Diskussion om AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.
Känns rimligt! 🙂👍 Det brukar väl inte stå så i böcker tror jag? Menar inte att du har fel, jag bara undrar?

Jag ser det inte så ofta i rollspelsprodukter. Vanligare i film och reklam och sånt.

I rollspel är det väl oftare en linjeproducent som står för sånt, eller huvudkonstruktören eller huvudskribenten om det finns en sån.

I Bittermarken träffades vi ett gäng och pratade ihop oss, sen skrev jag bildmanus som Tapia tecknade skisser på, och som jag gav feedback på och som Tomas sedan godkände. Skulle kunna gränsa till "art direction", men det känns onödigt att lägga till det tänker jag.

Skulle man då kunna säga att en person som framställer konst med hjälp av en AI närmast är att likna vid en art director?

Jag tycker vid en första tanke kring fenomenet att det är mer åt det hållet om man ska ange en titel i samband med verket.

För en AI-text skulle jag om jag var tvungen att använda en som grund som jag bearbetade inte säga att jag var "författare", utan ange "redaktör" eller "bearbetad av".

Vanligare i film och reklam och sånt.

Särskilt i reklam är det väl också den mer krävande biten? Det tekniska utförandet är ofta rutinmässigt - att komma fram till vad reklamen ska vara för något till att börja med är det utmanande?

Särskilt i reklam är det väl också den mer krävande biten? Det tekniska utförandet är ofta rutinmässigt - att komma fram till vad reklamen ska vara för något till att börja med är det utmanande?

Öh ... ja, jo det stämmer. I teorin. I praktiken är inte reklam så himla krävande, tycker jag. Verkshöjden är inte den högsta, även om det självklart finns verkligt kreativ reklam. Men det finns också väldigt mycket "shovelware". :)

Hur är det att be en kamera utföra handlingen, där du själv inte skapar bilden utan bara väljer motiv, situation och tekniska inställningar?
Det går såklart inte att dra en principiell linje mellan var människan slutar och verktyget börjar när det kommer till någon form av kreativ verksamhet. Att det inte går gör inte att man inte kan resonera om det från fall till fall, och argumentera utifrån de förutsättningar och konsekvenser (kända och hypotetiska) som kan kopplas till det aktuella fallet.

Inom många områden där man ska göra etiska bedömningar (vård, forskning) gör man just individuella bedömningar, utifrån riktlinjer, eftersom att konsekvent men oreflekterat tillämpa olika regler blir för stumt och okänsligt för verklighetens beskaffenhet. Det lämnar också för stora möjligheter att gå emot reglernas anda genom opportunistiska tolkningar av reglernas textuella formulering. Således kan vi resonera oss fram till om en AI verkligen kan sägas ha samma förutsättningar och konsekvenser som kameran, eller om AI – trots att det likt kameran är ett tekniskt verktyg som skapar bilder på mänskligt kommando – faktiskt inte bör ses som en förlängning av människan. Exempelvis för att graden av kreativt arbete skiljer sig ganska ordentligt i termer av ljussättning, inramning, postproduktion, m.m. (om vi då ser omfattande post-produktion av AI-bilder i sig som en konstnärlig verksamhet, då den utförs av människor).

Att det inte finns någon naturlig gräns innebär inte i sig att det är fel att sätta upp en socialt förhandlad sådan. Det blir bara fel om gränsen inte vinner legitimitet eller kan tillämpas som avsett.

Det här med text och musik kontra illustrationer är intressant! Jag var aktivt utövande musiker under många år. Och jag har jobbat som copywriter och artikelförfattare, samt skrivit några rollspel. Därtill har jag jobbat som kodare.

Jag känner mig inte förnärmad eller hotad av att man kan använda AI för att göra musik och text – tvärtom känner jag att det är praktiskt och hjälpsamt. Jag klarar mig ju fint utan och kan ju framställa de grejerna själv, men genom AI kan jag snabbare få en grund att putsa på, eller någon lite oväntad idé som komplement till mina egna.

Jag är kass på att illustrera, och AI-illustrationer hade verkligen hjälpt mig på den fronten. Men AI-illustrationer har jag varit skeptisk till just för att illustratörer över lag har uttryckt så starkt motstånd.

Jag försöker lära mig teckna, och vet att jag aldrig kommer att nå de nivå som krävs att jag kommer att kunna få ihop någon rimlig timpenning på det. Jag tecknar, skriver och håller på med 3D för sakens skull. Kanske är det därför jag har noll sympatier för de som väljer att inte skapa bara för att någon ny teknologi har dykt upp.

Sedan kommer den som kan ägna tid att skapa som ett jobb ha mycket bättre förutsättningar att bli bra än vad en glad amatör någonsin kommer att kunna bli. Det finns en anledning till varför proffs och amatör har blivit synonymer med kompetent och dålig. Samt risken är stor att om några årtionden är kunskapen om hur man konstruerar att ansikte (Loomis, Riley, etc) lika ovanligt som att kunna smida med städ och hammare är idag.

Jag tror dock att kreativa människor kommer att lära sig nya sätt att skapa med de nya verktygen.

Personligen lägger jag extremt lite vikt vid hur ett verk är skapat, utan jag bryr mig mer om slutresultatet. Då det kommer till teknologi tröttnade jag på de diskussionen redan då vissa ansåg att något skapat med hjälp av Photoshop/Clip Studio Paint/etc inte var riktig konst. Men, det finns undantag, där jag bryr mig om hur ett verk är skapat. Hur man har samlat in bilderna AI:n är tränad på är en sådan sak, och hur den specifika AI:n genererar bilder är en potentiell annan sak. Jag är inte tillräckligt insatt i de befintliga verktygen, men att skrapa nätet på bilder utan kreatörernas tillåtelse under premissen att det är ett forskningsprojekt, och sedan vända om och släppa det som en kommersiell produkt är enligt mig klart över gränsen om vad som är fel. Men det går också att skapa AI för bilder, musik, text, whatever som jag inte skulle ha problem med (då tränad på material med kreatörernas medgivande eller att copyrighten gått ut.).

Desto bättre bilderna kommer att bli, desto kräsnare kommer konsumenterna att bli, så kompetensen och mängden arbete som krävs gissar jag kommer att bli de samma. Men arbetet kommer se annorlunda ut, och vilken kompetens som är gångbar kommer troligtvis vara helt annorlunda.

Glädjande nyheter från Chaosium. Jag hoppas att det här sprider sig till andra community content-program. Jag tror inte man ska underskatta vilken påverkan dylika policies har för den allmänna synen på ai-illustration inom hobbyn.

Following on from our 16 December 2022 Statement about AI Art, in consultation with DriveThruRPG we are enacting this new policy for our Community Content programs, including the Miskatonic Repository, Explorer's Society, and Jonstown Compendium:

AI Art: We are concerned about the ethics of AI art and its impact on the livelihoods of artists, and the ability of artists to maintain control over use of their creations. Effective 31 March 2023, AI art (e.g. Midjourney, Dall-E, etc) is not permitted in new titles for Chaosium’s community content programs, including the Miskatonic Repository, Jonstown Compendium, and Explorer’s Society.

Jag undrar om AI-konstens utveckling indirekt kommer leda till av-anonymiseringen av internet på lite sikt.

Det kommer knappast gå att hindra folk från att använda AI, i synnerhet inte när utvecklingen gått vidare ännu längre. Idag försöker man ju ibland begränsa genom att kräva emailaddresser och andra former av "identifiering", men det känns som att det alltid finns enkla sätt att kringå dem, och det lär väl gå mot mer och mer långtgående identifieringsprocesser.

Om inte någon av de här pågående stämningarna på något sätt lyckas skjuta hela AI-tekniken i sank så lär det enda gångbara vara att fundera över hur man anpassar sig till en värld där AI-användandet är utbrett.

Det är självklart fullt möjligt att fortsätta på "total bojkott"-spåret, det finns ju alltid folk som lyckas ta avstånd från vad de än ogillar. Men jag tror även i det fallet bör man grunna på hur man faktiskt hoppas på att kunna efterleva det. För även om man startar en tävling där man säger "absolut inga AI-producerade bidrag" kommer det ju alltid vara nån jävel med "säg inte åt mig vad jag får och inte får göra"-attityd som börjar skicka in AI-bidrag på pin kiv. För även om många idag säger att det är enkelt att se skillnad på AI-konst och Kött-konst lär det bli svårare och svårare. I synnerhet om folk aktivt börjar göra urval med utgångspunkt att lura någon.

Det är självklart fullt möjligt att fortsätta på "total bojkott"-spåret, det finns ju alltid folk som lyckas ta avstånd från vad de än ogillar. Men jag tror även i det fallet bör man grunna på hur man faktiskt hoppas på att kunna efterleva det. För även om man startar en tävling där man säger "absolut inga AI-producerade bidrag" kommer det ju alltid vara nån jävel med "säg inte åt mig vad jag får och inte får göra"-attityd som börjar skicka in AI-bidrag på pin kiv. För även om många idag säger att det är enkelt att se skillnad på AI-konst och Kött-konst lär det bli svårare och svårare. I synnerhet om folk aktivt börjar göra urval med utgångspunkt att lura någon.

Mycket snart kommer det bästa sättet att identifiera AI-konst att vara en annan AI... som då i djupaste ironi måste vara tränad på samma material.

Jag kan tänka mig att AI-skapad kultur kommer behöva märkning så småningom. Det smartaste skulle vara om AI-företagen vävde in den osynligt i pixlarna/koden, men jag vet inte om det funkar rent tekniskt. Så länge det finns etiska, lagliga och ekonomiska tveksamheter kring AI-konst, så kommer andra företag att vara försiktiga med användningen av den.

Senast igår införde Sketchfab - ägt av Epic - nya AI-taggar på allt material. AI-skapade objekt måste märkas och kreatörer kan hindra web scraping med en No AI-tagg.

Senast igår införde Sketchfab - ägt av Epic - nya AI-taggar på allt material. AI-skapade objekt måste märkas och kreatörer kan hindra web scraping med en No AI-tagg.
Jag tror det var drivethroughRPG jag såg hade något liknande när jag kollade deras policys häromdagen.

Problemet med det (i alla fall på längre sikt) är att det i praktiken är "opt in". Visst, de säger att jag "måste" registrera saker som AI, och jag riskerar ju så klart att bli kickad om jag struntar i det, men i praktiken kan jag ladda upp ai-grejer och hävda att det är mina egna. Blir jag kickad går det ju att göra ett nytt konto.

(EDIT; "Jag" får i det här fallet stå som exempel, i verkligheten har jag inga såna här planer själv, för tydlighets skull)

Om nån skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (säg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det är oetiskt?

Skulle det göra någon skillnad om det var ett stort företag som låg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjäna pengar på det?

Om nån skulle ge ut ett spel ni verkligen gillar (säg nya Drakar och Demoner i mitt fall) med bara AI bilder, skulle ni köpa det eller bojkotta pga. att det är oetiskt?

Skulle det göra någon skillnad om det var ett stort företag som låg bakom eller en hempulare som gav ut sitt första rollspel och inte trodde sig kunna tjäna pengar på det?

Jag skulle inte låta det påverka mitt köp det minsta. I dagsläget skulle jag däremot vara skeptisk till om illustrationerna verkligen är bra nog, så jag skulle vilja se dem först (och räkna fingrarna).

Jag skulle inte bry mig, men jag köper ju typ aldrig rollspel, och speciellt inte från stora företag (för att jag inte gillar den sortens rollspel som stora företag ger ut, inte för att jag har något emot stora företag).

Tror inte det hade påverkat mig särskilt mycket.

De spel jag köpt från mindre företag har oftast gemensamt att kvaliten på bilder är extremt låg. Jag har även sett en konstigt trend där vissa använder sig av 3d modeller som de screenshottar, något som ser totalt bajs ut så hellre ai bilder i så fall.

När det kommer till större företag så hade jag tyckt den utvecklingen varit väldigt tråkigt, men jag har svårt att se tex D&D använda sig av AI bilder. Så som toolsen är idag så är det mer jobb att använda AI än att ha en illustratör så tror inte de kommer byter.

Jag skulle inte köpa det, och jag skulle inte tacka ja till uppdrag för den utgivaren (förutsatt då att de vid ett senare tillfälle eller till andra spel skulle få för sig att vilja köpa illustrationer som skapats av människor, snarare än genererats av en ai). Jag skulle heller inte köpa eller medverka i tredjepartsmaterial till den utgivarens produkter.

Status
Not open for further replies.
Back