Ha, du har en poäng, även om jag såklart mest tänkte på själva ordet "skriva". Nå, min poäng var ju mest att när teknologi eller föreställningar förändras så kan språket kännas som ett klumpigt verktyg. Det räcker ju att ha spelat Vampire och sagt saker som "Det förstår ju varenda människa … öh, jag menar vampyr."Nå, nog begrep folk att tillskriva en kopierad bok till den ursprunglige upphovsmannen även innan tryckpressen. Annars hade det, till exempel, kunnat bli problem med Bibelkopieringen på klostren.
Min poäng var bara att det kan kännas konstig att säga "Det är jag som har gjort bilden" när det enda jag har gjort är att bestämma hur bilden ska se ut. Men det är en rent språklig grej som kan komma att utvecklas i framtiden när AI blir vanligare. Och i fallet bildmanus tycker jag personligen att det känns konstigt att inte säga att man varit en av skaparna till bilden. Jag som konstruktör har ritat en massa saker i datorn, som sedan tillverkats av någon annan. Huruvida man kan säga att det är jag som har "gjort" detaljen är nog lite oklart.
Åh, jag vet inte. Svårt att förklara vad jag menar, men det var mest en språklig grej.