DoD Drakkejsarens hemlighet - SL-tråd

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
93
Jag tycker inte Ridders rös är lämpligt som första utfärd från Utkante. Vår grupp gjorde det som det tredje äventyret och hade tillgång till en magisk dolk, och var nära att stryka med ändå. Till sist lyckades gruppen fly från kummelgasten med statyettdelen och ta sig ut.
Bra input, då jag ska leda detta till helgen. Kanske ändrar på spöke/gast så att de tar normal skada även av vanliga vapen då, för jag hinner inte läsa så mycket fler äventyr innan. Vilket hade du börjat med?
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
93
Precis, de är redan misstänkta. Spelarna kommer ändå direkt att misstänka en välgörenhetssekt som delar ut mat till fattiga/hjälper sjuka osv, men jag tänkte mig något i stil med: Ljusets Utvalda. Ljusbärarna. De Ljusa. Ljusets väg. Vägfinnarna.

För att koppla dem till Sanningens sällskap kanske De Sanna eller Det Sanna Ljuset - men det känns för enkelt.
Ljuset väktare? Annars tyckte jag Ljusbärarna var bra.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,482
Location
Marjura
Trolletinn eller Suckarnas torn anses av många vara lite mer förlåtande och nybörjarvänliga.
Suckarnas Torn tycker jag behöver lite mer kärlek och anpassning från SL för att ta tillvara på tragiken kring bakgrundshistoriken etc. Faller lite platt annars. Tror det finns lite tankar om detta i tråden.
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
93
Jag spelledde Ridders Rös som första äventyr i mellandagarna. En spelgrupp på två magiker och en tjuv. Det gick bra, och var kul. De klarade det nätt och jämt(!) på grund av att jag:
1) Lät gasten ha bara en handling per runda.
2) Spelarna inte tog den magiska stridshammaren och slapp möta riddarfrun.
3) jag inte slog några encounters inne i kumlet (spelarna sölade dock inte, de letade igenom sarkofagerna men höll inte på å leta massa i de andra rummen/korridorerna).
4) Jag lät de slå Finna Dolda Ting för att upptäcka fall-luckan utan att de specifikt var tvungna att uppge att de letade just där.

Efter striden med gasten, som de skötte på ett ganska bra sätt (om än inte strålande), och fick in mycket skada med magi, så var en spelare nere på noll kp å slog dödsslag, en hade två kp och en hade tre kp kvar. Samtliga hade flera tillstånd och få VP kvar. Så hade jag inte gjort dessa justeringar eller om de hade väckt spöket så hade nog alla dött.

Detta är ingen direkt kritik, som SL måste man naturligtvis vara beredd på att anpassa svårighetsgraden lite efter grupp osv. Men det hade varit bra om det funnits någon info om vilken typ av spelgrupp som det skrivna äventyret är avsett för!

De fick dock slå encouters ute i vildmarken, och mötte på en Mantikora som följde efter dem på avstånd genom skogen. Jag tvekade lite på om jag skulle låta den anfalla (med risk att alla spelarna dör innan de nått fram till första äventyrsplatsen). Då var spelarna kloka nog att tända lite facklor /pinnar och vifta å föra oväsen. Jag vet inte om Mantikoror är särskilt rädda för eld egentligen, men jag lät det passera för den här gången. Spelmötet hade tillräckligt mycket action ändå.

De hittade Maske men ingen statyettdel. I slutet när de var tvugna att ta sig upp från kumlet utan rep och den magikern som hade LYFTA bara hade tillräckligt för två lyft, så fick de tillverka ett "rep" av ett långspjut och spelarnas kläder (det var ju fem meter upp) för att ha något att klättra på. Så det blev en rätt episk slutscen när den sista magikern, som också hade kastat ljus som trolleritrick tidigare, lyfte upp sig själv med sina sista VP och sålunda kom uppsvävande ur kummlet naken, halvdöd, och omgiven av ljus!

1736206724844.png
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,675
Location
En mälarö
Jag spelledde Ridders Rös som första äventyr i mellandagarna. En spelgrupp på två magiker och en tjuv. Det gick bra, och var kul. De klarade det nätt och jämt(!) på grund av att jag:
1) Lät gasten ha bara en handling per runda.
2) Spelarna inte tog den magiska stridshammaren och slapp möta riddarfrun.
3) jag inte slog några encounters inne i kumlet (spelarna sölade dock inte, de letade igenom sarkofagerna men höll inte på å leta massa i de andra rummen/korridorerna).
4) Jag lät de slå Finna Dolda Ting för att upptäcka fall-luckan utan att de specifikt var tvungna att uppge att det letade just där.

Efter striden med gasten, som de skötte på ett ganska bra sätt (om än inte strålande), och fick in mycket skada med magi, så var en spelare nere på noll kp å slog dödsslag, en hade två kp och en hade tre kp kvar. Samtliga hade flera tillstånd och få VP kvar. Så hade jag inte gjort dessa justeringar eller om de hade väckt spöket så hade nog alla dött.

Detta är ingen direkt kritik, som SL måste man naturligtvis vara beredd på att anpassa svårighetsgraden lite efter grupp osv. Men det hade varit bra om det funnits någon info om vilken typ av spelgrupp som det skrivna äventyret är avsett för!

De fick dock slå encouters ute i vildmarken, och mötte på en Mantikora som följde efter dem på avstånd genom skogen. Jag tvekade lite på om jag skulle låta den anfalla (med risk att alla spelarna dör innan de nått fram till första äventyrsplatsen). Då var spelarna kloka nog att tända lite facklor /pinnar och vifta å föra oväsen. Jag vet inte om Mantikoror är särskilt rädda för eld egentligen, men jag lät det passera för den här gången. Spelmötet hade tillräckligt mycket action ändå.

De hittade Maske men ingen statyettdel. I slutet när de var tvugna att ta sig upp från kumlet utan rep och en den magikern som hade LYFTA bara hade tillräckligt för två lyft, så fick de tillverka ett "rep" av ett långspjut och spelarnas kläder (det var ju fem meter upp) för att ha något att klättra på. Så det blev en rätt episk slutscen när den sista magikern, som också hade kastat ljus som trolleritrick tidigare, lyfte upp sig själv med sina sista VP och sålunda kom uppsvävande ur kummlet naken, halvdöd, och omgiven av ljus!

View attachment 21842
Kloka SL-val. Ridders rös är, trots att det är ett av de mindre scenariorna i kampanjen, som det är skrivet också ett av de dödligare och kan lätt orsaka en TPK om bara spelarna har lite otur.

När jag spelledde RR, dessutom med en större grupp än din, så hoppade jag över både fladdermössen och jättespindeln, något som visade sig vara ett klokt beslut då gasten och spöket bara de visade sig vara fullt tillräckliga för att gruppen bara på håret skulle ta sig ut igen med livhanken i behåll.
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
532
Location
Stockholm
Japp, vi (dvs, löst folk på DB Discord) brukar klart avråda från Ridders Rös för nya spelgrupper/spelledare av just detta skäl. En erfaren grupp som behärskar reglerna och greppat faronivåerna är nog betydligt mer lämpad tackla äventyret - där det helt klart är bättre fly än illa fäkta. Äventyret signalerar ju ej detta för en mer oerfaren SL och kan ge ett onödigt dåligt första DoD23-intryck.
 
Top