D&D DnDs framtid

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,154
Location
Rissne
Om ni tycker så illa om det kapitalistiska systemet tycker jag ni kan börja spela rollspel framtagna av era folkvalda politiker, statliga myndigheter, public service, eller några andra bra organisationer... istället för att göda de dåliga kapitalisterna.
Givet att vi ändå är i en hobby där det mesta skapandet sker av ideella krafter tycker jag det här uttalandet är jättemärkligt.

Det är lätt att vara socialist i ett fritt land. Försök vara fri i ett socialistiskt land.
Socialism, you keep using that word…

Det är ganska svårt att vara fri i länder med stora klasskillnader. Det är betydligt lättare i länder där demokratisk socialism haft mer inflytande, som till exempel sverige innan den nyliberala vågen.

Sedan finns det såklart - och det uppskattar jag jättemycket - många kreativa människor som skriver och delar rollspelsgrejer utan vinstsyfte eller med mycket begränsat vinstsyfte. Inom ramen för både demokrati och kapitalism.
Inom demokrati? Jadå. Inom kapitalism? Motvilligt. Kapitalism och demokrati är ju inte direkt förenliga. Man kan inte ha stora klasskillnader och samtidigt hävda att man har folkstyre.


Att Wizards of the Coast har gjort en del ruttna grejer med Magic och D&D är lika lite ett argument mot kapitalismen...
Det är det heller ingen som använt det som. Däremot hoppas jag att du kan gå med på att kapitalismen inte ENBART har positiva sidor. Att det ibland skapas orimliga incitamentstrukturer, och så vidare.

När kapitalismen är ofjättrad blir företag ofta synnerligen amoraliska, och det är liksom inte så mycket att orda om. Om man vill kan man väl se det som ett "argument mot kapitalismen", eller så kan man se det för vad det är: en förklaringsmodell för varför saker och ting funkar som de gör inom kapitalismen. Och om vi då vill ha kvar kapitalismen men begränsa de dåliga delarna, så får man väl jobba på det då.

(flytta till Nordkorea, Vietnam eller Venezuela ett tag och prova icke-kapitalism).
Tror du alltså att de länderna inte har någon kapitalism?

Jag hoppas att du inte sitter och tror att de är socialistiska, för då har du en del att läsa ikapp…

Jag hoppas framtida versioner av D&D innehåller Good/Evil precis som de gamla versionerna, nu när 2022 har lärt oss att ondska finns, och att den som hävdar motsatsen bara går ondskans ärende. Men jag tycker det också är ett onödigt argument som bara skapar gräl och inte har med D&D att göra, så jag har inte lyft frågan under hela 2022.
Jag är helt OK med att du tycker att jag "går ondskans ärenden", känner jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,603
Någon mer än jag som fått speltest-dokument från kobolds black flag? Jag har skummat det och tycker att det ser ut som... DnD 5e. Någon med mer kunskap än mig om 5e som kan upplysa mig om vad dom markanta skillnaderna är?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
Någon mer än jag som fått speltest-dokument från kobolds black flag? Jag har skummat det och tycker att det ser ut som... DnD 5e. Någon med mer kunskap än mig om 5e som kan upplysa mig om vad dom markanta skillnaderna är?
Nice! Vad gjorde du för att få tag på det?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Playtest ligger på deras hemsida så vem som helst kan ladda ner.

Än så länge har de inte hunnit speciellt långt.
De har börjat skriva om abilities och backgrounds.
(det känns rimligt att de inte hunnit längre då de bara haft ett par veckor på sig)
Och av vad jag kan se är det samma regler som DnD5, men skrivet med andra ord så det är lagligt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,826
Location
Eskilstuna
Någon mer än jag som fått speltest-dokument från kobolds black flag? Jag har skummat det och tycker att det ser ut som... DnD 5e. Någon med mer kunskap än mig om 5e som kan upplysa mig om vad dom markanta skillnaderna är?
Det var väl målet? Att bara fila bort serienumren och ha ett system som de själva ägde copyrighten till.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,603
Det var väl målet? Att bara fila bort serienumren och ha ett system som de själva ägde copyrighten till.
Man hade ju hoppats att dom skulle tillföra eller förfina något. Men det har dom väl fortfarande chans till, detta var ju bara några få sidor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
Man hade ju hoppats att dom skulle tillföra eller förfina något. Men det har dom väl fortfarande chans till, detta var ju bara några få sidor.
De lär inte kunna hålla sig, men annars tror jag många letar just efter "5e men inte från WOTC".

Även om många som vill ha 5e säkert skulle vilja ändra på nånting så lär inte alla vara av samma uppfattning angående vad som borde ändras. Så varje ändring Black Flagg gör kommer alienera en del potentiella kunder.

Det är klart, att verkligen göra en 5e-kopia kommer så klart ockås alienera nån.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det här är ju någon ny variant av heartbreakers vi ser. Jag föreslår namnet Licensebreakers. För spel som skapas för att komma runt licenser. Eller kanske Creatorbreakers, när målet är att komma runt en problematisk skapare/bolag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,594
Location
Ludvika
Nerd Immersion har postat sin interview med Kyle Brink nu. Den är från 6:e Februari. Inte direkt något nytt som inte redan sagts (i vart fall inget jag tyckte var av större intresse).

 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,751
Någon mer än jag som fått speltest-dokument från kobolds black flag? Jag har skummat det och tycker att det ser ut som... DnD 5e. Någon med mer kunskap än mig om 5e som kan upplysa mig om vad dom markanta skillnaderna är?
Jag måste säga att det här gör mig lite... beklämd.

D&D (alla verisoner) är kanske bättre än de flesta andra spel, men det är inte på något vis perfekt.

Jag hade hoppats att vi inte bara skulle få kloner av 5e, utan innovation.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag måste säga att det här gör mig lite... beklämd.

D&D (alla verisoner) är kanske bättre än de flesta andra spel, men det är inte på något vis perfekt.

Jag hade hoppats att vi inte bara skulle få kloner av 5e, utan innovation.
Jag tror det kommer - ge det 1-2 år så får du se.

När DnD3 släpptes är 2000 tog det ett par år innan det dök upp riktigt bra rollspel baserade på SRD:n.
Först tog det ett tag för folk att bli vana vid att de kunde göra eget material och hur man skulle göra för att det skulle bli bra (några av de första tredjepartsprodukterna till DnD3 var horribelt dåliga).
Sedan tar det ett tag, ibland mer än ett år, att skriva/speltesta/layouta en riktigt bra rollspelsprodukt.

När DnD5 släpptes var licens/SRD så restriktiv så ingen tordes göra egna spel.
Nu när SRD:n ligger under CC-licens tror jag att vi kommer att se en ketchupeffekt.
Bara för att ingen vågade göra egna spel baserade på DnD5 betyder inte att folk har haft tankar på att göra egna spel - så nu när man kan göra egna spel kommer väldigt många förverkliga sina idéer.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,187
Location
Omfalos
Nu när SRD:n ligger under CC-licens tror jag att vi kommer att se en ketchupeffekt.
Bara för att ingen vågade göra egna spel baserade på DnD5 betyder inte att folk har haft tankar på att göra egna spel - så nu när man kan göra egna spel kommer väldigt många förverkliga sina idéer.
Äntligen! För detta innebär ju att någon kommer att göra en bra version av 5e!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,751
Äntligen! För detta innebär ju att någon kommer att göra en bra version av 5e!
... det kan faktiskt hända... när jag först såg 5e (och läste om hur man tagit det bästa av 1e/2e och 3e/4e) så tyckte jag det såg bra ut. Det var när jag spelat det ett (kort) tag jag förstod problemen. Problemen med 5e går att komma över.

Jag önskar ändå lite mer innovation.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,187
Location
Omfalos
... det kan faktiskt hända... när jag först såg 5e (och läste om hur man tagit det bästa av 1e/2e och 3e/4e) så tyckte jag det såg bra ut. Det var när jag spelat det ett (kort) tag jag förstod problemen. Problemen med 5e går att komma över.
Jag vet ju vad jag tycker är problemen med 5e, men blir allt lite nyfiken på vad du tycker är problemen?

Jag önskar ändå lite mer innovation.
Alltså, det blommar redan tusen blommor. På vilket sätt är det fel på alla dessa blommor?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,751
Jag vet ju vad jag tycker är problemen med 5e, men blir allt lite nyfiken på vad du tycker är problemen?
Det jag tycker är bra med 5e är:

1. -4 till +4 på stats (bättre än -3 till +3, och mycket bättre än alla mysko tabeller i 1e/2e)
2. Skills, jag tycker också det är bättre än alla andra versioner (vet ej hur 4e funkar)
3. Att spells inte är specifika för en klass, och att olika klasser sedan plockar olika spells
4. Lagom komplexitet på vapen och rustningar (3e var för komplicerat)
5. Jag gillar DEX-begränsningen för AC för tunga rustningar
6. Saving throws (jämfört med B/X)
7. Death Saves (jag tycker man kunde ha några olika optional alternativ, så kan gruppen välja vad som passar)

Detta ovan är saker som man skulle kunna lägga på B/X och få ett bättre spel.

Det jag trodde jag gillade med 5e, men kom att inte gilla är
1. Cantrips
2. Long/Short rest
(detta gör spelet mycket mer till ett dataspelsliknande spel)

Det jag sedan upptäckte efter hand som jag inte gillade var:
1. Att striderna är så taktiskt orienterade, och därmed kräver lång förberedelse, hög grad av system mastery, tar lång tid, och dessutom blir svåra att balancera för DM (och på högre levels, där jag inte varit DM, svårt att alls utmana rollpersonerna)
2. Komplexiteten med builds och att spelet uppmuntrar till Power Gaming
3. Även om en del är optional, så tycker jag att mixen av multi-classing, sub-classing och feats är lite kaka-på-kaka. Man hade kunnat förlita sig på en stabil mekanism för customization senare under karaktärens karriär.

Det finns en omfattande HP-inflation. Monster tål många fler HP i skada i 5e. Vilket ytterst tar längre tid att dela ut.
Jag vet att det fanns en problematik i B/X, 1e, 2e med extremt bra AC och höga bonusar, vilket gjorde det omöjligt/trivialt att träffa. I 5e har man gjort det mer så att alla kan träffa men att monstren tål mer. Det är både bra och dåligt. Jag förstår problemet man försökte lösa, jag förstår den lösnigen man valde, men med facit i hand tycker jag inte det blev så bra ändå.

Alltså, det blommar redan tusen blommor. På vilket sätt är det fel på alla dessa blommor?
Det var bara i förhållande till att Black Flag verkade vara en 5e-klon enl kommentar ovan, och att jag för egen del önskar mig något mer innovativt än en 5e-klon. Så jag kritiserar inte alternativen som så - jag vill bara uppmuntra dem att vara mer innovativa i allmänhet.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,187
Location
Omfalos
Det jag tycker är bra med 5e är:

1. -4 till +4 på stats (bättre än -3 till +3, och mycket bättre än alla mysko tabeller i 1e/2e)
2. Skills, jag tycker också det är bättre än alla andra versioner (vet ej hur 4e funkar)
3. Att spells inte är specifika för en klass, och att olika klasser sedan plockar olika spells
4. Lagom komplexitet på vapen och rustningar (3e var för komplicerat)
5. Jag gillar DEX-begränsningen för AC för tunga rustningar
6. Saving throws (jämfört med B/X)
7. Death Saves (jag tycker man kunde ha några olika optional alternativ, så kan gruppen välja vad som passar)

Detta ovan är saker som man skulle kunna lägga på B/X och få ett bättre spel.

Det jag trodde jag gillade med 5e, men kom att inte gilla är
1. Cantrips
2. Long/Short rest
(detta gör spelet mycket mer till ett dataspelsliknande spel)

Det jag sedan upptäckte efter hand som jag inte gillade var:
1. Att striderna är så taktiskt orienterade, och därmed kräver lång förberedelse, hög grad av system mastery, tar lång tid, och dessutom blir svåra att balancera för DM (och på högre levels, där jag inte varit DM, svårt att alls utmana rollpersonerna)
2. Komplexiteten med builds och att spelet uppmuntrar till Power Gaming
3. Även om en del är optional, så tycker jag att mixen av multi-classing, sub-classing och feats är lite kaka-på-kaka. Man hade kunnat förlita sig på en stabil mekanism för customization senare under karaktärens karriär.
Tro det eller ej, jag håller med dig helt på alla punkter.

Fast mitt främsta beef mot 5e är att systemet är för komplext och att rollfigurerna blir för mäktiga. Och sen är ju CR-systemet helt brutet. Det sista tror jag 1DnD kommer att lösa, i alla fall komma med ett bättre system, men de två första punkterna kommer vi att få leva med.

Så typ en 5e-variant som skär bort nästa alla klassförmågor, tar bort knep, och slimmar hela systemet hade jag gillat.
 
Top