Radioaktiv
Hero
Ja, diskuterar man runt ämnet och håller sig till reglerna är det som vilken åsikt som helst. Man kan ju inte banna folk för deras åsikter...
Men är det verkligen så här...? Du pratar om antifeminister... Det tycker jag är ett starkt ordval...krank said:Alltså, för att vara extra tydlig: Jag upplever det som jobbigt och svårt när nördhobbyn förvandlas till ett vattenhåll för vad jag betraktar som rätt obehagliga åsikter vad gäller kvinnor, kvinnoroller etc.
Jag vill gärna upprepa tankarna som jag uttryckte i en annan tråd; Kan man inte tänka sig att ge trådstartaren lite mer authority i tråden? Lite möjlighet att styra vart den tar vägen, att be om utbrott etc?krank said:Jag tycker inte att en diskussion om kvinnoroller i Conans olika tidsåldrar är OT i en tråd om film-conan. Till exempel.
Detta tycker även jag är knas. Är det det man pratar om så är det det man pratar om.krank said:Jag tycker dessutom att det i flera fall skapats trådar SPECIFIKT just för att diskutera genus och kvinnobilder i fantasy. Ändå har det varit en massa gnäll från antifeminister.
Räknas jag som är trött på feminist-diskussioner som anti-feminist av den orsaken?krank said:Alltså, för att vara extra tydlig: Jag upplever det som jobbigt och svårt när nördhobbyn förvandlas till ett vattenhåll för vad jag betraktar som rätt obehagliga åsikter vad gäller kvinnor, kvinnoroller etc. Jag tycker inte att en diskussion om kvinnoroller i Conans olika tidsåldrar är OT i en tråd om film-conan. Till exempel. Jag tycker dessutom att det i flera fall skapats trådar SPECIFIKT just för att diskutera genus och kvinnobilder i fantasy. Ändå har det varit en massa gnäll från antifeminister.
Sant.Radioaktiv said:Och det finns ju redan regler, som inte alls bara gäller genus:
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Telash said:Det finns inget annat ställe på hela internet där jag har känt mig mer som en mansgris än här. Man har ofta känslan av att feministerna sitter på sina höga hästar och ser ner på svinen som mig bara för att jag kan tycka det är estetiskt vackert med en undergiven naken gråtande flicka, eller liknande.
På något sett verkar folk tro att det måste betyda att jag faktiskt vill ge mig ut och förtrycka kvinnor i verkligheten. Men att man då inte har exakt samma diskussioner om våld, utan snarare fördömer moralpaniken från 91 förvånar mig.
Saken är såhär:Telash said:Jag vet att det är skillnad på att beskriva en sexistisk kultur, och att beskriva en kultur sexistiskt, men i båda fallen är det rollspel, som för mig är kultur. I kultur måste alla typer av åsikter och värderingar få utrymme, även rasistiska, nazistiska och sexistiska sådana. Det är det som är "det fria ordet" som Betnér säger, det fria ordet måste även gälla de som inte vill ha någon.
Nej. Men det är inte mänskligarättigheter.nu heller, eller intenazist.nu. Alltså, anledningen till att det diskuteras feminism i rollspelsperspektiv (för det är det som diskuteras generellt, inte feminism bara sådär ändå) är för att VI ÄLSKAR ROLLSPEL och uppfattar att det finns ett stort problem i rollspelshobbyn; den dras med en rätt tafflig människosyn.Detta forum är väl ändå inte feminism.nu?
Det var basically det här jag menade.Möller said:Jag tycker inte att del-diskussioner om genus är värre än andra långa diskussioner som far av ämnet. Att genus ska behandlas annorlunda känns väldigt, ja, tråkigt. Faktiskt.CapnZapp said:Som kommentarer i existerande trådar utgör [inlägg om genus] en överhängande risk för att diskussionen byter spår helt; emot trådstartarens intentioner.
/.../
Det har gått så långt att jag nu ber wrnu's moderatorteam att aktivt ingripa
Däremot kan jag tycka att vissa trådar ibland spårar ut onödigt mycket, i genus eller annat. Jag skulle gärna se att moderatorerna är snabbare att bryta ut off topic-ämnen i egna trådar.
Som trådskapare är det ju också bra om man är tydlig med vad man faktiskt vill diskutera, samt påpekar för en moderator när ens tråd börjar spåra ut.
Nja, är det verkligen en "demokratisk" rättighet? En mänsklig rättighet kanske, men det är ju ändå så att det finns saker vi i vårt demokratiska samhället bestämt att man inte får uttrycka i skrift och bild.Poseur said:Hur som haver, det är väl ändå en demokratisk rättighet att uttrycka sig.
Well, kanske en mänsklig rättighet dåNja, är det verkligen en "demokratisk" rättighet? En mänsklig rättighet kanske, men det är ju ändå så att det finns saker vi i vårt demokratiska samhället bestämt att man inte får uttrycka i skrift och bild.
Och glöm nu inte att ni sitter i Gardeners vardagsrum och på hans fest så det är ganska meningslöst att snacka rättigheterMagnus Seter said:Nja, är det verkligen en "demokratisk" rättighet? En mänsklig rättighet kanske, men det är ju ändå så att det finns saker vi i vårt demokratiska samhället bestämt att man inte får uttrycka i skrift och bild.Poseur said:Hur som haver, det är väl ändå en demokratisk rättighet att uttrycka sig.
/M
Krank, använd ett språk som är mindre laddat med antaganden kring dina meningsmotståndare. Det hjälper inte stämningen i en redan infekterad diskussion.krank said:Men däremot sin ignorans och sin taffliga kvinnosyn, eller sin vilja att bortse från rasism/sexism/annat otrevligt, det har man "rätt" att prata om i alla trådar?Laowai said:Att du tycker att genus är skitaviktigt är uppenbart, men det ger dig inte absolut rätt att prata om det i alla trådar.
Mansgris möjligtvis.Jag har däremot lite issues med att det verkar som att du drar slutsatsen att man är kvinnohatare bara för att man inte alltid gillar att trådar går från ett ämne till en genusdebatt.