Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

G

Guest

Guest
Re: *suck* [ANT]

Det jag skrev först hade ingen koppling vilket du borde se om du läser igenom det.
Det jag skrev var att jag ogillade LoTR och att populära saker kan vara bra men även dåliga, med kanada menade jag Celine Diod mfl.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Jag brukar säga tvärt om

"En anonym, smaklös röra som gjorts tusentals gånger förut är inte riktigt vad jag menar[...]"

Det är det nog ingen som gör, då det där snarare låter som en subjektiv beskrivning på nånting dåligt; i.e något man själv anser sakna kvalitet. För du tror väl knappast att majoriteten av folk som lyssnar på mainstream-musik verkligen tycker sig lyssna på en anonym, smaklös röra som gjorts tusentals gånger förut?

"[...] men det finns även många som definierar repeterbarhet och likformighet som viktiga delar i kvalitetsbegreppet."

Tja, repeterbarhet är väl knappast något negativt, då det bara representerar en möjlighet. Du behöver ju inte sitta och loopa samma låt i en vecka, men om låtfan klarar av det utan att driva dig till vansinne så kan ju det knappast ses som en nackdel. Däremot behöver man ju inte tycka att det är en väsentlig eller ens relevant fördel. Men okej, du skrev ju faktiskt "viktiga delar", så det här stycket blev det kanske lite idiotvarning på.

"Naturligtvis får man olika resultat med en olika graderad mätsticka."

Jo, men det innebär ju inte att majoritetens mätstickor besitter graderna "anonymitet" och "smaklöshet", så att säga.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: *suck* [ANT]

Åkej, nu skall jag göra det lätt för mig själv.

"Sedan håller jag inte med att allt som är populärt är dåligt, jag kan dock säga att de flesta som gillar populära saker är det, för de kommer från landet i väst[...]"

Skall det där då tolkas som att allt som är populärt inte är dåligt, medan de flesta som gillar populära saker alltså är dåliga, ety...de kommer från...Kanada...? Liksom, den där meningen är bara konstig, och dina senare inlägg har knappast gjort saken bättre. För mig ser det dock ut som om Vitulv har rätt hur man än vänder och vrider på't.

Feliath

Swashbuckler
Re: Mer opartiskt än så här blir det inte

Äh, shit vad jag svamlar. Är det någon som fattar vad jag menar?
Jarå. Jag hajar alldeles finfint, och du har förstås alldeles rätt. På detta område fullt av subjektiva bedömningsgrunder är popularitet något objektivt mätbart, och alltså något att ta fasta på. Oändligt bättre än att något miffo bestämmer sig för att "bra" är detsamma som hans egna preferenser, i alla händelser.
Sedan är det ju förstås så att "bra" i slutänden är en upplevelse - men oavsett om folk blir indoktrinerade till sina upplevelser eller ej (och även det kan man ju tycka både alfa och omega om) så är ju upplevelsen i sig likadan. Så jo, du tänker helt rätt.

/Feliath - sensibility fanboy

Bombu

Hero

Möjligt, men resonemanget håller.
Jag tycker inte alls det.

Resonemanget bygger på den felaktiga uppfattningen att kvalitet är nått som erhålls bara för att nått inte är populärt.

Saker som inte är populära är ofta skräp, sen finns det enstaka guldkorn, men det är ofta långt mellan guldkornen.

Alltför ofta finns det skäl till att saker som inte är populära inte är populära.

Sen finns det ett elitistiskt förakt för det folk tycker om. Nån märklig inställning att det måste vara dåligt bara för att folk tycker om det.

Troberg

Sinister eater

Resonemanget bygger på den felaktiga uppfattningen att kvalitet är nått som erhålls bara för att nått inte är populärt.
Nej, inte alls. I själva verket är det precis tvärtom, du har rört ihop orsak och verkan. Något får inte kvalitet för att det är impopulärt. Det är snarare så att något måste sakna kvalitet för att uppnå en bred populäritet.

Detta innebär naturligtvis inte att allt som inte är populärt är högkvalitativt, det finns saker som inte är populära för att de är skit. Däremot innebär det att något som är mycket populärt nästan garanterat saknar kvalitet.

Sen finns det ett elitistiskt förakt för det folk tycker om. Nån märklig inställning att det måste vara dåligt bara för att folk tycker om det.
Vad kan man säga annat än att folk i grupp är stenkorkade. Ju fler desto dummare.

Bombu

Hero

Något får inte kvalitet för att det är impopulärt. Det är snarare så att något måste sakna kvalitet för att uppnå en bred populäritet.
Jag tror du är helt ute och cycklar.

Det här är ju ett sorgligt förakt för vanliga människors smak.

Vad kan man säga annat än att folk i grupp är stenkorkade. Ju fler desto dummare.
Om det får dig att känna dig bättre att tänka så...

Troberg

Sinister eater

Det här är ju ett sorgligt förakt för vanliga människors smak.
Nejdå, du missförstår igen.

Låt oss göra följande tankeexperiment:

Vi låtsas att all musik, konst och så vidare kan beskrivas såsom varande på en talserie mellan 1 och 10. Jag kanske kan lyssna på musik av typerna 1-2, du på 5-8, någon annan på 4-9 och så vidare.

Var vill du då placera in din musik för att den ska bli populär?

Jo, du vill sätta den så mycket i mitten som möjligt, och gärna göra den så anonym att man kan peta in den i många tal.

Problemet ligger alltså inte i enstaka personers smak utan att man måste göra något som tillräckligt många kan acceptera. För att klara detta så får det inte sticka ut för mycket, får inte ha för speciell karaktär, därför att då kommer det att trilla utanför för många personers smak.

Jag har jobbat i ett sjukhuskök. Kvalitetsmässigt (med avseende på råvaror och framställning) är den maten avsevärt bättre än de flesta resturanger, men den är samtidigt hur jäkla tråkig som helst. Den är standard husmanskost, nästan okryddad, inga spännande ingredienser alls. Varför då? Jo, för att det är en minsta gemensam nämnare som alla kan äta. Gör man maten spännande så kommer hälften tillbaka orörd för att de flesta vill inte ha spännande, vill inte ha något nytt, vill inte ha något som är utanför det som de är vana vid. Visst, vissa störtälskar spännande mat, men betydligt fler gillar den inte, alltså gör man den anonym och oförarglig.

Ska du göra något populärt kan du inte försöka tilltala folks smak, tvärtom ska du ha något anonymt som du kan slinka in under deras radar.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Jag har jobbat i ett sjukhuskök."

Nu skjuter du dig själv i foten. Ingen gillar sjukhusmat.

Troberg

Sinister eater

Nu skjuter du dig själv i foten. Ingen gillar sjukhusmat.
Inte alls, det var ett upplägg för nådastöten:

...men alla accepterar den.

Kulinariskt sätt är det inte en kvalitetsmässig höjdare, men alla kan acceptera den. Man har sänkt kvaliteten för att tilltala massan. Den är matens motsvarighet till musak och prefab-pop.

Gotcha!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Noes.

"...men alla accepterar den. [...] Gotcha!"

Saw it comin', och icke; jag har själv legat inlagd på diverse ställen mer än en gång (bl.a en längre tid relativt nyligen), och jag har aldrig rört den ämlans maten. Den är tamigfan oätlig!* Dessutom känns det inte så troligt att alla som lyssnar på Britney gör det för att de helt enkelt inte kräks blod ur ögonen av'et; det beror nog mer på att de tycker om musiken.

Skall du dra liknelser till mat så vore väl en bättre jämförelse "helt vanligt djävla grillat kött" kontra "rå fisk" eller nåt sånt.

<font size="1">*= Ursäkta språket.</font size>

Troberg

Sinister eater
Re: Noes.

Saw it comin', och icke; jag har själv legat inlagd på diverse ställen mer än en gång (bl.a en längre tid relativt nyligen), och jag har aldrig rört den ämlans maten. Den är tamigfan oätlig!
OK, uppenbarligen inte i Falun. Där är maten OK, speciellt om man i efterhand löper amok med kryddförrådet.

Men när det gäller dina upplevelser, var den oätlig för att den var dålig eller för att den var andefattig? Skulle du accepterat att äta den om den var bra, men andefattig?

Dessutom känns det inte så troligt att alla som lyssnar på Britney gör det för att de helt enkelt inte kräks blod ur ögonen av'et; det beror nog mer på att de tycker om musiken.
Jag tror att de gör det för att de är i en ålder där man måste lyssna på eländet för att få kompisar...

DODswe4

Hero

Dessutom känns det inte så troligt att alla som lyssnar på Britney gör det för att de helt enkelt inte kräks blod ur ögonen av'et; det beror nog mer på att de tycker om musiken.

Jag tror att de gör det för att de är i en ålder där man måste lyssna på eländet för att få kompisar...
Eller för att hon inte har klädder på sig på scen eller i videos

Selly

Level 5 Laser Lotus
Mat.

"OK, uppenbarligen inte i Falun. Där är maten OK, speciellt om man i efterhand löper amok med kryddförrådet."

Det finns alltså nackdelar med att bo i Sveriges enda stad? Nu går hela min världsbild i bitar...

"Men när det gäller dina upplevelser, var den oätlig för att den var dålig eller för att den var andefattig? Skulle du accepterat att äta den om den var bra, men andefattig?"

Egentligen tycker jag att det är rätt svårt att skilja på de tu, vilket väl delvis är min poäng. Helt vanliga djefla köttbullar borde väl vem som helst kunna äta, kan man tycka, men när det är sådär fruktansvärt tråkigt så framstår pappershanddukarna som en delikatess vid jämförelse. Sen förekom det ju diverse försök till rolig mat, vilket även det gick åt skogen; jag tänker inte äta hoprullade pannkakor fulla med klägg (ej heller tänker jag använda ett franskt låneord för att beskriva nämnda styggelse). Hade det funnits helt vanlig djävla spaghetti, med helt vanlig djävla köttfärssås (med nåt slags modikum av allmänt accepterade kryddor), med helt vanlig djävla parmesanost, visst, då hade jag ätit. Men å andra sidan så var väl både kryddorna och osten otillåtna enligt andefattighetsprincipen, så det hela faller ändå.

Troberg

Sinister eater

Eller för att hon inte har klädder på sig på scen eller i videos
Jo, det där är en annan minsta gemensam nämnare man kan uppfylla om man saknar talang. Works every time.

DODswe4

Hero

visst, men jag tänker aldrig titta på en brietny Video hon må vara nästan naken, men hon sjunger så dåligt.

hemskt, för mycket neutral pop skit helt enkelt.

Bombu

Hero
madonna har hög kvalitet

Var vill du då placera in din musik för att den ska bli populär?

Jo, du vill sätta den så mycket i mitten som möjligt, och gärna göra den så anonym att man kan peta in den i många tal.

Problemet ligger alltså inte i enstaka personers smak utan att man måste göra något som tillräckligt många kan acceptera. För att klara detta så får det inte sticka ut för mycket, får inte ha för speciell karaktär, därför att då kommer det att trilla utanför för många personers smak.

Jag kan inte se det här som nått annat än att du definierar Kvalitet som nått som är så annorlunda som möjligt.

För mig är nått kan nått som tilltalar väldigt många ha mycket hög kvalitet.

Inte alltid förstås, och ibland är det inte vad det utgör sig för att vara,

men om man tar madonna som exempel, så tycker jag inte speciellt extra om henne eller det hon gör, men jag kan se att hon har en stor talang att fånga trender, hon kan ta trender och göra shower/låtar av det.

Sen kan man tycka om henne eller inte, man kan tycka att hon är dum i huvudet, att hon är en kass skådis, men enligt mitt sätt och se på henne kan hon sina saker och hon gör bra och populära saker år efter år, med floppar emellanåt. Det hon gör är populärt men innehåller hög kvalitet.

Medan nått mycket annorlunda sällan har mycket hög kvalitet.

Det annorlunda "kan" ha hög kvalitet, men det finns inget kvalitetsvärde i att det är udda eller annorlunda.

Ofta är opopulära saker inte alls bra, har inte hög kvalitet, ibland är det fallet, det blir myter om det udda som nått man ska sikta på och att man ska se ned på det som många tycker är bra.

Jag förstår att du inte medvetet vill se ned på de mångas smak, men för mig blir dina uttalanden ändå åt det hållet.

Möjligen skiljer sig våra respektive uppfattningar vad kvalitet är för något ganska mycket.

Bombu

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

ärlighetens namn finns det nog ingen relation mellan popularitet och kvalitet
Hmm det här är rätt intressant jag har nämligen fått höra detta argumentet in i lilla mörka håla!

Den personen anser såklart att kvalitet är sådant som få lyssnar på och att det som tilltalar massorna är prefab...

Medans jag nu är rätt säker på att kvalitet är något som är olika för varje individ, och inte som den personen jag brukar prata med baserat på enbart hans tycke tänkande och erfarenheter...
Men så är ju den personen en ganska begränsad person i sitt tankesätt...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Sen vill jag bara säga att jag tror att det finns många i den stora massan som har bättre kreativitet och nytänkande än jag!
Det vore ju rätt dumt att tro att just jag var den som kunde slita mig fri från alla fördommar och sådant! Ja det vore ju till och med ganska insnöat av mig! Det hade nog sagt rätt mycket om mig om jag trodde att den fot jag stog på var den absolut rätta.