Nekromanti Drakar och demoner retro

Står fortfarande "på väg" i PostNord-appen. Skulle gissa på att den dyker upp hos mig imorgon.
 
Min låda har skickats från SF-bokhandeln idag. Lite synd med tryckfelet där Anders Blixts förord försvann. Det kanske finns chans att läsa det någon annanstans vid ett senare tillfälle? Sedan uppmärksammade jag att det ängsliga "hen" har använts i utgåvan, men jag får avfärda det som ett tryckfel det också.
 
Grisodlar'n;n213868 said:
Sedan uppmärksammade jag att det ängsliga "hen" har använts i utgåvan, men jag får avfärda det som ett tryckfel det också.

Det är ju förstås synd att du är ängslig inför ordet hen. Själv är jag mer intresserad av regelmekaniken i lådan.
 
MODERERING

I förebyggande syfte: Om du känner att du bara inte kan låta bli att diskutera ordet "hen" i den här tråden, ta en promenad, drick en läsk eller spela tetris tills känslan försvinner!
 
Hur kan man tappa bort ett förord? Det kan väl inte vara ett tryckfel utan något slags layoutslarv?
 
Den felaktiga sidan stör mig inte speciellt. Den här upplagan är riktigt välgjord och uppfyller allt jag hoppats på. Superfint. Jag är glad.
 
Dimfrost;n213878 said:
Hur kan man tappa bort ett förord? Det kan väl inte vara ett tryckfel utan något slags layoutslarv?

Hej Dimfrost. Nej, det finns säkert andra layoutfel i boken, men det här är inte ett av dem. Trycker har tagit på sig felet. Trist, men vi hoppas att de allra flesta kan ha överseende med detta. //Theo
 
Har inte fått mitt ex ännu. Men är hemskt nyfiken. Kan ingen avslöja något om regelmekanik?
 
tupelo;n213889 said:
Har inte fått mitt ex ännu. Men är hemskt nyfiken. Kan ingen avslöja något om regelmekanik?

Kan jag väl.

Vapen gör 1T6, 2T6, 3T6 eller 3T6+2 i skada. 6:or exploderar.

Procentslag under eller lika med värdet. 01-03 är perfekt slag.

STO utgår, PER inkommer.

Motståndstabell.

Kroppspoäng.

Läketakt som beror på FYS.

Yrken ger en rad färdigheter som grundegenskap gånger X. Du kan få mer om du bedöms vara mer erfaren än n00b, 25 poäng att fördela om du är Utövare och 50 poäng att fördela om du är erfaren.

Under din runda väljer du först stridsposition (offensiv, defensiv, neutral) med bifogade kort; sen slår du initiativ (T10 för neutral, T10+3 för offensiv, T10-3 för defensiv).

När det är din tur gör du en handling, med +20 på anfall och -20 på parad om du är offensiv, -20 på anfall och +20 på parad om du är defensiv.

Du kan bara en handling, antingen ett anfall, eller en parad, eller en förflyttning, eller något annat. Lyckad parad trumfar lyckat anfall.

Rustning spelar jättestor roll.

Det finns fortfarande en Heraldik-färdighet.
 
Theobot;n213886 said:
Hej Dimfrost. Nej, det finns säkert andra layoutfel i boken, men det här är inte ett av dem. Trycker har tagit på sig felet. Trist, men vi hoppas att de allra flesta kan ha överseende med detta. //Theo

Oj, vad tråkigt. Hur kunde det uppkomma? Synd att höra i alla fall, och hoppas det kan publiceras någon annanstans.
 
Har ej hunnit hämta mitt exemplar än, men det tycks inte vara så jättelikt det gamla drakar och demoner.

Tråkigt med så lite olika tärningar, har en ordentlig hög med T4, T8, T12 och T20:or man hoppades få rulla lite med.

Hur snabbt och spelbart verkar det, nyfiken?
 
Krille;n213903 said:
Kan jag väl.

Förutom första raden i spoilern, vilket är ett regelbygge som måhända kan passa bra i andra spel men som för mig absolut inte känns retro DoD, så låter det godkänt.
 
Taogoli;n213941 said:
Hur snabbt och spelbart verkar det, nyfiken?

Det känns som att starten på varje runda kommer ta tid, eftersom man först väljer stridsposition och sedan slår initiativ beroende på stridsposition. Först därefter betar man av handlingarna, men det går åtminstone snabbt.

Det känns också som att den vettigaste taktiken är att om man är först i rundan så anfaller man och tvingar motståndaren att slösa sin handling på försvar. Då står man säker till nästa runda. Det gör i sin tur att har man relativt högt i närstrid (dvs spelar en stridis) så vill man egentligen alltid vill spela Offensiv, så att risken är högre att man slår först och dessutom får +20 på anfallet.

Det känns dessutom som att rustning och sköld är superviktigast, så tjuven som hugger i ryggen har egentligen inte i striden att göra. Jägaren kan ha i striden att göra, men på avstånd – i närstrid göre hon sig icke besvär. (Hon har dock sötast bild.)

Det gäller för övrigt alla andra rollpersoner utom stridisarna: de är så hejjans klantdåliga med FYS+SMI/2 i närstrid (gissningsvis: ca 10-14%) att de lika gärna kan plocka fram popcornen och titta på. Klantdåligheten kommer säkert också leda till långa strider, eftersom det blir mycket luft som går sönder snarare än fiender.
 
Krille;n213951 said:
Det gäller för övrigt alla andra rollpersoner utom stridisarna: de är så hejjans klantdåliga med FYS+SMI/2 i närstrid (gissningsvis: ca 10-14%) att de lika gärna kan plocka fram popcornen och titta på. Klantdåligheten kommer säkert också leda till långa strider, eftersom det blir mycket luft som går sönder snarare än fiender.

Vänta nu - FV lika med GE + formel som ges av _yrket_?
 
Krille;n213956 said:
Det var inte så jag tolkade det, men stycket var så otydligt skrivet och jag snabbskummade, så jag kan ha fel.

Nu tror jag att jag förstår. Bara stridisarna kan höja sina stridsfärdigheter från start, icke stridisar har bara grundchans (vilket är FYS+SMI/2). Eller?
 
Back
Top