Builds är bara ett sätt att säga att man optimerar sin rollperson för något. Sen jag började spela 1986 så har jag bara varit med om att optimering varit något sen dess. Kan säkert hitta saker om det i äldre Dragon. Det är inget nytt, det började inte med rollspel, mmorpg, kortspel eller nåt annat spel utan nånstans långt tillbaks i forntiden när någon för första gången ville skaffa sig en fördel över livet. Optimering av rollpersoner är något som engagerar många spelare så jag tror att ur konsumentengagemang så är det viktigt att ha en sådan komponent. För WotC skulle ett mål vara att fler spelare skulle köpa extraböcker istället för bara spelledaren.
Diskussionen här hoppar lite i hur D&D har skötts historiskt. Under den tid Gygax var inblandad så gavs väldigt få splatböcker riktade till även spelare ut. Unearthed Arcana som är närmast hade nya klasser, arter, vapen, sätt att slå fram rollpersoner. Så...en bok. Annat extramaterial för spelare var tärningar, miniatyrer och rollformulär. Lite merch fanns.
När AD&D 2nd edition kom var han inte längre i företaget och det är här som spelet exploderar med splatböcker med en bok för nästan varje yrke och ras, samt extraböcker som samlar en bunt raser, och några kopplade till yrken i vissa spelvärldar. Man kom med skärmar, små spelarpack i portföljer, formelkort, miniatyrer och rollformulär. Lite mer merch fanns. Man kunde med spelledarens medgivande skapa sitt helt egna yrke enligt regler i DMG.
I slutet av 2nd edition kom Player's Optionsböckerna. Här först kan man påverka mer än grundegenskaper, val av färdigheter, art, vapen och formler i sin jakt på att optimera sin rollperson. Här köper man sin ras och man kan välja bort eller välja till sånt som varit en del av ett färdigt raspaket förut och det kommer nya saker som aldrig varit del av en ras tidigare. Samma sak gäller för yrke, man kan ha för- och nackdelar. Allt använder ett poängsystem. Mycket av det man hittar i dessa böcker dyker sedan upp i optimeringsspelarens våta dröm...
3rd edition och 3.5. Tror de flesta vet hur det var men om inte så hade man yrkes och ras-splatböcker, några som kombinerade de närliggande klasserna, och senare även enskilda böcker på ämnena. I denna utgåva så innehöll också väldigt många av böckerna nya klasser och raser för spelarna för det här med att bara spelledare köper böcker är ingen nyhet och kanske kunde de locka spelare att köpa mer böcker genom att ha nåt till dem där också. 5E är i mångt och mycket en extremt nedbantad version av denna. Man upptäckte att folk hellre betalar för en hårdinbunden bok än en mjukinbunden. Lite mer merch, och fler formelkort och sånt att köpa.
Dålig koll på 4E.
Och nu är vi här. I allmänhet så är D&D mer monetiserat nu när man kollar på extrasaker som går att köpa och hur vissa saker distribueras. Blind boxes med figurer är ett bra exempel och ett av de få där jag känner att succén med Magics distribution kan ha varit delaktigt (samtidigt som det inte räddade D&D/Gamma World direkt). Spelledarskärmar till varje äventyrsbok en annan. Men det är klart det finns plats för mer. En del lockar mig, annat inte. (Actionfigurer med känt folk och kända monster skulle jag gilla.)
Framtiden då? Jag har ingen insikt som ingen annan har. Jag som varit fan av D&D och AD&D från 1986 till slutet av 2nd ed, har känslor kopplade till spelet och varumärket så jag hoppas att det går bra även om jag inte fokuserar på de senaste utgåvorna. Om spelet dör helt skulle jag bli ledsen, samtidigt som jag har hundratals böcker kvar att köpa och läsa och spela och jag kommer troligen vara död innan jag spelat genom allt från 1977-1999. Om jag fortfarande lever får jag bita ihop och köra äventyren till 5E åtminstone.
Min övriga spekulation har jag redan delat med mig av i den andra tråden som behandlar detta.