Jag har börjat fundera lite var jag tycker att det är rimligt att lägga sig, om man vill agera etiskt här. Jag vill ju vara den sorts spelskapare som är schysst – pröjsar sina illustratörer och sina författare, stöttar, bjuder in, anpassar mig, gör ändringar i mina verk om en illustration säger emot texten, etc.
Och jag vill att illustratörer ska kunna fortsätta försörja sig. Och jag tycker att den här utvecklingen är både ball och tragisk, samtidigt. Dystopisk och demokratiserande. Samtidigt.
Jag har 100% förståelse och respekt för den som tycker att nolltolerans är det enda rätta.
Samtidigt kan jag inte komma ifrån att det ibland vore trevligt med fler illustrationer än jag riktigt har råd med. Eller illustrationer att ha som utfyllnad, när layouten och texten inte riktigt vill sig.
Så jag funderar på hur jag ska förhålla mig. Enklast och tydligaste regeln är väl "skapa bilder på skoj bara, men använd inget AI-skapat i en produkt". Pang bom, klart, tuffa på som vanligt.
Eller ja, allra enklaste regeln är väl ingen regel. Att köra på, bara. Enbart ta in mänskliga konstnärer om det är något man inte får AIn att producera, eller om man har nån ensild konstnär man vill stödja för att man gillar dem. Men det spåret känner jag definitivt inte är något för mig. Jag ligger lite för mycket åt Vitulv-hållet där. Jag vill fortsätta ge pengar till illustratörer.
Mellanting är såklart också möjliga. "Enbart enstaka AI-bilder", eller "Majoriteten människo-skapade" är väl också principer som går att hålla hyfsat på. Eller "Bara AI-bilder som sedan justerats och klippts ihop av en människa".
Jag är absolut inte färdigtänkt här, och jag säger verkligen inte hur någon annan liksom borde förhålla sig. Men jag tänker att det är något vi som bygger spel här på forumet borde stöta och blöta lite. Inte bara hur det här påverkar samhället eller vilka de tekniska möjligheterna är, utan hur vi, personligen, tänker begränsa oss – eller inte.