+1Eksem said:Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen.
+1Eksem said:Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen.
Samtidigt kan jag känna en sån otrolig meningslöshet över att diskutera med någon som inte läst ett enda ord feministisk litteratur eller teori. Det är liksom det här benhårda skygglappe-beteendet ("män är starkare än kvinnor" - det är en naturlag och därför är patriarkatet naturlag, och i förlängningen är det som kommer ur patriarkatet även det naturlag och eftersom naturlag är obestridligt så är konsekvenserna av konsekvenserna av konsekvenserna även de naturlag) om att man varken vill förstå eller sätta sig in i vetenskapen som finns kring det här, samtidigt som man definitivt hävdar att den vetenskapen inte har på den här platsen att göra. Att den här platsen är fredat område. Så man vill inte kännas vid diskussionen och man förstår den inte och man vill försöka skydda sig mot den. Och man håller fast vid riktigheten bakom resonemanget att man har rätt till sin åsikt i sådan hög grad att man till slut måste barrikadera sig framför åsikten och bli en martyr när argumenten slungas mot ens utsatta position, som inte ens längre står för någonting annat än rätten att säga och tycka vad tusan man vill.Laowai said:Sen är den här typen av aggressiv retorik inte unik för wrnu. En kompis till mig diskuterar ämnet på precis samma sätt, och jag borde helt ärligt bara låta bli att skriva i trådarna, precis som jag låter bli att diskutera med honom.
Tack för att du tar upp det här...Telash said:Fast.. du har ju själv sagt att du har förutfattade meningar mor dominanta män. Jag säger inte att du automatiskt är tvetydig, bara att jag har svårt att greppa din ståndpunkt i det hela.
Samtidigt är det ett faktum, skulle jag drista mig till att påstå, att majoriteten av oss som diskuterar rollspel på wrnu, INTE har läst ett enda ord feministisk litteratur eller teori (ja, kanske ett eller annat, men poängen är densamma).Recca said:Samtidigt kan jag känna en sån otrolig meningslöshet över att diskutera med någon som inte läst ett enda ord feministisk litteratur eller teori.
Starkt medhåll på detta.Tony.M.Meijer said:+1 på vad Magnus Seter skrev.
+2Den Upplyste Despoten said:+1Eksem said:Problemet är att användarbasen på det här communityt till alldeles för stor del består av personer som föredrar att metadiskutera, använda klumpiga retoriska knep och vässa sina syrligheter framför att faktiskt diskutera ämnen.
Det måste jag påminna mig om hela tiden...Laowai said:Samhället kommer inte att förändras över en dag.
Precis som darwins teori om evolution, eller när slavarna frigavs kommer det att ta ett tag innan det blir bättre.
Att anfalla enskilda personer kommer inte att göra något bättre.
Menar inte att just du gör det, men att det händer är trist.
Är det någon typ av skuldkort du spelar på mig eller vad? Vad jag såg var det du som drog upp sexuell dominans i debatten först.Tack för att du tar upp det här...
Raketforskaren brinner måhända av intresse för raketforskning och om hen fanns här som medlem på forumet och vi diskuterade raketfart i ett sci-fi-spel skulle alla referera till dennes expert-åsikt i ämnet, alltid.Magnus Seter said:Ett annat exempel. Om jag vill snacka rymdfart, får ingen raketforskare i världen nått ut av att prata med mig.
Det är, som du mycket riktigt påpekar, meningslöst.
Det är inte det att folk inte vill kännas av någon orättvisa, det är helt enkelt så att de inte är lika pålästa som de som verkligen, verkligen, verkligen brinner för genusproblematiken.
Och då infinner sig väldigt snabbt känslan av "meh" kring hela diskussionen.
Och man må tycka att raketforskning eller feministisk teori är det viktigaste som finns, men man kan inte kräva att alla ska tycka det, och att alla ska vara lika pålästa i just det ämnet.
Och om man väljer att inte acceptera det, då kommer man alltid att hamna i knepiga lägen när det gäller diskussioner, och reaktionen på att man driver den diskussionen. Och det är på det hela taget, rätt meningslöst att ödsla tid på det tycker jag.
Arenan ger kvaliteten på diskussionen, helt enkelt.
/M
Jag håller med om att det är olyckligt om det uppfattas så, men att skylla på de som vill diskutera ur ett genusperspektiv, är att rycka en konsekvens ur sitt sammanhang.Magnus Seter said:Och då kommer vi snabbt i läget att de som kan mycket blir frustrerade över de som inte kan, och de som inte kan blir frustrerade för att de som läst jättemycket feministisk teori drämmer den i huvudet på dem, när allt de vill göra är att snacka om ett snyggt omslag.
Jag har inte upplevt att en diskussion i ämnet har varit önskvärd från någondera part, det har mest liknat ömsesidig bashing.Recca said:Jag håller med om att det är olyckligt om det uppfattas så, men att skylla på de som vill diskutera ur ett genusperspektiv, är att rycka en konsekvens ur sitt sammanhang.
Återigen, jag är inte emot debatten, jag är emot hur den förs, dvs att folk hoppar på varandra som arga igelkottar och gärna startar det här med hårda och tråkiga ord.Recca said:Men jag tycker att de som uttryckt ett ogillande mot genusdebatten inte har motiverat varför på ett övertygande sätt.