Radioaktiv
Hero
Låt mig peka ut det för dig. Helt gratis och med största nöje.Recensenten tog sig särskilt illa vid att kvinnor antingen var horor, madonnor eller staffage (figur som livar upp något, i detta fall äventyret). Detta skulle inte vara så farligt om det verkligen var så men äventyret innehåller inte en enda hora, madonna eller staffage.
"Eftersom en förtrollning bara sitter i ett dygn har vittran utvecklat en annan metod för att få permanent kontroll över sina offer. Detta sker om vittran lyckas ha sexuellt umgänge med den förtrollade."
Dorianas första och uppenbarligen viktigaste attribut är att hon är vacker. Och sedan ond.
Princessan Siralinde är GUDOMLIGT vacker och har en röst så mild att man inte kan attackera. Och så kan hon hela.
Det finns älvor som helar. Och dansar. Och kastar glitter omkring sig. Jag gillar egentligen älvor, men det blev en helt annan grej här som bara återigen speglade könsrollerna eftersom de styrdes av en drottnings som... helar folk. Och så står det uttryckligen att de har kvinnliga former.
Argh! Om jag valt att spela kvinna i den miljön, hade jag då förväntats att sitta och trösta den där jägarfrunntimmret när mina manliga kollegor försvann iväg och skulle hitta hennes man? För hon ber specifikt om "några rediga karlar" som skall ut och leta efter honom. Och eftersom det enda jag sett än så länge, som NY spelare, är en kvinna som slavar i köket och en annan som är gravid och lipar, vad förväntas av mig?
Men vafan, vad menar du? Få vi inte ens vara med och leka? Klassiska fantasymiljö=Tjejer får inte göra några coola grejer? Vi får typ knulla för att få kontroll över saker eller hela våra medspelare? För det är de vibbarna du sänder ut. Det är inte, "tjejer kan också vara smeder". Det var visst helt sjukt fel. Just för att...På recensenten låter det som om denna vill ha någon sorts könsbalans på bekostnad av äventyrets klassiska fantasymiljö.
Politisk agenda? Vafan, hade det varit första gången jag spelat så hade jag trott att jag inte fick vara med.Jag skriver hellre ett äventyr som är sann mot sitt ursprung än hittar på saker bara för att uppnå en politisk agenda (i detta fall jämlikhet till vilket pris som helst). Nu kanske någon protesterar och säger att i en klassisk fantasymiljö kan det finnas kvinnor som är mer än hjälplösa våp. Det stämmer nog men detta är tänkt som ett nybörjaräventyr och för att hjälpa den oerfarne spelledaren valde jag att inte blanda in allt för många innovativa karaktärer.
Det stämmer nog? Det är ett nybörjaräventyr? Riktat enbart till unga män som darrar av skräck när de läser ordet "hon" istället för "han" i en text?Nu kanske någon protesterar och säger att i en klassisk fantasymiljö kan det finnas kvinnor som är mer än hjälplösa våp. Det stämmer nog men detta är tänkt som ett nybörjaräventyr...
Du vet, NARNIA är ganska klassisk fantasy och det var 50-50. Eller skall du skola mig i vad fantasy är också? Bara för att det inte är Tolkien så har jag inte nödvändigtvis fel. Det går att göra snyggt.
Så, i ett nybörjaräventyr finns det ingen plats för något annat än våp till fruntimmer? Hur skall tjejer som börjar spela med det tro att det finns plats för dem? Skall de automatiskt spela karl ifall de vill spela en aktiv karaktär som, (OMG!), inte helar?
Du kan säga att "det beror väl på individen", men alla vet att intrycket man får av spelet är mycket viktigare än så och det är vad man sedan bygger på. Annars kunde du väl bara gjort åtminstone EN vettig kvinnoroll i äventyret?
Jag är tjej. Jag är rollspelare. Jag är konsument.
Jag är trött på att folk vill hålla fast vid även de dåliga sakerna i det "gamla fina", som gör att kvinnokaraktärer blir satta i något jävla hörn och manliga karaktärer är Conan. Skall det vara så jävla svårt? Eller, som jag skulle sagt om jag var en unge som just köpt spelet och satt och spelade med mina småbrorsor:
Får jag inte vara med och leka?