Jag försöker lÀra mig teckna, och vet att jag aldrig kommer att nÄ de nivÄ som krÀvs att jag kommer att kunna fÄ ihop nÄgon rimlig timpenning pÄ det. Jag tecknar, skriver och hÄller pÄ med 3D för sakens skull. Kanske Àr det dÀrför jag har noll sympatier för de som vÀljer att inte skapa bara för att nÄgon ny teknologi har dykt upp.
Sedan kommer den som kan Àgna tid att skapa som ett jobb ha mycket bÀttre förutsÀttningar att bli bra Àn vad en glad amatör nÄgonsin kommer att kunna bli. Det finns en anledning till varför proffs och amatör har blivit synonymer med kompetent och dÄlig. Samt risken Àr stor att om nÄgra Ärtionden Àr kunskapen om hur man konstruerar att ansikte (Loomis, Riley, etc) lika ovanligt som att kunna smida med stÀd och hammare Àr idag.
Jag tror dock att kreativa mÀnniskor kommer att lÀra sig nya sÀtt att skapa med de nya verktygen.
Personligen lÀgger jag extremt lite vikt vid hur ett verk Àr skapat, utan jag bryr mig mer om slutresultatet. DÄ det kommer till teknologi tröttnade jag pÄ de diskussionen redan dÄ vissa ansÄg att nÄgot skapat med hjÀlp av Photoshop/Clip Studio Paint/etc inte var riktig konst. Men, det finns undantag, dÀr jag bryr mig om hur ett verk Àr skapat. Hur man har samlat in bilderna AI:n Àr trÀnad pÄ Àr en sÄdan sak, och hur den specifika AI:n genererar bilder Àr en potentiell annan sak. Jag Àr inte tillrÀckligt insatt i de befintliga verktygen, men att skrapa nÀtet pÄ bilder utan kreatörernas tillÄtelse under premissen att det Àr ett forskningsprojekt, och sedan vÀnda om och slÀppa det som en kommersiell produkt Àr enligt mig klart över grÀnsen om vad som Àr fel. Men det gÄr ocksÄ att skapa AI för bilder, musik, text, whatever som jag inte skulle ha problem med (dÄ trÀnad pÄ material med kreatörernas medgivande eller att copyrighten gÄtt ut.).
Desto bÀttre bilderna kommer att bli, desto krÀsnare kommer konsumenterna att bli, sÄ kompetensen och mÀngden arbete som krÀvs gissar jag kommer att bli de samma. Men arbetet kommer se annorlunda ut, och vilken kompetens som Àr gÄngbar kommer troligtvis vara helt annorlunda.