Utan att veta någonting. Kan WotC ha rätt? Skulle det kunna vara skäligt att de får 25% av intäkterna från VTT programmen. Trots allt så har de ju ändå producerat allt datainnehåll som ju ändå är en grund för mjukvaran. Man kan ju vända på steken och fråga sig om VTT tillverkarna borde ha rätt att bara sno allt innehåll från böckerna, tjäna - gissar jag - en massa pengar på att distribuera det, utan att ersätta WotC med ett öre? 25% låter mycket, men 0% låter också för lite.
Inser också att skälet till att de lägger den allmänna licensen så högt skulle kunna bl a bero på att de ju bara kan sänka den i enskilda licenser med andra parter, de kan ju aldrig höja den.
Alla har extremt olika åsikter i den här frågan.
Här är några, både för och emot:
Om en fysisk bok kostar 500 kr i butik, hur mycket är du villig att betala för en pdf av samma bok?
WotC tycker att pdf:en ska kosta lika mycket som den tryckta boken.
Jag tänker inte säga vad jag tycker om WotCs inställning för då blir jag bannad från tråden.
En del av priset jag betalar är tryckkostnaden för boken och pdf:er har inga tryckkostnader.
Enligt mig är ett mer rimligt alternativ att om man betalat för den fysiska boken ska man få pdf:en GRATIS.
De flesta som spelar på VTT:er har ofta redan köpt de fysiska böckerna och kanske även betalat en andra gång för de digitala versionerna på DnD Beyond.
Förklara för mig varför spelarna ska betala för böckerna en tredje gång om de väljer en annan VTT än WotCs?
Andra VTT:er är till för att spela rollspel online. Vilket rollspel som helst, inte bara DnD.
Även om DnD är störst så spelas det andra saker än DnD där.
Jag har svårt att se varför WotC skulle ha procent av hela omsättningen när inte hela omsättningen kommer från DnD-spel.
Man kan jämföra förhållandet mellan WotC och andra VTT:er som förhållandet mellan TV-sportkanaler och sportbarer.
Om en sportbar lever på att kunderna kommer och tittar på fotboll så ska sportbaren betala till TV-sportkanelerna.
Hade det inte funnits någon TV-sport hade sportbaren varit tvungen att stänga.
Jag tänker varken säga bu eller bä i frågan, för det beror helt och hållet från vilken sida man ser saken.