Jag har en del jag skulle vilja säga om det här, så jag gör det.
För transparensens skull så är jag amatörkonstnär/illustratör. Jag livnär mig dock inte på tecknandet, och har inte heller för avsikt att göra det.
Utvecklingen inom AI-konst (jag kommer för enkelhetens skull använda begreppet "konst", även om jag inte bestämt mig för om det ska kallas så) får mig att känna viss nedstämdhet och en smula vanmakt. Jag känner så av flera anledningar, men den mest grundläggande är att jag vill att människor ska kunna leva på att skapa kultur. AI-konsten gör att det som redan var svårt kommer att bli svårare, om inte omöjligt. Om man inte tycker att konstnärer ska kunna leva på sitt hantverk (vilket inte är en superkontroversiell åsikt inom vissa politiska läger) så är AI-konst i huvudsak positivt.
Rent personligen ser jag AI-konstverk som i bästa fall kollage, och i sämsta fall plagiat. Jag har läst kommentarer som menar på att det inte är plagiat då AI:n hämtar från tusentals källor, men jag tycker det faller på att du kan instruera programmet att använda stilen från en specifik konstnär. Du kan alltså instruera AI:n att på ett ögonblick rita ett hus i samma teckningsstil som tagit en specifik konstnär åratal att utveckla.
Jag vet inte om någon av er har blivit plagierade, men det är en riktigt vidrig känsla. Jag har surfat på Reddit och sett teckningar jag inledningsvis varit övertygad om att jag själv ritat, bara för att inse att det är någon som kopierat mina bilder nästan exakt. Jag har till och med varit med om att personer har kopierat min signatur. Jag har svårt att beskriva exakt hur det känns, men det är som sagt inte angenämt. Det här är en känsla som illustratörer och konstnärer kommer få stå ut med allt oftare framgent, och jag tror att det kommer resultera i att ganska många kommer tappa sugen och helt enkelt sluta skapa. Kombinerat med vad jag beskrev i förra stycket så kommer vi alltså ha färre människor som kan försörja sig på konst, och färre människor som sysslar med konst som hobby. Vill man vara högtravande så kan man mena att mänskligheten som art kommer att decimera sin egen förmåga att skapa visuell kultur.
Jag är i grunden inte teknikfientlig. Tvärtom var jag en av de tonåringar som tog mot internet med öppna armar under nittiotalet när det började slå igenom. Jag såg oerhört positivt på framtiden, och trodde att den digitala tekniker skulle decentralisera makt, demokratisera informationssamhället, och allt det där. Med det sagt har jag gång efter annan fått se hur ny teknologi inte alls hjälper människor. I princip alla digitalteknologiska genombrott under de senaste tjugo åren har utnyttjas hänsynslöst av de mest rovgiriga av människor, företag och statsmakter. Det fria, vilda internet blev en dystopisk övervakningskapitalistisk arena styrd av multimiljardföretag. Sociala medieplatformar blev algoritmstyrda verktyg för övervakning och riktad marknadsföring. Allt ska vara enkelt och gå snabbt, det ska inte finnas några trösklar - interaktionsdesign (som jag tyckte var så himla spännande) går idag ut på att locka folk till mikrotransaktioner. All innovation/utveckling riktas åt att vi ska konsumera - inte skapa. Blockchain blev kryptovaluta och NFT - återigen för att de mest hänsynslösa ska kunna tjäna pengar på andra. Nu AI-konsten, återigen stryps skapandet till förmån för konsumtionen.
Enkelt, som sagt. Tillgängligt. Ingen ska behöva lära sig något som tar tid eller är svårt. Problemet är att i en värld som är fixerad vid snabbhet och enkelhet så blir förmågan till "multitasking" kombinerat med hänsynslöshet de enda viktiga egenskaperna hos en människa.
Så nej, jag tycker inte det är så kul med den nya AI-konsten. Den följer ett mönster som gör oss till sämre människor.
Vad fan gör man då? Tja det är nog inte så mycket att göra. Tekniken finns, och kommer inte att försvinna. Personligen kommer jag inte att köpa produkter med AI-konst i, och jag kommer att uppmana mina vänner att förhålla sig på samma vis. Det kommer ju inte påverka något i det stora perspektivet eller långa loppet, men jag kan åtminstone vara lojal mot mina egna värderingar. Kanske sover jag lite bättre på nätterna.
Kommer jag fortsätta teckna? Kanske. Det beror på hur och hur snabbt AI-konsten utvecklas, men det skulle inte förvåna mig om jag tappar sugen och lägger block och pennor på hyllan. Framtiden får utvisa.