Jag spelledde Ridders Rös som första äventyr i mellandagarna. En spelgrupp på två magiker och en tjuv. Det gick bra, och var kul. De klarade det nätt och jämt(!) på grund av att jag:
1) Lät gasten ha bara
en handling per runda.
2) Spelarna inte tog den magiska stridshammaren och slapp möta riddarfrun.
3) jag
inte slog några encounters inne i kumlet (spelarna sölade dock inte, de letade igenom sarkofagerna men höll inte på å leta massa i de andra rummen/korridorerna).
4) Jag lät de slå Finna Dolda Ting för att upptäcka fall-luckan utan att de specifikt var tvungna att uppge att det letade just där.
Efter striden med gasten, som de skötte på ett ganska bra sätt (om än inte strålande), och fick in mycket skada med magi, så var en spelare nere på noll kp å slog dödsslag, en hade två kp och en hade tre kp kvar. Samtliga hade flera tillstånd och få VP kvar. Så hade jag inte gjort dessa justeringar eller om de hade väckt spöket så hade nog alla dött.
Detta är ingen direkt kritik, som SL måste man naturligtvis vara beredd på att anpassa svårighetsgraden lite efter grupp osv. Men det hade varit bra om det funnits någon info om vilken typ av spelgrupp som det skrivna äventyret är avsett för!
De fick dock slå encouters ute i vildmarken, och mötte på en Mantikora som följde efter dem på avstånd genom skogen. Jag tvekade lite på om jag skulle låta den anfalla (med risk att alla spelarna dör innan de nått fram till första äventyrsplatsen). Då var spelarna kloka nog att tända lite facklor /pinnar och vifta å föra oväsen. Jag vet inte om Mantikoror är särskilt rädda för eld egentligen, men jag lät det passera för den här gången. Spelmötet hade tillräckligt mycket action ändå.
De hittade Maske men ingen statyettdel. I slutet när de var tvugna att ta sig upp från kumlet utan rep och en den magikern som hade LYFTA bara hade tillräckligt för två lyft, så fick de tillverka ett "rep" av ett långspjut och spelarnas kläder (det var ju fem meter upp) för att ha något att klättra på. Så det blev en rätt episk slutscen när den sista magikern, som också hade kastat ljus som trolleritrick tidigare, lyfte upp sig själv med sina sista VP och sålunda kom uppsvävande ur kummlet naken, halvdöd, och omgiven av ljus!
View attachment 21842