Nekromanti diskussioner om könsmakt och kvinnosyn

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
Vad är din gissning?
Att det är svårt att kommunicera enbart med skriven text. Så enkelt är det. Skriv övertydligt och läs med generösa tolkningsglasögon på. Jag ska försöka göra det från och med nu.

Ram

Skev
Hm, jag vet inte vad jag skall tolka det där som. :gremsmile:

Notera dock vad det står:
Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen.

Jag tycker detta gäller väldigt många och det har ingenting med feminister, genusdebatörer, "väggar" eller liknande att göra. Det finns gott om folk här som är så in i helvete full of them selves att det är märkligt att de förmår stå i kö på affären utan att proklamera sin åsikt och sin eventuella storhet.

Synd bara att de över lag är så förbannat duktiga på rollspel och intressanta att läsa. :gremsmile:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Recca said:
Jag anser att diskussionen behövs. Huruvida det innebär att den är önskvärd eller ej, vet jag inte.
Jag uttryckte mig lite taffligt. Det jag ville få sagt var att folk INTE diskuterar feminism på rollspel.nu, de klagar och feltolkar varandra. Och jag dristar mig till och med att folk I ALLMÄNHET INTE vill diskutera utan just flame'a varandra.

Med det sagt så är jag beredd att diskutera ämnet med dig om du vill, på valfri fråga.

Laowai

Hero
Eksem said:
Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen.
+5 bandwagon

solvebring

Superhero
OT är OT, oavsett ämne.

Trådkapning bör dock enligt reglerna undvikas. Kort sagt kan man ju skapa en egen tråd i relation till originaltråden, istället för att kapa. Då är tråden sig egen och har sin plats.

OT sker dock och många diskussioner har blivit bättre och intressantare för att ämnet utvidgats. Ibland stör det och avbryter dock. Som sagt, riktlinjen är att inte kapa trådar.

När det ändå sker - för det sker - brukar moderatorerna vara duktiga på att bryta ut dessa delämnen och göra dem till egna trådar.

What's the problem, egentligen?

OT är OT, oavsett ämne. Just saying.

... Så låt oss sluta censurera varandra. Vi har delade åsikter men lika stor rätt att uttrycka dem. Vi bör dock kanske bli bättre på att sära på trådar. Ja, jag säger vi, inte dom. Det gäller oss alla. Inte minst mig själv.

Cred till Recca, krank, Seter med flera som sade mycket visa ord angående det här trådämnet.

Klart slut.

... skriver solvebring som alltmer börjar ogilla - vad han själv än fordom sagt - hur vi tenderar att vilja censurera och stöta bort varandra vid starka meningsskillnader.

Vimes

Sillkung
Worst inlägg ever

Eksem said:
Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen. Se bara på den här vidriga tråden.
Umm, att metadiskutera är väl precis vad du gör här? Nu har du öppnat en bra mycket drygare tråd än alla genusdiskussioner tillsammans. Vad för gott ska komma ur det här? Detta är metadiskussion, man diskuterar inte ens ett riktigt ämne utan diskussionen i sig. Det enda man kan göra i en sådan diskussion är att "använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter", för det finns inte ett skit substans.

Visst är det infekterat i genusdiskussionerna, och det är ytterst sällan någon möts, men det innebär inte att det inte finns intressanta tankar och läsvärda resonemang bakom de retoriska tjuvnypen. Det här, som du pysslar med här, saknar helt och hållet substans och är enbart retorik och positionering.

Och alla ivriga +1:are du får efter dig är förstås jätteglada för att det finns ännu en åsikt att positionera sig kring.

Ram

Skev
Re: Worst inlägg ever

Vad för gott ska komma ur det här?

Min förhoppning är att alla skall lyfta sig lite i håret. Det krävs inte så jättemycket för att förstå vad en tråd lämpligen bör handla om utifrån dess ursprungsformulering, vilka spår man inte skall drva vidare och vilka egna funderingar som gör sig bäst i en egen tråd. Och nej, detta är inte en känga åt genusdebatörerna. Jag tycker inte den debatten har varit fel.

Och alla ivriga +1:are du får efter dig är förstås jätteglada för att det finns ännu en åsikt att positionera sig kring.

Lågt.

Vimes

Sillkung

Ram said:
Vad i mitt inlägg var "lägre" än toalettklottersinlägget av Eksem som du +1:ade?

Grattis, du har en position att hålla. Sånt är viktigt.

Übereil

Swashbuckler

Till Eksems försvar (om nu det behövs) så utvecklar han sitt resonemang här.

Übereil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ta det lugnt

Vimes said:
Ram said:
Vad i mitt inlägg var "lägre" än toalettklottersinlägget av Eksem som du +1:ade?

Grattis, du har en position att hålla. Sånt är viktigt.
Nu håller den här diskussionen på att spåra ur. Ta det lugnt, och försök se till att det inte blir värre. Gäller alla inblandade.

/tobias

Anarchclown

Swashbuckler
Sedan vill jag påstå att vi har diskuterat genus och fiktiva matriarkat utan att det kommit in någon från vänster och sagt "NEJ INGA GENUSTRÅDAR" i den diskussionen. Då är det väl inte så orimligt att be folk att låta bli att diskutera genus i andra trådar där man inte tycker att diskussionen hör hemma (även om den i teorin kan tänkas göra det). Att be folk att inte prata om något ska definitivt inte automatiskt tolkas som att man är emot något utan att man är mot att diskussionen förs i den tråden. Alltså är man inte automatiskt antifeminist för att man inte vill ha genusdiskussioner i alla sword & sorcery-trådar någonsin.

Dessutom blir jag lite frustrerad rent personligen av hur oproduktivt det är. Jag tror att de flesta här på forumet anser sig kapabla att se skillnad på fiktion och verklighet. Jag tror att påminna dem om att det finns "oegentligheter som i hemlighet påverkar dem till att bli antifeminister" i texterna har en större chans att få dem att se på feminister som galningar som de inte orkar lyssna på.

Det faktum att någon har rätt gör inte att folk inte börjar ignorera eller aktivt tycka illa om denne person och hans idéer om han fortsätter att tjata om det. För att förklara det i sin extrem. Jag är helt övertygad om att Jehovas vittnen tycker att de har rätt och att de gör folk en tjänst genom att tala om Jesus i tid och otid men resten av samhället tycker snarare mindre om Jesus och dennes idéer än mer om honom av deras arbete.

Med detta sagt så är väl denna tråd ett utmärk exempel på en plats där det är ok att tala om det eller? *Tittar på CapnZapp eftersom han är OP*

Recca

Femme Fatale
Tony.M.Meijer said:
Jag uttryckte mig lite taffligt. Det jag ville få sagt var att folk INTE diskuterar feminism på rollspel.nu, de klagar och feltolkar varandra. Och jag dristar mig till och med att folk I ALLMÄNHET INTE vill diskutera utan just flame'a varandra.
Så diskussionen behövs inte just här, eller ingenstans, menar du? Det kanske låter som jag bara skickar tillbaks dig till ruta 1, och det gör jag ju också, men faktiskt, om "folk" vill eller inte vill diskutera är en annan fråga än om diskussionen behövs eller ej, och så länge "folk" anser att den behövs kommer den uppstå i en form eller annan. Jag håller så klart med om att diskussionen och dess deltagare tjänar mer på att hålla god ton, men att de i vissa fall inte håller god ton kan inte vara synonymt med att den inte behövs. Och min slutledning här är alltså: Det är tragiskt att vi inte kan hålla god ton i alla lägen, men det är inget argument för att censurera diskussionen.

Blir det mindre flame'ande om det diskuteras någon annanstans? Eller bara av andra anledningar?

Och är det mer flame'ande nu än det var säg 1890 när emancipationen började, typ?

Ram said:
Hm, jag vet inte vad jag skall tolka det där som. :gremsmile:
Jag tyckte jag gjorde mig skyldig till lite dåligt argumenterande och sen så kom två stycken +1'or i inläggen efteråt. Så det vart en "blush-smiley" när jag upptäckte det hela. Fast det kanske inte var nån som tänkte så medvetet...

Eksem

Champion

"Visst är det infekterat i genusdiskussionerna"

Och en hel del andra ämnen också. Som jag ser det är problemet inte ämnet i sig, utan ett antal personer som inte diskuterar på ett öppet och konstruktivt vis, vad nu deras anledning till det än må vara.

Hur tycker du att Lycans inlägg i Conan-tråden är, t.ex? Jag tycker det är väldigt dåliga inlägg, för de är otydliga och aggressiva. Jag hade faktiskt gärna pratat om det knepiga i att förhålla sig till litteratur som Conan utifrån de samhällsideal jag själv står för, men hur skall det vara möjligt i svarsmål på de inlägg som Lycan och krank skrev?

Jag ser att ditt inlägg här är skrivet i ilska, och förhoppningsvis har du fått tid att lugna dig över natten. Den här typen av inlägg som skrivs i ilska och stundens hetta är oftast en fälla och är något jag själv gjort mig skyldig till alldeles för många gånger.

Vimes

Sillkung

Alltså, Eksem, jag har jättesvårt att svara på ditt inlägg på ett vettigt vis. Det enda du gör är att diskutera personer och varför de diskuterar som de gör (d.v.s. dåligt). Jag förstår att du är ute efter metadiskussion och psykologisering av dina motparter, men det intresserar mig inte, så jag tror inte att du ska förvänta dig några fler svar från mig i den här tråden.

Eksem

Champion

Jag inser att du på något vis känner dig sårad av vad jag skrev och upplever någon slags hämndkänslor eftersom du så övertydligt vill vända det jag skrev mot mig, men det är FRUKTANSVÄRT oansvarigt att anklaga mig för att ha skrivit det sämsta inlägget någonsin och sedan svassa iväg med svansen mellan benen på det där viset. Du är skyldig mig att ta ansvar för vad du har skrivit, så stå upp som en vuxen för bövelen!

Vimes

Sillkung

Eksem, jag tänker inte ta den här diskussionen eftersom den enbart kommer handla om personer. Det finns liksom ingen sak att diskutera, och jag tänker inte sitta och slänga ur mig omdömen och psykologiska förklaringar över andra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stopp

Vimes said:
Eksem, jag tänker inte ta den här diskussionen eftersom den enbart kommer handla om personer. Det finns liksom ingen sak att diskutera, och jag tänker inte sitta och slänga ur mig omdömen och psykologiska förklaringar över andra.
Ingen ska fortsätta den här delen av diskussionen.

/tobias

Ram

Skev

Vimes said:
Ram said:
Det är en mycket specifik del som jag visade mitt plussiga stöd för.

Väldigt många personer här är alldeles för fokuserade på att föra fram sin egen åsikt och att hugga på detaljer i andras formuleringar och exempel och att hugga in smågiftiga, gärna lätt nedvärderande, kommentarer än att faktiskt lyssna på den andra sidans argument. Jag gör mig själv skyldig till det.

Kan vi inte säga som så att jag ber om ursäkt för mitt "lågt" och att vi alla gör ett försök att andas ett par gånger och försöka att bara skriva snälla saker under ett par dagar bara för att testa hur det går?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tycker Eksem är på rätt spår

Eksem sätter fingret på något som måhända känns obekvämt, men som jag ändå tror innehåller ett gäng sanningskorn. Och som definitivt är värt att diskutera.

Det är inte ämnet i sig (vad nu det ämnet än må vara) som gör trådarna infekterade – det är debattörers oförmåga att inte vara otrevliga mot varandra, att inte övertolka varandra, att inte demonisera varandra.

Om någon går in i en diskussion och från start deklarerar att alla som är av en annan åsikt är »rödskägg«, »tegelstensvänster« och »anarkofascister« (för att ta exempel som inte är helt gripna ur luften) – vad gör det för diskussionsklimatet tro?

När folk ryker ihop här på forumet och börjar kalla varandra öknamn brukar jag sucka högt och tänka »vafan kan folk inte bara vara schyssta mot varandra för?«.

Varifrån kommer behovet av att ge sina meningsmotståndare öknamn, kalla dem för diverse tillmälen, tillskriva dem åsikter de aldrig uttryckt, tolka deras inlägg på värsta möjliga vis, etc?

Det ska medges att dessa tendenser oftare syns i diskussioner om vissa ämnen, men jag vill fortfarande hävda att det är debattörernas fel och inte ämnets.

Så: Vafan kan folk inte bara vara schyssta mot varandra för?