Jag tror att man ska vara mycket försiktig med att se historien som facit för framtiden. Mycket försiktig. Historien är varken cyklisk eller en historia om ensidig ständig förbättring för alla.Men om man tittar historiskt så har ungefär det här hänt många gånger, och vi har varken massarbetslöshet eller brist på tillväxt. Däremot har fler människor bättre jobb (mindre farliga och mer varierade) som betalar dem bättre.
Inget där motsäger det jag skrev om uppdelningen i å ena sidan ett fåtal jobb med orimliga krav (många vill ha dem, så kraven ökar – på utbildning, erfarehet, kontakter) och å andra sidan en hyfsad uppskö av vansinnigt dystopiska gigekonomi-jobb där folk fastnar och siter sönder sina kroppar till slavlöner. Där är vi ju i princip redan nu; jag tror inte nödvändigtvis det kommer att bli bättre i framtiden.Ytterst behövs människor för omsorg, utbildning, ledarskap och kreativitet.
Det spelar egentligen ingen roll huruvida jag tycker att modern musik är "bättre" eller inte. Det som spelar roll är vad som drar in kosing. Så länge vi lever i ett kapitalistiskt samhälle kan ju bara musiker som kan få folk att pröjsa för deras grejer överleva. Och det blir svårare och svårare.Trots de tekniska framstegen på musiksidan - musikproduktion är enklare och billigare än någonsin - så görs det inte bättre musik idag än för 50 och 100 år sedan (det kanske finns någon som inte håller med - whatever). SÅ lätt är det inte att skapa något bra bara för att man har redskap.
Ännu så länge.Det finns en uppsjö av dataprogram för att autogenerera eller rita dungeons. Men ofta är det både enklare och bättre att göra för hand.
Men det är ju just det: de flesta som försörjer sig på att göra illustrationer gör också ganska generiska grejer. Så även om ett fåtal kanske kan komma att kunna försörja sig som illustratörer även i framtiden – de allra, allra bästa – så kommer det att vara färre, och det kommer att finnas mycket få jobb för den som inte är bland de bästa. För ska du bara ha en generisk illustration till din reklamkampanj eller en concept art-bild till din generiska gråbruna shooter så kan du lika gärna skriva "Sexy girl caressing car" i DALL-E.Det finns en del coola bilder i tråden ovan... (och jag har inte kollat på alla)... och det finns det på Pinterest också... men jag tror att skapa något som inte känns generiskt kräver något annat/något mer.
(Jag är heller inte det minsta främmande för att de oerhört generiska datorspel som är bland de mest populära framöver kan komma att skapas helt eller delvis av AI. Sorry alla som jobbar med att designa gråbruna scifi-vapen eller modellera realistiska tanks.)
Last edited: