Jag har aldrig någonsin hört talas om (eller sett på TV om) något liknande. Bortsett från filmer då.
Jag uttryckte mig nog lite väl dramatiskt i min beskrivning (såhär i efterhand får även jag John Woo-vibbar i skallen, vilket ju verkligen inte var syftet), men eldstrider mellan polis och kriminella ser man ju på "Cops" och alla dess gelikar, om inte annat. Inte träffas det med alla kulor inte. Hur som helst, tänk dig det jag skrev, applicera desperation på personerna som utför handlingen, och föreställ dig att det misslyckas minst hälften av gångerna, så blir det kanske mindre Hong Kong över det hela.
Sen bör det kanske tilläggas att alla dessa undanmanövrar endast är nåt man gör i ren desperation för att överleva länge nog att hitta nåt att gömma sig bakom...såvida man inte råkar vara en sinnessjuk västernfilmsfantast som prompt skall stå still och stirra på sin fiende medan man tömmer magasinet.
Istället för att slå ett undvikaslag kan man då säga att person B (som hoppar undan) helt enkelt hinner agera före, och därför blir person As svårighetsslag mot "skjuta i småbitar" svårare - och därför missar han. Men inte ett undvikaslag på person B.
Det är också ett sätt, men jag anser att det rör sig mer om en smaksak än skillnad i graden realism. För RP är det ju ändå samma skeende, och samma resultat; den ene försöker skjuta, den andre dyker undan och skytten missar. Om målet ej hoppat undan hade han blivit träffad. Huruvida man löser skeendet genom ökad svårighetsgrad för den ene eller ett slag för den andre spelar ju mindre roll - iaf om man kan komma ifrån att tänka Matrix såfort ordet "undvika" tas upp i dessa sammanhang.
Angående allt det andra du skrev så antar jag att det inte var riktat till mig - det är ju inte jag som skall göra det realistiska systemet tråden handlar om. Dock jobbar jag också på ett spel, och var lugn, jag tänker inte ha några hacka-hacka-hacka-regler.
Gott nytt år i allmänhet, och god natt i synnerhet.
/Selethil