Det förutsätter ju en hel del om vad det är för sorts rollspel. Finns det inga färdigheter att välja mellan behöver du till exempel inte säga vilken färdighet det ska slås för. Bland spelen jag spelar är det ganska ovanligt. I de fall spelet använder tärningar så finns det ofta bara en sak att slå för. I de fall där sådant finns, som till exempel "Tillvägagångssätt" i Den yttersta domen, så kan det se ut något såhär:Dessutom måste man ju ha med någon form av beskrivning av hur du skadar trollet (i de flesta spel?) för att det ska funka i spelet även om det sker innan tärningsslaget, (vilken färdighet ska det slås för/vilket vapen används etc). Så för att ett rollspel ska funka behövs en bredare definition än den ni pratar om.
SL: Fatima försöker ta sig förbi dig och storma in i rummet.
Jag: Jag försöker hindra henne. Använder 'Predika'.
(Vi drar lite kort och jag vinner.)
Jag: Jag håller ut en arm och ryter till: "Fatima! Är din tro så svag att du då måste gå in och straffa honom själv? Litar du inte på att Herren och Hans kyrka kommer att ge honom det han förtjänar?"
SL: Fatima stannar upp, och tvekar, men säger "Jag måste få honom att sona för vad han gjort!"
Jag: "Förväxla inte din vrede med rättvisa, mitt barn."
Här var alltså intentionen att hindra Fatima från att gå in i rummet, och jag lade till vilket Tillvägagångssätt som används. Men först efter att korten dragits säger jag hur det går till.