Nekromanti Drakar tillbaka?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Rymdhamster;n117022 said:
Ja, enligt alla källor jag känner till så fick RM köpa loss alla rättigheter från Paradox för typ tio år sedan.
Är det någon som vet vad de fick betala?

Conan

انتفاضة
Drakar och demoner utan spelvärld? Vad är det för post-modernistiskt nonsens.

Själv skulle jag vilja se en omdaning av Drakar oh Demoner 91 och Ereb Altor. En bred spelvälrd utan excesser som inidanalver och hjältarnas handbok. Men med omarbetade länder såsom Fenicien, Magillre och Hynsogle.

Herr Grönstedt

Swordsman
Magnus Seter;n117004 said:
Allt jag skrev till Target får de som har rättigheterna till respektive spel förfoga över som de vill. Jag hade inte skrivit dem om inte Target beställt dem.

Det betyder ju inte att andra tycker samma, förstås.

/Magnus
Upphovsrättslagstiftningen är sådan att författaren har upphovsrätten om den inte skrivits över tll förlaget i ett särskilt avtal. Vid anställning regleras det normalt i anställningsavtalet. Vid frilansuppdrag mot faktura måste det också särskilt avtalas. Finns inget sådant avtal ägs upphovsrätten av författaren.

För bilder gäller särskilda regler om jag minns rätt. Där är upphovsrätten ännu starkare.

För mjukvara är det det motsatta. Där tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren, så det behöver inte särskilt regleras i anställningsavtalet. Där skriver man ofta in motsatta rättigheter i anställningsavtalet så att arbetstagare kan ha sidoprojekt om de inte konkurrerar.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Herr Grönstedt;n117054 said:
Borde då inte en modern version bygga på en strippad variant av RQ6?
Jaaaa! RQ6 på 64 sidor! Då får de pengar av mig också.

Leon

Leo carcion
Herr Grönstedt;n117054 said:
Den tanken slog mig med. Särskilt med tanke på det nya upplägget mellan Design Mechanism och Chaosium, som jag antar gör de förra mer intresserad av att släppa sitt material under nya varumärken.

En nedslimmad version av RQ6 på 64 sidor hade varit grymt :)

Sapient

Swashbuckler
Herr Grönstedt;n117055 said:
Upphovsrättslagstiftningen är sådan att författaren har upphovsrätten om den inte skrivits över tll förlaget i ett särskilt avtal. Vid anställning regleras det normalt i anställningsavtalet. Vid frilansuppdrag mot faktura måste det också särskilt avtalas. Finns inget sådant avtal ägs upphovsrätten av författaren.

För bilder gäller särskilda regler om jag minns rätt. Där är upphovsrätten ännu starkare.

För mjukvara är det det motsatta. Där tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren, så det behöver inte särskilt regleras i anställningsavtalet. Där skriver man ofta in motsatta rättigheter i anställningsavtalet så att arbetstagare kan ha sidoprojekt om de inte konkurrerar.
Njae, "upphovsrätten" är flera rättigheter. Vissa delar kan inte skrivas över, oavsett avtalsform. (De ideella rättigheterna, rätten att namnges som författare och den sk "respekträtten".) Det är den ekonomiska nyttan/utnyttjanderätten som kan skrivas över. Jag försökte precisera skillnaderna i ett tidigare inlägg.

Samma sak, det är vanskligt att säga att förfogandet över ett verk "normalt regleras i anställningsavtalet" - det är ganska sällan ett anställningsavtal explicit nämner något sådant, eftersom de ofta är standardkontrakt. Det följer ändå av arbetsgivarens rätt att "leda och organisera arbetet", så om arbetsgivaren ger det i uppdrag så är det (normalt) en arbetsuppgift. Men naturligtvis är det ju bra om det tydliggörs.

Finns mer info här:
http://www.slff.se/Upphovsratt--avt...ttare/OverlatelseUpplatelse-av-upphovsratten/

Och allmän info här:
http://www.forlaggare.se/upphovsratt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sapient;n117088 said:
Njae, "upphovsrätten" är flera rättigheter. Vissa delar kan inte skrivas över, oavsett avtalsform. (De ideella rättigheterna, rätten att namnges som författare och den sk "respekträtten".) Det är den ekonomiska nyttan/utnyttjanderätten som kan skrivas över. Jag försökte precisera skillnaderna i ett tidigare inlägg.
Eftersom Target gick i konkurs, finns även den juridiska aspekten med likaså. Exakt vad återgår till författaren i ett sådant läge?

Caligo

Swashbuckler
Mekanurg;n117095 said:
Eftersom Target gick i konkurs, finns även den juridiska aspekten med likaså. Exakt vad återgår till författaren i ett sådant läge?
Som jag fattat det så är det ENBART varumärket som ägs av Riotminds/paradox.... INGET annat. .Att någon lägger ut en massa material med copyright är helt galet.

Big Marco

Läskig
Caligo;n117101 said:
Som jag fattat det så är det ENBART varumärket som ägs av Riotminds/paradox.... INGET annat. .Att någon lägger ut en massa material med copyright är helt galet.

Galet och galet - det krävs att någon som känner sig lurad agerar för att något ska hända. Det är inte riktigt så att den godhjärtade alltruistiska Upphovsrättspolisen knackar på hos elaka Bolaget utan att Skaparen har tagit första steget själv. :)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle inte vilja ha ett DoD utan spelvärld. Jag skulle vilja ha ett DoD utan beskriven spelvärld, kanske, men det borde helt klart finnas en värld i bakgrunden, som en verktygslåda för att man ska kunna skapa sin egen version av den. Det ska inte gå att spela allt, det ska gå att spela DoD-fantasy.

Och jag vill precis som Eksem kunna spela Elric-bilden och baksidestexten från den där gamla utgåvan. Det saknas.

Sedan skulle jag personligen basera spelet mer på just drakar och demoner, också. Magi och religion baserade på drakar eller demoner, etc. Låta det genomsyra hela kosmologin så att det finns en anledning till att spelet heter som det gör. Jag har en del idéer i den riktningen. (Sedan har jag rätt mycket av ett regelsystem också, sedan sist jag funderade på det här. Men det är lite av en annan sak.)

Leon

Leo carcion
Dimfrost;n117119 said:
Jag skulle inte vilja ha ett DoD utan spelvärld. Jag skulle vilja ha ett DoD utan beskriven spelvärld, kanske, men det borde helt klart finnas en värld i bakgrunden, som en verktygslåda för att man ska kunna skapa sin egen version av den. Det ska inte gå att spela allt, det ska gå att spela DoD-fantasy.
Det var precis det jag menade med "vilken fantasy". Alla spel har 'spelvärld' i den bredare bemärkelsen. Är känslan bronsåldershögkultur, tysta järnåldersskogar eller renässansmyller. Beskrivs intelligenta folkslag som alver, dvärgar och orcher i regelboken - eller kanske befjädrade ödlemän och karkioner? Hur fungerar magin? Hur ser illustrationerna ut? Vad finns att köpa i utrustningslistan - finns det en pengaekonomi?

Du har ju 100% rätt i att det är rätt mycket värld som kommer med i regelboken.

Däremot är jag inte så säker på vad DoD-fantasy är. Något lapptäckesaktigt tror jag - men kanske inte bara Ereb Altor? Är det feodalfantasy a la Ivanhoe? Det vildmarksbetonade i Dimön eller Döda Skogen. Svulstiga Krilloan och Chronopia? Karkioner och flygande öar?

Det finns en hel del intressanta alternativ - men jag tror att det jag vore mest het på vore en 64-sidors Runequest som förutom förenklingar inför en vildmarksbetonad järnåldersvärld med häxmästare, ensliga gårdar och odöda drakar. Mycket Torshem och Marsklandet.

Arfert

Facit
Ja det borde det.

Galet och galet - det krävs att någon som känner sig lurad agerar för att något ska hända. Det är inte riktigt så att den godhjärtade alltruistiska Upphovsrättspolisen knackar på hos elaka Bolaget utan att Skaparen har tagit första steget själv. :)
De som hävdat sin upphovsrätt angående saker de gjort till DoD/Target har fått den. Se Svavelvinter och Spindelkonungens pyramid, till exempel. Och spelsystemet är ju skrivet av Chaosium från början. Då återstår bara varumärket.

Arfert

Facit
Om man har en värld till DoD är nästan en lapptäckesvärld att föredra. Där man tänker länder som funktioner och spelstilar, snarare än en ”realistisk” värld.

Skräcklandet, romarlandet, riddarlandet, bronsålderslandet, vikingalandet, tusen och en natt-landet, handelsfurstelandet och så vidare. Lite som de vore olika dimensioner. Sen kan man ha ett par tre länder med liknade funktioner, som hänger ihop.

Arfert

Facit
Hursomhelst, varumärket har defacto RM. Så vi kan ju sitta och fantisera hur mycket vi vill om ett fiktivt DoD. ;) Men namnet kommer vi inte åt.

Leon

Leo carcion
Arfert;n117133 said:
Skräcklandet, romarlandet, riddarlandet, bronsålderslandet, vikingalandet, tusen och en natt-landet, handelsfurstelandet och så vidare. Lite som de vore olika dimensioner. Sen kan man ha ett par tre länder med liknade funktioner, som hänger ihop.
Jag kan köpa ditt resonemang i viss mån - men det känns ändå som att det borde finnas grundläggande koncept och en estetik som gör att de hänger ihop - något som kanske inte fanns i Ereb Altor.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det här dream-teamet och dröm-visionen om dess DoD-version som det pratats om här; är det något som skulle kunna bli verklighet under ett annat namn än DoD?