Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Det här hade varit roligt, om det inte vore så deppigt.
”Grejen” är att uppmärksamma ett beteende kopplat till ai-genererade illustrationer som åtminstone inte jag sett tidigare. Man låtsas inte bara att man är upphovsman till en plagierad bild, utan går till såna längder att man låter ai-generera en bild där det ser ut som att man faktiskt målat plagiatet själv.Så vad är grejen? Bara ännu ett inlägg som hånar en AIbild utan vidare poäng?
Vad är historian bakom bilden?
Annars det som ett rätt vanligt återkommande tema att måla en konstnär medan de målar.
Är det vad personen faktiskt försökt göra då? Jag kunde inte hitta någon länk till den ursprungliga användningen av bilden i ett sånt sammanhang.Man låtsas inte bara att man är upphovsman till en plagierad bild, utan går till såna längder att man låter ai-generera en bild där det ser ut som att man faktiskt målat plagiatet själv.
Är det vad personen faktiskt försökt göra då? Jag kunde inte hitta någon länk till den ursprungliga användningen av bilden i ett sånt sammanhang.
Det skulle lika gärna kunna vara den där McKernan som skapat bilden i nån AI-motor enbart för att kunna driva med ett fenomen som kanske inte ens existerar på riktigt.
Så kan det så klart vara, och vi får nog vänja oss vid att källkritik kommer bli svårare och svårare vartefter ai-teknologin utvecklas, möjligen till den grad att begreppet blir irrelevant.
Jag skulle nog vilja påstå att AI-tekniken kommer göra källkritik mer relevant än någonsin.Så kan det så klart vara, och vi får nog vänja oss vid att källkritik kommer bli svårare och svårare vartefter ai-teknologin utvecklas, möjligen till den grad att begreppet blir irrelevant.
Om ai är det enda som kan avslöja ai (vilket jag absolut tror kan bli fallet) är vi nog riktigt illa ute, är jag rädd. Och om ai är det enda verktyget som kan upprätthålla källkritiken så är jag av uppfattningen att källkritik som begrepp faktiskt riskerar att bli irrelevant.Förhoppningsvis kommer AI att hjälpa oss med källkritik också framöver, så att vi får verktyg för att bedöma om något är hittepå eller inte.
Om ai är det enda som kan avslöja ai (vilket jag absolut tror kan bli fallet)
Bah! När jag var ung skrev vi alla uppsatser för hand.... kanske vi skriver uppsatser i en skrivsal igen, på en dator utan Internetkoppling, som jag gjorde när jag var ung.
Om ai är det enda som kan avslöja ai (vilket jag absolut tror kan bli fallet) är vi nog riktigt illa ute, är jag rädd. Och om ai är det enda verktyget som kan upprätthålla källkritiken så är jag av uppfattningen att källkritik som begrepp faktiskt riskerar att bli irrelevant.
Där är det egentligen inte AI:n som skrämmer mig mest utan mobben som går igång på vilken falsk information som helst (och det ser vi ju tyvärr även utan AI-inblandning, även om just de kommer att kunna luras lättare framöver med manipulerad video).
AI skrämmer inte mig, men vad människor kan göra med AI skrämmer mig.
Dock så kommer säkert vissa saker att förändras, till exempel kanske vi skriver uppsatser i en skrivsal igen, på en dator utan Internetkoppling, som jag gjorde när jag var ung.
AI skrämmer inte mig, men vad människor kan göra med AI skrämmer mig.
Om nån skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (säg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det är oetiskt?
Nåja, snarare "kärn- och kemiteknik skrämmer inte mig...".Fast är inte det lite som att säga ”kärnvapen och kemiska stridsmedel skrämmer inte mig, men vad människor kan göra med de vapnen skrämmer mig”?
Fast är inte det lite som att säga ”kärnvapen och kemiska stridsmedel skrämmer inte mig, men vad människor kan göra med de vapnen skrämmer mig”? Jag tycker inte man kan föra en diskussion om teknik utan människan som del av ekvationen. Teknik existerar inte i ett vakuum.
Hårklyverier. Min poäng är att de flesta inte är rädda för tekniken i sig, utan hur människor tillämpar den. Det är självklart och ska inte behöva förtydligas.Nåja, snarare "kärn- och kemiteknik skrämmer inte mig...".