Nekromanti Dr Whowolf (runda 3)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Sieri

Björn den gode said:
Som utlovat så kommer då mitt sieri i god tid innan deadline. Fortsätt gärna att diskutera vilka som är ulvar, jag har inget planerat ikväll så kommer säkert varulvsspela en del då (och den del på lunchen :gremsmile:

Inatt siade jag Empiricus, och han är ulv.

Röst: Empiricus

Jag håller förövrigt med om att Max som är huvudkandidaten just nu är väldigt suspekt, nästan lika suspekt som Basse. Men idag ska förstås alla rösta på Empi (eller ja ni som är ulvar kan gärna rösta på Trasapa istället, så det blir klart och tydligt :gremwink:
Fantastiskt bra!

Och..

Empis skall dingla ikväll. Nu röstar jag på Max, men jag litar på hans goda omdöme att han visar sin gröna färg ett bra tag innan deadline.

Röst: Empis

Lyfter fram det hela igen. Trasapa är just nu en väldigt grön spelare. Empis har byggt ett case, men det raseras ju rätt snart av BDG. Grejen som Trasapa pysslade med i slutet av R2 när misstankarna mot Recca började svaja talar sitt tydliga språk. Det är inte rimligt att göra det som ulv när risken är överhängande att det då ryker två ulvar.

Utöver det så är BDG grön.

1. Empis färg kommer ge oss ännu ett kvitta på att BDG är grön.
2. Risken är överhängande att vi tappar BDG i ett nattmord.

Den som ens funderar på att rösta på BDG måste nog kolla över sitt spel en aning.

Nu när vi har det hela på bordet så är det banne mig dags att börja jobba inför nästa runda.

Vi måste alla lägga upp våra tankar för hur vi tror att det var från start och hur det ser ut nu med ulvar.

Basenanji

Postd20modernist
...eller så tänker du tvärtom: vi har ju en garanterad ulv i Empiricus (förutsatt att BDG är en äkta siare).

Så, det vore ju smartare att lägga rösten på Empiricus nu, för att sedan ev. flytta till någon annan senare ikväll.

---

Btw så blir mina misstänkta i det här läget följande:

1. Empiricus
Siad av BDG.
2. Max Ny
Vill inte berätta vad hans sieri av Trasapa gav.
3. Max Raven
Röstade på Trasapa i R2.
4. Thodd
Röstade på Trasapa i R2.

Slutgiltiga röster R2

[6] Recca: K.K, BDG, Vimes, Hastfer, Jocke Kofot, Trasapa
[5] Trasapa: Recca, Empis, Max, Max Raven, Thodd

1. K.K-->Recca
2. BDG-->Recca
3. Vimes-->Recca
4. Hastfer-->Recca
5. Jocke Kofot-->Recca
6. Trasapa-->Recca

1. Recca-->Trasapa
2. Empis-->Trasapa
3. Max-->Trasapa
4. Max Raven-->Trasapa
5. Thodd-->Trasapa

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basse-Kofot said:
Tja, om en av oss lägger röst på 'Ingen' borde väl vi kunna ta ut BÅDE Max Ny och Empiricus?
Men Basse. Det öppnar väl upp rätt fresht för Empis att vara vågmästare eller?

Ponera:

Empis: Trasapa, BDG, Thodd, Max
Max: Empis, Basse-Kofot, Max Raven, Ruga

Ingen: K.K

I det här läget kan ju Empis släppa sin röst på Max för att:

1. Rädda en ulvkompis
2. Få det att se ut som han räddar en ulvkompis

Alternativet förutom det är ju att Empis kan ligga kvar på Max och släppa över sin ulv-kompis Trasapa* från sig själv i slutsekunderna och klara sig helt.

OBSERVERA: Jag har satt ut rösterna lite random och själv valt att stå på sidan och kolla på som nån mupp.

*Trasapa är inte ulvkompisen utan det är bara någon jag valt att lägga in.

Lixom, Basse-Kofot. Hur går dina tankar gällande det här? Du tycks vara väldigt, väldigt sugen på att nacka Max-Ny i samband med att Ulv-Empis ryker?

Thodd

Veteran
Basenanji said:
...eller så tänker du tvärtom: vi har ju en garanterad ulv i Empiricus (förutsatt att BDG är en äkta siare).

Så, det vore ju smartare att lägga rösten på Empiricus nu, för att sedan ev. flytta till någon annan senare ikväll.

---

Btw så blir mina misstänkta i det här läget följande:

1. Empiricus
Siad av BDG.
2. Max Ny
Vill inte berätta vad hans sieri av Trasapa gav.
3. Max Raven
Röstade på Trasapa i R2.
4. Thodd
Röstade på Trasapa i R2.

Slutgiltiga röster R2

[6] Recca: K.K, BDG, Vimes, Hastfer, Jocke Kofot, Trasapa
[5] Trasapa: Recca, Empis, Max, Max Raven, Thodd

1. K.K-->Recca
2. BDG-->Recca
3. Vimes-->Recca
4. Hastfer-->Recca
5. Jocke Kofot-->Recca
6. Trasapa-->Recca

1. Recca-->Trasapa
2. Empis-->Trasapa
3. Max-->Trasapa
4. Max Raven-->Trasapa
5. Thodd-->Trasapa

iofs sant, jag känner iomed detta att jag röstar om.

röst: Empiricus

Basenanji

Postd20modernist
KK said:
Nu när vi har det hela på bordet så är det banne mig dags att börja jobba inför nästa runda.
Vi måste alla lägga upp våra tankar för hur vi tror att det var från start och hur det ser ut nu med ulvar.
Jag blir lite misstänksam mot att Thodd inte vill byta till Empiricus. Hm.

Jag tror att vi hade två ulvar och tio bybor från början. Ulvarna kan konvertera några av oss bybor i stället för nattmord. Det innebär också att de villkor för konverteringar som gäller förmodligen finns utspritt i vår info.

Mellan runda ett och två skedde inget nattmord, vilket jag tolkar som att ulvlägret lyckades konvertera någon till ulvarna.

I runda två röstas Recca (ulv) ut och Vimes blir nattmördad. Att Vimes inte blev konverterad tror jag beror på att vissa nödvändiga villkor inte uppfylldes.

Nu återstår dessa, om mina misstankar stämmer:

Empiricus
Max Ny
Thodd
Max Raven

Att jag misstänker just dem beror på hur de la sina röster i R2=de försökte rädda Recca.

Det knepiga är då att endast ett av dessa alternativ kan stämma:

1) Emp+Max Ny
2) Emp+Thodd
3) Emp+Max Raven

Hm.

Max Raven

T12-kultist

Trasapa said:
Men jag skulle vilja mena att ingen blev konverterad den här rundan och jag har svårt att se att BDG blev ulv i förra. Så mycket talar för att vi faktiskt kan lita på BDG. Om inte annat så lär det märkas efter kvällens utröstning.
Om jag förstått Kofots resonemang rätt (och som jag byggt på det) så är det nattmord med en chans till konvertering istället. De borde i så fall inte ha hunnit konverterat BDG.

Empiricus har visat ett beteende som skiljer sig från runda 1*, så med BDGs siande så stiger han i misstänktlistan för mig. Eftersom han redan var en av mina ulvkandidater så röstar jag på honom nu.

Röst: Empiricus.

För tillfället är min motivering att jag tror att Empiricus är en infekterad ulv, eftersom hans spelbeteende kändes* annorlunda R2 jämfört med R1. En snabb blick ger vid hand 27 poster R1 mot 16 R2 - men å andra sidan så verkar Empiricus fokusera på att analysera mycket, vilket jag minns från mitt förra ulvlir med honom (och då var han grön). Att han röstar på Recca är kanske aningen grönande - eller ett smart sätt att sänka misstankarna mot honom? Han gör en tämligen heltäckande analys och pekar vaket ut att Recca är toppmisstänkt. En röst på henne vore safe vare sig hon åkte ut eller inte, och han propagerar inte direkt mycket för att hon borde åka ut.

Han röstar i vilket fall rätt tidigt, om än inte först (#860201 - 2013-05-17 12:01:43, efter KK och BDG):
Empiricus said:
Röst: Recca - För att Recca, BDG eller Vimes (eller flera av dem) borde vara Ulv. Speciellt med just nivån på dialog mellan er tre. Och Recca låter lite mindre trovärdig just nu.
#860341 - 2013-05-18 13:05:21 så går han igenom sina topp tre (BDG, Vimes, Recca) där Vimes verkar vara grönast och BDG lite obestämd.

Efter de här så är det två poster om utröstningar, en post som spekulerar att Doktorer har förmågor(#860557, 2013-05-19 15:30), en post där han spekulerar att viss information är sann och viss inte är det(#860559 - 2013-05-19 15:38). Sedan är det en röstsammanställning (#860560 - 2013-05-19 15:44):
Empiricus said:
LJSLarsson said:
Meddelar härmed att Vimes lägger sin röst på detta sätt:

Röst: Recca
Okay, Vimes har fortfarande Recca som prio ett.

Just nu ser det ut så här:

Recca har 4 röster (Konrad Konvalj, BDG, Empiricus och Vimes)
BDG har 3 röster (Trasapa, Jocke Kofot och Hastfer)
Max har 2 röster (Thodd och Max Raven)
Trasapa har 1 röst (Recca)

Max röstar inte på någon

Trasapa, Jocke Kofot och Hastfer, ni bör tänka över era röster på BDG nu när BDG har outat siare. Det finns ingen anledning att rösta ut BDG just i detta nu, och vi har bara 5 timmar och 45 minuter på oss att göra något konstruktivt.
Och hans sista post, strax efter, där han byter till Trasapa (#860563 - 2013-05-19 15:54):
Empiricus said:
Max said:
Ni kanske undrar varför jag inte röstar på någon just nu och det är för att jag inte vet vem jag vill rösta på, ingen är speciellt grön för mig (utom basse) och ingen är helt röd, och jag vill inte rösta på någon för att ni andra gör det.
Jag tycker att det var en god tanke att ta två denna runda. Bara en av min topptrio är rimlig just nu (Recca) och min röst ligger där.

Andra möjliga kandidater att spela upp jämsides Recca är då enligt mig Jocke Kofot eller Trasapa. Hastfer har klättrat neråt lite på min skala av misstänkta, men Trasapa har klättrat uppåt med främst känslan jag fick över att hen ville ta ut fler än två denna runda.

Eftersom Jocke Kofot har sin dåliga aktivitet just nu så tänker jag chilla med att rösta på Kofoten.
Däremot, eftersom en av dubblettkandidaterna röstar på Trasapa (Recca) så tänkte jag göra det också. Jag har svårt att tro att både Recca och Trasapa är röda, men nån av dem är antingen det eller så har vi en Vimes vs Tripp.

Röst: Trasapa
Det plötsliga bytet efter att ha misstänkt Recca konstant under R2 verkar lite smått udda, men det kanske är en taktik att försöka få ut Trasapa istället för Recca? I så fall passar den in med att han började rösta på Recca, men när rösterna började samlas mot henne så kanske han försökte ändra läget lite. Inlägget kommer tidigt nog att det inte visar tydliga trender, men Emp är ulv så har han inte väldans mycket is i magen - men han lyckades nästan få Trasapa hängd istället, så är han ulv så ska jag nog inte säga att han gjorde ett dåligt jobb. Det var nog mer att Recca lade sig.

Blargh, dubbeltänk.

*OBS: personlig uppfattning. Men å andra sidan så var mycket av R2 rätt slö överlag, med undantag för några få (Recca och Trasapa, BDG, KK, Vimes...)

Konrad Konvalj

Myrmidon

Björn den gode said:
Inatt siade jag Empiricus, och han är ulv.

Mest för att försäkra mig om saker och ting.

När du skriver inatt blir jag så klart nojjig som..Jag vet inte vad.

Max Raven

T12-kultist

Blargh, skulle använt spoilertagg. Nu blev det en en massa förvirrande Röst-grejer.

För att förtydliga:

Basenanji

Postd20modernist
Dessutom följande:

vi riskerar att ulvarna lyckas konvertera någon den här rundan. Det KAN betyda att:

*vi tar ut en ulv (Empis)
*...men ulvarna blir ändå en mer

Dvs, efter R3 så blir ställningen 2 ulvar och 6 bybor.
Jag vet inte KK om jag helst av alla vill ta ut Max Ny, men jag är bra sugen på att rösta ut två på en gång ikväll.

(( Cred till LJS som har hittat en kul mekanik, om än svår...!))

Thodd

Veteran
Basenanji said:
KK said:
Jag blir lite misstänksam mot att Thodd inte vill byta till Empiricus. Hm.

Jag tror att vi hade två ulvar och tio bybor från början. Ulvarna kan konvertera några av oss bybor i stället för nattmord. Det innebär också att de villkor för konverteringar som gäller förmodligen finns utspritt i vår info.

Mellan runda ett och två skedde inget nattmord, vilket jag tolkar som att ulvlägret lyckades konvertera någon till ulvarna.

I runda två röstas Recca (ulv) ut och Vimes blir nattmördad. Att Vimes inte blev konverterad tror jag beror på att vissa nödvändiga villkor inte uppfylldes.

Nu återstår dessa, om mina misstankar stämmer:

Empiricus
Max Ny
Thodd
Max Raven

Att jag misstänker just dem beror på hur de la sina röster i R2=de försökte rädda Recca.

Det knepiga är då att endast ett av dessa alternativ kan stämma:

1) Emp+Max Ny
2) Emp+Thodd
3) Emp+Max Raven

Hm.
Posten precis innan så la jag om min röst på empiricus eftersom att jag fann ditt argument vettigt och bra.
Att i första hand rösta på empiricus och se hur möjligheterna finns att rösta på ngn fler...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Basenanji said:
Dessutom följande:

vi riskerar att ulvarna lyckas konvertera någon den här rundan. Det KAN betyda att:

*vi tar ut en ulv (Empis)
*...men ulvarna blir ändå en mer

Dvs, efter R3 så blir ställningen 2 ulvar och 6 bybor.
Jag vet inte KK om jag helst av alla vill ta ut Max Ny, men jag är bra sugen på att rösta ut två på en gång ikväll.

(( Cred till LJS som har hittat en kul mekanik, om än svår...!))
Alltså, jag förstår hur du tänker med att hänga två ikväll men det är ju inte möjligt genom att sätta någon på avbytarbänken och ge Empis vågmästarrollen lixom. Det är många saker som kan gå snett.

Skall två spelare hängas ikväll så är det i första läget Empis.

För att det skall vara möjligt att hänga två måste det står 4-4 (eller annat oavgjort resultat) innan deadline.

Först måste vi se vart Empis röstar. Just nu röstar han på Trasapa. Där kommer ju inte rösten ligga kvar mot slutet om vi har ställt upp för oavgjort Max-Empis om det är så att Max är grön.

1. Är Max grön kommer Empis att flytta sin röst från Trasapa till Max och det blir 5-4 och Empis är kvar i spel.
2. Är Max ulv kommer Empis att lägga sin röst på Max eller sig själv för att undvara 1 ulv från galgen.

Alltså, hur Empis än gör så kommer Max (eller annan kandidat) hamna i Empis avgörande.

Om jag skulle lägga upp ett förslag på att nacka två potentiella ulvar i: Empis (ulv) och Max (potentiell ulv) så skulle det se ut så här:

3 Empis: BDG, Trasapa, Ruga
3 Max: Basse Kofot, Thodd, Max Raven

Max skulle tvingas till att rösta blankt. En röst från honom är då endast möjlig på Empis och om det skulle ske mot slutet så gör det ju inget i och med att Empis är ulv.

Empis har då inte vågmästarrollen. Han skulle kunna lurka in i det sista med att rösta på sig själv för att undvika att hänga två ulvar alternativt rösta på Max för att undvika att hänga två ulvar, men i det läget så över-lurkar jag Empis och lägger min röst på den andra kandidaten så det blir 4-4.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kånrad Kånkel said:
Om jag skulle lägga upp ett förslag på att nacka två potentiella ulvar i: Empis (ulv) och Max (potentiell ulv) så skulle det se ut så här:

*Max skulle tvingas till att rösta blankt. En röst från honom är då endast möjlig på Empis och om det skulle ske mot slutet så gör det ju inget i och med att Empis är ulv.

Empis har då inte vågmästarrollen. Han skulle kunna lurka in i det sista med att rösta på sig själv för att undvika att hänga två ulvar alternativt rösta på Max för att undvika att hänga två ulvar, men i det läget så över-lurkar jag Empis och lägger min röst på den andra kandidaten så det blir 4-4.
*Max kan givet också klämma in en röst efter det att jag har över-lurkat Empis, men då har han fortfarande bara chansen att hänga sig själv eller Ulv-Empis.

Övriga röstflyttar från respektive läger skulle också så klart vara direkta ulv-tells.

Uppdelningen jag har gjort ovan är så klart baserat på vart jag har mina grönaste kandidater och vart jag har mina mer bruna kandidater.

Basenanji

Postd20modernist
KK said:
Alltså, jag förstår hur du tänker med att hänga två ikväll men det är ju inte möjligt genom att sätta någon på avbytarbänken och ge Empis vågmästarrollen lixom. Det är många saker som kan gå snett.
Jag håller med dig fullkomligt. Mitt exempel var ett teoretiskt-hypotetiskt svar på frågan: kan vi rösta ut två stycken trots att vi är ett udda antal deltagare?

Häng helst inte upp dig på att jag kom med en teori som kanske är ologisk eller problematisk. :gremwink:

I övrigt så känns alla möjliga stunts obehagliga efter närmare eftertanke; för många parametrar ingår. Jag förordar att vi röstar ut Empiricus ikväll och tar nya tag inför nästa runda.

Men det finns fler frågor som jag grunnar på:

1) Vad händer om ulvgänget lyckas konvertera någon ikväll? (tänk om de lyckas konvertera BDG...OMG!)
2) Mekaniken som sådan innebär rent hypotetiskt att även om vi kniper en ulv varje röstning så blir fördelningen bybor-ulvar +/-0. Betyder det att enda chansen för byn att vinna är att vid ett tillfälle knipa två ulvar? Gulp.

Trasapa

Swordsman
Vore inte detta en optimal lösning? Jag tycker du lägger upp en gedigen plan K.K. Någon av toppkandidaterna ryker, förhoppningsvis bägge. Och att ha dig som säkerhetsspärr känns rätt säkert då du är snabbt med på noterna(och tangenterna) om ulvarna skulle försöka med någon move.

Såklart är ju Empis prio ett och det vore för täskigt om ulvarna lyckades strula till det och få ut Max som sen visar sig bara vara högstadie-bybo.

Men samtidigt känner jag att vi kämpar i uppförsbacke och motvind här. Även om vi tar ut Empis den här rundan så är risken stor att vi tappar BDG(eller annan bybo) till den mörka sidan och vi har inte vunnit ett skit mot ulvarna. De betar sakta men säkert av oss och kommer närmare seger för varje runda. Vi ligger liksom ett steg efter hela tiden..

Max Raven

T12-kultist
Konrad Konvalj said:

Max skulle tvingas till att rösta blankt. En röst från honom är då endast möjlig på Empis och om det skulle ske mot slutet så gör det ju inget i och med att Empis är ulv.

Hm. Fast tar det här i beaktande att vi kan ha 3 ulvar?

Nu antar jag iofs absolut max 3 ulvar, men vad händer om vi har en tredje?

Betyder det att denne behöver spela med eller bli rödad?

Konrad Konvalj

Myrmidon
1. K.K-->Recca
2. BDG-->Recca
3. Vimes-->Recca
4. Hastfer-->Recca
5. Jocke Kofot-->Recca
6. Trasapa-->Recca

1. Recca-->Trasapa
2. Recca-->Trasapa
3. Max-->Trasapa
4. Max Raven-->Trasapa
5. Thodd-->Trasapa

Så såg röstningen ut senast.

Grejen från detta är att Empis-Max-Max Raven är de som sticker ut allra mest.

Empis är ju nu bekräftad röd av Siar-BDG. Vi kommer få ett svar hurivida det stämmer på ett eller annat vis.

1. Empis visar sig röd så snart han har dinglat. Det ger BDG ännu mer lyster av grönhet.
2. BDG ryker i nattmordet och bekräftar sin status som Siare fullt ut.

Alternativa lösningar:

1. Empis visar sig röd så snart han har dinglat. Det ger BDG ännu mer lyster av grönhet.
2. Någon annan nattmördas ger oss ett kvitto på att ulvarna vill få oss att tro att BDG är omvänd.
3. Någon annan nattmördas och BDG är en redan omvänd ulv.
4. Ingen nattmördas. Det finns en väktare kvar i spel trots att det finns saker som pekar att det inte skall finnas en sådan.
5. Ingen nattmördas. BDG eller annan spelare omvänds till ulv.

Vidare.

Max är under press och skall berätta för oss vad Trasapa kan pyssla med. Är det en aktiv eller passiv förmåga.

1. Max är ulv och har siat Trasapa och berättar för oss det rätt alternativet.
2. Max är bybo som har siat Trasapa och berättar för oss det rätt alternativet.
3. Max har ingen förmåga men chansar rätt på Trasapa. =Max är ulv.
4. Max har en förmåga och svarar rätt, men Trasapa säger att det är fel. = Trasapa är ulv.

Max val av Trasapa är så långt ifrån optimalt så det är ju mest högstadie-bybo som använder sin förmåga på det viset. Lixom, att välja en Medresenär hade gett oss andra options med tanke på att Medresenärer inte skall ha en aktiv eller passiv förmåga. Nog för att det hade ställts på sin spets ändå hurivida Max outning är sanning eller ej.

Max röst på Trasap är en av de brunare rösterna. Jag har lagt fram saker som pekar på det tidigare.

Max Raven har den brunaste rösten på Trasapa. Den sticker ut mest i förhållande till hur Max Raven spelat tidigare vill jag påstå. Alltså, en möjlig sidbytare här. Fluff-mästaren är en bra roll att vända över med tanke på att många tycks lita blint på det Max Raven säger. Jag själv skiter i mycket av det som skrivs gällande fluff i och med att ett spel inte kan vara en allt för stor fördel för någon som har fluff-koll. Jag själv har knappt haft fluffkoll i ett endaste spel, men har ändå ett rätt hyggligt vinst ratio.

Den ända jag kan se i Recca-drevet som är en möjlig kandidat för ulveri är Jocke Kofot (numera Basse). Övriga som röstar Recca i slutskedet av förra rundan är grönad genom gott spel eller roller så som Siare.

Jocke Kofot skulle kunna ha offrat sig för Recca´s skull i slutet om han var ulv. Hans deltagande var lågt och en Recca kvar i spel hade varit mer nytta för ulvarna. En flytt av Jocke hade eliminerat Trasapa så det hade varit en bra win för ulvarna. Nu gjorde inte Jocke den flytten så det går ju inte att utläsa nått ur det.

Hastfer/Ruga.. Okay! Någon måste säga hur de ser på denna spelare. Jag är färgad av min inställning till Hastfer och hur han spelat nu och i sitt första lir. Jag kan inte se möjligheten till en ulv där så övriga MÅSTE säga hur de ser på det hela.

Okay. Nu är det bara att gå tillbaka till ritbordet. Har alla sladdat upp med sina teorier om hur många ulvar det var från start och hur det ser ut med tänkbara kandidater som gått över till ulvarna?

Basenanji

Postd20modernist
Visst, Max Raven, du har en poäng, och det är precis sånt som gör mig osäker på ett KK-stunt.

För att inte sjunka alltför djupt ner i nån sorts pessimistiskt omöjlighetsträsk så vill jag ändå utgå från att ulvarna inte alls säkert kan konvertera folk hur som helst. Vimes tex är ett exempel på att det inte gick. Därför kan den här neggiga diskussionen få stå på stand-by tills vi har sett hur runda tre utföll. Om nget nattmord skedde får vi nog utgå från att en av oss har blivit konverterad.

Jag tror att ett bra sätt att hitat konverterade bybor är att kräva aktivitet. På så sätt blir det svårare att i ett framtida läge agera försiktigt. Men det kanske finns bättre sätt? Jag skulle vilja att vi förberedde oss nu inför R4 just med tabke på att någon av oss kan bli ulv.

Kanske är det enklaste och bästa att följa BDGs råd och avkräva alla tydligt ställningstagande. Lista era misstänkta nu, varpå vi kanske om någon helt plötsligt börjar ändra på sig...

Just nu är följande med:

Basse Kofot
BDG
Empiricus
Hastfer/Ruga
Konrad konvalj
Max
Max Raven
Thodd
Trasapa

Jag håller följande för gröna/röda:
BDG, Basse Kofot, KK, Trasapa
BDG för att han är siare, jag vet att jag är grön, KK har lirat sitt vanliga bybospel och Trasapa gnabbades med Recca plus att Empiricus försöker få honom att framstå som tvivelaktig.

Empiricus, Max, Max Raven, Thodd, Hastfer/Ruga
Empiricus är siad röd, Max vägrar hjälpa till, max Raven röstade på Trasapa, även så Thodd och Hastfer/Ruga röstade ut Basenanji i R1.

Jag skulle gärna se att vi alla spekulerar i hur vi kan hitta ulvar bland dessa:

Max, Max Raven, Thodd och Hastfer/Ruga

Enligt RöstMönsterAnalys (RMA) så ligger ju alla de kinkigt till (=de röstade på bybor och hjälpte knappast till att rösta ut Recca), med visst undantag för Hastfer/Ruga som röstade på Recca i R2.

Om vi dessutom har en diskussion som snävar in sig kring de här fem så ökar vi möjligheterna att tvinga fram ulvar i den gruppen.

Eller? Alternativ?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Max Raven said:
Konrad Konvalj said:

Hm. Fast tar det här i beaktande att vi kan ha 3 ulvar?

Nu antar jag iofs absolut max 3 ulvar, men vad händer om vi har en tredje?

Betyder det att denne behöver spela med eller bli rödad?
Finns en tredje ulv och den gör en röstflytt så är det ändå bara möjligt att få till en hängning av endera Empis eller Max, och det kommer genast ge oss ett tecken på att det finns en tredje ulv.

1. Empis hänger sig själv eller Max.
Hänger han Max röstar jag på Empis och båda ryker.

2. Max lägger sig i och hänger Empis för att rädda sitt eget skinn betyder att vi hänger en ulv.

3. Max lägger sig i och hänger sitt eget skinn. Vi nackar en ulv och får ta Empis i nästa runda.

Någon annan skiftar läget från 3-3 = ulv.

Vem skiftar?

Flyttar någon från Empis så har jag min röst där. Läggs den på Max så kommer ju Max att tvingas rädda sig själv och då får vi en ulv i Empis ändå.

Flyttar någon från Max så får vi ändå Empis.

Finns det tre ulvar och två av dom är exempelvis BDG och Trasapa så kan de omöjligt trots tredje ulven Empis hänga någon annan än Max eller random-by.

Exempelvis: BDG-Trasapa-Empis kastar om sina röster till K.K. Då har K.K 3 röster och Empis har 2 (Ruga+K.K). Flyttar inte ALLA över sina röster från Max då så är ju byn dömd att torska.

Äh. Om det finns en plan så funkar min plan.

Men..

Jag står i främsta hand för att hänga enbart Empis. Det är mycket som kan gå fel.

Däremot är det bra att lufta tankarna och fundera i banorna hurivida vi någon gång innan slutet måste chansa på en dubbelhängning för att ha chansen att vinna.

Basenanji

Postd20modernist
Max Raven:

Vilka är dina ulvkandidater nu när det är känt att BDG siar Empiricus som röd?

Max Raven

T12-kultist
Två saker, bara
Konrad Konvalj said:
2. BDG ryker i nattmordet och bekräftar sin status som Siare fullt ut.

Alternativa lösningar:

2. Någon annan nattmördas ger oss ett kvitto på att ulvarna vill få oss att tro att BDG är omvänd.
3. Någon annan nattmördas och BDG är en redan omvänd ulv.
4. Ingen nattmördas. Det finns en väktare kvar i spel trots att det finns saker som pekar att det inte skall finnas en sådan.
5. Ingen nattmördas. BDG eller annan spelare omvänds till ulv.
Nu är jag onödigt petig, men möjlighet "6. Empiricus visar sig vara grön", är ett alternativt. Om än inte något jag bedömer som sannolikt. Då är BDG definitivt röd och ulvarna har vunnit en runda i tid. Superpessimistiskt, men byn kan gå åt skogen om det händer.

Konrad Konvalj said:
Max Raven har den brunaste rösten på Trasapa. Den sticker ut mest i förhållande till hur Max Raven spelat tidigare vill jag påstå. Alltså, en möjlig sidbytare här. Fluff-mästaren är en bra roll att vända över med tanke på att många tycks lita blint på det Max Raven säger. Jag själv skiter i mycket av det som skrivs gällande fluff i och med att ett spel inte kan vara en allt för stor fördel för någon som har fluff-koll. Jag själv har knappt haft fluffkoll i ett endaste spel, men har ändå ett rätt hyggligt vinst ratio.
1. Har inte haft så mycket fluff att leka med i R2/R3, och 2. du (har jag för mig) bad mig dra ner på fluffsnacket. Kan inte ha det åt båda hållen - att jag är ulv som döljer med fluffsnack eller att jag är ulv för att jag slutar snacka fluff. :gremsmile:

Det enda nya som kommit upp är att Recca egentligen var Valeyard, d v s sista versionen av Doktorn. Tror jag behandlat det redan? Repetition, annars: Hastfer/Ruga säger att Doktorn har inre demoner, Thodd säger att ju fler byten Doktorn gjort desto mer glider denne åt mörkret. Båda kan peka åt Valeyard, men det känns redundant och Recca hade kanske en alibi-roll med Adric.

Konrad Konvalj said:
Hastfer/Ruga.. Okay! Någon måste säga hur de ser på denna spelare. Jag är färgad av min inställning till Hastfer och hur han spelat nu och i sitt första lir. Jag kan inte se möjligheten till en ulv där så övriga MÅSTE säga hur de ser på det hela.
Hastfer/Ruga börjar bli rödare på min lista - låg aktivitet denna runda (och en del men inte supermycket aktivitet tidigare), det här med att infon potentiellt överlappar (fortfarande) Thodd och Reccas och jag tycker inte jag kan läsa hen. Många frågetecken.

Utöver Empiricus (se post ovan, plus BDGs rekommendation) och Max, då, och Max är lite samma med lite modifikation - vad lite som sagts, ingen info?, påstådd Tracker-förmåga som kan vara ulv-passande.

KK, ska vi köra enligt din strategi? Kan vara intressant att se hur folk agerar.