Lupus Maximus
Tekniker
Tsianphiel, om du tycker mina inlägg inte är till någon nytta för dig, säg till, antingen via tråden eller via PM. För jag har inte för avsikt att varken slösa på din tid (eller min) eller få dig att känna dig angripen.
Vad får dig att tro att inte alla inblandade - eller åtminstone de flesta av oss - redan vet detta?Lupus Maximus;n165261 said:Ja, jag försökte förklara hur saker och ting lätt uppfattas av "andra sidan" och varför det blir låsningar.
krank;n165295 said:Vad får dig att tro att inte alla inblandade - eller åtminstone de flesta av oss - redan vet detta?
Varför tror du att det finns ett behov av att förklara detta?
Tror du att ingen av oss haft den här sortens diskussioner förut?
Det är det här jag menar med mansplaining. Du förklarar saker för kvinnor som redan har bra koll - förmodligen bättre än vad du har - på det du försöker förklara. Och du liksom utgår från att Tsianphiel inte har koll, trots att hon upprepade gånger berättar om hur länge hon tagit den här fighten.
Att bli informerad om att ha använt sig av en härskarteknik och inte varit konstruktiv är inte detsamma som att utsättas för en härskarteknikArfert;n165308 said:Lupus får väl säga hur han ser på saken, utan att man ska använda diverse härskartekniker mot honom?
Xhakhal;n165310 said:Att bli informerad om att ha använt sig av en härskarteknik och inte varit konstruktiv är inte detsamma som att utsättas för en härskarteknik
Arfert;n165312 said:Det ni säger är ju egentligen "håll käften, om du inte har koll". Så jo.
Nej, det vi säger är "sluta använd härskartekniker".Arfert;n165312 said:Det ni säger är ju egentligen "håll käften, om du inte har koll". Så jo.
Dina inlägg är inte till någon nytta för mig. Jag upplever det som att du försöker förklara något för mig som jag redan är medveten om. Att dina inlägg inte är till någon nytta för mig personligen bör dock inte hindra dig från att skriva. Det kan mycket väl hända att andra finner dem användbara och insiktsfulla.Lupus Maximus;n165292 said:Tsianphiel, om du tycker mina inlägg inte är till någon nytta för dig, säg till, antingen via tråden eller via PM. För jag har inte för avsikt att varken slösa på din tid (eller min) eller få dig att känna dig angripen.
Jag skriver långa inlägg för att minska antalet antaganden. Men det är svensk rollspelsmarknad som jag pratar om, och att du svängde dig med generaliseringar, vilket är konfliktskapande. Om det jag sagt är sådant du är medveten om, så blir jag konfunderad över ordvalen.Tsianphiel;n165374 said:* Jag är medveten om att jag i sammanhanget har stort inflytande över svenska rollspelsmarknaden, eftersom jag i princip har monopol på recensioner i Fenix. Eftersom det är den enda stora tidningen i Sverige idag blir också mitt inflytande desto större. Jag talar ur perspektivet "marginaliserad grupp inom spelhobbyn".
Nu är det kanske fult att skicka iväg en replik till någon som inte kommer kunna svara utan att tappa ansiktet, men alltså... >_> Att linda in sakerna du just kallade Thispaniel i vaga formuleringar och weasel words gör det inte mindre uppenbart att du just skickat iväg en elak diss, dessutom inramat av ett lösryckt citat av en fotnot och avslutat med en artighetsfras.Lupus Maximus;n165397 said:[...] du svängde dig med generaliseringar, vilket är konfliktskapande. Om det jag sagt är sådant du är medveten om, så blir jag konfunderad över ordvalen.
Nu är det definitivt OT, men hade jag fått en hundring för varenda gång nån Jeppe förklarat typografi och layout för mig på forum och IRL så hade jag minst haft råd med en ny MacBook PRO. Folk, och med det menar jag nördar, gör ju sånt hela tiden. Det är deras sätt att pissa revir. Visa hur smarta de är. Och då brukar jag inte tänka "nu blev jag förminskad" utan CHALLENGE ACCEPTED!krank;n165314 said:Nej, det vi säger är "sluta använd härskartekniker".
Och "du behöver faktiskt inte förklara saker för folk som redan har koll". Det är lite som om jag skulle börja komma och berätta för dig om typografi eller layout. Det är förminskande. Om jag skulle börja ha långa haranger för dig om att det är dumt med horungar när man sätter text, som om jag liksom utgick från att du inte kunde något, så slår jag vad om att du också skulle bli lite irriterad efter ett tag.
Det du säger är i princip att när Lupus använder härskartekniker så handlar det om att han "skriver hur han ser på saken" men när han kritiseras för det så "använder vi härskartekniker".
Jag älskar FemCon! Första konventet där jag känt mig helt hemma och som en del av gänget. Jag var och föreläste på FemCon för ett par år sedan och njöt varje sekund. Insatta och intresserade deltagare, både män och kvinnor, och så klart det första konventet jag varit på där kvinnor var i majoritet. Det var dessutom god vegansk mat och en fantastisk föreläsning av en kvinnlig konstnär som talade om de monument som kvinnor inte reser över sig själva. Plus att jag fick spela sömnigt söndagsrollspel.Hydran;n165435 said:Tja, Femcon är ett konvent i Umeå som satsar på kvinnliga spelskapare och scenarioskrivare.
Femcon har dessutom som en punkt på Gothcon i år att ha en rollspelsskrivar-workshop. (Målgrupp tjejer och ickebinära) .
Och därmed återgår vi till ämnet.Arfert;n165432 said:Nu är det definitivt OT
Fast det gör vi bevisligen inte. Dels har vi en hyfsad tillströmning av nya användare givet att vi är ett forum år 2016 och att vi är ett forum för en nischad hobby.Wyldstorm;n165634 said:1. Först och främst.. Att få in fler kvinnor i hobbyn är en helt okay målsättning. Alla håller nog med.
Men om du vore en ung & blyg nördig kvinna som funderade på rollspel... Tittar på ett forum med många trådar om hur SEXISMEN & RACISMEN är ett PROBLEM i rollspelssverige.
Skulle inte du också bli lite bortskrämd?
Man ska inte dölja problem, naturligtvis inte.
Men ett så dåligt första intryck skrämmer nog de flesta.
Fast uppenbarligen ger det något, eftersom vi haft flera personer i tråden som sagt att en av anledningen till att de ändrat åsikt i de här frågorna är för att diskussionen förts. Så återigen känns det som att du spekulerar mer än kollar hur det faktiskt ser ut.Wyldstorm;n165634 said:2. Vad händer med kulturen?
På ett personligt plan känns det alltid skönt att få kämpa för allt som är gott, rätt & fint i världen.. Alla känner så.
Men då rollspelsnördarna inte direkt är kända för sitt kvinnohat & våldtäcktsförsök, så kanske det inte direkt ger något att predika i församlingen för femtielfte gången?
Kommer nån någonsin att säga "Nej, vi tycker att man ska hata & utesluta kvinnorna ur hobbyn!"? Eller handlar det mer om att bränna en metaforisk halmgubbe för lite prestige?
Det här har vi redan gått igenom. Dels är den absoluta majoriteten av trådarna här trådar om rollspel och dels är de flesta genusrelaterade trådar knutna till rollspel - antingen specifika rollspelsprodukter, eller olika problem som dyker upp i rollspelssammanhang.Wyldstorm;n165634 said:Från subkulturens aspekt, ju fler trådar som inte handlar om rollspel, ju mindre av ett forum för rollspel är det.
Givet att "sunt förnuft" mestadels är en omskrivning för ett gäng antaganden man inte är beredd att ifrågasätta så vet jag inte om jag tycker att det behövs, faktiskt. "Sunt förnuft" betyder ingenting, som begrepp.Wyldstorm;n165634 said:Visst, man kan gå som "'free' thought blogs" och spåra ur till en hatiskt kokande häxkittel av smutsig prestige, pengar & exkluderande och kontinuerligt flytta mållinjen tills alla har nåt bekvämt att fördöma..
Men alla ideologier/religioner måste ju (imho) bromsas upp av sunt/sällsynt förnuft, innan något många tyckte om är något de inte längre vill förknippas med. (Där är min stance mot 3'rd/4'th wave feminism).
Vi har fått ett antal bra tips från forumets kvinnor. Att många av männen på forumet valde att fortsätta gubbgoogla istället för att faktiskt ta till sig tipsen är en annan sak.Wyldstorm;n165634 said:3. Löser den något?
Hittades ett sätt att mäta framgången?
Vet vi nu alla vår roll för att på bästa sätt bjuda in fler kvinnor?
Eller var huvudvinsten att få an anledning att proklamera vår överhelighet, klappa varandra på ryggen & mumla en förbannelse om allt "dåligt"?
Finns inget direkt syfte blir tyvärr ämnet besmittat av prestige & moralpanik, och vägen till light-helvetet är belagd med några stenar till.
VI är inte fundamentalt olika. Det finns större skillnader inom könen än mellan dem.Wyldstorm;n165634 said:4. Sen kan man ju analysera problemet lite närmare.
Säg att biologi påverkar oss rätt starkt, på väldigt många sätt.. Och kulturen formas delvis av våra instinkter/drifter.
Om nu kvinnor och män är fundamentalt olika, ska vi då låtsas bli förvånade att vissa hobbies är mer sannolika för endera könet?
Vi kan leda hästen till vatten och hoppas det är en enhörning.. Men, thats it.
Det är ett ganska starkt påstående som jag inte ser någon som helst anledning att tro på. Tvärtom har de här diskussionerna snarare verkat rekryterande.Wyldstorm;n165634 said:Den skrämmer iväg en hel del kvinnor
Rollspel har (i princip) bara ett bra rykte idag bland de som inte utsätts för den sexism som finns och därmed kan ignorera den.Wyldstorm;n165634 said:den ger rollspel ett oförkänt(imho) dåligt rykte
Det gör den visst.Wyldstorm;n165634 said:, den löser inget,
Skojjar du? Nördkretsar är i ENORMT behov av de här diskussionerna. Att döma av Gamergate finns det, om vi säger så, "rätt mycket" att jobba med. Detsamma gäller inom rollspelshobbyn. Jag är inte beredd att använda "går inte ut och våldtar" som en rimlig ribba att nöja sig med. Inom nördkulturen frodas en helvetisk massa riktigt sunkiga och sexistiska åsikter och attityder. Till exempel att kvinnor "genetiskt" skulle vara mer försiktiga.Wyldstorm;n165634 said:Den behövs säkert på måååååååååååååånga andra ställen dock... Men kanske är inte behovet jättestort i nördkretsarna.
Fast det där stämmer ju inte. Överlappet är betydligt större än du försöker göra gällande. De starkaste männen är starkare än de starkaste kvinnorna, och det är en liten smula mer sannolikt att en slumpvist utvald man är starkare än en dito kvinna, men det är knappast "väldigt sannolikt".Wyldstorm;n165634 said:Rent psykiska förjder av biologi, en man t.ex. är väldigt sannolikt starkare än en kvinna
Och uppenbarligen gjort det VÄLDIGT selektivt.Wyldstorm;n165634 said:Har studerat en del blandad kompott av kognitionsvetenskap, psykologi, biopsykologi & neurologi..
Det enda som är irrelevant här är du, du saknar tolkningsföreträde i detta fall. Säger vi att det är sunk så är det sunk. Så enkelt är det.Wyldstorm;n165634 said:Fler än en kräver förtydling, ahwell..
Jag har 4 problem med denna sorts tråd.
SLutsats:
Nej, jag tycker inte att diskussionen behövs.
Den skrämmer iväg en hel del kvinnor, den promotar skenande idealism, den ger rollspel ett oförkänt(imho) dåligt rykte, den löser inget, och den känns en tråd i ett feministforum.
Den behövs säkert på måååååååååååååånga andra ställen dock... Men kanske är inte behovet jättestort i nördkretsarna.
Tsianphiel: en av de "bästa konfrontationer" blev du skriken i ansiktet?
Jag blir nästan lite rädd att fråga vad din värsta konfrontation är...
Robert:
Men.. Err, ja.. Det finns massiva genetiska skillnader. Du kan säga åt en kvinna att hon har fler gemensamma gener med en chimpanshona än dig..(och få en örfil) -Men det säger inte så mycket faktiskt om man tar kromosomerna i åtanke.
Imho, om du söker efter anledningen bakom skillnaderna så är det de små sakerna som ger lavinartade följder.
Genetisk variation, Y-kromosomen är basicly muterat crap som ger männen en större chans att ha lite skilda genetiska drag, den evolutionära "tanken" är att de bäst lämpade männen kan befrukta fler av de genetiskt mer stabila kvinnorna. Det innebär också att det är mycket mer sannolikt att de smartaste & dummaste på jorden är just.. Män. (kvinnor har >100 i genomsnittsIQ)
Instinkter/drifter.. Beskyddande, sociala, "nurturing", vi har en hellvettes mängd små skillnader i instiktsbalasering.
Små genetiska drag, koordination, syn för detaljer, känslighet för barnljudsfrekvenser, perifersyn.. Ohyggligt många småsaker där med.
Rent psykiska förjder av biologi, en man t.ex. är väldigt sannolikt starkare än en kvinna, och får en liten undermedveten boost i hur icke hotad han känner sig, en kvinna har evolutionärt tagit större risk än en man om hon blir gravid och har då lite fler psykologiska spärrar..
Var för sig betyder dessa inte mycket, men de adderas (egentligen är "multipliceras" närmare sanningen..) till en stor psykologisk skillnad mellan könen.
T.ex: Chansen att en man varieras lite och får en 2-3% edge i nåt relevant, har starkare tävlingsinstinkt, 2-3% bättre koordination/spatial uppfattning, är mer självsäker och psykiskt fokuserad..
Lägger man ihop alla dessa så förstår man hur det finns fog att dela upp könen i sporter där de bästa tävlar.
Har studerat en del blandad kompott av kognitionsvetenskap, psykologi, biopsykologi & neurologi..
Min personliga åsikt om inverkan är Biologi > kultur (med stor marginal, då kulturen formas av biologiska drifter, och inte tvärtom).
En bi-åsikt/insikt är att då kvinnor av evolutionära anledningar är lite försiktigare att syssla med nya eller avvikande saker/hobbies.. Därav nu när "gaming" är mainstream, så kommer kvinnorna lite smygande.
Får vi rollspel att uppfattas som mer mainstream så tror jag könsfördelningen blir mycket jämnare.
1. Enligt min erfarenhet är det snarare så att det faktum att vi för diskussionen och försöker förbättra för marginaliserade grupper är en positiv grej. Det är dock ett argument jag har hört ett par gånger, och alltid ifrån män. Det finns inga kvinnor eller tjejer jag har pratat med som anser att de blir bortskrämda av att vi tar upp problem med den (som Hydran påpekade) homosociala kulturen som råder inom rollspel. Det är möjligt att de finns, men jag har aldrig stött på dem. Enligt min erfarenhet är det snarare så att jag får tack och uppmuntran från kvinnor för att jag tar diskussionen.Wyldstorm;n165634 said:1. Om du vore en ung & blyg nördig kvinna som funderade på rollspel... Skulle inte du också bli lite bortskrämd?
2. I Sverige har vi varit relativt förskonade ifrån sexuella trakasserier på konvent - vad jag vet efter tio år som konventsarrangör. Det kan finnas mörkertal som jag inte känner till. Beger man sig till USA ser det sämre ut. Där är sexuella trakasserier vanliga på konvent, och det är också därför man diskuterar Code of Conduct i så hög grad där. Vad det gäller lajv har jag bara läst mig till att det finns problem, dels med att deltagarna känner sig osäkra och dels för att det ibland förekommer misstroende mot de som blivit utsatta för sexuella trakasserier. Det gäller så klart inte alla lajv, men ibland ställen där man hade kunnat förvänta sig att gå säker.Wyldstorm;n165634 said:2. Vad händer med kulturen?
3. Ja. Det har under de senaste 5 - 10 åren skett en markant förbättring, dels i hur diskussionen förs och dels i de produkter som kommer ut på både den svenska marknaden och internationellt. Det har också blivit vanligare och vanligare med nördfeministiska arrangemang, och det förs ständigt en diskussion om hur vi kan bli mer inkluderande, till exempel mot rasifierade och transpersoner.Wyldstorm;n165634 said:3. Löser den något?
4. Den första programmeraren i världen, ever, var en kvinna, Ada Lovelace. Fram till 80-talet var programmering något både män och kvinnor ägnade sig åt, sedan svängde det mot en avgjort manlig sfär. Betyder det att vår biologi helt plötsligt förändrades? Vad var det för mutation som ändrade på alla kvinnor så att de slutade programmera?Wyldstorm;n165634 said:4. Sen kan man ju analysera problemet lite närmare.
En diskussion med en nedlåtande och arrogant före detta arbetskamrat som inte sade rakt ut vad han tyckte utan pratade bakom ryggen på mig, samt gick till mina chefer med sina (dåliga och oinsatta) förslag istället för till mig direkt. Han gjorde allt han kunde för att undergräva min auktoritet och när jag konfronterade honom med hans handlingar (som mina chefer tyckte var lätt suspekta) så slog han ifrån sig med att han inte menade något illa med det, utan ville "hjälpa mig". Vilket var ren bullshit utifrån de diskussioner jag haft med de han pratade om mig om bakom min rygg. Han tyckte bara inte att det var så trevligt att ta order ifrån en kvinna.Wyldstorm;n165634 said:Tsianphiel: en av de "bästa konfrontationer" blev du skriken i ansiktet?
Jag blir nästan lite rädd att fråga vad din värsta konfrontation är....
Får vi rollspel att vara mer välkomnande kommer rollspel att bli mer mainstream. Ergo - diskussionen behövs.Wyldstorm;n165634 said:Får vi rollspel att uppfattas som mer mainstream så tror jag könsfördelningen blir mycket jämnare.
Okay, så jag saknar tolkningsföreträde på grund av mitt kön eller?Hydran;n165659 said:Det enda som är irrelevant här är du, du saknar tolkningsföreträde i detta fall. Säger vi att det är sunk så är det sunk. Så enkelt är det.
Err.. Den ÄR ju intressant för rmig, jag håller dock inte med om grundtesen..Hydran;n165659 said:Sen kan du, preciiiis som i vilken annan diskussion som helst, skippa att delta om den är ointressant för dig.
Jag gillar hur det paradoxalt nog blev så att jag faktiskt tycker om det lösningsorienterade ifrågasättandet jag fick av dig..Hydran;n165659 said:Hur gör DU för att få fler tjejer, rasifierade och yngre att trivas och spela rollspel? Vad bidrar du med, hur är du aktiv i det här? Jag vill väldigt gärna veta. Jag gör mitt, men om du nu håller med får du visa lite framfötter, annars känns det återigen som om vi andra ska göra arbetet åt dig och du ändå ska sitta och tycka att du är en del av äran. Det känns inte så, från mitt håll.