"Enligt din tes skulle Tellus inte heller vara rollspel, eftersom det faktiskt saknar stridsregler."
Tellus? Min okunskap förhindrar mig att yttra mig om Tellus, då jag inte sett det. Men, min poäng var/är att om det saknas regler för en konfliktresolution så förhindrar man spelarna från att göra vissa saker och tar därmed ifrån dem den del av deras valfrihet. Och där börjar jag grumsa lite.
"Men det finns några andra skäl till att våld inte bör förekomma. Våld är en fysisk kraftmätning, och det skulle ju inte reglifieras. Det skulle vara kontraproduktivt gentemot experimentet att tillåta våld."
Hm, i och med att du sa "experimentet" där så sätter jag saken i ett annat ljus. Nåja. Det skälet kan jag svälja.
"En annan orsak är möjligheten som dök upp en bit in i tråden, nämligen att lajva. I så fall ska våld definitivt inte vara med, eftersom det är löjligt att runka bulle, andra kraftmätningsmekanismer oftast otympliga i lajv och fysiska former av våld faktiskt kan vara skadliga."
Runka bulle? Och hur hade du tänkt dig att tjejer skulel deltaga i det lajvet va?
Nåja, jag kan ta till mig det argumentet också, sten-sax-påse är löjligt och att hugga huvudet av folk ger bevisligen rubriker. Point taken.
"Den tredje orsaken är genrekonventioner. Våld i såpor inträffar inte för att man kan (dvs har den fysiska förmågan), utan för att det är dramatiskt rätt. I den mån våld förekommer så är det oftast off camera."
Hm, håller med men ändock inte. Våld i såpor sker för att det är dramatiskt rätt och konflikten har byggts upp en längre tid (alternativt som en chockeffekt, vem är den där mystiske mannen som dök upp hos paret Johnsson och slog ner Melker? Find out next week, same time, same place, same channel...). Men det sker inte alltid off-camera. Det kan mycket väl ske framför kameran, fast taffligt utfört.
Jag misstänker att vi tänker på olika såpor och därför har olika referenser. I jänkarnas såpor boxar folk på varandra, likaså i de mexikanska, men i de brittiska misstänker jag att det är annorlunda och rentav som du säger. Så om vi snackar brittsåpa så stämmer det som du säger. Tweed... mmm...
"Det är dessutom rätt ointressant för ståryn hur kraftmätningen går."
Hur den går till, däremot, är viktigt. Lämnar Johnny Stomp bevis efter sig? Hur bradges R. Jordan om livet? Det är bra att veta om man kan sätta dit sin granne för dådet, så att säga.
"Kommer skvallret gå och leda in polisen på rätt spår? Hur tar din flickvän det när det visar sig att du är en mördare? Kommer Bob att lägga an på din flickvän när du sitter i finkan? Är det inte egentligen så att Bob fifflade för att bli upptäckt så att du skulle bli så förbannad att du hade ihjäl mr Jordan och hamnade i finkan, så att han kan sätta på din flickvän ifred?"
Hjälp, Krille har redan satt mig i stillot!
Nåja, jag får väl skriva resten av inlägget på en lapp som fångvaktarn smugglar ut åt mig senare.
Vad jag vill ha är en möjlighet att kunna sätta dit Anders i Krok eller Slaktar-Emil för dådet. Detta kräver att det hela innehåller mer än en enkel off-camera manöver, mistänker jag. Fast visst, för ett enkelt svartsjukeslagmål mellan Molly Tvegifte och Bella Urringning så fungerar off-camera tekniken gott och väl.
Kort sagt, jag vill sätta dit någon.
Storuggla, i randiga fångkläder från Dartmoorfinkan