Nekromanti Drakar & Demoner ELLER Eon?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Inget av alternativen....

De reviderade. De första går inte att köpa längre.

Det är väldigt stor skillnad mellan de reviderade grundreglerna och första utgåvan.

De reviderade är en sammanslagning av första utgåvan av DoD6 och expertreglerna. Man har bl.a. tagit bort yrkesnivåerna. Över huvudtaget har man tagit bort det krångligaste av expert och det buggigaste ur grundreglerna och slagit ihop det hela till en rätt bra inkarnation av BRP.

Vissa saker är fortfarande knasiga, främst vid genereringen av rollpersonerna, men när man spelar flyter det på riktigt bra. Det är relativt enkelt att stryka regler man inte gillar (som t.ex. att man får fler kp av färdigheten kroppsbyggnad). Men allvarligt talat, finns det något spel som är helt utan knasiga regler?

Det stora problemet är som sagt rollpersonsgenereringen. Inte för att reglerna egentligen är så dåliga utan snarare för att de är så omständigt beskrivna.

I vilket fall är det klart värt ett köp om man inte mot förmodan avskyr allt som har med DoD6 att göra.

- Vulf, gillade faktiskt den första versionen av DoD6, den var charmig

DarkMystic

Swordsman

* Mundana. Kan förklaras med ett ord, dussinfantsy. Finns en uppsjö med liknande världar, inget nytt, inget spännande... En fördel dock är att världen innehålle MYCKET. Den är stor och kommer troligtvis bli välbeskriven om neogames fortsätter att spotta ur sig Eonmoduler... För dom som gillar det är det ett plus i kanten.
Eftersom den är stor kan du göra massa. Sånt som man ogillar tar man bort. DoD6 har långt ifrån samma informationprylar som Eon.

Och all(då menar jag all) karaktärsskapande i DoD6 är tråkig och rent utsagt dåligt. När man gör en krigare så får man 4 möjligheter.
1. Bra närstrid
2. Dålig närstrid
3. Bra skytte
4. Dåligt skytte.
I Eon finns hundratals kombinationer du kan få. Samma sak gäller typ alla yrken i båda rollspelen. Det är en av grejorna (tror jag) därför Eon är bättre än DoD6!

/DarkoMystico slår till igen

DarkMystic

Swordsman
Egentligen vore kanske DoDs regler med Mundana som spelvärld en vinnande kombination?
Madness! You are a heretic and will be the doom of us all!
Fast man kanske ska testa det...

/DarkoMystico !"#¤%&/()=?

Minimoni

Homelander
Re: Mer opartiskt än så här blir det inte

Sådär. Bilda din egen uppfattning om vad du vill spela. En bild säger mer än tusen ord. Och mycket mer än några insnöade forumiter som inte har varit beredda att byta favoritspel på många år.
Nja... Jag vet inte om det här var så opartiskt. Jag gillar båda spelen men jag föredrar att spela Eon framför DoD. Dock så tycker jag att framsidorna till modulerna som släppts till DoD är helt underbara. De är många klasser bättre än Eons bilder. Jag tycker att ett gammalt ordspråk är på sin plats. "Bedöm inte boken efter omslaget"

MiniMoni

Jaggernaut

Hero

Nja... Jag vet inte om det här var så opartiskt. Jag gillar båda spelen men jag föredrar att spela Eon framför DoD. Dock så tycker jag att framsidorna till modulerna som släppts till DoD är helt underbara. De är många klasser bättre än Eons bilder. Jag tycker att ett gammalt ordspråk är på sin plats. "Bedöm inte boken efter omslaget"

Bilderna kan vara bättre men ifall jag var ute efter ett nytt rollspel och enbart fick gå efter bilderna så vet jag inte. DoD är ungefär bara troll plus en och en annan barbar medan Eons bilder varier ganska mycket. Var jag ute efter att döda troll, spela barbar eller något annat som har med troll att göra så skulle jag välja DoD men ifall jag skulle vilja ha det lite mer varierat som att spela ädlingar som går på bal (ehh...ädlingar som gör vad somhelst) eller något annat som inte har med troll eller barbarer (ja barbarer finns ju i Eon också vilket också troll gör men det säger bilderna inget om...så det blir bara troll) så känns Eon som ett bra val.

G

Guest

Guest

Eftersom den är stor kan du göra massa. Sånt som man ogillar tar man bort. DoD6 har långt ifrån samma informationprylar som Eon.
Det gör man i DoD också... Inga problem. Problemet med Trudvang är just att mycket är sig likt. tar man Osthem och mitland så har man enligt mig typ två väldigt lika världsdelar och moduler... mittland är typ en Mix av väst och öst... Ok, sure, det låter väl vettigt, men är det roligt? nope... inte tyckte jag det iaf... Det blev bara mer skrockfulla fantasyvikingar, denna gång till häst i ett land fyllt av mörka skogar med troll och svamp... :p Funkar en gång, men inte ett dussin gånger... Men som sagt, det går att ta bort, men jag presonligen orkar inte, för jag har redan en bättre och mer underhållande värld i andra rollspel....

Och all(då menar jag all) karaktärsskapande i DoD6 är tråkig och rent utsagt dåligt. När man gör en krigare så får man 4 möjligheter.
1. Bra närstrid
2. Dålig närstrid
3. Bra skytte
4. Dåligt skytte.
I Eon finns hundratals kombinationer du kan få. Samma sak gäller typ alla yrken i båda rollspelen. Det är en av grejorna (tror jag) därför Eon är bättre än DoD6!
Håller med dig fullständigt, plus det jag skrev tidigare att i DoD 6 är det uteslutande Krigare eller Trollkarl man ska vara, resten är till för SLP´s eller utfyllnad, inte är det roligt att spela sådana roller iaf... Dock vill jag reservare mig gällande DoD 6 reviderade utgåvan som tydligen ska innehålla en del förändringar...

King Kromm

Hero

Jag hoppas att du är medvetet trångsynt när du skriver på dettavis. Om inte råder jag dig till att gå in på riotminds hemsida och klicka på riotshopen så du kan titta riktigt nogrant på dess framsidor. Är då troll verkligen allt du ser?

Själv ser jag ett flertal bestar, riddare, mäktiga krigare, drakar, dvärgar och även troll av olika sorter.

Om man sedan öppnar böckerna dycker det upp än mer variation på bilderna.

Vitulv

Men vänta lite nu. Du tror väl inte på allvar att DoD bara innehåller troll och barbarer? I så fall hade det hetat ToB och inte DoD :gremsmile:

- Vulf

Jaggernaut

Hero

Tja jag utgick från de bilder som Vitulv la upp vilket jag givetvis inte borde ha gjort :gremblush:

Var väl trött (dåligt försvarstal)

Nu är jag då definitivt trött vars jag än tittar hittar jag ett troll förutom en drake, en riddare och en minotaur

Jaggernaut

Hero

Nä det gör jag inte (va!? tror du mig inte? det är sant jag lovar)

Men om man enbart hade utgått från bilderna (de bilder som du la upp i ditt inlägg) då man valde vilket spel man skulle köpa så skulle man kunna ha trott det.

G

Guest

Guest

Men vänta... På framsidan på vildhjärta ser man ju ett par Dvärgar, med ett litet minitroll eller vad det nu va [kommer inte ihåg] :gremgrin: o osthem är ju fyllt av Vildbronjor eller vad dom heter... Inga troll där... Men som sagt... Du var väl trött :)

Presonligen så utgår jag aldrig från det man ser på framsidan, hade jag gjort det hade jag aldrig köpt n2 exempelvis... Men Både Eon och DoD 6 fångar respektive stämmning bra... Eon, stelt och plastigt och tråkigt. DoD 6, trollskt, mörkt och tråkigt... :gremlaugh:

"Snälla, döda mig inte nu!"

Jaggernaut

Hero

"Snälla, döda mig inte nu!"

Okej ska försöka att kontrollera mig :gremlaugh:

Jag utgår aldrig heller från utsidan (vilket då gäller allting: film, böcker, andra spel), inte enbart iallafall. Ser framsidan intressant så bidrar det lite men jag utgår inte bara från det.

G

Guest

Guest
Re: Jo [OT]

Att lägga upp båda spelen med alla moduler så att han skulle kunna provspela båda i alla situationer som de har att erbjuda skulle vara ett helt opartiskt råd, om han dessutom skulle spela igenom allt som båda har att erbjuda några gånger tillsammans med alla som kan tänkas vilja spela med honom så kan han bilda sig en relativt opartisk uppfattning, men det är olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material så det tänker jag inte göra.

Man Mountainman

Storsvagåret
Har någon haft möjlighet att jämföra Eon och Drakar & Demoners regelsystem med varandra?

More or less... jag gillar inget av dem.

Vad har ni kommit fram till för slutsats?

DoD:s och Eons respektive regelsystem bygger på två helt olika designfilosofier. I DoD är det det spelmässiga som har legat i fokus: reglerna ska erbjuda en utmaning för spelarna och vara intressanta i sin egen rätt. I Eon har man snarare strävat efter regler som är så heltäckande och bra på att simulera verkligheten som möjligt. Själv uppskattar jag en tredje typ av regler och försöker därför undvika Eon och DoD.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men hörru, Vitulv...

...frågan rörde ju faktiskt spelens respektive regelsystem, inte den stämning som eventuellt kan förmedlas via deras omslagsbilder :gremsmirk:

Vitulv

Re: Men hörru, Vitulv...

Jag kom på det efter ett tag. Antar att jag är så van vid de gamla vanliga Eon vs. DoD-trådarna att jag inte ens läser trådstarten ordentligt. :gremblush:

Jag försökte bara komma på en ny vinkling på mitt gamla vanliga svar och då kläckte jag superidén att posta bilder från de två spelen.

(och då fattar ju vem som helst att DoD är bäst :gremtongue: )

- Vulf

Sereg_UBBT

Swashbuckler

jag skall försöka var opartisk (du vet säkert att jag tycker Eon är bäst)... Visst kan Eons omslag tyckas vara lite tråkiga i jämfört med DoDs omslag, men jag tycker ändå att Eons omslag har en viss kontinuitet vilket DoDs omslag saknar. DoDs omslag har varierande storlek på logga, olika typsnitt på omslagen och olika färg. Nu har Eons omslag också olika färg, men de har ändå en ram runt bilden som visar på att böckerna hör ihop. Jag vet inte vart jag är på väg med detta iofs... Men kanske är Eons kontinuitet i omslag ett tecken på att även innehållet är mer sammanhängande?

Vitulv

Men kanske är Eons kontinuitet i omslag ett tecken på att även innehållet är mer sammanhängande?
Kanske det. Fast är Eon mer sammanhängande? Jag vet inte, men jag upplever i varje fall inte DoD som osammanhängande.

Om man tittar på omslagen så uppskattar i varje fall jag att Riotminds beställer illustrationer och inte köper in gamla bilder som man sett på nätet och på Eddingsböcker flera år tidigare. Det känns mer... exklusivt på något sätt. Och sedan tycker jag att Paul Bonner rockar rumpan av Keith Parkinson, men det är ju å andra sidan extremt subjektivt.

I vilket fall håller jag med om att omslagslayouten är något brokig när man jämför de olika modulerna från Riotminds. Samtidigt hävdar jag att de blir snyggare och snyggare samt att de senaste modulerna (Osthem och framåt) faktiskt håller den kontinuitet i omslagslayouten du efterfrågar (och från expert och framåt så har alla en sådan där fin ram, precis som Eon :gremsmile: ).

- Vulf

ripperdoc

Myrmidon

Jag gillar DoD-bilderna många gånger mer än de ofta trista Eon-bilderna. Och ja, Eon produkterna är inte inspirerande i sig (däremot är informationen i dem det i högsta grad om du frågar mig). Jag kanske ska ta och skaffa mig DoD6, om inte annat för att ha i bokhyllan. Men har man roligare när man spelar ett snyggt spel än ett fult? Jag är inte övertygad.

/RipperDoc