2-3 st. av samhällets olycksbarn som siktar på en karaktär med varsitt stulet armborst eller spjut kommer kommer fortfarande få de att fundera på om det inte går att förhandla istället
Jag gillar detta, och önskar att det var mer så i andra spel. Men...
(jag tycker det är mer så i OSR, där man alltid kan få 1-6 i skada av armborst/spjut och har något att förlora, jämfört i EDD, där man kan gå in med ABS 8-10 och vara helt osårbar mot många fiender... samtidigt som icke-krigare i gruppen är helt utanför spelet)
Det jag ser som poängen med ett bra BRP är att rollpersonerna aldrig kan nå den gränsen så de "knäcker" systemet
...det var inte riktigt vad jag menade.
Vad jag menar är att spelet fungerar ganska bra som det är tänkt, som spel betraktat, när CL är ca 30-75%.
Men spelet (EDD), som spel betraktat, "går sönder" om typiska FV=19 och typiska ABS=10.
Det blir inte mer balanserat och realistiskt (vilket jag givet ditt citat 2-3 st tror att vi båda gillar), utan det blir svartvitt, både förutsägbart och helt slumpmässigt samtidigt, istället för att fungera bra som spel.