Tsianphiel;n164962 said:
När en person uttryckligen frågar om vad hen kan göra för att öppna upp hobbyn för marginaliserade grupper, får konstruktiva svar och sedan totalt ignorerar de svaren - då anser jag att det är hyckleri att säga att man vill ha in fler kvinnor i hobbyn.
Jag har tillbringat runt 25 år med att ha rollspel som hobby. Det är först under de senaste fem - tio åren som det ens gått att diskutera detta utan att vi som velat föra upp det på agendan blivit annat än ignorerade eller förlöjligade. Detta trots att jag hört "vi vill ha in fler kvinnor i rollspelshobbyn" sedan jag började spela. Det man borde lägga till i slutet på den meningen är "på våra egna villkor, så länge vi inte behöver ändra något", för enligt min erfarenhet är det det som menas när man säger att man vill ha in fler kvinnor.
Med det sagt, ja jag generaliserade i inlägget jag gjorde. Jag drog alla över en kam, inte bara svenska konstruktörer jag mött och diskuterat med utan även utländska sådana. Jag inkluderade även de spelare jag träffat under 10+ år som konventsspelledare och -arrangör. Det är svårt för mig att uttala mig utan att referera till den övergripande erfarenhet jag har. Det skall dock noteras att det är MIN erfarenhet. Andra kan uppleva hobbyn på ett helt annat sätt, vilket torde vara ganska tydligt med tanke på hur diskussionen har gått.
Själv har jag varit registrerad här i mindre än 5 år, men det är 30 år seden jag började med rollspel. Så hur svensk rollspelskultur sett ut mellan DoD Expert och första utgåvan av Kult kom ut, fram tills jag registrerade mig här, kan jag bara ha en aning om genom att titta på gamla inlägg och prata med folk.
Då det gäller hyckleri, så finns det lite frågetecken som t.ex. var det konstruktiva svar som var användbara, eller var förslagen bara konstruktiva i givarnas egna ögon? Samt var det ignorerat?
Jag är medveten om en tråd av det slaget som fördes hyfsat nyligt. Även om någon tagit till sig tankar, kommer det inte att synas i redan existerande produkter, samt troligtvis inte i pågående projekt. Låter självklart, men det verkar bortses från en hel del.
Hur diskussionen förts, konfliktskapandet, gör att personen inte längre är mottaglig när konstruktiva förslag kommer. Då handlar inte om hyckleri, utan om psykologi. Om så är fallet, kommer det inte göra personen mer mottaglig efter att bli kallad för hycklare. Personligen är jag tveksamt att det är konstruktivt att påstå att personerna är hycklare, även om de är det, för då riskerar vi att cementerar situationen.
Många förslag är också antingen av slaget vad man inte vill ha, vilket inte säger något om vad som är rätt, eller förslag som inte tar hänsyn till vad personen vill ha. Båda situationerna hjälper till att visa att det finns problem att lösa, men de är mindre konstruktiva än vad många tror. De är inte applicerbara utan att omarbetas. Från mottagarsidan kan information och förslag även se motsägelsefulla ut (och ibland är det, eftersom olika personer tycker olika saker). Kombinerat med en "man får skit hur man än gör" kan det bli lättare att bara köra på i gamla hjulspår.
Jag förstår att det känns väldigt frustrerande, för att inte säga irriterande, att i mer än två årtionden försöka förklara något och det ändå inte går fram. Det är lätt att generalisera då, och dra många över en kam. Men att bli anklagad, även om det bara är felaktigt uppfattat som anklagande, för vad andra gör, kanske till och med vad andra gjort i en annan världsdel för över ett årtionde sedan, också lätt leder till "tjurskalliga" låsningar.
Min egna tro är att om vi får ett bättre samtalsklimat i dessa frågor, ökar sannolikheten att "båda sidor" försöker hitta lösningar som faktiskt uppfyller vad båda vill ha. Att i många fall behöver det inte handla om att ge upp något, utan ibland bara omdisponera hur något presenteras eller byta ut formuleringar. Då tror jag också det blir troligare att de som skapar något ber andra att titta på om man har något som ger oönskade associationer, på samma sätt att man använder sig av korrekturläsare.
Sedan finns även punkten att alla inte gillar samma saker, oberoende om vi talar om män eller kvinnor, och som med "versionskrig" kommer det finnas de som kommer att bråka om att något inte bör finnas bara för att de personligen inte gillar det. Men jag har ändå en (naiv?) förhoppning om att det kommer att minska om vi kan lyckas ändra på hur diskussionen förs.
Det kommer troligtvis fortfarande finnas de med extrema ytterkantsåsikter, som måste stå på sina lådor. Men från den här tråden, och andra diskussioner, tror jag de är ganska få.
Oberoende om du håller med mig om det jag skrivit eller inte, så håller jag med dig om att det finns klara utrymmen för förbättringar och i vissa fall eventuellt behov av förändringar.