Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Är det någon som vet vad de fick betala?Rymdhamster;n117022 said:Ja, enligt alla källor jag känner till så fick RM köpa loss alla rättigheter från Paradox för typ tio år sedan.
Är det någon som vet vad de fick betala?Rymdhamster;n117022 said:Ja, enligt alla källor jag känner till så fick RM köpa loss alla rättigheter från Paradox för typ tio år sedan.
Det är något jag också är nyfiken på, men jag har inte sett något om det.Skarpskytten;n117026 said:Är det någon som vet vad de fick betala?
Upphovsrättslagstiftningen är sådan att författaren har upphovsrätten om den inte skrivits över tll förlaget i ett särskilt avtal. Vid anställning regleras det normalt i anställningsavtalet. Vid frilansuppdrag mot faktura måste det också särskilt avtalas. Finns inget sådant avtal ägs upphovsrätten av författaren.Magnus Seter;n117004 said:Allt jag skrev till Target får de som har rättigheterna till respektive spel förfoga över som de vill. Jag hade inte skrivit dem om inte Target beställt dem.
Det betyder ju inte att andra tycker samma, förstås.
/Magnus
Jaaaa! RQ6 på 64 sidor! Då får de pengar av mig också.Herr Grönstedt;n117054 said:Borde då inte en modern version bygga på en strippad variant av RQ6?
Den tanken slog mig med. Särskilt med tanke på det nya upplägget mellan Design Mechanism och Chaosium, som jag antar gör de förra mer intresserad av att släppa sitt material under nya varumärken.Herr Grönstedt;n117054 said:Borde då inte en modern version bygga på en strippad variant av RQ6?
Njae, "upphovsrätten" är flera rättigheter. Vissa delar kan inte skrivas över, oavsett avtalsform. (De ideella rättigheterna, rätten att namnges som författare och den sk "respekträtten".) Det är den ekonomiska nyttan/utnyttjanderätten som kan skrivas över. Jag försökte precisera skillnaderna i ett tidigare inlägg.Herr Grönstedt;n117055 said:Upphovsrättslagstiftningen är sådan att författaren har upphovsrätten om den inte skrivits över tll förlaget i ett särskilt avtal. Vid anställning regleras det normalt i anställningsavtalet. Vid frilansuppdrag mot faktura måste det också särskilt avtalas. Finns inget sådant avtal ägs upphovsrätten av författaren.
För bilder gäller särskilda regler om jag minns rätt. Där är upphovsrätten ännu starkare.
För mjukvara är det det motsatta. Där tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren, så det behöver inte särskilt regleras i anställningsavtalet. Där skriver man ofta in motsatta rättigheter i anställningsavtalet så att arbetstagare kan ha sidoprojekt om de inte konkurrerar.
Eftersom Target gick i konkurs, finns även den juridiska aspekten med likaså. Exakt vad återgår till författaren i ett sådant läge?Sapient;n117088 said:Njae, "upphovsrätten" är flera rättigheter. Vissa delar kan inte skrivas över, oavsett avtalsform. (De ideella rättigheterna, rätten att namnges som författare och den sk "respekträtten".) Det är den ekonomiska nyttan/utnyttjanderätten som kan skrivas över. Jag försökte precisera skillnaderna i ett tidigare inlägg.
Som jag fattat det så är det ENBART varumärket som ägs av Riotminds/paradox.... INGET annat. .Att någon lägger ut en massa material med copyright är helt galet.Mekanurg;n117095 said:Eftersom Target gick i konkurs, finns även den juridiska aspekten med likaså. Exakt vad återgår till författaren i ett sådant läge?
Caligo;n117101 said:Som jag fattat det så är det ENBART varumärket som ägs av Riotminds/paradox.... INGET annat. .Att någon lägger ut en massa material med copyright är helt galet.
Det var precis det jag menade med "vilken fantasy". Alla spel har 'spelvärld' i den bredare bemärkelsen. Är känslan bronsåldershögkultur, tysta järnåldersskogar eller renässansmyller. Beskrivs intelligenta folkslag som alver, dvärgar och orcher i regelboken - eller kanske befjädrade ödlemän och karkioner? Hur fungerar magin? Hur ser illustrationerna ut? Vad finns att köpa i utrustningslistan - finns det en pengaekonomi?Dimfrost;n117119 said:Jag skulle inte vilja ha ett DoD utan spelvärld. Jag skulle vilja ha ett DoD utan beskriven spelvärld, kanske, men det borde helt klart finnas en värld i bakgrunden, som en verktygslåda för att man ska kunna skapa sin egen version av den. Det ska inte gå att spela allt, det ska gå att spela DoD-fantasy.
Ja det borde det.Borde då inte en modern version bygga på en strippad variant av RQ6?
De som hävdat sin upphovsrätt angående saker de gjort till DoD/Target har fått den. Se Svavelvinter och Spindelkonungens pyramid, till exempel. Och spelsystemet är ju skrivet av Chaosium från början. Då återstår bara varumärket.Galet och galet - det krävs att någon som känner sig lurad agerar för att något ska hända. Det är inte riktigt så att den godhjärtade alltruistiska Upphovsrättspolisen knackar på hos elaka Bolaget utan att Skaparen har tagit första steget själv.
Jag kan köpa ditt resonemang i viss mån - men det känns ändå som att det borde finnas grundläggande koncept och en estetik som gör att de hänger ihop - något som kanske inte fanns i Ereb Altor.Arfert;n117133 said:Skräcklandet, romarlandet, riddarlandet, bronsålderslandet, vikingalandet, tusen och en natt-landet, handelsfurstelandet och så vidare. Lite som de vore olika dimensioner. Sen kan man ha ett par tre länder med liknade funktioner, som hänger ihop.