Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Unisystem [ännu mer OT]

Vad är poängen med Unisystem, egentligen? Jag tycker bara att det verkar som T10-systemet med hitpoints och traditionella grundegenskaper, ungefär.

Haha! Säg det till CJ Carella! Han blir nog glad när du antyder att han har rippat av Krille. :gremgrin:

För att svara utan att aktivt misstolka dig: "poängen" med Unisystem är väl ungefär lika stor som "poängen" med T10. De är såvitt jag vet skapade mer eller mindre oberoende av varandra. T10 hamnar naturligtvis också på min lista över spelsystem som matchar mina preferenser (tack för påminnelsen); jag råkar dock vara ett fan av traditionella grundegenskaper. :gremsmirk:

Dimfrost

Special Circumstances

Snarare ansåg jag att T10 tycks vara ett bättre system rakt av, men det antar jag att du förstod. :gremsmile:

Men jag läste lite på rpg.net och folk klagade över att strids- och skadesystemen var lite traditionella, med hitpoints och jobbiga sätt att slå skada och så. (I och för sig rörde väl det senare bara den fulla versionen, och inte den cinematiska.) Det tycker jag känns rätt trist.

Och traditionella grundegenskaper: det var väl du som hade Slåss som en grundegenskap ett tag? :gremsmile:

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret

Men jag läste lite på rpg.net och folk klagade över att strids- och skadesystemen var lite traditionella, med hitpoints och jobbiga sätt att slå skada och så. (I och för sig rörde väl det senare bara den fulla versionen, och inte den cinematiska.) Det tycker jag känns rätt trist.

I och för sig... unisystem och cinematic unisystem är ganska annorlunda. Jag har egentligen bara använt det senare; det är möjligt att jag skulle tycka sämre om den traditionella varianten (som väl egentligen inte på något sätt bör betraktas som "fullare", bara mer detaljerad).

Jag håller med om att Unisystem har många brister, men bland de stora systemen så är det det som tilltalar mig mest. Jag anser för övrigt att även T10 har brister och att det på intet sätt är genomgående bättre än Unisystem utan att båda systemen både har bra och dåliga aspekter.

Och traditionella grundegenskaper: det var väl du som hade Slåss som en grundegenskap ett tag?

I mitt nuvarande system, Fungus, har jag följande grundegenskaper (Förmågor): Bildning, Disciplin, Finlir, Fysik, Händighet, Karisma, Kreativitet, Rörlighet, Slåss och Uppmärksamhet. Det är kanske inte världens mest traditionella lista, men den närmar sig ju inte heller Västmarks tjogtals Egenskaper.

När Fungus är färdigt kommer ni att kunna se ett skolboksexempel på hur ett Rollspelssystem Enligt Dnalor ska se ut :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances

Jag anser för övrigt att även T10 har brister och att det på intet sätt är genomgående bättre än Unisystem utan att båda systemen både har bra och dåliga aspekter.
Jag också, det är därför jag fixar ett eget system till Terone istället för att göra det T10, men Andra Imperiets regler är ändå i min mening de bästa på marknaden idag (eller okej, nästa vecka :gremwink:). Mycket snack om Unisystem på andra håll har fått mig intresserad, bara. Tyvärr är de cinematiska spelen inget som intresserar mig (hellre Armageddon i sådana fall) så det lär inte bli något köp på bra länge. Jag har inte ens beställt SHI2 än. :gremsmile:

När Fungus är färdigt kommer ni att kunna se ett skolboksexempel på hur ett Rollspelssystem Enligt Dnalor ska se ut :gremgrin:
Och när Terone blir klart har jag något att hänvisa till som mönster för mina åsikter. :gremgrin:

Men vaför "Fungus", förresten? Lätt att skaffa logga till, eller? :gremwink:

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret

Men vaför "Fungus", förresten? Lätt att skaffa logga till, eller?

Alldeles riktigt. Det är så jag alltid resonerar när jag döper mina regelsystem. "Revolver", liksom.

Eksem

Champion
Re: Jag brukar säga tvärt om

Det är ett av de väldigt många fall där jag blir överraskad av hur bra smak pöbeln har :gremsmile:

I ärlighetens namn finns det nog ingen relation mellan popularitet och kvalitet.

Bombu

Hero

I ärlighetens namn finns det nog ingen relation mellan popularitet och kvalitet.

Det där tror jag inte på, låter som om man försöker ta ned att många tycker bra om nått man själv tycker illa om.

Självklart finns det nån relation mellan popularitet och kvalitet, inte att allt populärt har hög kvalite, långt därifrån men att det inte skulle finnas nått samband alls, det tror jag inte på.

Troberg

Sinister eater

Självklart finns det nån relation mellan popularitet och kvalitet, inte att allt populärt har hög kvalite, långt därifrån men att det inte skulle finnas nått samband alls, det tror jag inte på.
Visst finns det ett samband. För att något ska bli populärt så måste det tilltala något slags minsta gemensamma nämnare för att många ska kunna acceptera det. Det kan inte innehålla nytänkande eller kreativitet, eftersom mottagaren då måste ändra sina invanda tankebanor, något den stora massan inte är beredd att göra. Det innebär att det populära alltid är en smaklös, grå och tråkig sak. Så alltså, ju populärare, desto bättre förutsättningar för en låg kvalitet.

Eller låt mig omformulera det så här:

Det är inte en slump att den populäraste glassen är den tråkigaste sorten av alla: vanilj. Den smakar ingenting förutom kallt, alltså upprör den ingen och den är neutral och tråkig nog för att sälja mycket.

Mattis

Swordsman

... eller så köper många vanilj för att det är förbannat gott? Gammeldags vanilj från ICA ... that's what I'm talking about!

Klart som korvspad att det finns ett samband mellan populäritet och kvalitet. Inom musikbranchen så låter folk sig ofta indoktrineras av vad den musik som skivbolagen bestämt att de ska lyssna på.

Troberg

Sinister eater

... eller så köper många vanilj för att det är förbannat gott? Gammeldags vanilj från ICA ... that's what I'm talking about!
Gammaldags vanilj är ett nytt påfund, tro mig, jag är gammal nog för att veta. Äkta gammaldags vanilj smakar i bästa fall frusen lättmjölk.

Klart som korvspad att det finns ett samband mellan populäritet och kvalitet. Inom musikbranchen så låter folk sig ofta indoktrineras av vad den musik som skivbolagen bestämt att de ska lyssna på.
Och den musiken har ungefär lika mycket kvalitet som en grillad med bröd kan kallas kvalitetsmat...

Eksem

Champion
Det är för att du är mainstream, svenne!

:gremlaugh:

Men allvarligt talat, jag tycker vi i den här tråden har tagit upp helt klart godkända teorier både för och emot att popularitet kan kopplas ihop med kvalitet, så antingen:

1. Får vi leva med att vi har två gällande motsägelsefulla sanningar
2. Får vi leva med att kvalitet i mjuka ämnen är ett tomt begrepp
eller att
3. Kvalitet och popularitet inte har med varandra att göra.

G

Guest

Guest
Re: *host*

Landet i väst är kanada, tänk på att usa ligger sydväst om oss, tänk också på vilka artister som kommit från dem, hemska tanke...
Allting har de inte fått om bakfoten dock, deras humor är bättre än amerikansk och deras språk är det också och då taar jag om den engelska delen.

Bombu

Hero

Det kan inte innehålla nytänkande eller kreativitet, eftersom mottagaren då måste ändra sina invanda tankebanor, något den stora massan inte är beredd att göra. Det innebär att det populära alltid är en smaklös, grå och tråkig sak. Så alltså, ju populärare, desto bättre förutsättningar för en låg kvalitet.
Vad härligt bitter du låter Troberg,

"folk förstår sig inte på....."

Selly

Level 5 Laser Lotus
*suck* [ANT]

Vilket inte gör ditt förra inlägg mer begripligt...eller relevant, ety LotR inte är kanadensisk heller.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är för att du är mainstream, svenne!

Men allvarligt talat, jag tycker vi i den här tråden har tagit upp helt klart godkända teorier både för och emot att popularitet kan kopplas ihop med kvalitet, så antingen:
1. Får vi leva med att vi har två gällande motsägelsefulla sanningar
2. Får vi leva med att kvalitet i mjuka ämnen är ett tomt begrepp
eller att
3. Kvalitet och popularitet inte har med varandra att göra.
Kan vi inte starta en fight på liv och död tills det är avgjort?

G

Guest

Guest
Re: *suck* [ANT]

Nope, men inte långt innan var det samma land...

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Och den musiken har ungefär lika mycket kvalitet som en grillad med bröd kan kallas kvalitetsmat..."

Enligt vem då? Uppenbarligen tycker majoriteten att den håller tämligen hög kvalitet. Då ingen av oss gått och blivit Upplyst™ så får vi nog hålla oss ifrån att tala om objektiva fakta när det gäller smaksaker... Men det här borde du redan veta, så jag antar att det du skrev faktiskt bara var din högst personliga åsikt. Eller?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: *suck* [ANT]

Vilket fortfarande inte har nån som helst koppling till det du skrev först, så om du är på väg till nåt slags poäng, ta en genväg och försök komma till den ASAP. Eller lägg ner.

Troberg

Sinister eater

Enligt vem då? Uppenbarligen tycker majoriteten att den håller tämligen hög kvalitet. Då ingen av oss gått och blivit Upplyst? så får vi nog hålla oss ifrån att tala om objektiva fakta när det gäller smaksaker... Men det här borde du redan veta, så jag antar att det du skrev faktiskt bara var din högst personliga åsikt. Eller?
Det beror på vilka kriterier man använder för att definiera kvalitet. En anonym, smaklös röra som gjorts tusentals gånger förut är inte riktigt vad jag menar, men det finns även många som definierar repeterbarhet och likformighet som viktiga delar i kvalitetsbegreppet. Naturligtvis får man olika resultat med en olika graderad mätsticka.