Tack själv för ett bra svar!
Nu är det ju lite många saker vi diskuterar samtidigt så jag ska försöka ta en sak i taget.
Angående mig själv så har jag alltid velat kunna färglägga. Jag försökte lära mig jättelänge, men då jag inte kan se färger blir det pannkaka. Försökte ha referensfärger i Photoshop, men det blev fel om jag ville ändra nyansen bara lite grann vilket bland annat resulterat i en bild som jag gjort som innehållit grönt urin vilket jag inte visste förrän bilden gått i tryck
jag försökte då göra en lång lista på så många färgkoder som möjligt men det blev inte hanterbart.
Men detta var egentligen ett inlägg som främst allmänt skulle lyfta frågan och kanske inte helt bara en personlig fråga. Jag tycker nämligen det finns en hel del digitala program som kan vara till hjälp för personer med handikapp samtidigt som de kan bidra till dåliga saker i allmänhet. Jag jobbar som lärare i Svenska och tycker det är jättebra att det finns exempelvis talsynteser, ljudböcker och rättstavningsprogram för elever med dyslexi. Samtidigt använder sig elever som inte har dyslexi av detta och jag är rätt säker på att det är en av orsakerna till att många elevers läs- och skrivförmåga är bedrövlig.
Jag fattar hur du menar med att man själv måste fråga sig om man med gått samvete kan använda ett verktyg som kanske leder till att andra kommer i kläm. Samtidigt tror jag att det inte räcker så, då blir det bara vilda västern av det hela. En sak som jag håller med AI-ivrarna om att detta är en teknik som inte går att stoppa (skillnaden är att jag är allt annat än odelat positiv till detta) men då måste vi komma överens om hur vi ska kunna leva med tekniken samtidigt som den gör så lite skada för illustratörer som möjligt. Jag kan ju ta ett exempel. Jag tycker att internet är ett riktigt otyg och har gjort extremt mycket skada i världen, mer än vad många kanske tänker på. Men jag tror att skadan hade varit betydligt mindre om man hade kunnat förutse saker som filterbubblor, algoritmer, incels, miljöpåverkan och så vidare. Jag tror inte att man hade kunnat undvika all skit helt och fullt, men definitivt minimera skadorna. Men jag tror inte det hade kunnat uppnås genom att säga att det är upp till var och en om de med gott samvete vill använda internet. Och samtidigt tror jag verkligen inte att det hade kunnat uppnås genom att säga att internet är det största som hänt sen tryckpressen och lämna det därhän. Jag tror att vi är i ett skede där diskussionen måste handla om att nå en slags koncensus om hur man ska kunna använda AI och samtidigt göra en så liten skada för illustratörer som möjligt. Mitt exempel med AI som verktyg för folk med handikapp är ett exempel jag gärna diskuterar. Sen finns ju andra exempel också. Tror
@Ymir nämnt att konstnärer kan använda AI som inspiration och sen själva teckna. Känner en person som är professionell serietecknare som funderar över möjligheten att använda AI för att teckna kläder på sina seriefigurer så han inte behöver teckna samma plagg i ruta efter ruta. Det finns säkert fler exempel och jag menar inte att alla jag nämnt är problemfria men det är just detta jag vill diskutera.
Förstår du hur jag menar eller låter det rörigt?