anth
Vetefan
De flesta vet att leksaker är en mångmiljardindustri.
Störst är LEGO med en omsättning på nästan 8 miljarder dollar per år.
Hasbro är också ganska stora med c:a 5,5 miljarder dollar i omsättning.
De flesta av er vet också att Hasbro har ett dotterbolag som heter Wizards, som står för en stor andel av Hasbros försäljning och är definitvt lönsammast av Hasbros olika verksamheter.
Wizards är så lönsamt att deras förra VD Chris Cocks numera är VD för hela Hasbro.
Wizards är kända för att de tillverkar något fjompigt kortspel som kallas Magic, samt att de gör rollspelet Dungeons and Dragons.
De flesta som kan DnDs historia vet att det är väldigt annorlunda idag jämfört med 20 år sedan.
För 20 år sedan hade de något hundratal anställda som släppte en ny DnD-bok i månaden.
Idag är de runt 30 anställda och släpper c:a 4 böcker per år, ändå är DnD5 betydligt mer lönsamt än DnD3.
Som andra börsnoterade bolag som omsätter mer än 50 miljarder kronor per år brukar VD:n ibland ha samtal med aktieägarna om hur det går för företaget, framtida planer och hur det går för olika avdelningar inom företaget.
I början av december i år hade Chris Cocks ett sådant samtal - och inte helt oväntat kom samtalet in på DnD och dess framtid.
EN World gjorde en sammanställning:
Chris Cocks sa att DnD numera är mainstream.
När han nämner DnD för folk idag så vet de vad DnD är, vilket inte är fallet när han började på WotC 2016.
Med "folk" antar jag att han menar företagsledare, ekonomer, advokater, journalister och liknande (jag har lite fördomar om vilka personer en VD för ett Forune 500-företag umgås med).
Den digitala plattformen D&D Beyond köptes av Wizards våren 2022 och under senaste året har man anställt 350 personer. Jämför det med de 30 personer som arbetar med att producera DnD-böcker.
Helt klart är att DnD kommer att digitaliseras och få ett helt eget VTT (det blir intressant hur det kommer att stå sig mot de som används idag, som Roll20, Fantasy Grounds, Foundry,...).
Man tror stenhårt på den kommande DnD-filmen och talar redan om uppföljare. Man nämner DnD-varumärket tillsammans med Lord of the Rings och Harry Potter och räknar med att sälja massor med licensierade produkter, som datorspel, actionfigurer, TV-serier och serietidningar.
Formuleringen "The DnD-brand is under-monetized" är intressant.
Det betyder inte att de kommer att producera fler eller dyrare regel-/äventyrsböcker än idag.
Det betyder att de anser sig kunna lura på spelarna fler onödiga saker som tärningar, battlemaps, figurer, o.s.v.
Det är också intressant att de noterar att spelledarna bara utgör 20 % av det totala antalet spelare, men att spelledarna står för majoriteten av inköpen - och att de vill "hjälpa" spelledarna.
YT-video som går igenom samtalet:
Störst är LEGO med en omsättning på nästan 8 miljarder dollar per år.
Hasbro är också ganska stora med c:a 5,5 miljarder dollar i omsättning.
De flesta av er vet också att Hasbro har ett dotterbolag som heter Wizards, som står för en stor andel av Hasbros försäljning och är definitvt lönsammast av Hasbros olika verksamheter.
Wizards är så lönsamt att deras förra VD Chris Cocks numera är VD för hela Hasbro.
Wizards är kända för att de tillverkar något fjompigt kortspel som kallas Magic, samt att de gör rollspelet Dungeons and Dragons.
De flesta som kan DnDs historia vet att det är väldigt annorlunda idag jämfört med 20 år sedan.
För 20 år sedan hade de något hundratal anställda som släppte en ny DnD-bok i månaden.
Idag är de runt 30 anställda och släpper c:a 4 böcker per år, ändå är DnD5 betydligt mer lönsamt än DnD3.
Som andra börsnoterade bolag som omsätter mer än 50 miljarder kronor per år brukar VD:n ibland ha samtal med aktieägarna om hur det går för företaget, framtida planer och hur det går för olika avdelningar inom företaget.
I början av december i år hade Chris Cocks ett sådant samtal - och inte helt oväntat kom samtalet in på DnD och dess framtid.
EN World gjorde en sammanställning:
Intressanta saker att notera:D&D Beyond
- Leaning heavily on D&D Beyond
- 13 million registered users
- Give them more ways to express their fandom
- Hired 350 people last year
- Low attrition
What’s next for D&D
- Never been more popular
- Brand under-monetized
- Excited about D&D Beyond possibilities
- Empower accessibility and development of the user base.
- Data driven insight
- Window into how players are playing
- Companion app on their phone
- Start future monetization starting with D&D Beyond
- DMs are 20% of the audience but lions share of purchases
- Digital game recurrent spending for post sale revenue.
- Speed of digital can expand, yearly book model to include current digital style models.
- Reach highly engaged multigenerational fans.
- Dungeons and Dragons has recognition, 10 out of 10
- Cultural phenomenon right now.
- DND strategy is a broad four quadrant strategy
- Like Harry Potter or Lord of the Rings or Marvel
- New books and accessories, licensed game stuff, and D&D Beyond
- Huge hopes for D&D
What is success for the D&D Movie
- First big light up oppourtunity for 4th quadrant
- Significant marketing
- They think it’ll have significant box office
- It has second most viewed trailer at Paramount, only eclipsed by Transformers
- Will be licensed video games, some on movies
- Then follow up other media, TV, other movies, etc.
- Bullish on D&D.
Chris Cocks sa att DnD numera är mainstream.
När han nämner DnD för folk idag så vet de vad DnD är, vilket inte är fallet när han började på WotC 2016.
Med "folk" antar jag att han menar företagsledare, ekonomer, advokater, journalister och liknande (jag har lite fördomar om vilka personer en VD för ett Forune 500-företag umgås med).
Den digitala plattformen D&D Beyond köptes av Wizards våren 2022 och under senaste året har man anställt 350 personer. Jämför det med de 30 personer som arbetar med att producera DnD-böcker.
Helt klart är att DnD kommer att digitaliseras och få ett helt eget VTT (det blir intressant hur det kommer att stå sig mot de som används idag, som Roll20, Fantasy Grounds, Foundry,...).
Man tror stenhårt på den kommande DnD-filmen och talar redan om uppföljare. Man nämner DnD-varumärket tillsammans med Lord of the Rings och Harry Potter och räknar med att sälja massor med licensierade produkter, som datorspel, actionfigurer, TV-serier och serietidningar.
Formuleringen "The DnD-brand is under-monetized" är intressant.
Det betyder inte att de kommer att producera fler eller dyrare regel-/äventyrsböcker än idag.
Det betyder att de anser sig kunna lura på spelarna fler onödiga saker som tärningar, battlemaps, figurer, o.s.v.
Det är också intressant att de noterar att spelledarna bara utgör 20 % av det totala antalet spelare, men att spelledarna står för majoriteten av inköpen - och att de vill "hjälpa" spelledarna.
YT-video som går igenom samtalet: