DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
17e spelmötet avklarat, Suckarnas Torn avklarat.

Något som slagit mig är att skattkorten är väldigt snåla, och alla gånger det blivit något vettigt av det har det varit en formelbok rollpersonerna hittat.
Så nu funderar jag på att slänga in lite fler magiska föremål till dem i de återstående scenariona (utan för den delen ha koll på om det kanske redan finns något där...)
Kvar är (inte nödvändigtvis alla eftersom de bara saknar en del):
  • Apelsborg
  • Trolletinn ("vi ska dit, först ska vi bara..." har de sagt i 8-10 spelmöten nu...)
  • Brytet
  • Orakelgrottan (dit ska de härnäst)
Har någon förslag på intressanta magiska föremål som skulle passa att slänga in i någon av dessa, som inte gör dem helt omöjligt mäktiga men ivf ger dem en wow-känsla? Vi har en Krigare, Riddare, Magiker och Tjuv i sällskapet. Så inga Nasarsäckar :D
Jag har visserligen skrivit typ en hel bok med magiska föremål själv redan, men de brukar ha en liten annan vibe än DoD-fantasy, så jag tar gärna emot inspiration eller färdiga saker att låna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,811
Location
Stockholm
Har någon förslag på intressanta magiska föremål som skulle passa att slänga in i någon av dessa, som inte gör dem helt omöjligt mäktiga men ivf ger dem en wow-känsla? Vi har en Krigare, Riddare, Magiker och Tjuv i sällskapet. Så inga Nasarsäckar :D
Jag har visserligen skrivit typ en hel bok med magiska föremål själv redan, men de brukar ha en liten annan vibe än DoD-fantasy, så jag tar gärna emot inspiration eller färdiga saker att låna.
Jag messar dig på Facebook, så kan ni speltesta några som jag skrivit till en kommande Fenix.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,133
Location
Sthlm
Saker jag ändrade: Drakarna börjar vakna och det märks. När vulkanen fick ett utbrott så visade det sig att det var i den de låg och sov.
Den enörade banditledaren i Suckarnas Torn är från början dottern till en baron som av nån anledning sadlat om till äventyrare (enda skillnaden på en bandit och en äventyrare är ju att man själv aldrig är bandit). Tar man med henne hem kan man kräva giftemål med henne och få en bit land.
Demonsvärdet Klagosång finns i demonernas värld i Purpurbrand. Varje gång det skadar en ny fiende med själ (så tex inte ett skelett) så får rollpersonen som har det tillbaka 1 viljepoäng. Det kan dessutom tre gånger göra fruktansvärda demonsaker som tex döda alla i Utkante eller dyl. Men varje gång ökar sannolikheten att bäraren förlorar sin själ och blir svärdets tjänare.
Ett tiotal Drakriddare med tross slår upp ett tältläger utanför Utkante. De kräver byn på skatt och mat och byborna vill gärna ha hjälp att slippa detta.
Oraklet i Orakelgrottan är faktiskt ett orakel och kan svara på saker om man matar henne med människor/svartfolk.
Hagara är en häxa, inte ett troll och har en dryck som förvandlar en humanoid varelse till ett annat släkte i ett dygn.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
521
Location
Stockholm
  • Apelsborg
  • Trolletinn ("vi ska dit, först ska vi bara..." har de sagt i 8-10 spelmöten nu...)
  • Brytet
  • Orakelgrottan (dit ska de härnäst
Nu i veckan blev det Döda Ögonens Grotta. Vi har kvar Apelsborg (som jag funderar på bygga om en del) - möjligtvis hem för sista statyett-delen (huvudet), samt Suckarnas Torn. Kommer nog inte köra Bothilds eftersom en i gruppen redan kört det och jag inte är sugen på köra den igen (hade 2 parallella grupper ett tag). Mina spelare blev lite sorgsna när jag lyfte frågan om vi skulle hoppa över de kvarvarande äventyren och gå på finalen - väljer att se det som något positivt och kör på ändå. Frågan är om det blir samma figurer för Ärans Väg, eller om vi testar lite färska figurer för Gloomshire eller Krypande Mörkret dessförrinnan.

Håller med om att skattkorten (och även de improviserade vapnen) skulle må bra av lite tillägg - känns inte lika kul dra korten efter 10+ möten.
 
Last edited:

MadMichel90

Veteran
Joined
28 Jul 2023
Messages
6
Jag spelleder Drakkejsarens hemlighet, och i dagsläget så har vi påbörjat Suckarnas torn. Just detta äventyr dök upp som lite av en slump då dom först hade hört ett rykte om örtgumman som bor i Gastmarsken, och gett sig ut dit för att hitta henne, i hopp om att hon ska sälja potenta läkedrycker eller dylikt.

Sökandet efter henne har inte gått något vidare, då det bland annat lyckades gå vilse i flera dagar, och till slut träffade på Rilke och Feder, som sedan lett spelarna till lägerplatsen och presenterat dom för Ursik. Spelarna har gått in i tornet och råkat väcka Glamglam, som erbjudit sig att släppa ned dom i källaren om det kan hitta ett vildsvin åt honom. Givetvis kommer Glamglam inte göra det så pass enkelt för spelarna.

Men nu när jag läser på lite mellan speltillfällena så är jag nyfiken Hur ni här, har hanterat Sanningens källa. Har någon el. Några av era spelare druckit ur den och svurit någon ed? Vad tänker ni er ska hända om någon av dom skulle komma att bryta mot sin ed framöver? Är det någon av er som har en idé eller ett exempel?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,331
Jag spelleder Drakkejsarens hemlighet, och i dagsläget så har vi påbörjat Suckarnas torn. Just detta äventyr dök upp som lite av en slump då dom först hade hört ett rykte om örtgumman som bor i Gastmarsken, och gett sig ut dit för att hitta henne, i hopp om att hon ska sälja potenta läkedrycker eller dylikt.

Sökandet efter henne har inte gått något vidare, då det bland annat lyckades gå vilse i flera dagar, och till slut träffade på Rilke och Feder, som sedan lett spelarna till lägerplatsen och presenterat dom för Ursik. Spelarna har gått in i tornet och råkat väcka Glamglam, som erbjudit sig att släppa ned dom i källaren om det kan hitta ett vildsvin åt honom. Givetvis kommer Glamglam inte göra det så pass enkelt för spelarna.

Men nu när jag läser på lite mellan speltillfällena så är jag nyfiken Hur ni här, har hanterat Sanningens källa. Har någon el. Några av era spelare druckit ur den och svurit någon ed? Vad tänker ni er ska hända om någon av dom skulle komma att bryta mot sin ed framöver? Är det någon av er som har en idé eller ett exempel?
Nej, RPna aktade sig för att dricka.

Jag hade nog helt enkelt sagt att "sorry, din RP kan inte göra så, eden hindrar". Men det är onekligen ett lite kvistigt problem.. om nu någon skulle ge sig på att dricka. För det är ju verkligen ingen bra idé.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
581
Location
Uppsala
Spelarna i min grupp är redo för showdown, har sista statydelen och ska hämta svärdet.
De har hunnit igenom Ridders rös, Bothilds bryte, Suckarnas torn, Gårdagens by, Orakelgrottan, Trolletin och Purpurtemplet.
Ska man nöja sig med det och skita i resten?
(de har ledtrådar till Apelsborg om fångad alv osv men slutspel hägrar)
Oftast bara tre spelare. En tjuv och två gjutjärnsgrytor (riddare o dvärg med helrustning o hjälm...)
C
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
521
Location
Stockholm
Spelarna i min grupp är redo för showdown, har sista statydelen och ska hämta svärdet.
De har hunnit igenom Ridders rös, Bothilds bryte, Suckarnas torn, Gårdagens by, Orakelgrottan, Trolletin och Purpurtemplet.
Ska man nöja sig med det och skita i resten?
(de har ledtrådar till Apelsborg om fångad alv osv men slutspel hägrar)
Oftast bara tre spelare. En tjuv och två gjutjärnsgrytor (riddare o dvärg med helrustning o hjälm...)
C
Jag skulle fråga spelarna vad de känner för - antingen en rent öppen fråga, eller se vilken tråd de själva väljer dra i. Rusar de mot Dimön, eller önskar de städa upp dalen och de sista äventyren för dra ut på det? Jag hade 3 kvar när jag frågade mina spelare om vi skulle dra på mot finalen och möttes av rätt sura/sorgsna miner. Finns egentligen inga självändamål spela allla äventyr i kampanjen iom hur löst skriven den är - går ju utmärkt spara till oneshots eller filllers för ev andra kampanjer.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
581
Location
Uppsala
Behöver lite bollplank

Massiva spoilers
.
.
.
.
Spelarna kom med den fjärde statydelen och mötte upp Anabella vid templet, De hade sålt henne de tre tidigare delarna.
Jag kunde inte få till det att hon skulle attackera gruppen med ankrackaren i släptåg då de kom upp med svärdet.
De har ju haft en bra relation hittills och ville i min blödighet inte lägga upp henne på skärbrädan/huggkubben. (hon är ju en av de sympatiska?)
Så, vad i f@n gör jag nu? Klurar på tre alternativ

  1. Låter spelarna bli sövda på värdshuset (de är maniskt försiktiga nu) och få svärdet stulet, förfölja kultister till Dimön och Tjohej!
  2. Lenara/Anabella följer efter/med spelarna till Dimön (hon har ju naturligtvis sålt in sig som medlem i en kunskapsorden). Kultister i massor ligger i bakhåll och tjohej!
  3. Spelarna får glada i hågen o med mord i sinnet lunka iväg mot Dimön. Där väntar naturligtvis
    1. Lenara med kultister
    2. Riddaren från Utkante med de andra drakfascisterna (hon har ju spejat på rollpersonerna)
    3. Maladuk and the maimers (de har haft en ypperlig affärsmässig relation, men spelargruppen råkade visst fumla lite vid diskussioner i orakelgrottan och gjorde slarvsylta av en trupp utsänd av Maladuk, o ytterligare en..)
    4. Spänning och diskussion, en Mexican stand-off, vilken grupp ska till ön?
      1. Alla dör utom gruppens värdelöse bard som sitter och försöker blåsa i sin flöjt med en fet fläskläpp. Frank Frazetta - style Tjohej!
Tips emottages tacksamt!
C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
581
Location
Uppsala
... vi testar lite färska figurer för Gloomshire eller Krypande Mörkret dessförrinnan.
Jag är jättesugen på Gloomshire (o tack för hedersknyffeln som fixade svensk översättning) Har aldrig spelat något liknande.

Funderar dock mest på om den går att köra med oerfarna gubbar, det är ju rätt vass omgivning...

/C
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
521
Location
Stockholm
Jag skulle nog skruva upp figurer som börjar i Dunkeldäld något för uppnå en balanserad upplevelse - men det beror ju helt på vad du och gruppen föredrar. Att byta gubbar på grund av några går åt kan ju också vara ett sätt hålla stämningen mörk.

Ska hälsa John och tacka för översättningen! :D
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,469
Location
Marjura
Behöver lite bollplank

Massiva spoilers
.
.
.
.
Spelarna kom med den fjärde statydelen och mötte upp Anabella vid templet, De hade sålt henne de tre tidigare delarna.
Jag kunde inte få till det att hon skulle attackera gruppen med ankrackaren i släptåg då de kom upp med svärdet.
De har ju haft en bra relation hittills och ville i min blödighet inte lägga upp henne på skärbrädan/huggkubben. (hon är ju en av de sympatiska?)
Så, vad i f@n gör jag nu? Klurar på tre alternativ

  1. Låter spelarna bli sövda på värdshuset (de är maniskt försiktiga nu) och få svärdet stulet, förfölja kultister till Dimön och Tjohej!
  2. Lenara/Anabella följer efter/med spelarna till Dimön (hon har ju naturligtvis sålt in sig som medlem i en kunskapsorden). Kultister i massor ligger i bakhåll och tjohej!
  3. Spelarna får glada i hågen o med mord i sinnet lunka iväg mot Dimön. Där väntar naturligtvis
    1. Lenara med kultister
    2. Riddaren från Utkante med de andra drakfascisterna (hon har ju spejat på rollpersonerna)
    3. Maladuk and the maimers (de har haft en ypperlig affärsmässig relation, men spelargruppen råkade visst fumla lite vid diskussioner i orakelgrottan och gjorde slarvsylta av en trupp utsänd av Maladuk, o ytterligare en..)
    4. Spänning och diskussion, en Mexican stand-off, vilken grupp ska till ön?
      1. Alla dör utom gruppens värdelöse bard som sitter och försöker blåsa i sin flöjt med en fet fläskläpp. Frank Frazetta - style Tjohej!
Tips emottages tacksamt!
C
3. Och sen allt som räknas upp.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
581
Location
Uppsala
Hej!
Lättaste äventyret att spelleda?
Har (äntligen! )startat dimmornas dal med familjen. Min tanke är att döttrarna ska få vara SL på något av deläventyren. Vilka är lättast för en nybörjare? Även annat kort äventyr som kan läggas i dalen är av intresse.
/C
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Några fler idéer eller inspel som dykt upp, innan vi kör igång kampanjen?
Jag tycker att det är ologiskt att orcherna dragit sig tillbaka från dalen pga av demoniskt inflytande, men människorna har samtidigt flyttat in och verkar inte ha märkt av något särskilt. Samtidigt ligger diset så tjockt att orcher och svartalfer kan röra sig i fullt dagsljus, men det på verkar inte odlingen? Då höga sädesfält omger vägen när RPna kommer till utkante. Det håller inte i min bok. Jag får komma på en ny anledning till att orcherna dragit sig tillbaka.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
521
Location
Stockholm
Jag tycker att det är ologiskt att orcherna dragit sig tillbaka från dalen pga av demoniskt inflytande, men människorna har samtidigt flyttat in och verkar inte ha märkt av något särskilt. Samtidigt ligger diset så tjockt att orcher och svartalfer kan röra sig i fullt dagsljus, men det på verkar inte odlingen? Då höga sädesfält omger vägen när RPna kommer till utkante. Det håller inte i min bok. Jag får komma på en ny anledning till att orcherna dragit sig tillbaka.
Jag lät orcherna ha bott mer norröver, runt spegelsjön - hade det som en bas för deras gamla rike. När nu Azrael Koth vaknat och börjat sprida demoniskt inflytande har de dragit sig undan. Människorna har mest hållt sig i södra delen, runt Utkante.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Tips till nya SLs:
Om äventyrarna inte är särskilt stridsoptade, utan kanske lärda, nasare etc, överväg att halvera fiendernas skadetärningar och/eller ge ulvryttaren en aktivering.

Fokus bör ju vara på att testa spelsystemet, med initiativ, bakhåll, avståndsvapen, närstrid o förflyttning, monsterattacker, ev magi, läkning, inte att utradera spelgruppen på tre/fyra rundor om man har lite otur.
Vad menar du med aktivering? Menar du en handling istället för två?
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Äventyrarna misstänker att Väderman kom från grottan som syns öster om Drakmarpasset. Har någon forumit några roliga idéer eller ett passande kortscenario på vad som bör finnas där, ifall de ger sig upp i bergspasset igen för att kolla in grottan? Ser ut som om det ligger stora benrester/en jättes kranium eller virkeshögar där.
Tanken har slagit mig att om rollpersonerna beger sig dit så kanske de kan få en bit viktig information om hur hela storyn hänger ihop? Men i så fall får man ju vara lite restriktiv med att ge ut den informationen tidigare. Det skulle ge kampanjen lite mer djup om RPerna inte bara jagade statyettdelar utan även försökte lösa en gåta. Och det skulle även göra titeln mindre missvisande.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
92
Bra idé. Tyvärr har mina spelare redan sprungit på Maske som dessutom har flytt all världens väg. Fas jag kanske ska låta dem stöta på honom igen? Han kanske väntar på dem utanför röset?
Om spelarna är snälla mot stackars Maske, så kan han hjälpa dem i Bothilds bryte. Om de är elaka mot honom, så kan han vara där och inte tala till deras fördel. Så att spelarna lär sig att man ska vara snäll även mot svartalfer, om de inte försöker döda en.
 
Top