs popularitet
Intressant, vad jag ungefär trodde. Den kritik jag hört har gått ut på att det har varit för dominerande TRUDVANG jämfört med namnet Drakar & Demoner på lådan. Och att den synts för lite. Vilket jag kan hålla med om, ur designsynpunkt.Hunk said:Jag har inga siffror heller, men i alla fall lite känsla .DoD sålde bra i början i alla fall.. men frågan är hur det sålde på slutet. Förmodar att boxen inte sålde för att täcka investeringen tillräckligt mycket. En känsla jag har (+ lite snack med besviket butiksfolk). Har inga siffror.
DoD6 måste ha sålt bra. Upplagan var förvisso stor, men Traditionbutikerna köpte in horder av ex. Så även om en del var tvungna att reas ut, var detta inte Riots kostnad, utan drabbade i slutändan butikerna.
DoD6 Rev sålde förmodligen sämre. Den släpptes lite efter 00-talets rollspelsboom och Riot sänkte också priset på den efter ett par år (vilket är en tydlig indikator på att man har för många i lager). Efter att priset sänkts sålde den dock slut snabbt.
DoD Trudvang var förmodligen en försäljningsmässig besvikelse. Min butik tog in alldeles för många ex och när Riot ett år efter släppet sänkte priset med 40% hade därmed värdet på boxarna i lagret devalverats kraftigt. Jag skulle tro att Riot hade planerat att hålla det högre priset under längre tid, men när försäljningen inte blev som förväntat tvingades man sänka för att få bättre lageromsättning. Nu är dock samtliga boxar slutsålda, så totalt sett torde det inte ha sålt dåligt, men med det lägre priset var det nog inte särskilt lönsamt för Riot.