Det är en inte oväsentlig skillnad mellan att maximera vinsten för ägarna och att gå runt och ge resultat. Alla vill gå runt med marginal (annars jobbar man ideellt, går i konkurs eller måste få in pengar från annat håll), inte alla vill maximera vinsten.
Sedan finns det ett problem med att D&D är så stora att det för väldigt många i världen är likvärdigt med rollspel. (Som i att ska vi spela rollspel = ska vi spela D&D.) Alla spel som ges ut som rollspel promotar D&D i och med att de är rollspel. Söker man på rollspel är det första träffarna och då är det ändå viktat mot Sverige där vi har Drakar och demoner som motpol. Går man in på försäljningssidor är D&D det första som möter en. Visas rollspel upp i film och serier så är det praktiskt taget alltid D&D. För utomstående ser det ut som att rollspelare håller med, att rollspel främst handlar om D&D. Allt annat är ett gytter där få spel står ut.
Problemet är inte att D&D är stort, problemet är att det är så väldigt mycket större än något annat. Det hade varit skillnad för hobbyn och andra spel om det så bara hade varit två jämbördiga titlar på toppen. Att man hälften av gångerna ser det ena och hälften det andra. Att hobbyn inte är knutet till ett enda spel, man måste välja bland alternativ. Då kanske valet blir något annat än de två största också, för man har inte den enkla lösningen att välja det enda spel som man har hört talats om och som branschen själva verkar tycka är det givna alternativet.
Det är en fördel för hobbyn att det är så enkelt att marknadsföra rollspel via ett enda spel. Det gör det lätt att visa att någon är en viss typ av nörd, låt dem spela D&D i bakgrunden, låt några böcker eller boxen synas i bokhyllan.
Det är en nackdel för hobbyn när folk mentalt väljer bort rollspel för att de inte tilltalas av den väldigt homogena bilden av rollspel som förmedlas. Spela rollspel? Nej, jag gillar inte fantasy. Eller, jag har testat det en gång, det var inget för mig.