En annan sak jag brukar göra är att skriva --seed 1000 --q 0.3 för att snabbt generera bilder. Blir de bra så använder jag samma seed fast med en högre quality. Behöver inte så mycket väntetid heller.
Hm, detta verkar inte funka. Samma seed med olika kvalitetsvärden ger dramatiskt olika bilder för mig. Däremot skulle man kunna använda ”stop” för att avbryta innan bilderna är klara.
q-värdet verkar i alla fall påverka typ detaljer och ”lokal snygghet”, men det är fortfarande svårt att göra bilder som inte är skräp.
Tror att det mycket handlar om vad för sorts bild man vill ha. Landskap, generiska fantasy- eller scifi-bilder, concept art-grejer går nog bra. Men utanför det området verkar det vara ganska kasst. Den är väl tränad på typ DeviantArt eller nå’t.
Jag har använt mycket ”retro poster”, ”albert solon”, ”alphonse mucha” och ”photography”. MidJourney klarar av att fixa dessa stilar väldigt väl, men resultatet verkar typ alltid bli nonsensbilder. Gissar att om man använder mer populära concept-art-stilar så har algoritmen mer data och kan då göra typ människor som ser ut som människor.
Men utvecklingen går ju fort, och DALL-E 2verkar ju kunna göra riktigt imponerande grejer. Om ett år eller två kanske detta blir mer användbart.
Eller så är det bara jag som är kass på att skriva prompter.